Unikalny użytkownik – definicja
Unikalny użytkownik (ang. unique user) to kluczowa metryka w analityce internetowej, która reprezentuje pojedynczego odwiedzającego w określonym czasie. Wartość ta ma duże znaczenie dla właścicieli stron internetowych, marketerów i analityków, ponieważ daje wgląd w to, jaką popularnością cieszy się witryna.
Podstawą identyfikacji unikalnych wizyt są przede wszystkim adresy IP oraz pliki cookie przechowywane w przeglądarce użytkownika. Dzięki tym systemom oprogramowanie analityczne jest w stanie odróżnić nowych użytkowników od powracających, nawet jeśli ten sam użytkownik odwiedza stronę wielokrotnie w różnych okresach.
W Google Analytics unikalni użytkownicy nieodłącznie są związani ze zjawiskiem sesji. Do każdego unikalnego nowego użytkownika przypisywana jest sesja, która trwa określony czas od momentu pierwszej interakcji na stronie. Gdy ten sam użytkownik powraca na stronę w trakcie tej samej sesji, jego aktywność jest przypisywana do tej sesji.
Żeby sprawdzić unikalnych użytkowników, wejdź w Google Analytics, a następnie wybierz Raporty -> Zaangażowanie -> Zdarzenia. Kolumna Całkowita liczba użytkowników określa unikalnych userów
Jeśli jednak użytkownik powraca po zakończeniu sesji (domyślnie po 30 minutach braku aktywności), generowana jest nowa sesja, ale użytkownik nadal jest traktowany jako unikalny, o ile korzysta z tego samego urządzenia i przeglądarki z zapisanymi plikami cookie.
Dlatego warto pamiętać, że w praktyce unikalni użytkownicy dalej mogą być uwzględnieni w pomiarach kilkukrotnie, jeśli np. dana osoba korzysta z różnych urządzeń lub przeglądarek. Aby uwzględnić takie przypadki, korzysta się także z terminu realny użytkownik, który odnosi się do po prostu pojedynczej, fizycznej osoby wchodzącej w interakcję z daną witryną na różne sposoby.
Powiązane wpisy na blogu
Co to jest konwersja i jak ją mierzyć?
Jeżeli zależy Ci na prowadzeniu skutecznych działań marketingowych, to do swoich obowiązków powinieneś dopisać mierzenie konwersji.
Adresy URL przyjazne SEO - jak je tworzyć?
Niezwracanie uwagi na optymalizację adresów jest dużym błędem. URL służy wielu celom, ale co najważniejsze - wpływa na pozycjonowanie w wyszukiwarce i doświadczenia użytkowników. Jak więc stworzyć adres przyjazny SEO? Sprawdź nasze wskazówki!
Optymalizacja meta description – jak napisać skuteczny opis?
Meta description wydawałby się mało znaczącym elementem strony internetowej. Nic bardziej mylnego. Dobrze napisany może ściągnąć większy ruch na Twoją witrynę.