Adresy URL przyjazne SEO - jak je tworzyć?

blog-banner-bee

Niezwracanie uwagi na optymalizację adresów jest dużym błędem. URL służy wielu celom, ale co najważniejsze - wpływa na pozycjonowanie w wyszukiwarce i doświadczenia użytkowników. Jak więc stworzyć adres przyjazny SEO? Sprawdź nasze wskazówki!

Przyjazne adresy URL

Czym jest adres URL?

URL (Uniform Resource Locator) w dosłownym tłumaczeniu oznacza: jednolity lokalizator zasobów. Jest to adres, który lokalizuje unikalny zasób (stronę, zdjęcia, plik itd.) w internecie. Co ważne - nie powinien być mylony z domeną. Domena jest jedynie częścią całego adresu.

Jak jest zbudowany adres URL?

By prawidłowo zbudować adres, potrzeba wielu elementów. Przyjrzyjmy się każdemu z nich.

Adres URL budowa

Protokół to zazwyczaj https:// lub http://. Obecnie częściej używanym i bezpieczniejszym protokołem jest https://. Wydaje on komendę wyszukiwarce, żeby ta zaszyfrowała najważniejsze informacje dodawane przez użytkownika: hasła i karty płatnicze.

Domena to nazwa witryny internetowej. Nie zmienia się, jeśli użytkownik porusza się w obrębie jednego serwisu.

TLD określa rozszerzenie. Innymi znanymi typami są: .org; .com; .edu.

Ścieżka zasobu określa miejsce, w którym znajduje się dany zasób i jego nazwę. Ścieżka powinna być ustawiona hierarchicznie. U nas /uslugi to katalog, /pozycjonowanie to podkatalog i /pozycjonowanie-stron to podstrona.

Czym są przyjazne adresy URL?

Przy tworzeniu przyjaznych adresów URL na początku ważna jest garść podstawowych informacji:

  1. Nazwa domeny (np. smartbuzz.pl) powinna zostać niezmienna, tzn. nie można jej konfigurować. Jeśli doszłoby do takiej sytuacji, strona z pewnością by się nie załadowała i wyświetla błąd „Nie odnaleziono serwera”.
  2. Nie mogą powstać dwa takie same adresy URL w obrębie jednej witryny (np. dwa razy smartbuzz.pl/pozycjonowanie).
  3. Nie można w adresie umieszczać znaków spacji, nawiasów ostrokątnych (<,>) oraz klamrowych ({,}), karety (^) i pionowej kreski (|).

Unikanie tych elementów nie oznacza jednak, że każdy stworzony adres będzie można uznać za przyjazny. Tak można powiedzieć o adresie, który oddaje istotę strony, a także jest:

  • łatwy do rozpoznania przez użytkowników i roboty Google,
  • prosty i krótki,
  • szybki do zapamiętania.

Dla przykładu nieprzyjazny adres URL może wyglądać tak: https://smartbuzz.pl/budowa-sklepow-interneto%%wych Natomiast przyjazny adres URL: https://smartbuzz.pl/budowa-sklepow-internetowych

Dlaczego przyjazne URLe są ważne?

Przyjazne adresy URL są ważne z wielu powodów. Oto trzy najważniejsze:

Adresy są czynnikiem rankingowym SEO

Szkoda byłoby marnować stronę zoptymalizowaną pod kątem UX i pełną wartościowej treści. Niestety tak może się stać, gdy adresy nie są przyjazne wyszukiwarce. Choć Google coraz lepiej rozpoznaje zawartość witryny, a przedstawiciele firmy twierdzą, że zoptymalizowane adresy URL nie mają aż takiego znaczenia w wynikach organicznych, nie zaszkodzi pomóc robotom jeszcze lepiej zrozumieć kontekst stron.

Firma Backlinko zbadała, jaki wpływ mają przyjazne adresy stron na pozycje w wyszukiwarce. Okazało się, że znaczny! Witryny mające lepiej zoptymalizowane URLe znajdowały się wyżej w SERPach. Choćby dlatego powinieneś zadbać o przyjazną wersję adresu.

Adresy SEO-friendly poprawiają doświadczenia użytkowników

Każdy element SEO on-page, który wpływa na UX, powinien być zoptymalizowany. Tego tyczy się także struktura URL. Nie dość, że adresy wyglądają po prostu milej dla oka, dodatkowo zwiększają prawdopodobieństwo zapamiętania, a to już ważny krok do pozyskania ruchu na stronie.

Przyjazne adresy łatwiej linkować i udostępniać

Dzięki atrakcyjnemu wyglądowi adresu użytkownicy mogą chętniej w niego klikać i dzielić się nim w sieci. Dodatkowo, ponieważ łatwiej linkować, dodając sam URL, optymalizacja adresu spowoduje, że odbiorcy na pierwszy rzut oka będą wiedzieli, o czym jest strona.

Adresy URL przyjazne SEO - checklista

Pozycjonowanie sklepu internetowego, ale też zwykłej strony, wymaga wielu optymalizacji. Jedną z nich jest właśnie umiejętne tworzenie adresów URL. Zobacz w dużym skrócie, na co zwrócić uwagę:

  • Separatory - jeśli pozostawisz puste miejsce w adresie URL (rozdzielisz miejsca spacjami), Google zastąpi je znakiem procentu (%). Nie jest to dobre rozwiązanie. Można pokusić się o dodawanie znaku podłogi (_), ale ponieważ użytkownikom szybciej przychodzi pisanie łączników (-), to właśnie tę formę zalecamy.
  • Małe litery - nie jest to konieczny wymóg, bo większość serwerów i tak dostosowuje wielkość liter pod swoje wymagania. Lepiej jednak zawsze mieć to na uwadze, aby uniknąć duplikatów adresów URL.
  • Unikanie parametrów - tego rodzaju zasób widoczny jest po znaku zapytania (?) w adresie URL. Najczęściej można go spotkać w sklepach e-commerce (przy wyborze rozmiaru czy koloru produktu). Jeśli nie jesteś w stanie uniknąć parametrów, jest na to sposób. Można dodać odpowiednią dyrektywę w pliku robots.txt, by roboty Google nie crawlowały i nie indeksowały takich adresów.
  • Unikanie rozszerzeń plików - rozszerzenia (na przykład .html, .php) raczej nie wpływają na wyniki wyszukiwania, jednak warto ich unikać z innych powodów. Po pierwsze rozszerzenie daje informacje o budowie strony. Co prawda nie jest to wiedza nie do pozyskania, ale niepotrzebnie wprost to komunikować. Po drugie, jeśli nie dodasz rozszerzenia, przy ewentualnym przeniesieniu adresu lub zmianie języka programowania, nie będziesz musiał zmieniać URLa.
  • Ograniczanie zbędnych słów - przyjazny adres URL zawiera minimum słów. Rób wszystko, żeby URL jak najbardziej sugerował użytkownikowi zawartość treści. Nie zostawiaj adresów automatycznie wygenerowanych przez CMSa. Zamiast tego staraj się zawrzeć clue strony. Dla przykładu, we wpisie blogowym o dwell time oprogramowanie podpowiedziało nam ścieżkę: /dwell-time-czym-jest-i-jak-wplywa-na-seo, czyli dokładnie tak, jak wygląda H1. Skróciliśmy link do: /dwell-time. Dzięki temu adres jest krótszy i prostszy do zapamiętania.
  • Używanie protokołu https - to kolejny czynnik niemający bezpośredniego przełożenia na pozycje w wyszukiwarce, ale ma niebagatelne znaczenie dla bezpieczeństwa w sieci. Coraz więcej użytkowników sprawdza, czy połączenie jest szyfrowane, a ponieważ informacja ta znajduje się w adresie strony, warto zwrócić na to uwagę.
  • Unikanie subdomen - subdomeny to oddzielne serwisy. Wiele wskazuje na to, że Google błędnie traktuje je jako strony internetowe. Dlatego przeniesienie treści do podkatalogów wydaje się lepszym rozwiązaniem, które zdecydowanie polecamy.

Jak tworzyć zoptymalizowane adresy URL? Najlepsze praktyki

Przygotowaliśmy listę najważniejszych wskazówek, które pomogą Ci stworzyć przyjazne adresy stron. Pamiętaj jednak, że jeśli chcesz przyjrzeć się swoim URLom, najlepszym rozwiązaniem będą konsultacje SEO, podczas których specjaliści sprawdzą adres po adresie i najlepiej zoptymalizują je pod kątem wyszukiwarek. Jeśli chcesz samodzielnie się tym zająć, poniżej zawarliśmy najważniejsze informacje.

Umieść słowa kluczowe

Przedstawiciele Google cały czas podkreślają, by tworzyć adresy przede wszystkim z myślą o użytkownikach. To nie wyklucza jednak słów kluczowych, a wręcz wymusza dodawanie ich w adresach. Proste i zwięzłe frazy nie dość, że wskazują odbiorcom główny temat strony, to jeszcze ułatwiają robotom rozpoznanie zawartości. Oczywiście nic na siłę - nie ma przymusu dodawania słów kluczowych w URLach. Jednak udowodniono, że strony z adresami zawierającymi frazy plasują się wyżej w wynikach organicznych.

Jak więc przy pomocy słów kluczowych stworzyć przyjazny adres stron?

  • Jeśli chcesz wykorzystać frazę z długiego ogona - możesz to zrobić! Upewnij się jednak, że zawartość Twojej strony na pewno temu odpowiada.
  • Jeśli nie możesz dopasować żadnej frazy kluczowej, pomyśl zamiast tego o użytkowniku i jego potrzebach i na tej podstawie stwórz przyjazny URL.

Twórz krótkie adresy URL

W przewodniku Google podano informację:

„Użytkowników mogą zniechęcać niezwykle długie i tajemnicze adresy URL, które zawierają niewiele rozpoznawalnych słów”.

Ciąg znaków i liczb w żaden sposób nie wskazuje użytkownikowi informacji o tym, co znajduje się na stronie. Właśnie dlatego warto tworzyć krótkie, esencjonalne URLe. Pamiętaj, by zachować umiar i nie zaspamować adresu. Dobrze, by ścieżka zasobu składała się z jednego-pięciu słów.

Nie zapomnij o przekierowaniach 301

Po skróceniu adresu URL, powinieneś zwrócić uwagę na przekierowania. Jeśli Twoja witryna nie robi ich automatycznie, po zmianie adresu może pokazywać błąd 404. To sprawi, że użytkownicy nie będą mogli wejść na stronę. Jeśli zrobisz przekierowanie 301, będziesz mieć pewność, że gdy ktoś kliknie stary URL, przeniesie się na stronę z przyjaznym adresem i niezmienną treścią.

O tym, jak zrobić przekierowania w popularnych CMSach, dowiesz się z dalszej części artykułu.

Jak zmienić adresy URL na popularnych CMS i zrobić przekierowanie 301?

W zależności od rodzaju systemu zarządzania treścią (CMSa), w innych miejscach zmienia się adresy. Zobacz, jak wdrożyć przyjazne URLe w Wordpressie, Drupalu i Magento.

Wordpress

Zaloguj się na swoim koncie Wordpress. Wybierz Wpisy. Jeśli chcesz poprawić URL w już dodanym wpisie blogowym, wybierz go poprzez kliknięcie Edytuj. Następnie zjedź poniżej właściwego tekstu i w polu Uproszczona nazwa dodaj odpowiednią treść, np. /filtry-w-google-analytics.

Tworzenie przyjaznego adresu Wordpress

Jeśli dopiero dodajesz wpis, dokładnie w tym samym miejscu umieść skrócony URL.

Wordpress przy zmianie URL automatycznie tworzy przekierowanie 301. Automatyczne przekierowanie nie wspiera jednak stron, taksonomii i custom post types. Wówczas należy zainstalować wtyczkę Redirect. Jeśli już to zrobisz, znajdziesz ją w panelu admina w sekcji Wtyczki » Zainstalowane wtyczki. Następnie wybierasz Redirect i wpisujesz w odpowiednie miejsca kolejno stary adres URL i nowy adres URL.

Drupal

Zaloguj się na swoim koncie Drupal. Przejdź do odpowiedniej kategorii wpisów (np. blog), filtrując w miejscu Content type lub wybierz wpis z całego spisu treści. Kliknij przy wybranym wpisie Edit. Po prawej stronie w miejscu Alias URL odznacz miejsce Generate automatic URL alias i zamiast tego wpisz samodzielnie stworzony adres.

Optymalizacja URL Drupal

Jeśli dodajesz nowy wpis blogowy, miejsce do wpisania adresu URL znajduje się niezmiennie w tej samej sekcji.

Po aktualizacji adresu, przejdź do przekierowania 301. W tym celu zainstaluj moduł Redirect. W przypadku gdy zmienisz ręcznie w edycji wpisu URL, Drupal automatycznie stworzy przekierowanie na nowy adres. Jeśli chcesz sprawdzić i ewentualnie edytować listę przekierowań, wejdź w Konfiguracja » Wyszukiwanie i metadane » URL Redirects.

Magento

By zmienić adres URL w Magento, zaloguj się do panelu administratora. W menu wybierz Catalog » Inventory » Product, żeby wejść na listę produktów, lub Catalog » Inventory » Categories, by znaleźć się na listingu kategorii.

Następnie, po wyborze produktu lub kategorii, przejdź do jego edycji. W sekcji Search Engine Optimization masz możliwość zmiany adresu URL. Zostawienie zaznaczonego checkboxa Create Permanent Redirect for old URL pozwoli na automatyczne stworzenie przekierowania.

Zmiana adresu URL Magento

Jeśli zapomniałeś zaznaczyć opcję automatycznego utworzenia przekierowania, możesz je dodać w sekcji Marketing » SEO & Search » URL Rewrites » Add URL Rewrite.

Magento przekierowanie 301

Następnie w formularzu uzupełnij stary adres URL (requested path) i aktualny adres URL (target path). Nie zapomnij ustawić rodzaju przekierowania: 301 dla przekierowania stałego, 302 dla przekierowania tymczasowego.

Przekierowanie 301 Magento

Tworzenie przyjaznych adresów URL - podsumowanie

Audyty SEO wykazują najważniejsze elementy strony wymagające poprawy. Choć optymalizacja adresów URL nie musi znajdować się najwyżej na tej liście, warto uwzględnić ich poprawę w późniejszych działaniach. Najlepiej, jeśli od tego momentu zadbasz o URLe - dzięki temu unikniesz późniejszych edycji.

Chcesz, by nasi eksperci zajęli się optymalizacją Twoich adresów URL?
Napisz do nas
Oceń artykuł:
0.0