Page Rank - definicja
Definicja Page Rank podaje, że jest to powstały w 1998 roku algorytm, który został opracowany przez Google’a po to, by oceniać strony internetowe w skali od 1 do 10 pod względem określonych kryteriów, takich jak na przykład jakość czy wiarygodność. Przez długi czas wpływało to na pozycję witryny na liście wyników wyszukiwania. Z czasem algorytm ewoluował, umacniając pozycję samego Google’a jako najpopularniejszej wyszukiwarki na świecie.
Krótka historia algorytmu Page Rank
Zanim powstał algorytm Page Rank, wyniki otrzymywane dla danego zapytania w wyszukiwarkach opierały się głównie na wskazówkach otrzymywanych od webmasterów, na przykład na podstawie meta keywordsów czy zagęszczenie treści słowami kluczowymi. Skutkowało to często tym, że zaspamowane strony zajmowały wyższe miejsca w rankingu niż te będące prawdziwym rich contentem.
Wszystko zmieniło się wraz z pojawieniem się Google’a i algorytmu Page Rank, który został stworzony przez dwóch studentów Uniwersytetu Standforda - Larry'ego Page'a i Sergeya Brina. Ich algorytm oceniał stronę na podstawie liczby linków przychodzących, które zwykle pochodziły z niskiej jakości źródeł. Google dostrzegł nieprawidłowość takiego działania, dlatego w 2012 roku pojawiła się m.in. przełomowa aktualizacja Pingwin, która spowodowała spadek znaczenia wartości Page Rank.
Jak działa Page Rank?
Page Rank Google jest efektem działania algorytmu matematycznego, który pomaga wyszukiwarkom oceniać strony odpowiadające danym frazom, uwzględniając przy tym ich liczbę linków przychodzących - to znaczy im więcej takich odnośników, tym wyższy Page Rank witryny.
Jak sprawdzić Page Rank?
Page Rank danej strony nie jest możliwy do sprawdzenia, ponieważ działanie algorytmu Google’a znane jest tylko pracownikom światowego giganta. Można jedynie skorzystać z takich narzędzi jak Ahrefs czy Majestic w celu sprawdzenia autorytetu witryny oraz skuteczności prowadzonych działań linkbuildingowych.
SEO, linkbuilding i autorytet witryny
Page Rank odgrywa dużą rolę w SEO, dlatego należy zadbać o to, aby odnośniki przychodzące były jak najwyższej jakości, ponieważ przepływ mocy linków sprawia, że witryna, do której prowadzi wiele stron z wysokim domain authority, zyskuje wyższą pozycję w Google’u.
Tak naprawdę czynników wpływających na pozycję strony w SERP-ach jest bardzo wiele, a budowanie autorytetu witryny staje się coraz trudniejsze, co nie ułatwia też zajmowania wysokich pozycji w Google’u.
Powiązane wpisy na blogu
Najpopularniejsze wyszukiwarki w Polsce i na świecie
Każdy z nas niemal codziennie wpisuje dziesiątki fraz w pole wyszukiwarki internetowej – od prognozy pogody przez najlepsze buty do biegania aż po minifrezarki do drewna.