Meta description wydawałby się mało znaczącym elementem strony internetowej. Nic bardziej mylnego. Dobrze napisany może ściągnąć większy ruch na Twoją witrynę. Tymczasem wiele stron w ogóle go nie ma. O dobrych praktykach tworzenia meta description oraz konsekwencjach jego braku przeczytasz w naszym wpisie.
Czego dowiesz się z artykułu?
- Co to jest meta tag description?
- Meta tag description w wyszukiwarce
- Jak sprawdzić meta opis na stronie?
- Jakie znaczenie ma meta description?
- Jak napisać skuteczny opis meta?
- Przykłady dobrych meta opisów
- Co się stanie, jeśli nie uzupełnimy meta description?
- Dlaczego Google nie zawsze używa Twojego opisu?
- Meta tag description w SEO – podsumowanie
Co to jest meta tag description?
Meta description to jeden z meta tagów, który w przeciwieństwie do wielu innych jest widoczny w wynikach wyszukiwania i informuje w zwięzły sposób użytkowników, co znajdą pod danym linkiem. Jeżeli opis meta description nie zostanie uzupełniony, wyszukiwarka sama dobierze treść ze strony, co może czasem powodować, że znajdziemy tam przypadkowy tekst, np. elementy menu. Jest to nie tylko nieprofesjonalne, ale również nie sprzyja konwersji.
O meta tag description warto szczególnie zadbać na stronie głównej serwisu, na podstronach produktowych związanych z ofertą czy na tych, które generują największy ruch z wyszukiwarki. Optymalizacja meta description może mieć korzystny wpływ na widoczność strony w Google.
Meta tag description w wyszukiwarce
W praktyce meta description strony to zaledwie dwie linijki tekstu, które pojawiają się bezpośrednio pod title, czyli tytułem strony. Najlepiej, aby długość takiego tekstu wynosiła od 120 do 155 znaków, ponieważ opis wyświetla się tylko w polu o rozdzielczości od 680 px na urządzeniach mobilnych do 920 px na desktopach. Jednak należy pamiętać, że gdy wykorzystamy maksimum znaków, to na urządzeniach mobilnych wyświetli się zaledwie ¼ jego zawartości.
W meta description można również umieszczać emoji, które sprawiają, że opis jest bardziej atrakcyjny dla użytkownika i chętniej klikalny. Pod meta description mogą się również pojawić dane strukturalne, takie jak ocena w formie gwiazdek czy data publikacji artykułu. Więcej na temat tego, jak skutecznie przeprowadzić optymalizację meta znacznika, przeczytasz w dalszej części artykułu.
Jak sprawdzić meta opis na stronie?
Jest kilka sposobów, aby sprawdzić, jaki meta opis zastosowała na swojej stronie na przykład konkurencja oraz podejrzeć, jak w wynikach wyszukiwania będzie się prezentować opis przygotowany przez Ciebie.
Opis w kodzie strony
Meta description znajduje się na stronie w sekcji head. Aby to sprawdzić, użyj skrótu Ctrl+U. W nowej karcie pojawi się źródło strony. Następnie należy wyszukać za pomocą komendy Ctrl+F tagu description, wpisując w pole wyszukiwania meta name=”description”.
Wtyczka SEO META in 1 CLICK
Dzięki tej wtyczce otrzymasz wiele istotnych informacji SEO, takich jak na przykład title i jego długość, meta kanoniczny URL, nagłówki czy ilość zdjęć i ich alty. Meta description znajdziesz natomiast w zakładce Summary. Plusem korzystania z wtyczki jest fakt, że szybko i sprawnie, bo właściwie jednym kliknięciem, sprawdzisz opis interesującej Cię podstrony, bez konieczności ręcznego wyszukiwania meta description.
Metatags.io
Metatags.io to narzędzie, dzięki któremu w łatwy sposób podejrzysz, jak przygotowany opis meta description będzie się prezentować w wynikach wyszukiwania Google i unikniesz sytuacji, gdy okaże się, że jest za długi i nie wyświetli się w całości.
Jakie znaczenie ma meta description?
Jeszcze kilkanaście lat temu meta description miało bezpośredni wpływ na SEO, a jego optymalizacja, wraz ze znacznikiem title, wystarczała, by poprawić swoją pozycję w wynikach wyszukiwania.
Obecnie, jak przyznaje sam Google, meta description nie jest czynnikiem rankingowym Google’a. Dobrze napisany może jednak poprawić współczynnik klikalności, tzw. CTR, a ten wskaźnik z kolei może już w pośredni sposób wpływać na to, jaką pozycję zajmie strona w rankingu SERP. Internauci sugerują się takim meta description, które wydaje się pomocne i wartościowe, dlatego warto go optymalizować. Tym bardziej, że później takie wysokiej jakości treści docenia sam Google.
Jak napisać skuteczny opis meta?
Choć wydawałoby się, że nie trzeba się zbytnio skupiać na opisie strony, a jego stworzenie nie jest niczym trudnym, to obserwując listę wyników wyszukiwania, można zauważyć powtarzające się błędy. Dlatego przybliżamy najważniejsze praktyki pisania skutecznego meta description.
Długość
Najlepiej, aby długość tekstu meta description mieściła się w przedziale 120-155 znaków, ponieważ opis wyświetla się tylko w polu o rozdzielczości od 680 px na urządzeniach mobilnych do 920 px na desktopach. Trzeba jednak podkreślić, że liczba znaków jest dość umowna – w rzeczywistości liczą się piksele. Jeśli w meta description pojawi się więcej szerokich znaków (np. w, z), to opis zajmie więcej miejsca w wynikach wyszukiwania.
Dlatego lepiej przygotować krótsze meta description, aby mieć pewność, że Google wyświetli je w całości. Co ciekawe, w 2017 roku Google na krótko wydłużył opis meta do 300-320 znaków, ale szybko z tej zmiany zrezygnował, ponieważ opisy okazały się zbyt długie i mało treściwe.
Język korzyści
Pisząc meta description, należy myśleć przede wszystkim o swoim użytkowniku, który powinien wiedzieć, co zyska, klikając dany link. Dlatego najlepiej pisać opis meta przy użyciu czasowników dynamicznych i strony czynnej, np. zyskasz, dowiesz się, poznasz. Przedstaw konkretną korzyść, jaką znajdzie odbiorca na danej podstronie.
Meta description nie może być ani nudne, ani zbyt ogólne. Powinno na pewno wzbudzać emocje (np. strach, pożądanie, ciekawość) lub oddziaływać na zmysły – wtedy okaże się bardziej skuteczne. Opis możesz rozpocząć w następujący sposób: Czy znasz już wszystkie zmiany podatkowe, które w 2021 roku obejmą Twoją firmę? lub Szukasz przepisu na obłędnie czekoladowe ciasto? W pierwszym przypadku budzisz u odbiorcy niepokój, że coś może przegapił, w drugim działasz na wyobraźnię.
Call to action
Opis strony powinien sprzedawać, dlatego warto do niego dołączyć wszelkie wezwania do działania, które zachęcą do kliknięcia linku. Dowiedz się więcej czy Pobierz za darmo to tylko niektóre z nich.
Słowa kluczowe
Dobre meta description powinno zawierać słowa kluczowe. Zostaną one wyróżnione w wynikach wyszukiwania poprzez pogrubienie. Dzięki temu opis będzie lepiej widoczny dla użytkownika i jeszcze bardziej zachęcał do kliknięcia. Użytkownik ma wówczas większą pewność, że podstrona dotyczy frazy, którą wpisał w pole wyszukiwarki. Co ciekawe, Google czasem wyróżnia nawet synonimy. Nie ma też znaczenia, czy słowo kluczowe będzie odmienione czy też nie – w każdym przypadku zostanie wyboldowane.
Przeczytaj także:
Jak dobrać frazy na stronę internetową? Analiza słów kluczowychDane rozszerzone
Jeżeli prowadzisz sklep internetowy, dobrym rozwiązaniem okaże się wprowadzenie danych strukturalnych. Ich implementacja wzbogaci wygląd strony w wynikach wyszukiwania czy w mediach społecznościowych po udostępnieniu. Dane strukturalne pozwalają na wyświetlanie się tzw. Rich Snippets. W ten sposób Google przy opisie meta description wyświetli również takie dane jak:
- ocena produktu,
- cena i koszt wysyłki,
- dostępność w magazynie,
- dostępne opcje kolorystyczne,
- opinie o produkcie.
Poniżej przykładowe meta description z danymi rozszerzonymi.
Tworząc opisy meta description dla asortymentu np. z branży elektrycznej, można dodać w treści konkretną specyfikację. Jeżeli ktoś szuka określonego modelu produktu, prawdopodobnie chętniej kliknie link, gdzie od razu w opisie widzi informacje techniczne. W tym przypadku posługiwanie się uogólnieniami może okazać się niewystarczająco skuteczne.
Emoji
W nawiązaniu do powyższego przykładu warto również rozwiać wątpliwości na temat emoji, czyli kolorowych piktogramów. Bez wątpienia mogą mieć one pozytywny wpływ na CTR. Google zastrzegł jednak, że będą one się wyświetlać w wynikach wyszukiwania tylko w uzasadnionych przypadkach, na przykład, gdy jest przydatne dla użytkownika. Z pewnością z emoji nie warto przesadzać i pamiętać, że nie każda marka powinna je stosować. Serduszko w opisie kancelarii adwokackiej nie wydaje się dobrym pomysłem, ale już w sklepie internetowym z kosmetykami jak najbardziej tak.
Unikalność
Meta description dla każdej podstrony powinno być niepowtarzalne. Unikaj sytuacji, gdy na kilku podstronach znajduje się ten sam opis. Jeżeli masz na przykład wiele podobnych produktów w sklepie internetowym, skorzystaj z szablonu zawierającego zmienne, na bazie których zostaną stworzone unikalne meta opisy dla wszystkich produktów. Pozwoli to na szybkie i sprawne generowanie znacznika meta na każdej podstronie. W przypadku gdy Twój CMS nie umożliwia korzystania z szablonu, zamiast duplikować meta tagi, lepiej pozostaw je puste. Google sam wybierze stosowny fragment ze strony, który zawiera słowo kluczowe. Choć warto podkreślić, że tylko tworzenie unikalnych opisów jest rekomendowaną praktyką.
Przykłady dobrych meta opisów
Zalando
Opis Zalando ma optymalną długość oraz przedstawia konkretne korzyści, takie jak darmowa dostawa i zwrot czy szeroki wybór asortymentu. Jak widać, słowo kluczowe zostało również wyróżnione.
Allegro
W opisie meta description Allegro można oprócz konkretnych korzyści znaleźć również zachętę do działania w postaci call to action Kup teraz. Serwis wykorzystuje również gotowe szablony do tworzenia opisów meta.
Ikea
W opisach meta description marki IKEA można znaleźć oprócz korzyści dane rozszerzone, takie jak ocena czy opinie.
Co się stanie, jeśli nie uzupełnimy meta description?
Jeżeli meta description nie zostanie uzupełnione, Google sam wybierze treść z danej podstrony i zaimplementuje ją w wynikach wyszukiwania.
Potwierdzeniem tego może być wpis J. Muellera na Twitterze :
"Meta opisy mogą być użyte do stworzenia rozszerzonych wyników wyszukiwania, więc jeśli nic nie podasz (na stronie mobilnej, przy mobile-first-indexing), to będziemy musieli sami stworzyć opis na potrzeby wyszukiwarki."
Skutkuje to czasem takimi sytuacjami, że w opisie znajdują się na przykład dane ze stopki lub menu, co nie prezentuje się profesjonalnie.
Co ciekawe, są jednak przypadki, kiedy lepiej nie uzupełniać meta description. Dzieje się tak na przykład w sytuacji, gdy strona ma skupiać ruch z długiego ogona (na kilkuwyrazowe frazy). Wówczas wyszukiwarka sama tworzy opis, tak aby znalazły się w nim odpowiednie słowa kluczowe.
Brak opisu meta wpływa natomiast niekorzystnie na udostępnianie treści ze strony internetowej w social mediach, ponieważ takie serwisy jak Facebook często wykorzystują ten element jako opis również w swoich postach. Kiedy metatagu brakuje, portal wykorzystuje pierwszy lepszy tekst, który znajdzie na stronie, a wówczas może się on okazać nieadekwatny do tytułu wpisu.
Dlaczego Google nie zawsze używa Twojego opisu?
Jak przyznał sam Matt Cutts, Google może zdecydować, jak strona zostanie opisana w wynikach wyszukiwania, tak aby witryna jak najbardziej odpowiadała potrzebom użytkowników. Jeżeli meta description jest dobre, zostanie zaimplementowane w SERP-ach. W przypadku gdy znacznik meta jest pusty lub powtarza się ten sam na kilkunastu stronach, Google prawdopodobnie zdecyduje, że lepiej w opisie zamieścić tekst bezpośrednio ze strony. Najważniejsze są intencje użytkowników, a opisy meta zamieszczone przez webmastera na stronie nie zawsze będą im odpowiadać.
Meta tag description w SEO – podsumowanie
Chociaż meta description nie jest czynnikiem rankingowym, to może już zachęcać do kliknięcia danego odnośnika w wynikach wyszukiwania. W ten sposób wzrasta CTR, a to już sygnał dla Google’a, że strona jest wartościowa. Opis meta description jest przede wszystkim jednak przydatny dla samego użytkownika, dlatego warto zadbać o jego odpowiednią optymalizację, aby uzyskać dodatkowe korzyści.