Profil linków - definicja
Profil linków to wszystkie backlinki (linki zwrotne) prowadzące do witryny. Są one niezbędne do budowania autorytetu strony. Jednak, wbrew pozorom, nie liczy się tutaj jedynie ich liczba.
Z czego składa się profil linków?
Można powiedzieć, że w przypadku link profile głównie liczy się jakość, a nie ilość. Do oceny wlicza się także charakterystyka linków, czyli m.in.:
- typ - zwróć uwagę na to, czy linki zwrotne pochodzą ze stron o wysokim autorytecie i czy nie są spamem. Jeśli skupiasz się na budowaniu jakościowego profilu linków, pozyskuj backlinki z legalnych źródeł. Spamerskie odnośniki mogą na chwilę pomóc Twojej witrynie, ale nie zbudują widoczności w dłuższej perspektywie;
- anchor - anchor to klikalny fragment tekstu, w którego wnętrzu znajduje się link. Ponieważ anchor, w kontekście profilu linków, odsyła z zewnętrznej witryny do Twojej, znaczące jest to, jak wygląda. Czy zawiera nazwę Twojej marki (brandowy anchor), słowo kluczowe (exact match anchor) czy może wynika z kontekstu? Powinieneś zwrócić na to uwagę, ponieważ Google przestrzega przed spamowaniem nienaturalnymi anchorami;
- sposób pozyskania - Google podkreśla, że najlepsze są linki pozyskiwane naturalnie. Dla przykładu - jeśli masz świetne produkty w swoim sklepie (np. porcelanę), a blogger akurat przygotowuje wpis o najlepszych prezentach na święta i doda link do Twojego produktu, zyskujesz wartościowy odnośnik. Jeśli jednak płacisz za linki, staraj się wybierać strony dopasowane do swojej działalności i dające prawdziwą wartość użytkownikom. Takie działanie pozwoli Ci wzbogacić swój profil linków.
Dlaczego profil linków jest ważny?
Wiele sygnałów ze środowiska SEO wskazuje na to, że profil linków jest kluczowy do zbudowania widoczności witryny w wyszukiwarce. Świetnie zoptymalizowana strona nie wystarczy, by wyprzedzić konkurencję. Google musi mieć pewność, że Twoja witryna niesie prawdziwą wartość dla użytkowników, a najlepszym tego potwierdzeniem będą właśnie backlinki z jakościowych stron.
W końcu wartościowe witryny nie linkują do słabych, ponieważ zwyczajnie się to nie opłaca. Tak więc, jeśli witryna A, którą ceni Google, zawiera link do Twojej, daje to sygnał, że warto zwrócić na Ciebie uwagę i docenić w SERPach.
Jak sprawdzić profil linków?
Istnieje wiele narzędzi do badania profili linków. Oto dwa z nich:
1. Ahrefs - to płatne narzędzie informuje m.in. o rodzaju anchorów, ich liczbie czy miejscu, gdzie znajduje się konkretny link i jego status (200/301/404).
Źródło: ahrefs.com
2. Majestic - ten program pozwala, podobnie jak Ahrefs, zbadać najważniejsze parametry profilu linków, m.in. linki dofollow i nofollow, anchory, liczbę odnośników.
Źródło: majestic.com
Powiązane wpisy na blogu
Link baiting – co to jest i jakie oferuje korzyści?
Niektóre Twoje podstrony są częściej linkowane niż inne. Skąd wynika ta różnica? Z ich atrakcyjności dla użytkownika. Dowiedz się, w jaki sposób zachęcić internautów do linkowania do Twojej strony. Poznaj proces Link Baitingu.
Linki wychodzące – czym są i jak je tworzyć?
Linki wychodzące są niezwykle ważnym elementem strategii SEO. Te będące wysokiej jakości mogą poprawić pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Na co jeszcze należy zwrócić uwagę, aby linkowanie zewnętrzne pomagało, a nie szkodziło Twojej witrynie? Oto kilka wskazówek.
Czym są nienaturalne linki przychodzące? Definicja i przykłady
Linki przychodzące od zawsze odgrywały istotną rolę w SEO. Jednak pod wpływem zmiany algorytmów Google’a należy się obecnie wystrzegać nienaturalnych odnośników, które mogą powodować nałożenie kary na stronę.