Noindex tag - definicja
Tag noindex to praktyczny znacznik, który pozwala na zarządzanie indeksowaniem określonych podstron w obrębie witryny przez wyszukiwarki. Pozwala w łatwy sposób zablokować wyświetlanie się odpowiednich konkretnych w wynikach wyszukiwania Google. Wystarczy tylko zamieścić odpowiedni fragment kodu w źródle strony.
Co to jest znacznik noindex?
Tag noindex wysyła sygnał wyszukiwarkom, aby nie indeksowały danej strony internetowej, to znaczy, aby nie wyświetlała się ona w SERP-ach. Zatem roboty indeksujące po zeskanowaniu witryny i natrafieniu na metatag robots wykluczą ją z wyników wyszukiwania.
Kiedy używać tag noindex?
W jakich sytuacjach należy zatem stosować tag noindex? Oto najczęstsze przypadki:
- Strony o niemal identycznej zawartości, ponieważ w przeciwnym razie dochodzi wówczas do duplikacji treści oraz kanibalizacji słów kluczowych.
- Strony z zawartością o niewielkiej wartości, np. podziękowania za zakupy czy zapis na newsletter bądź strony logowania.
- Archiwum autora na blogu - gdy blog firmowy jest prowadzony przez jedną osobę, lepiej wyłączyć jego archiwum, aby nie dochodziło do duplikacji treści ze stroną główną bloga.
- Wewnętrzne wyniki wyszukiwania.
- Strony z postami użytkowników, na przykład na forum.
Błędne zastosowanie tagu noindex
Błędnie zastosowany tag noindex może powodować wiele negatywnych skutków, takich jak spadek ruchu organicznego. Dlatego tak ważny jest ciągły monitoring i analiza w Google Analytics i Google Search Console. Źle zamieszczony tag noindex można naprawić w następujący sposób:
- prześlij ponownie mapę witryny do Google Search Console,
- ręcznie prześlij strony, na których doszło do błędu, za pomocą funkcji „Prześlij do indeksu”,
- wykorzystaj media społecznościowe do odzyskania ruchu, jeśli witryna nie pojawia się w indeksie.
Powiązane wpisy na blogu
Duplikacja treści – co to jest i jak wpływa na SEO?
Negatywny wpływ na pozycję witryny w wyszukiwarce mają często niepozorne błędy. Jednym z nich jest duplikacja treści. Z artykułu dowiesz się, jak sprawdzić, czy ktoś kopiuje Twoje artykuły.
Googlebot – co to jest i jak działa?
Googlebot to główny sprawca tego, że Twoja strona internetowa w ogóle pojawia się w wynikach wyszukiwania. Roboty Google przemierzając Internet, dodają poszczególne podstrony do swojego indeksu. Jak dokładnie działają i czym są? Odpowiadamy na najważniejsze pytania.