Pozycjonowanie WordPress

Zadbaj o widoczność swojej strony lub sklepu na WordPressie
Pozycjonowanie WordPress

Czym jest WordPress?

WordPress to najpopularniejszy CMS na świecie, na którym możesz postawić zarówno prostą stronę, jak i sklep internetowy. Co stoi za tak dużą rozpoznawalnością systemu? Przede wszystkim jego prostota - nawet osoba bez umiejętności programistycznych jest w stanie bez problemu obsłużyć stronę na WordPressie. Ponadto, dzięki wtyczce WooCommerce możesz bardzo szybko rozszerzyć możliwości strony o sprzedaż internetową. Natomiast każdą inną funkcjonalność możesz dodać poprzez instalację darmowych lub płatnych wtyczek.

Zainwestuj w pozycjonowanie strony na WordPressie, jeżeli:

  • tworzysz nową stronę lub sklep internetowy,
  • chcesz rozwijać nowe kanały sprzedaży,
  • nie jesteś zadowolony z widoczności na słowa kluczowe,
  • konkurencja wyprzedza Cię w wynikach wyszukiwania,
  • chcesz zwiększać ruch z bezpłatnych wyników wyszukiwania,
  • zauważyłeś spadek zapytań lub przychodów z kanału Organic.
hex white filling

Czy WordPress jest przyjazny SEO?

Pozycjonowanie strony w WordPress jest możliwie dzięki wielu rozwiązaniom. Część funkcji dostępnych jest już w podstawowej wersji systemu, jednakże większość z nich wymaga instalacji i konfiguracji pluginów takich jak Yoast SEO czy RankMath, które znacznie zwiększają możliwości pozycjonerskie platformy i automatyzują sporo procesów. Jedno jest pewne - WordPress to bardzo dobry CMS, jeżeli myślisz o podboju organicznych wyników wyszukiwania.

W jaki sposób przygotować stronę na WordPressie do pozycjonowania?

Żeby generować najlepsze wyniki, pozycjonowanie stron internetowych wymaga szczegółowej analizy i często wsparcia profesjonalnej agencji. Istnieje jednak kilka podstawowych elementów do optymalizacji na początek.

  1. Wybierz pewny i sprawdzony hosting

    Dobry hosting WordPress wspiera szybkość działania strony. Jeśli wybierzesz sprawdzonego dostawcę, unikniesz przestojów na stronie. Dodatkowo zadbasz o bezpieczeństwo witryny – jakościowy hosting zmniejsza prawdopodobieństwo ataków hakerskich, a to ma ogromne przełożenie na widoczność strony w Google.

  2. Zadbaj o odpowiedni motyw, który ułatwi pozycjonowanie

    Wygląd strony ma duże znaczenie dla użytkowników. Prosta i czytelna nawigacja, a do tego ładny design sprawią, że przyciągniesz uwagę i zbudujesz pozytywne pierwsze wrażenie. Ale właściwie dobrany motyw jest ważny jeszcze z jednego powodu – wpływa na wydajność i SEO. Dlatego zwróć uwagę, czy szablon, który Ci się spodoba, na pewno jest:

    • responsywny, czyli odpowiedni pod urządzenia mobilne;
    • kompatybilny z popularnymi wtyczkami SEO, których dodanie na pewno będzie niezbędne podczas dalszego pozycjonowania WordPress;
    • łatwo modyfikowalny zgodnie z Twoimi oczekiwaniami i wymaganiami wyszukiwarki Google.
  3. Sprawdź, jak wyglądają ustawienia indeksowania

    Nawet najlepsza optymalizacja strony internetowej nie przyniesie efektu, jeśli strona nie będzie dostępna do indeksowania. Oznacza to, że roboty Google nie będą mogły dostać się do strony, a w konsekwencji nie zdołają uwzględnić jej w wynikach wyszukiwania. W skrócie – Twoja starania pójdą na marne. Dlatego koniecznie sprawdź ustawienia indeksowania. Najprościej zweryfikujesz to w panelu administratora. Po zalogowaniu się, wybierz Ustawienia Czytanie. Nie powinieneś mieć zaznaczonej opcji Proś wyszukiwarki o nieindeksowanie tej witryny. Drugim sposobem na sprawdzenie indeksacji jest weryfikacja pliku robots.txt. Nie powinna znajdować się tam dyrektywa Disallow: /, która blokuje dostęp robotom wyszukiwarek.

  4. Zadbaj o certyfikat SSL

    Bezpieczeństwo to kluczowy aspekt, który Google bierze pod uwagę. Właśnie dlatego jednym z czynników rankingowych stron internetowych jest protokół HTTPS. Jego brak w oczach Google oznacza witrynę potencjalnie niebezpieczną, dlatego właśnie takim komunikatem przeglądarki, np. Chrome, ostrzegają użytkowników przed wejściem. Dobra wiadomość jest taka, że WordPress świetnie wspiera pozycjonowanie Twojej strony i łatwo zainstalujesz na nim certyfikat SSL. Warto skorzystać z wtyczek, takich jak Really Simple SSL, które pomagają w konfiguracji. Oczywiście jeśli proces pozycjonowania oddasz w nasze ręce, pomożemy Ci z integracją.

  5. Zintegruj Wordpressa z GSC

    Google Search Console to bezpłatne narzędzie, które usprawnia pozycjonowanie WordPress. Dzięki niemu sprawdzisz m.in. linkowanie wewnętrzne, powodzenie pozycjonowania treści strony czy (pośrednio) czas ładowania strony. Żeby poprawnie zinterpretować wszystkie dane, potrzeba oczywiście specjalistycznej wiedzy. Niemniej jedno jest pewne – warto już na samym starcie połączyć witrynę z tym narzędziem, ponieważ nie rejestruje ono danych wstecz. Dlatego, nawet jeśli jeszcze nie myślisz o wysokich wynikach wyszukiwania Google, lepiej zrób to na zaś. Dzięki temu będziesz mieć szerszy obraz pozycji strony, co z pewnością przyda się przy pozycjonowaniu w przyszłości.

  6. Utwórz mapę witryny i prześlij ją do Google Search Console

    Mapa powinna uwzględniać wszystkie najważniejsze podstrony. To istotny element, który wpływa na szybkość indeksowania i zrozumienie struktury witryny. Dodatkowo pokazuje połączenia między podstronami, a więc ułatwia robotom nawigację. Sitemapę powinno się stworzyć niezależnie od wielkości strony, ale szczególnie przydaje się, gdy masz rozbudowaną witrynę z wieloma podstronami i obawiasz się, że roboty mogą się pogubić w natłoku informacji.

    Mapę witryny w WordPressie można stworzyć oczywiście przy pomocy wtyczek, np. Yoast SEO czy All in One SEO, natomiast dodać ją do GSC trzeba samodzielnie. Wystarczy w sekcji Sitemapy kliknąć Dodaj nową mapę witryny i przesłać stworzoną wcześniej sitemapę, koniecznie pamiętając o rozszerzeniu xml. Brzmi skomplikowanie? :) Oczywiście możemy Ci pomóc!

  7. Skonfiguruj plik robots.txt i dodaj go do GSC

    W Twoim serwisie są strony, których nie chcesz indeksować? Roboty Google same się tego nie domyślą. ;) Plik robots.txt pozwoli Ci zablokować te podstrony. Również dzięki niemu możesz zarządzać budżetem crawlowania, czyli liczbą stron w Twojej witrynie, które mają odwiedzić roboty – ponieważ nie mają one nieskończonych możliwości, trzeba przemyśleć i wskazać im najważniejsze podstrony.

    Żeby sprawdzić, jak wygląda Twój plik robots.txt, wpisz w pasek wyszukwiarki: https://adresstrony.pl/robots.txt. Jeśli chcesz go zmienić, najlepiej zlecić to specjalistom, którzy wiedzą, jak ustalać priorytet crawlowania i które strony zablokować. Dodadzą też plik do Google Search Console.

Wtyczki, które ułatwiają pozycjonowanie

Wybór rozszerzeń SEO w dużej mierze zależy od specyfiki projektu. Jedne pluginy mogą być potrzebne na prostej stronie-wizytówce, a inne w sklepie internetowym WooCommerce. Jednakże istnieje kilka uniwersalnych wtyczek, które warto zastosować niezależnie od rodzaju projektu. Są to m.in. Yoast SEO, All in One SEO, Rank Math, W3TotalCash, Autoptimize, Smush.

Optymalizacja techniczna - o czym warto pamiętać?

hex white filling

Linki kanoniczne

Witryna internetowa, która ma poprawnie ustawione linki kanoniczne ogranicza ryzyko duplikacji treści, wspiera budowanie autorytetu SEO oraz – najważniejsze – wskazuje preferowaną wersję podstrony. To bardzo ważny element technicznego SEO, który nie może Ci umknąć, jeśli masz stronę na oprogramowaniu WordPress. Pozycjonowanie z poprawnie określonymi canonicalami pozwala budować lepszą widoczność w Google. Warto już teraz zainteresować się tym tematem lub poprosić agencję SEO o sprawdzenie linków, bo z doświadczenia wiemy, że często w jednej witrynie pojawiają się adresy URL, które dotyczą podobnej tematyki. Wówczas skierowanie botów tylko na jedną, właściwą podstronę pozytywnie wpłynie na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania.

hex white filling

Odpowiednie wdrożenie przekierowań

Jedna z najgorszych sytuacji dla użytkownika? Chęć wejścia na stronę, ale brak możliwości przez błąd 404. Tego rodzaju komunikaty nie tylko irytują userów, ale w dużej liczbie mogą mieć negatywny wydźwięk pod kątem SEO. Dlatego gdy np. łączysz dwa wpisy blogowe w jeden, pamiętaj o ustawieniu przekierowania 301 na docelowy adres URL. To zapewni Ci utrzymanie tzw. link juice, czyli mocy SEO z poprzedniego wpisu i przekazanie go nowemu. Wtyczki WordPress pomogą Ci łatwo dodać przekierowanie. Skorzystaj np. z Redirection lub Rank Math SEO. Pamiętaj przy tym, żeby działać uważnie, bo błędne przekierowania mogą bardziej zaszkodzić witrynie niż pomóc. Zadzieje się tak, np. gdy zrobisz pętle przekierowań. Dlatego dobrze w tej kwestii poprosić o pomoc specjalistów.

hex white filling

Optymalizacja meta tagów title i description

Już na samym początku tworzenia stron internetowych na WordPressie zadbaj o meta tagi, a w szczególności title i description. Pierwszy to po prostu tytuł strony, który powinien być maksymalnie krótki (ok. 50 znaków) i oddawać jej sedno. Drugi to opis – ten, który widzi użytkownik tuż pod tytułem. Najlepiej by miał ok. 130 znaków. Oba te elementy będą wyświetlać się na liście wyników wyszukiwania.

To, co tam zawrzesz, powinno zachęcić użytkownika do wejścia. Jeśli masz możliwość, naturalnie wpleć frazy kluczowe, żeby jeszcze lepiej wskazać, czego można spodziewać się po kliknięciu linku. Jeśli nie jesteś pewny, jakie elementy dodać, możesz zgłosić się do nas – z chęcią pomożemy Ci w optymalizacji opisu strony.

hex white filling

Szybkość strony

Prędkość ładowania strony to czynnik rankingowy, czyli element, który Google bierze pod uwagę, ustalając ranking wyników wyszukiwania. Ma on ogromne znaczenie nie tylko dla robotów, ale przede wszystkim dla użytkowników. Standardowo strony powinny ładować się do 3 sekund, nie dłużej! Jeśli Twoja przekracza ten czas, zwiększasz prawdopodobieństwo wyjścia użytkowników, jeszcze zanim będą mogli zapoznać się z jej zawartością. Optymalizacja szybkości strony to zazwyczaj złożony proces, w który wchodzi m.in. kompresja obrazów, lazy loading czy usunięcie zbędnych wtyczek. Jeśli nie wiesz, jak poradzić sobie z wolną stroną – pomożemy Ci ją usprawnić!

hex white filling

Optymalizacja adresów URL

W każdym miejscu, gdzie to możliwe, wskazuj robotom i użytkownikom, na jakiej podstronie się znajdują. Możesz do tego wykorzystać nawet adres URL! Poprawnie stworzony, powinien sugerować zawartość strony. Dlatego unikaj: znaków specjalnych (wykrzykników, procentów czy znaków zapytania), dużych liter i podkreśleń, które są mniej czytelne. Zamiast tego pisz krótko (maksymalnie 50 znaków), rozdzielaj słowa myślnikami i zadbaj o unikalność (dwa takie same adresy prowadzą do wielu problemów, dlatego powinno się tego unikać). Ostrzegamy – często nie wystarczy jedynie zmienić adres; niekiedy trzeba zrobić przekierowanie, zaktualizować mapę witryny, zgłosić zmiany do Google Search Console itd. Dlatego polecamy to zadanie oddać specjalistom, którzy zadbają o to, żeby nie utracić dotychczas wypracowanych pozycji Twojej witryny.

hex white filling

Optymalizacja opisów kategorii i produktów

Jeśli masz sklep na WooCoomerce, powinieneś zadbać o opisy – kategorii i produktów. Tak jak w większości optymalizacji, służą one lepszemu zrozumieniu zawartości podstrony dla Googlebotów, ale są też kluczowe dla użytkowników. Pomagają im lepiej poznać produkty: materiały, z których są wykonane, rozmiary, sposób użytkowania itp. Co bardzo ważne – każda kategoria i każdy produkt powinny mieć unikalne opisy. Złym pomysłem jest kopiowanie treści np. ze stron producentów, bo może to prowadzić do kanibalizacji treści. Jeśli się tego obawiasz, możesz zlecić nam przygotowanie od zera lub optymalizację opisów, które już masz na stronie. Jeśli zdecydujesz się na pozycjonowanie WooCommerce z nami, przeanalizujemy m.in. hierarchię kategorii, sprawdzimy treści, słowa kluczowe i linkowanie wewnętrzne. Zadbamy o to, aby Twój sklep był perfekcyjnie zoptymalizowany i miał szansę osiągać najwyższe pozycje w Google.

Optymalizacja SEO strony na WordPressie

Struktura adresów URL - pamiętaj, aby w działaniach SEO uwzględnić adresy URL i ich budowę. Kluczowa jest zmiana domyślnych ustawień CMS, ponieważ automatycznie generowane są nieprzyjazne dla użytkowników i botów wyszukiwarek URL-e. Zadbaj, aby adresy były czytelne i odwzorowywały strukturę witryny.
Optymalizacja meta danych - pozycjonowanie stron WordPress zawsze powinno uwzględniać optymalizację meta tagów title oraz description. Unikalny meta tytuł i opis dla każdej podstrony możesz dodać za pomocą wtyczki SEO WordPress tj. Yoast SEO.
Mapa strony WordPress - bardzo ważny element, który znacznie ułatwia indeksowanie strony internetowej. Aby wygenerować sitemapę na WordPressie, warto skorzystać z jednej z wtyczek - Yoast SEO lub Google XML Sitemap.
Ustawienia indeksowania - jeżeli chcesz wykluczyć z indeksowania przez boty wyszukiwarek niektóre strony np. koszyk zakupowy, podstronę logowania czy wyniki filtracji, musisz edytować plik robots.txt. W tym celu możesz skorzystać z wtyczki, która ułatwi Ci cały proces.
Przekierowania - nie zapomnij o SEO WordPressa podczas budowy nowej strony, wdrożeniu certyfikatu SSL po raz pierwszy czy przenosinach treści na inną podstronę. W tych przypadkach niezbędne będzie wdrożenie przekierowań. Pomogą Ci w tym m.in. wtyczki takie jak RankMath czy Redirection.
Optymalizacja grafik - zbyt ciężkie, niezoptymalizowane obrazy mogą negatywnie wpłynąć na pozycjonowanie strony WordPressowej. Aby tego uniknąć, skorzystaj np. z pluginu Smush, który umożliwia m.in. kompresję grafik czy wdrożenie lazy loadingu.
Breadcrumbs - nawigacja okruszkowa to ważne ułatwienie zarówno dla użytkowników w kwestii poruszania się po stronie, jak i botów wyszukiwarek, jeżeli chodzi o rozpoznanie struktury witryny. Breadcrumbsy możesz wdrożyć m.in. dzięki wtyczce Yoast SEO Breadcrumbs.
Szybkość strony - optymalizacja strony WordPress to także zadbanie o szybkość jej działania. Tym bardziej, że od 2021 r. Google oficjalnie wprowadziło Core Web Vitals oceniające performance stron. Aby polepszyć pagespeed witryny na WordPressie, warto skorzystać z pluginów takich jak Autoptimize, WP Fastest Cache czy W3 Total Cache.
Wersja mobilna - mobile first to standard, który króluje w branży od lat. Dlatego myśląc o pozycjonowaniu strony na WordPressie, nie możesz zapomnieć o optymalizacji wersji mobilnej strony lub sklepu. Zadbaj o responsywność i dostępność strony dla użytkowników niezależnie od urządzenia, z którego korzystają.
Rich snippets - dane strukturalne umożliwiają botom wyszukiwarki lepiej zrozumieć zawartość strony. Ale nie tylko. Rich snippets to także bardzo dobry sposób na wyróżnienie się w wynikach wyszukiwania. Wtyczka do pozycjonowania WordPressa, która pozwala wdrożyć dane uporządkowane to np. Schema.

Pozycjonowanie stron internetowych w WordPress

Jak wypozycjonować stronę na WordPressie? Poznaj naszą receptę na skuteczne budowanie widoczności w wyszukiwarkach internetowych.



AUDYT STRONY NA WORDPRESSIE

  • Audyt techniczny - na samym początku przeprowadzamy dokładną analizę strony pod kątem technicznym, wykrywając kluczowe elementy do poprawy. Sprawdzamy m.in. adresy URL, przekierowania, mapę strony, plik robots.txt czy szybkość ładowania strony.
  • Badanie konkurencji - weryfikujemy, jak Twoja strona na WordPressie wygląda na tle domen konkurencyjnych m.in. pod kątem poziomu ruchu, widoczności, linkowania czy wydajności.
  • Analiza słów kluczowych - dowiemy się, na jakie istotne frazy Twoja strona jest aktualnie widoczna, a także jaki jest niewykorzystany potencjał witryny pod pozycjonowanie short i long tail.
  • OPTYMALIZACJA STRONY WORDPRESS

  • Strategia - na podstawie przeprowadzonych audytów oraz rozmów o oczekiwaniach i celach biznesowych ustalamy kompleksową strategię działania na najbliższe miesiące, której postępy realizacji na bieżąco monitorujemy.
  • Optymalizacja techniczna - zajmiemy się wdrożeniem rekomendacji optymalizacyjnych dotyczących m.in. meta tagów, nagłówków, przekierowań, mapy strony czy indeksowania.
  • Optymalizacja treści - przygotowujemy rekomendacje do poprawy treści zamieszczonych w ramach serwisu oraz tych, które dopiero będą tworzone. Dzięki temu teksty będą zoptymalizowane pod konkretny zestaw fraz kluczowych.
  • LINKOWANIE

  • Audyt profilu linków - sprawdzimy, jakie odnośniki prowadzą do Twojej witryny. Analizie poddamy m.in. jakość źródeł, anchor texty czy zróżnicowanie linków. Dowiemy się, czy Twoje dotychczasowe działania są zgodne z najlepszymi praktykami, czy mogą negatywnie działać na pozycjonowanie strony w WordPressie.
  • Strategia link buildingu - na podstawie audytu linków i researchu źródeł linkowania konkurentów opracujemy strategię pozyskiwania linków na najbliższe miesiące, dzięki której będziemy skutecznie pracować nad zwiększeniem autorytetu Twojej domeny.
  • Kampania pozyskiwania linków - będziemy regularnie prowadzić działania link buildingowe polegające na pozyskiwaniu wartościowych backlinków z portali branżowych, serwisów ogólnotematycznych, forów internetowych czy katalogów firm.
  • CONTENT MARKETING

  • Audyt działań contentowych - poddamy analizie Twoje dotychczasowe prace związane z marketingiem treści. Dowiemy się, na jakie frazy kluczowe wyświetlają się artykuły blogowe czy podstrony kategorii, a także, w których miejscach możesz poprawić widoczność tworzonych treści i pozytywnie wpłynąć na pozycjonowanie WordPressa.
  • Strategia marketingu treści - zaprojektujemy długofalową strategię content marketingową dla Twojego biznesu. Dzięki wartościowym i dobrze zoptymalizowanym treściom będziemy budować widoczność Twojego serwisu w sieci i zwiększać ruch z organicznych wyników wyszukiwania.
  • Zarządzanie treścią - możemy przejąć ogół zadań związanych z dodawaniem, edycją i optymalizacją treścią w ramach Twojej strony lub sklepu. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że Twoje działania content marketingowe są na najwyższym poziomie i wspierają pozycjonowanie.
  • Copywriting - w naszych szeregach pracują eksperci z różnych branż, którzy dzięki swojej wiedzy i doświadczeniu w tworzeniu tekstów gwarantują najwyższej jakości, merytoryczne treści na blog, bazę wiedzy, podstrony kategorii, opisy produktów i wiele innych.
  • ANALITYKA INTERNETOWA

  • Audyt analityki - zweryfikujemy, czy masz niezbędne narzędzia analityczne do skutecznego śledzenia kluczowych wskaźników biznesowych lub czy poprawnie je skonfigurowałeś. Stworzymy rekomendacje, dzięki którym lepiej opomiarujesz swoje działania i będziesz mógł sprawdzać ich efektywność.
  • Konfiguracja narzędzi analitycznych - pomożemy Ci zainstalować i skonfigurować wszystkie potrzebne narzędzia, a także ustawić niestandardowe cele, które warto mierzyć i analizować.
  • Bieżące wsparcie analityczne - nasz zespół może zapewnić Ci stałą pomoc w konfiguracji narzędzi analitycznych, śledzenieniu i interpretowaniu statystyk, dzięki czemu bez problemów przełożysz suche dane na kluczowe obszary w firmie.
  • RAPORTOWANIE DZIAŁAŃ

  • Raport prac - co miesiąc przygotujemy raport z działań, które zrealizowaliśmy w poprzednim miesiącu, abyś był zawsze na bieżąco z pracami naszego zespołu.
  • Google Data Studio - skonfigurujemy indywidualny raport w GDS, w którym będziesz mógł śledzić główne statystyki dotyczące Twojej witryny. Dane w raporcie aktualizują się automatycznie, co gwarantuje dostęp do najświeższych informacji.
  • Dlaczego warto pozycjonować WordPressa ze Smartbuzz?

    transparentnosc
    Specjalizacja

    Jesteśmy ekspertami z zakresu SEO i content marketingu, dzięki czemu wiemy, jak wypozycjonować stronę WordPressową tak, aby czerpać z efektów naszych prac przez długie lata.

    Edukacja
    Edukacja

    Zapewniamy wsparcie merytoryczne naszych ekspertów, a także dostęp do ogromnej bazy wiedzy. Zawsze uzyskasz od nas odpowiedzi na swoje pytania i wątpliwości dotyczące pozycjonowania.

    Specjalizacja
    Zaplecze developerskie

    Jesteśmy częścią software house’u Smartbees, przez co posiadamy szerokie zaplecze programistyczne. Nasi developerzy pomogą Ci wdrożyć niezbędne zmiany optymalizacyjne i wesprą swoją wiedzą oraz doświadczeniem.

    Najczęściej zadawane pytania o pozycjonowanie WordPressa

    Czy Wordpress jest przyjazny SEO?

    WordPress to CMS, który słynie z przyjazności względem pozycjonowania. Zresztą nie są to bezpodstawne pochwały. Praktycznie każdą funkcjonalność związaną z SEO możesz łatwo zainstalować w WordPressie poprzez dodanie wybranej przez siebie wtyczki. W taki sposób m.in. dodasz meta tagi, zoptymalizujesz obrazy czy stworzysz przyjazną strukturę adresów URL. Szeroki wybór pluginów powoduje, że możesz wybrać opcję najlepiej odpowiadającą Twoim potrzebom i budżetowi.

    Jak wygląda pozycjonowanie na Wordpressie?

    Jakie wtyczki SEO do Wordpressa wybrać?

    Kiedy zobaczę pierwsze efekty z pozycjonowania WP?

    Zadbaj o widoczność swojej strony na WordPressie.
    Porozmawiajmy o możliwościach współpracy.
    Oceń stronę:
    4.8
    Ocena: 4.9 Liczba głosów: 33