Pozycjonowanie PrestaShop
Postaw na budowanie widoczności swojego e-commercePrestaShop - co to jest?
PrestaShop to jeden z najpopularniejszych silników sklepowych wykorzystywanych przez biznesy internetowe w Polsce. Wyróżnia go intuicyjność, łatwość poruszania się po panelu administracyjnym, a co za tym idzie, prosty proces zarządzania sklepem. Ponadto, jako technologia Open Source zapewnia darmowy dostęp do podstawowej wersji platformy bez ponoszenia dodatkowych kosztów licencyjnych.
Dlatego, jeśli planujesz założenie małego lub średniego sklepu, Presta może się sprawdzić. Otwarty kod umożliwia darmowe dostosowanie podstawowych funkcji pod własne potrzeby. Dla urozmaicenia wyglądu, ale też usprawnienia działań w panelu, CMS udostępnia tysiące modułów (płatnych i bezpłatnych). Dodatkowo oferuje oczywiście integrację z różnymi rodzajami płatności, firmami kurierskimi i narzędziami marketingowymi.
Zainwestuj w pozycjonowanie sklepu na PrestaShop, jeżeli:
- stworzyłeś nowy sklep, który nie ma wypracowanej pozycji na rynku,
- nie jesteś zadowolony z obecnego ruchu na sklepie,
- konkurencja wyświetla się wyżej w wynikach wyszukiwania niż Ty,
- zauważyłeś wyraźne spadki w przychodach e-commerce.
Czy sklep PrestaShop jest przyjazny pod SEO?
Jak każdy jakościowy CMS, PrestaShop posiada domyślnie funkcjonalności, które umożliwiają podstawową optymalizację pod kątem wyszukiwarek m.in. tworzenie przyjaznych adresów URL czy generowanie pliku robots.txt. Jednak dopiero instalacja dodatkowych rozszerzeń i ich poprawna konfiguracja pozwolą w pełni zoptymalizować e-commerce na PrestaShop. Więcej o optymalizacji SEO PrestaShop przeczytasz poniżej.
Zalety PrestaShop
Prosty w użytkowaniu panel administracyjny
- Nawet jeśli Twoja wiedza o Preście jest niewielka, najprawdopodobniej szybko opanujesz jej obsługę. Przede wszystkim, już będąc w panelu sklepu zobaczysz, jak prosto i intuicyjnie przechodzi się między kolejnymi pozycjami w menu. Łatwo dodasz także nowe produkty i edytujesz informacje o już istniejących: zmienisz opisy produktów, dodasz zdjęcia czy uzupełnisz ceny.Wsparcie społeczności
- Oprogramowanie PrestaShop ma tysiące entuzjastów, którzy chętnie dzielą się swoim doświadczeniem i udzielają rad w razie różnych problemów, np. prawidłowej optymalizacji sklepu. Społeczność dba również o edukację użytkowników, dlatego w internecie znajdziesz wiele materiałów o podstawowej wersji PrestaShop, takich jak blogi, darmowe kursy i poradniki wideo.Przyjazna optymalizacja pod SEO
- Pozycjonowanie strony na PrestaShop w podstawowej wersji jest naprawdę proste. Bez problemu poradzisz sobie z ustawieniem seo-friendly adresów URL, dodasz metatagi dla każdej strony produktu, kategorii czy strony statycznej. Zaawansowana optymalizacja sklepu oczywiście wymaga pomocy specjalistów, którzy naprawią trudniejsze elementy PrestaShop SEO, m.in. linkowanie wewnętrzne, indeksowanie strony, optymalizacja obrazów.Raporty i analizy
- Każdy chce wiedzieć, czy jego działania i regularne aktualizacje najważniejszych elementów sklepu faktycznie mają sens. W panelu administracyjnym sprawdzisz chociażby raporty najczęściej sprzedawanych produktów, w sekcji Statystyki prześledzisz zachowania klientów na stronie, natomiast gdy przejdziesz w panelu do sekcji Koszyki, znajdziesz listę koszyków, w tym porzuconych. Oczywiście możesz samodzielnie lub z pomocą specjalistów doinstalować moduły, które jeszcze bardziej pomogą w analizach i usprawnieniu doświadczenia użytkownika.Wady PrestaShop
Mniejsza wydajność przy dużych sklepach
PrestaShop jest dobrą platformą e-commerce dla małych i średnich sklepów. Jeśli jednak masz naprawdę duży asortyment lub wiesz, że na Twoją stronę regularnie przybywa odwiedzających i dzięki temu masz duży ruch, optymalizacja PrestaShop to konieczność. Aby utrzymać wysoką wydajność i zapewnić płynne działanie sklepu, najlepiej poprosić o pomoc agencję, która przeanalizuje aktualne problemy i dopasuje rozwiązania. Wśród sposobów może być zmniejszenie liczby modułów. W końcu nie zawsze więcej oznacza lepiej. ;) Kluczem jest wyszukanie najlepszych dodatków i funkcji, które faktycznie używasz i które naprawdę zwiększają efektywność sklepu. Na pewno specjalista IT zagłębi się również w typowo techniczne elementy jak CSS, JavaScript, a dział SEO sprawdzi m.in. prędkość działania strony, indeksowanie czy przekierowania.
Koszty dodatkowych modułów
PrestaShop to open source, a więc darmowy CMS. Oznacza to, że nie musisz płacić miesięcznego abonamentu i masz pełną kontrolę nad kodem. Natomiast już same moduły dodatkowe mogą być płatne. Dostosowanie sklepu może wymagać zaawansowanych rozwiązań, więc powinieneś liczyć się z dodatkowymi kosztami. Jeśli natomiast w trakcie swojej działalności dostrzeżesz potrzebę rozbudowy e-commerce, zapewne dostrzeżesz, że dodatkowe pluginy czy szablony są dość drogie w porównaniu np. z WooCommerce.
Optymalizacja SEO sklepu na PrestaShop
Ile kosztuje PrestaShop?
Postawienie e-commerce na platformie PrestaShop w teorii jest darmowe. Dlaczego tylko w teorii? Faktem jest, że ten CMS w podstawowej wersji jest bezpłatny. To znaczy, że nie poniesiesz żadnych kosztów związanych z dostępem do kodu, licencją czy subskrypcją za korzystanie z platformy. Dzięki temu już na samym starcie możesz sporo zaoszczędzić.
Jeśli jednak nie masz wystarczającej wiedzy programistycznej, żeby dostosować szablon czy funkcje do swoich potrzeb, będzie Ci potrzebna pomoc specjalistów. Są agencje, które zajmują się kompleksowym wdrażaniem e-commerce. To oczywiście będzie generowało wydatki.
Już na etapie tworzenia sklepu, zwróć uwagę na szablony - do wyboru masz bezpłatne i płatne opcje.
Do tego dolicz oczywiście koszt domeny (najczęściej od kilku do kilkuset złotych rocznie) oraz hosting, który jest niezbędny do funkcjonowania sklepu (od kilkudziesięciu do kilkuset złotych miesięcznie, w zależności od wielkości sklepu).
W trakcie prowadzenia biznesu online, a także jeśli zdecydujesz się na optymalizację SEO, z dużym prawdopodobieństwem będziesz potrzebować dodatkowych modułów usprawniających działanie sklepu. Musisz mieć świadomość, że zaawansowane rozszerzenia będą płatne (przeciętnie od kilkudziesięciu do kilkuset euro).
Postawienie sklepu to jedno, ale drugie to jego wypromowanie! Skorzystanie z doświadczonej agencji SEO i zdecydowanie się na pozycjonowanie Presta, pomoże Ci zwiększyć widoczność w Google… ale, oczywiście, będzie wymagało inwestycji.
Cennik pozycjonowania PrestaShop
OD 3500 PLN NETTO
OD 3000 PLN NETTO
OD 300 PLN NETTO/H
Przydatne wtyczki do PrestaShop
Regularne aktualizacje PrestaShop są konieczne, żeby serwis działał płynnie przez cały czas. W trakcie działalności na pewno będziesz potrzebować dodatkowych wtyczek, które podkręcą SEO Twojego sklepu. Poniżej znajdziesz moduły PrestaShop:
Jedno z najbardziej znanych rozszerzeń SEO, które automatycznie generuje meta tagi: title, description, keywords. Pomaga również stworzyć uproszczony adres URL. Kosztuje 224,99 euro na rok.
Jeśli chcesz pomóc pozycjonowaniu PrestaShop, prawidłowe przekierowania to ważny element, który zapobiega utracie ruchu przy zmianach adresów URL, usunięciu stron czy migracji sklepu. Wtyczka obsługuje 3 najważniejsze przekierowania: 301, 302 i 303, a do tego także pomaga eliminować błędy 404. Kosztuje 69,99 euro na rok.
Wtyczka, dzięki której kompleksowo zadbasz o najważniejsze elementy szybkościowe swojego sklepu, m.in. skompresujesz obrazki, zminifilujesz HTML, CSS i JavaScript. Kosztuje 139,99 euro na rok.
To rozszerzenie pomoże Ci stworzyć mapę witryny. Moduł sprawdzi się zwłaszcza dla początkujących, którzy szukają prostego rozwiązania na dodanie mapy w pliku XML. Co ważne - jego instalacja jest całkowicie darmowa.
Pozycjonowanie sklepu PrestaShop w Smartbuzz
Zobacz, jakie działania składają się na skuteczne pozycjonowanie sklepu na PrestaShop.
AUDYT SKLEPU NA PRESTASHOP
OPTYMALIZACJA SEO PRESTASHOP
LINK BUILDING
CONTENT MARKETING DLA PRESTASHOP
MONITOROWANIE EFEKTÓW
Stawiając na pozycjonowanie sklepu PrestaShop, możesz liczyć na:
- wzrost widoczności e-commerce w TOP 3, 10 i 50 wyników wyszukiwania,
- więcej jakościowego ruchu ze źródeł organicznych,
- zwiększenie przychodów z kanału Organic,
- skuteczne konkurowanie o najwyższe pozycje z innymi domenami.
SEO PrestaShop - podstawowe elementy optymalizacji
Unikalne opisy produktów i kategorii
Pamiętaj o dwóch najważniejszych zasadach przy pisaniu opisów: niekopiowanie ze stron producenta/innych sklepów i naturalne dodawanie słów kluczowych. Unikalność ma tutaj ogromne znaczenie. Inaczej Google może posądzić Cię o plagiat i obniżyć pozycję w wynikach wyszukiwania lub nałożyć karę. Takie działanie ma swoją osobną nazwę: duplicate content.
Staraj się tworzyć każdy opis z myślą o tym, jakich informacji może szukać Twój klient. Zastanów się, co może go przekonać do zakupu. Gdy masz już plan na treść, nie zapomnij o słowach kluczowych. W ich znalezieniu pomogą Ci narzędzia: Senuto, Answer the Public czy Ahrefs. Jeśli potrzebujesz szerokiego kontekstu i przemyślanej strategii na opisy produktów i kategorii, odezwij się do nas - przygotujemy plan, a nawet napiszemy treści za Ciebie. ;)
Poprawne meta tagi
Meta tagi wprowadzisz w panelu administracyjnym. Dla kategorii znajdziesz je w sekcji Kategorie, natomiast dla produktów w Katalog → Produkty. Meta title to tytuł strony, dlatego powinien być krótki i oddawać sens całej kategorii. Postaraj się napisać maksymalnie 60 znaków, żeby nie ucięło treści w wynikach wyszukiwania. Nieco więcej możesz napisać w meta description - tutaj optymalnie zawrzyj od 120 do 160 znaków. Oczywiście ponownie pamiętaj o unikalności.
Nawigacja i struktura linków wewnętrznych
To bardzo obszerny temat, który podczas dostosowywania strategii SEO analizujemy bardzo dokładnie z dwóch perspektyw: użytkowników i algorytmów wyszukiwarek. Jest jednak kilka uniwersalnych zasad, których przestrzeganie przynosi świetne efekty. Kluczowe jest stworzenie nawigacji prostej dla usera. Gdy wchodzi na stronę, powinien szybko znaleźć najbardziej interesujące go produkty. Do tego służą m.in. breadcrumbsy, które jednocześnie pomagają wyszukiwarkom zrozumieć strukturę strony. Umiejętne linkowanie wewnętrzne wspiera indeksowanie zawartości, a co więcej - wydłuża ścieżkę użytkownika. Dlatego warto linkować np. powiązane produkty, bo może to prowadzić do konwersji. Jednak żeby to robić właściwie, zarządzający sklepem PrestaShop powinien najpierw stworzyć strategię linkowania, a dopiero później przystąpić do wdrożeń. To pozwoli uniknąć chaotycznego linkowania, które może wywołać efekt odwrotny do zamierzonego.
Integracja z narzędziami do analityki
Bez analityki nie da się jednoznacznie ocenić, czy działania w sklepie faktycznie pozytywnie oddziałują na pozycje w Google. Trudno wówczas śledzić ruchu i znajdować obszary do kolejnych optymalizacji. Dlatego warto już od samego początku zintegrować narzędzia ze sklepem. Przede wszystkim trzeba skonfigurować Google Analytics i Google Search Console, czyli dwa darmowe narzędzia Google, które pozwalają mierzyć m.in. czas spędzony na stronie, źródła ruchu, ścieżki zakupowe, porzucone koszyki, wyświetlenia strony w wynikach wyszukiwania, jakość linków wewnętrznych i wiele więcej. Dodatkowo jest wiele narzędzi, najczęściej płatnych, które uzupełniają dane z GA i GSC: Ahrefs, Surfer SEO, Senuto, Screaming Frog itd. Jednak trudno wyciągać z nich trafne wnioski, bez choćby podstawowej wiedzy o pozycjonowaniu. Poza tym każde ma inne funkcje i specjalizuje się w określonych obszarach SEO. Żeby korzystać z nich wszystkich, najlepiej podjąć współpracę z agencją. W Smartbuzz mamy dostęp do każdego z tych narzędzi i na tej podstawie tworzymy strategie optymalizacji.
Aktualizacja treści zgodnie z trendami SEO
By Twój sklep mógł rosnąć w Google, powinien zawierać treści przydatne dla użytkowników i poprawne pod kątem aktualnych wymagań SEO. Content jest bowiem nieodłącznym elementem sukcesu pozycjonowania. Bez niego trudno o najlepsze pozycje w wynikach wyszukiwania. O czym warto pamiętać w tym kontekście? O EEAT, czyli profesjonalnych i wiarygodnych treściach, tworzonych przez specjalistów w danej dziedzinie. O optymalizacji starych tekstów, czyli o uzupełnianiu treści zawsze aktualnym contentem i pozbywaniu się nieaktualnych informacji. O intencji użytkowników, czyli dostosowaniu do ich potrzeb i oczekiwań. W zależności od etapu, na którym znajduje się konsument, trzeba dostarczyć mu odpowiednią treść: gdy chce znaleźć konkretną kategorię w sklepie, warto zadbać o dobry opis wszystkich kategorii i postarać się o właściwe linkowanie wewnętrzne; jeśli szuka podstawowych informacji o produkcie, można przygotować wpis blogowy zawierający szczegółowe wyjaśnienie, najczęstsze pytania i porady. Pamiętaj także o podstawowych elementach - optymalizacji nagłówków, dodawaniu naturalnych fraz kluczowych, alternatywnych opisach zdjęć czy czytelnych akapitach.
Najczęściej zadawane pytania o pozycjonowanie PrestaShop
Jak wygląda pozycjonowanie na Prestashop?
Zaczynamy od audytu serwisu, który wskaże główne błędy i problemy w obszarach takich jak: optymalizacja techniczna, content marketing, link building czy SXO. Dzięki przeprowadzeniu tak obszernej analizy możemy opracować indywidualną strategię pozycjonowania serwisu. Kolejne miesiące stoją pod znakiem wykonywania intensywnych prac przedstawionych w strategii. Co ważne, podczas całego procesu pozycjonowania stale monitorujemy efekty wprowadzanych zmian i ulepszeń oraz regularnie raportujemy działania do Klienta.