Not provided - definicja
Not provided to innymi słowy ukrywanie fraz kluczowych w systemach analitycznych, takich jak Google Analytics, w celu ochrony prywatności użytkowników. Wówczas w statystykach zamiast danego słowa kluczowego pojawia się termin not provided. Pozycjonerom utrudnia to analizę prowadzonych działań SEO, a szacuje się, że obecnie liczba not provided sięga nawet ok. 85% fraz ukrywanych przez Google Analytics.
Historia "not provided"
Proces ukrywania fraz kluczowych w Google Analytics pojawił się dopiero w 2011 roku, gdy domena Google’a została przekierowana z wersji http na https, czego skutkiem zaczęło być szyfrowanie działań użytkownika w sieci, choć początkowo dotyczyło to tylko tych osób, który są zalogowane na koncie Google’a. Dwa lata później zmiana objęła już wszystkich użytkowników.
"Not provided" a SEO?
W związku z ograniczeniami nałożonymi przez Google’a można wykorzystać inne sposoby, które pomogą uzyskać większą ilość danych na temat słów kluczowych. Na przykład:
- Google Search Console - najwięcej informacji dostarcza raport Skuteczność mieszczący się w zakładce Stan, gdzie można znaleźć słowa kluczowe, które prowadzą do danej witryny. Google Search Console pozostaje po Google Analytics najbardziej pomocne w analizie fraz konkretnej domeny.
- Google Ads - zjawisko not provided dotyczy słów kluczowych z bezpłatnych wyników wyszukiwania. Oznacza to, że sprawdzenie skuteczności fraz nadal jest możliwe przy użyciu płatnych reklam. Dzięki temu można uzyskać cenne informacje na temat popularności danych wyrażeń w wyszukiwarce Google. W tym celu należy skorzystać z zakładki Wyszukiwane słowa w module Google Ads.
- obserwacja ruchu - warto monitorować ruch na stronach docelowych swojej witryny. Chociaż nie jest to w pełni miarodajny sposób jak rzeczywiste dane o słowach kluczowych, to pozwala stwierdzić, gdzie trafiają użytkownicy z tzw. organica.
Powiązane wpisy na blogu
Jak mierzyć skuteczność SEO i sprawdzić pracę agencji?
Przy wyborze kanałów marketingu internetowego, zastanów się, który z nich może przynieść Ci realne efekty. Zanim więc oddasz swoją stronę w ręce specjalistów, przemyśl jak chcesz kontrolować ich działania. Po lekturze dzisiejszego wpisu, będziesz wiedział jak zmierzyć skuteczność SEO i tym samym sprawdzić pracę agencji.