Wiek domeny – definicja
Wiek domeny internetowej (domain age) odnosi się do okresu, jaki minął od momentu jej rejestracji. Przykładowo domena zarejestrowana w 2020 roku w roku 2024 będzie miała 4 lata.
Wiek domeny nie jest tożsamy z samym czasem istnienia witryny internetowej. Przykładowo wspomniana wcześniej domena została zarejestrowana w 2020 roku, ale sama funkcjonalna strona pojawiła się na niej dopiero w 2021 roku.
Jak wiek domeny wpływa na SEO?
W okolicach lat 2005 do 2010 w środowisku SEO wiele osób uważało, że wiek domeny internetowej to jeden z najważniejszych czynników wpływających na pozycjonowanie. Nie było jednak wiele konkretnych dowodów, które za tym przemawiały, choć niektórzy powoływali się na patent Google „Information retrieval based on historical data” (Wyszukiwanie informacji na podstawie danych historycznych).
Patent ten nie skupiał się wyłącznie na tym, ile lat ma domena, ale raczej na bardziej złożonej analizie historii dokumentu, obejmującej jakość i aktualność treści oraz profil linków. Wiek domeny mógł być w tym kontekście tylko jednym z czynników.
Jasnej odpowiedzi w tej sprawie udzielił jednak John Mueller, wskazując, że domain age nie jest czynnikiem rankingowym:
Należy podkreślić to jasno – starsze domeny nie otrzymują „bonusowych punktów” od Google. Z drugiej strony często cieszą się lepszymi pozycjami w wynikach wyszukiwania. Wynika to jednak z innych, często pośrednich czynników:
- reputacji – wiekowa domena, która zawsze trzymała się zaleceń Google co do jakości contentu, bezpieczeństwa i user experience będzie lepiej traktowana w wynikach wyszukiwania;
- linków i contentu – to oczywiste, że regularnie utrzymywane witryny na przestrzeni lat nagromadzą więcej treści i linków, które przekładają się na pozycjonowanie;
- marki – dana domena z czasem może stać się powiązana z rozpoznawalną marką (w końcu nazwy firm i ich witryn internetowych zwykle się pokrywają). Google oraz użytkownicy będą bardziej ufać takiej stronie;
- analityki – na przestrzeni lat strony są w stanie nagromadzić przydatne dane analityczne dotyczące choćby zachowań użytkowników. Taka wiedza pomaga dostosowywać treści i user experience z myślą o odbiorcach, co przekłada się na lepsze pozycjonowanie;
- zdolności do adaptacji – strony, które „już swoje przeżyły”, przez lata dostosowywały się do licznych trendów i zmian w algorytmie. W rezultacie odpowiedzialni za nie ludzie mają większe doświadczenie w tym, jak radzić sobie w przypadku przyszłych aktualizacji. Dzięki temu potrafią sobie poradzić z nimi znacznie lepiej, zapobiegając np. wahaniom w pozycjach.
Jak sprawdzić wiek domeny?
Wiek domeny można łatwo sprawdzić za pomocą specjalnych, darmowych narzędzi:
- SmallSEOTools,
- DupliChecker,
- WHOIS,
- ICANN Lookup,
- DNS.pl.
Wynik zwrócony z wyszukiwarki dns.pl
Narzędzia przedstawiają także inne dane dotyczące np. właściciela czy terminu, w którym domena wygasa. Warto korzystać z takich narzędzi, gdy rozważasz zakup domeny czy przeprowadzasz analizę konkurencji.
Powiązane wpisy na blogu
Czym jest autorytet domeny i jak go sprawdzić?
Autorytet domeny jest jednym z najważniejszych czynników rankingowych stron. Pokażemy Ci, w jakich narzędziach możesz samodzielnie poznać przybliżone wartości. Wytłumaczymy także, czym dokładnie jest autorytet domeny i jak go poprawić.
Nazwa domeny a pozycjonowanie strony
Nazwa domeny to jeden z pierwszych czynników, który należy rozważyć przy zakładaniu nowej strony internetowej. Jak zatem wpływa na pozycjonowanie? Czy takie szczegóły jak frazy kluczowe i rozszerzenia mają znaczenie? Jak w ogóle wybrać nazwę domeny?
10 największych mitów na temat SEO i pozycjonowania
SEO to proces, od którego często zależy być albo nie być firm pozyskujących klientów w internecie. W takiej sytuacji bazowanie na nieprawdziwych i szkodliwych założeniach może mieć poważne konsekwencje dla biznesu. Dlatego w tym artykule rozprawimy się z 10 popularnymi mitami o SEO.