Autorytet domeny jest jednym z najważniejszych czynników rankingowych stron. Choć Google wykorzystuje własne algorytmy do jego obliczania, pokażemy Ci, w jakich narzędziach możesz samodzielnie poznać przybliżone wartości. Wytłumaczymy także, czym dokładnie jest autorytet domeny i jak go poprawić. Zapraszamy!
Czym jest autorytet domeny?
Autorytet domeny (domain authority) to metryka określająca wartość witryn w Google. Obliczana jest za pomocą narzędzi (Ahrefs, MOZ, Semrush), które biorą pod uwagę szereg różnych czynników, m.in.: liczbę oraz jakość linków zwrotnych i autorytet domen linkujących.
Chcąc wypozycjonować swoją stronę jak najwyżej w organicznych wynikach wyszukiwania, sprawdzenie jakości domeny wydaje się kluczowe. Na podstawie raportu warto wyciągnąć wnioski, które - po przełożeniu na konkretne działania - mogą zaowocować wyższą pozycją w Google.
Mogą. Ale nie muszą.
Trzeba bowiem pamiętać o tym, że Google ma własne algorytmy obliczające autorytet domeny. Nie ma sposobu, by je odkryć. Wszystkie inne narzędzia badają stronę na podstawie własnych algorytmów, które nie muszą pokrywać się z tymi od Google. Możesz zastanawiać się teraz - czy więc warto pochylać się nad domain authority, skoro wyniki mogą nie mieć odzwierciedlenia w rzeczywistości? Odpowiemy od razu - zdecydowanie warto! Analizy wykazują, że domeny z wyższym autorytetem królują w Google.
Krótka historia Page Rank
Page Rank wymyślili i stworzyli Sergey Brin i Larry Page (stąd pewnie pomysł na nazwę). Niektórzy twierdzą, że wprowadzenie algorytmu na rynek (1998 rok), było początkiem branży SEO. Według definicji Page Rank to:
„[...] algorytm analizy linków, który przypisuje liczbową wagę każdemu elementowi hiperłączonego zbioru dokumentów, takiego jak www, w celu zmierzenia jego względnej ważności w ramach tego zbioru. [...] PageRank działa poprzez zliczanie liczby i jakości linków do strony, aby określić przybliżony szacunek tego, jak ważna jest dana strona. Podstawowym założeniem jest to, że ważniejsze witryny prawdopodobnie otrzymają więcej linków z innych witryn”.
Kiedy zauważono, że liczba domen linkujących do witryny ma znaczenie w pozycjonowaniu, zaczęto na masową skalę sprzedawać i pozyskiwać linki. Wtedy takie działanie było dość proste, ponieważ każdy w pasku narzędzi Google miał ikonkę Page Rank i na podstawie tzw. Page Score, mógł zobaczyć, jak wartościowy jest dany link. W pewnym momencie skala nienaturalnego linkowania była tak absurdalna i mijająca się z celem, że Google zaczęło wycofywać Page Rank z ogólnego obiegu. W 2016 roku ostatecznie zablokowało użytkownikom dostęp do tego parametru.
Dziś zdobycie jakościowych linków zwrotnych jest dużo trudniejsze. Wymaga dokładnej analizy wartości domeny i weryfikacji ceny. Nie ma bowiem stuprocentowej pewności, jaką wartość w oczach Google ma dana witryna. Dlatego specjaliści SEO muszą z dużą uważnością sprawdzać każdą domenę, z której chcą pozyskać backlinki.
Moc domeny a jakość linków
Dla Google liczy się jakość. Dlatego oprócz odpowiednich optymalizacji na stronie (on-site), liczą się działania off-site, czyli między innymi profil linków. Najprościej mówiąc - Google musi mieć potwierdzenie, że to, co umieszczasz na swojej stronie, jest wartościowe, prawdziwe i przygotowane z należytą starannością. Bardzo dobrym sposobem jest właśnie systematyczne pozyskiwanie dużej liczby jakościowych linków przychodzących.
Moc domeny a E-A-T
Z tematem autorytetu domeny wiąże się zasada E-A-T, która zakłada, że wartościowe treści powinny być: (E) oparte o specjalistyczną wiedzę, (A) autorytetem w danej dziedzinie oraz (T) wiarygodne.
Dla przykładu pokusiliśmy się o duże uproszczenie:
Prowadzisz gabinet stomatologiczny. Na swoim blogu dzielisz się wartościową wiedzą praktyczną. Starasz się doradzać najlepsze rozwiązania swoim użytkownikom, poprzez systematycznie odpowiadanie na ich pytania. Jesteś szeroko cytowany w pismach stomatologicznych online, a użytkownicy na forach podsyłają sobie nawzajem linki do Twoich artykułów.
Właśnie tak budujesz swoją pozycję w Google. Po pierwsze - stosujesz się do zasady EAT: jesteś ekspertem, autorytetem i dodatkowo z chęcią dzielisz się wiedzą. Po drugie - Twoja strona „zbiera” linki z najlepszych źródeł (pism stomatologicznych i forów, czyli jednego ze świetnie ocenianych działań związanych z User Generated Content). Takie działania z podnoszą rangę Twojej strony i prowadzą do zwiększenia autorytetu domeny.
Dlaczego autorytet domeny jest tak ważny?
Im wyższy autorytet domeny, tym lepsza widoczność w wyszukiwarce. Spójrz na tę zależność: wartościowy artykuł opublikowany na świeżo utworzonym serwisie, w średnio konkurencyjnej branży, przez pierwsze pół roku będzie prawdopodobnie wahał się między pozycjami 10-50. Natomiast dla porównania, ten sam wysokiej jakości artykuł opublikowany na domenie z mocnym autorytetem na tle konkurencji, może od razu po zaindeksowaniu zająć pozycje w TOP10.
Jak to wszystko wpływa na Twój biznes? Bez wątpienia wyższa pozycja w Google to szybsze dotarcie do odbiorców. Oczywiste jest, że użytkownicy najczęściej wchodzą na strony znajdujące się w TOP3. Jeśli Twoja witryna będzie w tym gronie, przyciągniesz większą widownię. W ten sposób zbudujesz wierne grono odbiorców, a także pozycję na rynku. Zwiększysz też prawdopodobieństwo zakupów na swojej stronie i świadomość marki.
Jak sprawdzić autorytet domeny?
Jak już wspomnieliśmy, nie da się precyzyjnie dowiedzieć, jak Google wylicza autorytet domeny. Przez lata powstało jednak kilka narzędzi, które wskazują - według własnej skali - wynik domain authority. Przyjrzyjmy się najważniejszym z nich.
Ahrefs
Ahrefs to narzędzie analityczne badające m.in. profil linków. Dzięki zaawansowanym algorytmom wylicza autorytet domeny. Jak to robi? W kilku krokach wygląda to tak:
- Ahrefs sprawdza, ile unikalnych domen kieruje do Twojej strony.
- Patrzy, jaki autorytet mają te domeny.
- Sprawdza także, do ilu domen linkują każde z nich.
- Za pomocą własnych algorytmów pokazuje wynik i umieszcza go na 100 punktowej skali.
Co ważne, Ahrefs zauważyło dużą zależność między autorytetem domeny a liczbą linków zwrotnych.
Źródło: Ahrefs
To tylko potwierdza, że profil linków jest bardzo ważny w kontekście budowania autorytetu domeny i warto nad nim pracować.
Moz
Można powiedzieć, że Moz zapoczątkowało ranking domain authority (DA). Jak samo wskazuje:
„Domain Authority jest obliczany poprzez ocenę wielu czynników, w tym domen głównych łączących i całkowitej liczby linków, w jeden wynik DA. Wynik ten może być następnie wykorzystany podczas porównywania stron internetowych lub śledzenia «siły rankingowej» witryny w czasie. Domain Authority nie jest czynnikiem rankingowym Google i nie ma wpływu na SERPy”.
Moz nie mówi wprost, jak oblicza autorytet witryny. Wiemy jedynie, że działa podobnie do innych narzędzi, czyli bierze pod uwagę najważniejsze czynniki rankingowe: liczbę i jakość linków przychodzących, liczbę i autorytet domen odsyłających, jakość treści na stronie.
Semrush
Semrush autorytet witryny nazywa Authority Score. Jak podaje:
„Authority Score jest naszym złożonym wynikiem domeny, który ocenia ogólną jakość strony internetowej lub strony internetowej. Im wyższy wynik, tym większą wagę mogą mieć backlinki domeny lub strony internetowej”.
Semrush dokonuje obliczeń na podstawie dwóch algorytmów. Pierwszy bada wyszukiwania organiczne, w tym ruch na danej stronie i backlinki. Drugi sprawdza, w jaki sposób strona pozyskuje linki. Bierze przy tym pod uwagę m.in.:
- linki przychodzące;
- linki wychodzące;
- liczbę linków wychodzących z każdej domeny odsyłającej;
- całkowitą liczbę backlinków.
Co ważne, wszystkie obliczenia są porównywane z wynikami autorytetu z konkurencyjnych domen. Oznacza to, że Twoja pozycja w rankingu może spaść, jeśli inne witryny będą usprawniały stronę (np. pozyskiwały nowe linki).
Jak poprawić autorytet domeny?
W Google nic nie jest na stałe. Nigdy do końca nie wiesz, jakie działania podejmuje konkurencja i czy w efekcie nie wyprzedzi Cię w wynikach wyszukiwania. Dlatego musisz pamiętać, by nieprzerwanie dbać o swój autorytet witryny. Poniżej dzielimy się wartościowymi wskazówkami, jak polepszyć domain authority.
Zadbaj o jakość swojego contentu
Stworzenie wartościowego contentu na stronę jest czasochłonne, wymaga niekiedy dużych nakładów finansowych, ale zdecydowanie opłaci się w budowaniu autorytetu domeny. Treści wysokiej jakości powinny być Twoim priorytetem. Pamiętasz o zasadzie E-A-T? Stosuj się do niej, żeby zdobyć naturalne backlinki. Google na pewno to doceni :)
Drugą ważną kwestią w kontekście budowania autorytetu domeny jest odświeżanie starszych treści. Sprawdź przy pomocy Google Search Console, które z nich nie generują wartościowego ruchu, a następnie je zaktualizuj - dofrazuj, załącz dodatkowe grafiki, rozbuduj treść.
Jeśli nie jesteś w stanie samodzielnie sprawdzić, które teksty powinieneś zaktualizować, umów się na konsultacje z ekspertem SEO. Specjaliści nie tylko sprawdzą Twoją stronę, ale także doradzą, co zrobić z treściami, żeby generowały jak najwięcej odwiedzin i naturalnych linków.
Stwórz stronę zgodną z zasadami UX
Nawet najlepiej napisana treść, ale przedstawiona w nieatrakcyjny sposób sprawi, że użytkownik nie będzie nią zainteresowany. Dlatego zadbaj o czytelną nawigację, przejrzystość, spójność na każdym etapie - od kolorystyki, przez CTA, aż po jednakowy rozmiar zdjęć. Pamiętaj, że user powinien przejść intuicyjnie przez Twoją stronę i szybko znaleźć na niej to, czego szuka. Jeśli prowadzisz sklep internetowy, zoptymalizuj ścieżkę konwersji, skup się na czytelnych kategoriach produktów i zapewnij szybki dostęp do koszyka.
Bardzo ważnym elementem jest także szybkość ładowania strony, która nie powinna przekraczać 3 sekund. To znacznie wpływa na autorytet seo, dlatego optymalizacja pod tym kątem jest kluczowa.
Pozyskuj linki z wartościowych źródeł
Nie ma nic gorszego w kontekście budowania domeny, jak nienaturalne linki. Musisz pamiętać: jakość przed ilością. Nie warto pozyskiwać linków z bezwartościowych stron o niskim autorytecie. W końcu algorytmy także biorą to pod uwagę! Więc nie dość, że stracisz pieniądze, to jeszcze wysoce prawdopodobne, że spadnie Twoja pozycja w Google. Co zamiast tego? Przede wszystkim stwórz strategię link buildingu. Niech Twoim priorytetem będzie dostanie się ze swoimi treściami do najważniejszych liderów z branży czy wartościowych blogerów. Prześlij im swoje teksty, wzbogać je o ciekawe grafiki/infografiki i w taki sposób zyskuj w oczach Google.
Linkuj w obrębie witryny
Pozycjonowanie stron internetowych, a już zwłaszcza tych, które mają dużą konkurencję, nie jest łatwe. Jeśli zależy Ci na wysokich pozycjach i dobrym autorytecie, skup się na linkowaniu wewnętrznym. Dodając internal links łączysz strony o podobnej tematyce. To daje sygnał Google, że dana treść jest wartościowa i trafna. Jeśli często linkujesz do tej samej podstrony, Googlebot przeszukujący Twoją stronę dostaje sygnały, że jej zawartość jest ważna w kontekście całej witryny. Dlatego przy wpisach blogowych nie zapomnij o tekstach, które już znajdują się na Twojej stronie. Dodając choćby najprostsze hiperłącze, powiadamiasz Googlebota o wartościowej treści, ale też zwiększysz prawdopodobieństwo, że użytkownik kliknie link i przeniesie się na inną kartę w Twojej witrynie. Linkuj do stron, na których najbardziej Ci zależy, żeby podnieść ich autorytet.
Przeczytaj także:
Linkowanie wewnętrzne – podstawy i najlepsze praktykiNie zapomnij o social mediach
Chociaż social media nie wpływają bezpośrednio na autorytet domeny, są bardzo dobrym narzędziem do budowania ogólnej pozycji lidera na rynku. Dzielenie się wiedzą, kontakt z odbiorcami, ciekawie prowadzone konto - to wszystko składowe, pozwalające zaistnieć w głowach użytkowników. Wykorzystuj to w promocji swojej strony - buduj relację z liderami, żeby później łatwiej zdobywać wartościowe linki zewnętrzne.
Autorytet domeny - podsumowanie
Tym razem podsumowanie potraktujemy jako wskazówki dla tych, którzy mają młode domeny i przez to trudniej im zbudować autorytet. Jeśli dopiero założyłeś stronę, powinieneś pomyśleć nad swoją strategią. Na pewno odrzuć na samym początku: nienaturalne linki ze stron o wątpliwej reputacji i tworzenie niskiej jakości treści. Polecamy zamiast tego od razu skupienie się na responsywności strony, dostosowanie do wysokich wymagań użytkowników i znalezienie witryn, które będą wartościowe przy tworzeniu autorytetu Twojej domeny. Być może zajmie Ci to więcej czasu i pochłonie więcej środków, ale w zamian stworzysz stronę o ugruntowanej pozycji, a zbudowana wartość w oczach Google będzie przekładała się na wyższą widoczność w wyszukiwarce na kolejne lata. Do dzieła!