Nazwa domeny a pozycjonowanie strony

blog-banner-bee

Nazwa domeny to jeden z pierwszych czynników, który należy rozważyć przy zakładaniu nowej strony internetowej. Jak zatem wpływa na pozycjonowanie? Czy takie szczegóły jak frazy kluczowe i rozszerzenia mają znaczenie? Jak w ogóle wybrać nazwę domeny? Tego i więcej dowiesz się w naszym artykule.

Nazwa domeny a SEO

Czym jest domena internetowa?

Z technicznego punktu widzenia każda strona internetowa to adres IP powiązany z danym serwerem (kilka stron może mieć ten sam adres IP, jeśli znajdują się na jednym serwerze). Gdy odwiedzasz jakąś witrynę, tak naprawdę łączysz się z danym IP przez przeglądarkę.

Oczywiście zapamiętywanie numerów takich jak 192.0.2.1 podczas codziennego korzystania z internetu byłoby uciążliwie i niepraktyczne. Właśnie tutaj w grę wchodzi DNS (Domain Name System). Gdy wprowadzasz w przeglądarkę nazwę domeny (np. smartbuzz.pl), serwer DNS wyszuka powiązany z nim adres IP i nawiąże połączenie.

Można zatem powiedzieć, że domena internetowa to unikatowa nazwa używana do identyfikacji określonej witryny w internecie, będąca czytelną dla człowieka wersją adresu IP.

Adres internetowy każdej strony da się podzielić na kilka części składowych. Weźmy jako przykład www.gov.pl:

  1. Nazwa domeny (gov) – jest to docelowa, unikatowa nazwa, która pozwala odróżnić daną stronę od innych.
  2. Subdomena (www) – prefiks www to tak naprawdę najpopularniejszy format subdomeny. Na stronie rządowej istnieją także inne, np. „obywatel.gov.pl”.
  3. Rozszerzenie domeny/domena najwyższego poziomu (pl) – ostatni segment adresu może przyjąć ogólny typ nazewnictwa (.com, .net, .info, .biz itp.) lub, jak w tym przypadku, krajowy (.pl, .us, .ca, .de itp.).
  4. Kod kraju – czasami po rozszerzeniu domeny będzie znajdować się także dodatkowy kod kraju np. bbc.co.uk.

Jak nazwa domeny wpływa na SEO?

Czy nazwa domeny ma wpływ na SEO i pozycjonowanie? Tak, choć czasami efekt jest nieco subtelny i działa w pośredni sposób. W niektórych sytuacjach oddziałuje bardziej na Google od strony technicznej, jednak zwykle ma więcej wspólnego z zachowaniami użytkowników.

Oto kilka kwestii wartych uwagi:

  • branding – unikatowa i zapadająca w pamięć domena może zwiększyć rozpoznawalność marki, prowadząc do wyższego współczynnika klikalności;
  • słowa kluczowe – nie mają już tak dużego wpływu (więcej o tym w dalszej części artykułu). Z drugiej strony, dzięki niektórym frazom, domena łatwiej komunikuje swoją tematykę i jest łatwiejsza do zapamiętania, co znowu ma wpływ na zachowania użytkowników;
  • dobór rozszerzenia – korzystanie z rozszerzeń specyficznych dla danego kraju, takich jak .uk, .pl czy .ua pomaga komunikować, dla której grupy językowej jest przeznaczona strona.

Czy Exact Match Domain (EMD) pomaga w SEO?

Termin EMD, czy też domena o dopasowaniu ścisłym, odnosi się do sytuacji, w której nazwa domeny stanowi słowo kluczowe, jakie docelowi użytkownicy mogą często używać. Na przykład sklep obuwniczy mógłby zostać założony na domenie butysportowe.pl.

Przez wiele lat taka strategia przynosiła efekty, jednak dość szybko się to zmieniło. We wrześniu 2012 roku wprowadzono aktualizację Exact Match Domain. Jak wyjaśnia Google:

Nasz system domen o dopasowaniu ścisłym działa (...) tak, aby nie przypisywać zbyt dużego udziału treściom przechowywanym w domenach, które zostały zaprojektowane po to, aby dokładnie pasowały do określonych zapytań.

Ktoś może np. utworzyć nazwę domeny zawierającą słowa „najlepsze-miejsca-na-obiad”, licząc na to, że w ten sposób uzyska wyższą pozycję treści w rankingu. Nasz system dostosowuje się do takich sytuacji.

Jak więc widać, z technicznego punktu widzenia celowe umieszczanie frazy kluczowej w nazwie domeny nie ma większego sensu. Jak jednak wspomnieliśmy wcześniej, jej obecność może sprawić, że całą nazwę witryny internetowej łatwiej będzie zapamiętać. Z drugiej strony niektórzy użytkownicy są wyczuleni na EMD i traktują takie nazwy jako celowy spamerski zabieg.

Rozszerzenia i subdomeny a pozycjonowanie

Sama nazwa domeny to nie wszystko – w grę wchodzą także takie elementy jak rozszerzenia i subdomena. Jak wpływają na pozycjonowanie? Odpowiedzi na te i inne pytania udzielił John Mueller w filmie Domains lightning round.

Czy mniej popularne rozszerzenia, jak .space, .io, .events, .help, są gorsze od standardowych jak .com?

Nowsze domeny najwyższego poziomu (TLD) są traktowane tak samo jak inne ogólne domeny najwyższego poziomu, (np. .com), jeśli chodzi o SEO. Wybierz więc to rozszerzenie, które ci się podoba – obecnie dostępnych jest wiele opcji.

Jak rozszerzenia krajowe wpływają na SEO? Czy domena z określonym kodem kraju może pozycjonować się globalnie?

Chociaż nazwa domeny z kodem kraju pomaga naszym systemom w geotargetowaniu dla określonego państwa, to wciąż w takim przypadku możliwe jest uzyskanie globalnej widoczności.

Jedyne ograniczenie polega na tym, że nie da się określić innych krajów do geotargetowania. Na przykład, jeśli masz witrynę z domeną .fr dla Francji, możesz używać jej globalnie. Nie będziesz jednak w stanie dokładnie geotargetować użytkowników w Brazylii.

Czy domena bez www jest traktowana inaczej niż ta z www?

Możesz użyć dowolnej wersji. Systemy Google nie mają żadnych preferencji. Czasami istnieją techniczne powody, aby wybrać jeden lub drugi sposób, ale często jest to tylko kwestia osobistych preferencji użytkownika.

Czy wiek domeny wpływa na SEO?

Wiadome jest, że z technicznego punktu widzenia wiek domeny nie pomaga w SEO. Jednak odpowiedź na to pytanie jest złożona. Jeśli dana strona istnieje 10 lat, a inna 5, ta pierwsza nie dostaje automatycznie „bonusowych punktów” od Google.

Starsza domena może jednak cieszyć się zwykle lepszymi pozycjami, ale wynika to z innych powodów:

  • linki – z biegiem czasu domena mogła zbudować świetny profil linków zwrotnych;
  • zaufanie i reputacja – witryna, która istnieje już od lat i przez ten czas odznaczała się wysokim poziomem bezpieczeństwa oraz stosowała tylko sprawdzone techniki SEO, prawdopodobnie zyskała zaufanie w oczach Google;
  • rozpoznawalność marki – z czasem domena może stać się szczególnie rozpoznawalna w swojej niszy. Taki stan rzeczy przekłada się na lepszy współczynnik klikalności;
  • metryki zachowania użytkowników – Google monitoruje zachowania użytkowników, takie jak czas spędzony na stronie, liczba odwiedzonych podstron itp. Starsza domena z historią pozytywnego user experience będzie cieszyć się lepszymi pozycjami.

Jak wybrać dobrą nazwę domeny?

Wybranie odpowiedniej nazwy domeny to nie błaha sprawa. Miej na uwadze następujące kwestie:

  1. Nazwa powinna być krótka i łatwa do zapamiętania.
  2. Jeśli to możliwe, unikaj cyfr i myślników/dywizów. Mogą być mylące i czasami są błędnie interpretowane. Niektóre spamerskie strony dodają liczby na koniec domen, gdy chcą „podłączyć się” pod jakąś rozpoznawalną nazwę (która oczywiście jest zajęta). Myślniki są akceptowalne, jeśli z sensem usprawniają czytelność np. gry-online.pl (ogranicz się jednak do jednego).
  3. Mądrze używaj słów kluczowych. Nie ma sensu wstawiać ich na siłę. Jeśli jednak ich obecność ma sens, nic nie zaszkodzi.
  4. Zastanów się nad odpowiednim rozszerzeniem. W Polsce oczywiście najpopularniejsze to .pl. Jeśli chcesz działać globalnie, sprawdzi się .com.
  5. Dokładnie sprawdź podobne nazwy. Na pewno nie chciałbyś wybrać domeny, przez którą będziesz mieć problemy sądowe związane ze znakiem towarowym. Szczególną ostrożność zachowaj, gdy chcesz działać międzynarodowo. Najlepiej wówczas zrób jeszcze większy research. Oprócz tego musisz mieć na uwadze to, czy dana nazwa domeny akurat nie jest np. wulgarnym słowem w innym języku.

Podsumowanie

Oto najważniejsze informacje z artykułu:

Czym jest domena?

Domena to czytelna dla człowieka wersja adresu IP powiązanego z daną stroną internetową.

Nazwa domeny a SEO – o czym warto pamiętać?

Jak dobrać nazwę domeny?

Udostępnij artykuł:
Chcesz pozycjonować swoją stronę?
Zrób to z ekspertami Smartbuzz
Oceń artykuł:
0