Doorway Pages – definicja
Doorway page (inaczej nazywana jump page, strona przejściowa, bridge page) to strona wypozycjonowana na konkretne słowa kluczowe, zazwyczaj przy pomocy ryzykownej pod kątem SEO techniki Black Hat. Ma ona na celu wygenerowanie najwyższych pozycji w wynikach wyszukiwania. Po wejściu na jump page, użytkownik zostaje przekierowany na docelową stronę, na której zachęca się go do wykonania akcji (zakupu, rejestracji, pobrania aplikacji). Doorway pages to zazwyczaj strony niskiej jakości i tworzone wyłącznie po to, by oszukać roboty Google i wprowadzić użytkowników w błąd.
Jak Doorway pages wpływa na SEO?
Google stanowczo odradza tworzenie stron typu doorway i karze, gdy tylko jego roboty zauważą tego rodzaju manipulację w SERPach. Cała witryna może wówczas znacząco spaść w wynikach wyszukiwania, a nawet znaleźć się na czarnej liście. Właścicielom witryny bardzo trudno będzie odbudować zaufanie Google - niekiedy będą potrzebowali na to kilku miesięcy lub lat.
Strony Doorway szkodzą rankingom SEO w Google. Przez sprytne techniki Black Hat SEO strony przejściowe mogą zajmować najlepsze pozycje, a przez to szkodzić witrynom, które rzetelnie i przez lata pracują na najwyższą widoczność w wyszukiwarce.
Czym różni się Landing Page od Doorway Page?
Landing Page nie powinien być uznawany za Doorway Page. Choć mogą wyglądać podobnie, główna różnica polega na tym, że LP nie przekierowuje automatycznie użytkownika do innej strony. Dopiero po wykonaniu konkretnego działania, użytkownik sam może przejść dalej. Landing Page dostarcza wiedzy odbiorcom lub służy konkretnym działaniom: zakupu produktu, pobrania pliku itp. Mowa więc tutaj o jakości, a nie o bezwartościowej treści z upchniętymi słowami kluczowymi, jak w przypadku Doorway Pages.
Landing Page często tworzą firmy przy okazji kampanii np. w Google Ads. Ich celem jest wówczas generowanie jak największego poziomu konwersji z ruchu pozyskiwanego przez kampanie.
Google absolutnie nie zakazuje tworzenia Landing Page. Uznaje to jako standardową stronę i nie blokuje użytkownikom dotarcia do niej.
Dlaczego należy unikać Doorway Pages?
Doorway Pages szkodzą całemu środowisku SEO, ale przede wszystkim - użytkownikom. Strony, zamiast pomagać i wspierać intencje wyszukiwania, przeszkadzają w dostarczeniu zawartości, której szukają internauci. Dlatego każdy, kto chce rzetelnie pozycjonować się w wyszukiwarce, powinien robić SEO zgodnie z wytycznymi Google, a nie iść na skróty. Żeby jeszcze bardziej zniechęcić właścicieli stron do tworzenia stron przejściowych, Google może nawet na stałe zablokować stronę z indeksu wyszukiwania.
Powiązane wpisy na blogu
Black Hat SEO, czyli ryzykowne techniki pozycjonowania
Widoczność w Internecie to fundament docierania do klientów dla wielu firm. Nie dziwne zatem, że w toku takiej rywalizacji niektórzy sięgają po nieuczciwe praktyki, które są ryzykowne – określa się je powszechnie jako techniki Black Hat SEO.
Zasady pozycjonowania w Google – 10 najważniejszych technik SEO
Znajomość zasad SEO i stosowanie się do nich przynosi długoterminowe korzyści, których nie można osiągnąć na tak wysokim poziomie w żaden inny sposób.