Google Dance – definicja
Termin Google Dance (taniec Google) odnosi się do zjawiska mającego miejsce w początkowych latach działania najpopularniejszej na świecie wyszukiwarki (okolice 2000 roku), które polegało na zauważalnych wahaniach pozycji stron w wynikach wyszukiwania, które zachodziły średnio co 36 dni i trwały kilka dni.
Dlaczego do czegoś takiego dochodziło? Google automatycznie indeksowało internet za pomocą specjalnych botów. Ze względu na rozkład obciążenia odbywało się to za pośrednictwem kilku autonomicznych centrów danych, z których każde miało własny indeks bazy danych. Każdy indeks był aktualizowany w określonych, stałych odstępach czasu, ale niezależnie przez każde centrum. Takie aktualizacje mogły odbywać się z opóźnieniem czasowym między serwerami, co potrafiło powodować większe lub mniejsze różnice między indeksami różnych serwerów w danym czasie.
W zależności od tego, które centrum danych odpowiadało na zapytanie, użytkownicy mogli otrzymywać inne odpowiedzi na te same wyszukiwania. Działo się tak, gdyż poszczególne centra wykorzystywały różne adresy DNS. Zapytania mogły być identyczne, jednak odwoływanie się do różnych indeksów powodowało zmiany w wygenerowanych odpowiedziach. Google Dance miał miejsce, dopóki nie nastąpiło wyrównanie kryteriów rankingu między wszystkimi serwerami.
Google Dance – czy obecnie wciąż ma miejsce?
Zjawisko Google Dance zdecydowanie nie było lubiane przez właścicieli stron i specjalistów SEO. Nigdy nie było jasne, jakiego rozmieszczenia pozycji można się spodziewać po zakończeniu „tańca”. Na szczęście w 2003 roku doszło do zmiany tego, jak Google aktualizuje indeks – zaadaptowano ciągły i mniej raptowny proces, co wyeliminowało regularne oraz znaczące wahania.
Obecnie pojęcie Google Dance dalej jest czasami używane, jednak odnosi się do ciągłych fluktuacji w rankingach stron internetowych, które są wynikiem stałego przeprowadzania aktualizacji przez algorytm Google. Nie są to już dramatyczne zmiany, lecz raczej stała ewolucja oraz bieżące dostosowywanie pozycji witryn w wynikach wyszukiwania.
Oczywiście w przypadku pewnych stron i w niektórych sytuacjach wahania pozycji mogą zachodzić częściej. Największy wpływ na to mają następujące czynniki:
- Wiek – nowe strony, które nie są jeszcze znane przez Google, będą „tańczyć” częściej.
- Branża – w konkurencyjnych niszach wahania będą mieć oczywiście miejsce znacznie częściej.
- Pozyskiwanie linków – jakościowe przekierowania zewnętrzne potrafią w zauważalny sposób wpłynąć na widoczność strony.
- Aktualizacje Google – duże, globalne zmiany w algorytmie Google często skutkują istotnymi fluktuacjami w SERP-ach (przykładem jest choćby Medic Update).
Jak ustalić, czy swego rodzaju Google Dance nie ma miejsce obecnie? W szerszej skali da się to sprawdzić za pomocą narzędzia MozCast, które monitoruje, jak gwałtowna jest „pogoda” w wynikach wyszukiwania.
W przypadku własnej strony korzystaj z kolei ze standardowych narzędzi jak Google Analytics oraz Google Search Console i zewnętrznych platform typu Senuto, SEMSTORM czy Ahrefs.
Powiązane wpisy na blogu
Google nie indeksuje strony – dlaczego? Poradnik
Dobrze zoptymalizowana pod SEO witryna to jeszcze nie wszystko. Aby w ogóle była ona brana pod uwagę w SERP-ach, jej treści muszą znaleźć się w bazie danych wyszukiwarki. Jednak w niektórych sytuacjach Google nie indeksuje strony.
Czynniki rankingowe Google - co wpływa na SEO Twojej strony?
Jakie czynniki wpływają na pozycję strony w Google? Którym z nich warto poświęcić szczególną uwagę? W tym artykule dokładnie przyjrzymy się temu, jak czynniki rankingowe oddziałują na SEO i co ma największe znaczenie z punktu widzenia wyszukiwarki.
Link Building, czyli budowanie jakościowych linków dla SEO
Link building to jedno z najważniejszych działań w kontekście SEO. Na czym polega ten proces? Jak zdobywać jakościowe odnośniki? Na co uważać? Tego i znacznie więcej dowiesz się z tego artykułu.