10 największych mitów na temat SEO i pozycjonowania

blog-banner-bee

SEO to proces, od którego często zależy być albo nie być firm pozyskujących klientów w internecie. W takiej sytuacji bazowanie na nieprawdziwych i szkodliwych założeniach może mieć poważne konsekwencje dla biznesu. Dlatego w tym artykule rozprawimy się z 10 popularnymi mitami o SEO.

Mity w SEO

Popularne mity o pozycjonowaniu

Podobno w każdym kłamstwie jest ziarenko prawdy. Podobnie tutaj - niektóre mity o SEO zawierają z pozoru kilka właściwych założeń, jednak bazują na nieaktualnych lub niedokładnych informacjach. Inne są z kolei całkowicie błędne i sprzeczne z fundamentami pozycjonowania. Przyjrzyjmy się im bliżej i sprawdźmy największe fakty i mity na temat SEO!

Mit 1: SEO to przeszłość

Mity o SEO to niekończąca się lista. Zacznijmy od jednego z poważniejszych, według którego SEO już nie działa i nie można na nim polegać. Zapewne bierze się ono z tego, że pozycjonowanie nie jest już tak proste, jak wcześniej. Lata temu mierzalne i łatwe metody, jak zamieszczanie mnóstwa fraz kluczowych w tekście czy generowanie dużej liczby niskowartościowych linków były w miarę skuteczne.

Obecnie zdobycie widoczności w wyszukiwarce Google to bardziej skomplikowany proces, którego efekty widoczne są dopiero po długim czasie. Prawdopodobnie z tego względu niektórym wydaje się, że nie jest to wysiłek wart zachodu.

Istnieją jednak metody pozycjonowania, które potrafią przynieść naprawdę świetne efekty i stabilny wzrost ruchu. Warto dać im szansę, gdyż dzięki temu możesz poprawić pozycję strony.

Mit 2: Słowa kluczowe są najważniejsze

Tworzenie contentu z myślą o konkretnych zapytaniach ma znaczenie, jednak nie może być realizowane kosztem jakości treści. Zbyt mocne skupienie się na nasyceniu tekstu frazami, zamiast dbania o wartość merytoryczną tekstu nie pomoże w rankingach, a raczej pogorszy Twoją sytuację pod tym względem. Staraj się w pierwszej kolejności tworzyć content z myślą o użytkownikach, a dopiero potem dostosować go pod kątem naturalnie pasujących fraz kluczowych.

Mit 3: Gęstość słów kluczowych ma znaczenie

Mit o znaczeniu gęstości słów kluczowych to tak naprawdę bardzo nieaktualna porada na temat pozycjonowania, która jest jednocześnie pochodną wcześniej omówionego poglądu o znaczeniu fraz. 20 lat temu dążenie do określonej gęstości fraz kluczowych na każdej stronie faktycznie przynosiło pewne korzyści. W tym okresie Google jednak jeszcze raczkowało, dlatego tego typu proste i „sztywne” wartości służyły wyszukiwarce jako punkt odniesienia.

Obecnie algorytm Google jest znacznie bardziej rozwinięty i sprawnie rozpoznaje odmiany oraz synonimy. Z tego powodu większe znaczenie ma tworzenie jakościowych treści. Dążenie do określonej częstotliwości występowania frazy głównej na podstronie może być interpretowane jako próba manipulacji wynikami wyszukiwania.

Mit 4: Aktywne pozyskiwanie linków jest szkodliwe

Pozycjonowanie strony internetowej zawsze w pewnym zakresie obejmuje zdobywanie linków. Jest to jeden z fundamentów SEO. Niestety, na przestrzeni lat wiele osób zaczęło w tym celu stosować spamerskie metody, które musiały być następnie zaadresowane przez Google.

Nie znaczy to jednak, że wszelkie działania związane z link buildingiem są złe – artykuły gościnne czy wizytówki firm na dobrych portalach dalej są przydatne, jeśli zdobywa się je z głową.

Mit 5: Kampanie Google Ads pomagają w SEO

W wynikach wyszukiwania SEO oraz kampanie typu PPC to praktycznie całkowicie osobne systemy. Ten popularny mit wynika pewnie z założenia, jakoby Google celowo bardziej promowało strony, które biorą udział w jego sieci reklamowej, tym samym generując dodatkowe zyski.

Takie podejście byłoby jednak bardzo nieuczciwe i pomagałoby w manipulowaniu SEO. Małego powiązania między tymi systemami można doszukać się jedynie w kontekście tego, że ogólna ocena danej strony jest brana pod uwagę, zarówno przy pozycji w wynikach organicznych, jak i ustalania miejsca witrynom promującym się w Google Ads.

Mit 6: Sygnały społecznościowe to czynnik rankingowy

Mit o znaczeniu sygnałów społecznościowych jest dość specyficzny, gdyż jak w przypadku wielu aspektów pozycjonowania, tutaj także należy wskazać: „to zależy”. Social media mogą mieć pozytywny, pośredni wpływ na wartość domeny w oczach Google. Dzięki udostępnieniom, dyskusjom itp. Twoje treści trafią do większej liczby osób, dzięki czemu możesz liczyć na ich dalsze udostępnianie i pozyskanie naturalnych linków.

Linki oczywiście mają duże znaczenie w SEO, a dobra widoczność w mediach społecznościowych może pomóc pod tym względem. Nieprawdą jest jednak, jakoby Google traktowało wiele innych aspektów (np. samą liczbę udostępnień, jakość publikowanych zdjęć itp.) jako czynniki rankingowe. Potwierdzone zostało to już w 2014 roku.

Mit 7: Wiek domeny to czynnik rankingowy

Ten mit na temat pozycjonowania wynika z błędnego połączenia przyczyny i skutku. Otóż strony liczące wiele lat faktycznie zwykle zajmują wyższe pozycje. Wynika to po prostu z tego, że z racji swojego długiego „stażu” w sieci zdążyło się na nich nagromadzić dużo przydatnego contentu. Natomiast młode witryny dopiero muszą zbudować swój autorytet.

Sama data zarejestrowania domeny nie ma tutaj nic do rzeczy. Na pewno nie można traktować jej na równi z oczywistymi sygnałami rankingowymi jak szybkość ładowania.

Mit 8: Kampanię SEO można przeprowadzić jednorazowo

Internet to byt, który jest w nieustannym ruchu. Stale pojawiają się w nim nowe treści, a Google dostosowuje swój algorytm. Z tego względu wszelkie działania z zakresu pozycjonowania muszą być wykonywane regularnie i na przestrzeni długiego czasu.

Od tej reguły są oczywiście wyjątki. Niektóre strony można pozostawić samym sobie na długi czas, a dalej będą generować stałą liczbę odwiedzin. Są to jednak odosobnione przypadki (np. niszowe repozytoria informacji). Ogólnie w biznesie musisz stale wkładać wysiłek w to, aby być widocznym.

O swego rodzaju „jednorazowej kampanii SEO” można mówić jedynie w kilku specyficznych sytuacjach, np. gdy dana witryna dopiero powstała lub została dotknięta karą od Google. Wzmożone działania z zakresu pozycjonowania są wtedy wskazane i obejmują one wiele czynności, jak choćby audyt strony internetowej. Gdy jednak zostaną zakończone, oczywiście dalej należy systematycznie dbać o widoczność.

Mit 9: Meta Keywords mają znaczenie w SEO

Do popularnych mitów o SEO należy zaliczyć ten o Meta Keywords. Tag ten jest zaliczany do jednych z metatagów, który pojawia się w kodzie HTML strony internetowej. Wiele CMS-ów (jak WordPress) pozwala go w łatwy sposób edytować przed publikacją contentu.

Przez wiele lat omawiany tag miał faktycznie znaczenie w pozycjonowaniu, jednak z czasem wiele osób zaczęło go nadużywać. Słowa kluczowe zawarte w Meta Keywords domyślnie miały stanowić małą podpowiedź dla Google, czego dotyczy dana witryna. Zamiast tego właściciele stron umieszczali w nim wszelkie możliwe frazy, byle tylko nieco poprawić pozycjonowanie.

Aby rozwiązać ten problem, Google po prostu postanowiło, aby Meta Keywords nie miały już znaczenia z punktu widzenia pozycjonowania. Dlatego nie warto się nimi teraz bardziej przejmować.

Mit 10: Google często i surowo karze za duplikację contentu

W sieci często pojawia się pogląd, jakoby nawet mała ilość zduplikowanych treści w praktycznie każdym przypadku prowadziła do tego, że dana strona trafia na „czarną listę” Google i traci widoczność.

Rzeczywistość jest jednak inna. Google zdaje sobie sprawę z tego, że duplikacja treści na stronach często do pewnego stopnia ma miejsce naturalnie i dlatego nie powinna być zawsze karana. Do tego typu działań dochodzi jedynie wtedy, gdy content jest powielany na dużą skalę i algorytmy podejrzewają, że właściciel witryny próbuje świadomie manipulować wynikami wyszukiwania.

Oczywiście nie znaczy to, że duplikację wolno ignorować. Ma ona znaczenie, zwłaszcza jeśli chodzi o pozycjonowanie e-commerce, gdyż na sklepach z reguły znajduje się więcej treści. Zawsze powinieneś starać się redukować ją do minimum, bo w innym przypadku może prowadzić do problemów z widocznością (np. kanibalizacji słów kluczowych).

Podsumowanie

Pozycjonowanie może pomóc wielu firmom w zdobyciu klientów. Mamy nadzieję, że dzięki temu artykułowi lepiej wiesz, czego się po nim spodziewać oraz jak należy (i jak nie należy :)) go realizować.

Udostępnij artykuł:
Strona zgodna z najnowszymi standardami SEO?
Zajmiemy się tym!
Oceń artykuł:
0