Link building to jedno z najważniejszych działań w kontekście SEO. Na czym polega ten proces? Jak zdobywać jakościowe odnośniki? Na co uważać? Tego i znacznie więcej dowiesz się z tego artykułu.
Link – co to jest?
Link (zamiennie hiperłącze, odnośnik) to element HTML, który pozwala użytkownikom poruszać się pomiędzy różnymi stronami internetowymi lub sekcjami w obrębie tej samej witryny.
Linki mogą być dodawane do tekstu, obrazów i innych elementów HTML. Gdy wskazują na poprawny adres URL w internecie, użytkownik jest przenoszony we wskazane miejsce. Jeśli z jakichś powodów odnośnik nie działa prawidłowo, pokazuje się komunikat o błędzie lub użytkownik zostaje odesłany w inne miejsce.
Z punktu widzenia zapisu HTML link jest tworzony dzięki dodaniu do danego fragmentu tekstu kilku elementów. Przykładowo tak wygląda odnośnik, który kieruje do strony https://xyz.pl:
Kiedy użytkownik klika link, jego przeglądarka wysyła żądanie do określonego adresu URL. Serwer, na którym znajduje się ów adres, w ramach odpowiedzi wyśle odpowiednią stronę internetową z powrotem do przeglądarki, dzięki czemu zostanie ona wyświetlona.
3 główne rodzaje linków
Jeśli chodzi o kierunki przekierowań, wyróżniamy 3 główne typy linków:
1. Linki wewnętrzne
Odnośniki te kierują na inne strony w obrębie tej samej witryny. Przykładem może być odnośnik z tego artykułu do innego tekstu znajdującego się na naszym blogu.
Przekierowania wewnętrzne są wykorzystywane przez Google, aby lepiej zrozumieć strukturę i organizację witryny. Mają także duże znaczenie z punktu widzenia user experience, gdyż pomagają w ogólnej nawigacji w obrębie witryny.
2. Linki zewnętrzne
Takie odnośniki kierują na inne strony poza daną witrynę. Przykładem może być odnośnik z tego artykułu do zacytowanego źródła statystyk czy badań.
Skoro mowa o źródłach i badaniach, przemyślany proces linkowania zewnętrznego może pomóc w zwiększeniu widoczności i wiarygodności strony internetowej. Google zwraca uwagę na to, czy dana strona stara się opierać swój content na innych jakościowych źródłach.
3. Linki przychodzące/backlinki
Tego typu odnośniki kierują na docelową stronę i pochodzą z zewnętrznych domen. Przykładem może być odnośnik z forum, który przenosi do jednego z artykułów na naszym blogu.
Jeśli chodzi o pozycjonowanie stron internetowych, jakościowe linki zwrotne to jeden z 3 filarów tego procesu (pozostałe 2 to content oraz optymalizacja techniczna).
Najważniejsze atrybuty linków
Odnośnikom często towarzyszą różne atrybuty, które pozwalają im nadać pewne funkcje i zmieniają to, jak są postrzegane przez Google. Oto najważniejsze z nich:
-
rel="nofollow"
Atrybut ten informuje wyszukiwarki, aby nie podążały za danym linkiem i nie przekazywały „mocy SEO” linkowanej stronie.
Omawiany atrybut jest często używany w przypadku linków kierujących do stron niskiej jakości, treści niezaufanych, lub w przypadku odnośników do zewnętrznych stron, które znajdują się w treściach wygenerowanych przez użytkowników.
Przykład:
-
rel="dofollow"
Atrybut ten jest domyślnym stanem linków i informuje wyszukiwarki, że powinny podążać za danym odnośnikiem oraz przekazać „link juice” stronie, do której prowadzi.
Z punktu widzenia technicznego linki tego typu nie muszą mieć oznaczenia „dofollow” (chociaż mogą). Ważne jest po prostu, aby nie towarzyszył im atrybut „nofollow”.
Jeśli chodzi o link building, odnośniki dofollow są najbardziej pożądanym typem przekierowań.
-
rel="canonical"
Atrybut ten jest używany do wskazania preferowanej wersji strony internetowej, gdy dostępnych jest wiele wersji tej samej treści. Stanowi to informację dla wyszukiwarek, który wariant powinien zostać zaindeksowany i wykorzystywany do pozycjonowania oraz „reprezentowania” danego contentu.
Przykład:
-
rel="alternate"
Atrybut ten jest używany do wskazania alternatywnych wariantów strony internetowej, takich jak wersja mobilna lub funkcjonująca w innym języku. Pomaga on wyszukiwarkom zrozumieć różnice i relacje między nimi, a następnie przedstawić użytkownikom właściwy content.
Przykład (dwie alternatywne wersje tej samej strony dla Polski i Stanów Zjednoczonych):
-
rel="sponsored"
Atrybut ten pozwala wskazać, że pozyskanie linku odbyło się w ramach zapłaty lub rekompensaty.
Z punktu widzenia wyszukiwarki jest on podobny do atrybutu rel="nofollow", ale stanowi bardziej wyraźną wskazówkę co do charakteru relacji między linkującą, a linkowaną stroną.
Przykład:
Dlaczego linki są tak ważne w SEO?
Odpowiedni profil linków w kontekście SEO miał duże znaczenie już od samego początku istnienia wyszukiwarki Google.
Ideą wykorzystania odnośników jako czynnika rankingowego jest to, że mogą być postrzegane jako „wotum zaufania”. Innymi słowy, jeśli do danej strony odsyła wiele innych witryn, to prawdopodobnie jest ona użytecznym i trafnym źródłem informacji. Koncepcja ta została zainspirowana tym, jak działają badania naukowe. W świecie akademickim im więcej publikacji cytuje daną pracę badawczą, tym większa jest jej wartość i wiarygodność. W analogiczny sposób im więcej linków kieruje do danej strony internetowej, tym większe prawdopodobieństwo, że będzie ona postrzegana przez wyszukiwarki jako wartościowy i wiarygodny materiał.
Oczywiście założenie takie nie jest doskonałe i uproszczone – proces oceny jakości pism akademickich jest nieco bardziej rozbudowany. W początkowych latach istnienia Google całkiem szybko okazało się, że wynikami można łatwo manipulować. Z tego względu z biegiem lat wprowadzono wiele aktualizacji (np. Google Pingwin), które sprawiły, że wyszukiwarka przestała zwracać tak dużą uwagę na liczbę linków, nadając większy priorytet ich jakości.
Google na przestrzeni lat zaczęło także lepiej rozpoznawać naturalne i nienaturalne linki, przypisując oczywiście tym pierwszym większą wartość.
Znaczenie profilu odnośników na przestrzeni lat na pewno nie spadło, jednak stale wymaga dostosowywania działań, mając na uwadze to, jak rozwija się wyszukiwarka. Na czym zatem polega dobra strategia linkowania? Omówmy, czym jest link building.
Czym jest link building?
Link building to proces pozyskiwania odnośników z innych stron internetowych, które przekierowują do docelowej, pozycjonowanej witryny. Zalicza się go do działań off-site SEO.
Jak ujmuje to Google:
Ogólnie webmasterzy mogą poprawić miejsce swoich witryn w rankingu dzięki większej liczbie linków prowadzących do ich stron, zamieszczanych w wysoko ocenianych witrynach.
Wyzwanie tkwi w tym, że oczywiście nie wszystkie linki są sobie równe i Google zależy na odnośnikach „zamieszczanych w wysoko ocenianych witrynach”.
Tak mówi o tym fakcie John Mueller:
"Mógłbyś stworzyć miliony linków na milionach stron internetowych, a my prawdopodobnie i tak byśmy je zignorowali. Albo możesz zdobyć ten jeden naprawdę dobry link z wartościowej strony, który jest dla nas naprawdę ważnym znakiem, że powinniśmy traktować Twoją stronę jako istotną.
Więc całkowita liczba linków zasadniczo jest nieistotna - najważniejsza jest jakość".
Jak już wspomnieliśmy, wyszukiwarka używa złożonego algorytmu, aby określić wartość i wiarygodność linku. Jednym z ważniejszych kryteriów, jeśli chodzi o link building, jest powiązanie tematyczne strony internetowej, na której znajduje się odnośnik.
Jakościowy profil linków to taki, który jest zawężony do odpowiedniej grupy tematycznej. Jeśli dany blog porusza głównie tematy z zakresu finansów, przedsiębiorczości i inwestycji, przekierowania z innych blogów dotyczących motoryzacji raczej nie będą mieć dużego znaczenia.
Kolejnym ważnym kryterium jest ogólny autorytet domeny, z której pochodzi link. Oficjalne strony rządów, uniwersytetów, organizacji czy też uznane biuletyny cieszą się ugruntowaną pozycją. Z punktu widzenia Google uznawane są za bardziej wartościowe niż świeżo założony niszowy blog kulinarny. Backlinki z tego typu witryn to duże „votum zaufania”.
Na sam autorytet domeny wpływa wiele czynników. Istnieją także różne narzędzia do jego mierzenia.
Przeczytaj także:
Czym jest autorytet domeny i jak go sprawdzić?Tak wyglądają ogólne założenia. Jak zatem działania link buildingowe prezentują się w praktyce? Sprawdź najskuteczniejsze sposoby na pozyskiwanie odnośników.
Link building – 8 sprawdzonych metod
Pozyskiwanie linków do swojej strony może odbywać się na wiele sposobów:
-
Guest posting
Guest posting polega na pozyskiwaniu wysokiej jakości organicznych backlinków poprzez tworzenie i publikowanie artykułów na innych stronach internetowych, które są powiązane tematycznie z Twoją niszą.
Tak tworzony content powinien być w założeniach bardzo wartościowy dla stałych użytkowników danej strony i przypominać treści, które pojawiają się tam na co dzień – nacechowanie marketingowe/sprzedażowe w tym przypadku praktycznie nie istnieje lub jest nikłe.
Pozyskanie linku odbywa się poprzez umieszczenie odnośnika do własnej strony w tekście lub w bio autora:
-
Artykuły sponsorowane
Działania link buildingowe często obejmują publikację artykułów sponsorowanych. W założeniach są one bardzo podobne do wpisów gościnnych, jednak istnieje między nimi kilka istotnych różnic:
- głównym celem artykułu sponsorowanego często jest promowanie konkretnego produktu lub usługi, podczas gdy wpisy gościnne bardziej skupiają się na pozyskiwaniu samego ruchu oraz budowaniu widoczności i rozpoznawalności;
- artykuły sponsorowane często nie kryją się ze swoim charakterem marketingowym i promocyjnym, podczas gdy wpisy gościnne są pod tym względem subtelniejsze;
- artykuły sponsorowane są wyraźnie oznaczone tak, aby wątpliwości nie wzbudzał fakt, że dana treść jest sponsorowana. Przy wpisach gościnnych oczywiście także znajdują się odpowiednie adnotacje, jednak pod względem tego, jak są prezentowane, często przypominają natywne treści.
-
Linki od partnerów
Jeśli chcesz zadbać o naturalny link building, wykorzystaj w tym celu niektóre formy współpracy między Tobą, a innymi firmami/organizacjami.
Załóżmy, że razem z pewnym stowarzyszeniem decydujecie się na zorganizowanie imprezy firmowej. W ramach współpracy Twój partner i Ty możecie zgodzić się na umieszczenie linków do swoich witryn na stronach promujących owo wydarzenie czy też wspominać o sobie we wpisach na mediach społecznościowych w kontekście owego eventu.
-
Katalogi firmowe
Katalog stron (web directory) to specjalna witryna, która gromadzi profile firm wraz z linkami do ich oficjalnych stron. Niektóre z katalogów publikują profile przedsiębiorstw tylko z konkretnych branż, a inne skupiają się na danej lokalizacji.
Aktualizacja Pingwin z 2012 roku zmieniła wiele w tym, jak Google traktuje przekierowania. W rezultacie proste odnośniki z katalogów bardzo straciły na wartości, przez co takie miejsca do linkowania przestały być łatwym i zawsze sprawdzonym sposobem na pozycjonowanie.
Mimo tego wciąż warto korzystać z katalogów SEO, gdy realizujesz link building. Dzięki nim możesz nieco zróżnicować swój profil linków. Warto jednak zwrócić szczególną uwagę na ich jakość – skup się na takich zbiorach, które specjalizują się w konkretnych branżach, a swoją konstrukcją przypominają mały portal tematyczny.
-
Fora dyskusyjne
Link building często obejmuje także pozyskiwanie odnośników z tematycznie powiązanych for dyskusyjnych.
Jak to wygląda w praktyce? Możesz odpowiadać na pytania związane z produktami i usługami oferowanymi przez Twoją firmę, rozpocząć dyskusję na jakiś temat i użyć swojej strony jako źródła, które bardziej objaśnia zagadnienie lub po prostu sam stań się aktywnym oraz rozpoznawalnym członkiem społeczności.
Pamiętaj jednak, że fora są moderowane i zostawianie pustych komentarzy jedynie z linkiem do swojej strony nie jest mile widziane – na pewno nie chcesz wyjść na spamera. Odnośniki umieszczane w komentarzach nie przekazują mocy SEO, gdyż stanowią user generated content. Oczywiście dalej dzięki nim będziesz w stanie pozyskiwać ruch i budować rozpoznawalność.
-
Profile w mediach społecznościowych
Podobnie jak fora dyskusyjne, profile w mediach społecznościowych to także warte zachodu dodatkowe działanie, które powinien obejmować link building.
Odnośniki do swojej strony/produktów/usług możesz umieścić w:
- profilach swojej firmy,
- profilach firmowych swoich pracowników (np. na LinkedIn lub Twitterze),
- postach i aktualizacjach.
Pamiętaj, że głównym celem jest skierowanie ruchu i zwiększenie pozycji w wyszukiwarkach, a nie sam jakościowy profil linków, gdyż tego typu odnośniki praktycznie zawsze są nofollow.
-
Link Baiting
Link Baiting (lub linkbaiting) to strategia polegająca na tworzeniu atrakcyjnego contentu, który w bardzo przemyślany sposób zaprojektowany jest tak, aby w ten czy inny sposób zachęcił użytkowników do udostępnienia danej treści (czyli w konsekwencji pozyskania linków).
W ramach Link Baitingu wykorzystuje się praktycznie wszystkie rodzaje treści – od artykułów, przez infografiki, e-booki, po podcasty. Cechą wyróżniającą jest jednak to, że w swojej konstrukcji muszą być szczególnie skuteczne w pozyskiwaniu odnośników, gdyż w końcu na tym polega link building.
Przykładowo artykuł blogowy będzie nie tylko przydatny i praktyczny, ale także nieco kontrowersyjny, zachęcając w ten sposób do dyskusji i udostępniania go.
Z kilkoma wziętymi z życia przykładami Link Baitingu możesz zapoznać się we wcześniej podlinkowanym artykule.
-
Broken Link Building
Ostatnia z metod, jakie omówimy, to całkiem kreatywny sposób zwiększania liczby domen linkujących do Twojej witryny. Polega na wyszukiwaniu niedziałających odnośników na zewnętrznych witrynach, a następnie oferowaniu w ich miejsce zastępczych linków, które to oczywiście kierują do Twojej witryny.
Taka metoda na pozyskanie linku oczywiście wymaga wysiłku – należy skorzystać z odpowiednich narzędzi SEO, aby znaleźć niedziałające odnośniki, a następnie skutecznie nawiązać kontakt z osobą, która może dokonać poprawek.
Tak zdobyte linki są jednak naturalne, a właściciel drugiej witryny będzie zapewne wdzięczny za okazanie inicjatywy w de facto naprawieniu jego przekierowań.
O czym jeszcze warto pamiętać?
Omówmy 2 dodatkowe kwestie, jakie należy mieć na uwadze, gdy w grę wchodzi skuteczny link building:
Anchor text
Anchor text w SEO ma duże znaczenie, gdyż wpływa na to, jak Google interpretuje dany link. Anchor (lub kotwica) to słowa, do których przydzielany jest odnośnik, zmieniający je w ten sposób w hiperłącze (początek tego akapitu to anchor text).
Takie linki tekstowe mogą przybierać różne formy:
- generyczny anchor text – nie zawiera powiązań z frazami kluczowymi, często stanowi wezwanie do działania lub bezpośrednie nawiązanie do linku. Przykłady: „Czytaj więcej”, „Pobierz”, „Tutaj”;
- exact match – tekst zawiera dokładne słowa kluczowe powiązane z adresem strony docelowej. Przykład: fraza „sportowe buty męskie” zawierająca link do głównej kategorii w sklepie, która także nazywa się „sportowe buty męskie”;
- partial match – tekst zawiera frazę kluczową, która jest częściowo powiązana z treścią linkowanej strony. Przykład: fraza „najlepsze i tanie ubezpieczenia samochodowe” zawierająca link do strony nazywającej się po prostu „ubezpieczenia samochodowe”;
- brand match – tekst zawiera nazwę marki/firmy powiązanej ze stroną docelową. Przykład: fraza „Google” zawierająca przekierowanie do strony głównej Google.
Jak stosować owe typy kotwic, aby prowadzić skuteczny link building? Przede wszystkim unikaj nadmiernego stosowania anchorów typu exact match. Profil linków powinien być maksymalnie naturalny i zdywersyfikowany. Zalecana proporcja może wyglądać następująco:
- 70% - linki naturalne
- 20% - brand i partial match
- 10% - exact match
Takie podejście ma duże znaczenie zarówno z punktu widzenia Google, jak i użytkowników. Osoby odwiedzające stronę nie patrzą wyłącznie na tekst zakotwiczenia, ale również całą otaczającą treść, zanim podejmą decyzję o kliknięciu danego odnośnika. Podobnie boty wyszukiwarki także analizują cały kontekst odnośników i zwracają uwagę na naturalny język oraz rozmieszczenie linków.
Techniki Black Hat SEO
Wyszukiwanie miejsc do publikacji linków nie jest łatwym zadaniem. Nie znaczy to jednak, że powinieneś obierać drogę na skróty i stosować techniki typu Black Hat SEO. Jakich metod na link building zatem unikać? Oto kilka z nich:
- farmy linków – praktyka ta polega na tworzeniu np. mnóstwa blogów o niskiej jakości i przekierowywaniu wszystkich treści na nich zawartych do docelowej strony w celu sztucznego zawyżenia jej pozycji;
- masowe kupowanie linków – podobna praktyka do wcześniejszej, jednak w tym przypadku nowe strony nie są tworzone, a raczej linki kupuje się już z funkcjonujących witryn;
- wymiany linków na dużą skalę – układy typu „umieść linki do mojej strony, a ja umieszczę do twojej”.
Linkbuilding - podsumowanie
Link building wpływa na pozycjonowanie strony w bardzo dużym zakresie. Jeśli zatem chcesz zadbać o swoje pozycje w Google, poświęć odpowiednią uwagę temu aspektowi. Czy potrzebujesz pomocy w tym zakresie? Jeśli tak, to konsultacja SEO może Ci bardzo pomóc w opracowaniu skutecznej strategii.