Czynniki rankingowe Google - co wpływa na SEO Twojej strony?

blog-banner-bee

Jakie czynniki wpływają na pozycję strony w Google? Którym z nich warto poświęcić szczególną uwagę? W tym artykule dokładnie przyjrzymy się temu, jak czynniki rankingowe oddziałują na SEO i co ma największe znaczenie z punktu widzenia wyszukiwarki.

Czynniki rankingowe

Czym są czynniki rankingowe Google?

SEO (Search Engine Optimization), czyli pozycjonowanie stron internetowych to zestaw działań, których celem jest zwiększenie widoczności danej witryny w wynikach wyszukiwania. Dlaczego tego typu strategie działają i mają rację bytu? Jest tak, gdyż Google posługuje się zestawem zmiennych i parametrów, które bierze pod uwagę przy określaniu pozycji danej strony internetowej w wynikach wyszukiwania.

Fundamentem w ustalaniu i rozwijaniu tego typu czynników rankingowych są główne cele, jakimi kierują się twórcy wyszukiwarki. Konkretne wymagania, jakie omówimy dalej w tym artykule, są ich odzwierciedleniem. Warto je dokładnie zrozumieć:

  1. Możliwie najtrafniejsze i wiarygodne wyniki – Google stosuje zautomatyzowane systemy, aby prezentować najlepiej dopasowane i najważniejsze informacje, biorąc pod uwagę wiele czynników, takich jak konstrukcja zapytań, zawartość stron, jakość źródeł oraz język i lokalizacja użytkownika.
  2. Jak najszerszy dostęp do informacji – misją Google jest „uporządkowanie światowych zasobów informacji”, dlatego wyszukiwarka pozwala łatwo odkrywać zróżnicowane dane z wielu źródeł. Treści są usuwane tylko w ściśle określonych okolicznościach, takich jak niezgodność z lokalnymi przepisami lub za prośbą właściciela strony.
  3. Prezentowanie informacji w najbardziej użyteczny sposób – Google wykorzystuje różne formaty, aby w atrakcyjny sposób zaprezentować użytkownikom jakościowe treści, których poszukują.
  4. Prywatność i bezpieczeństwo – Google przykłada dużą wagę do ochrony prywatności swoich użytkowników, stosując rygorystyczne zabezpieczenia i minimalizując ilość zbieranych danych.
  5. Sprzedawanie reklam i tylko reklam – Google dąży do tego, aby wszyscy użytkownicy mieli równy dostęp do informacji i usług. Na wysokie pozycje należy sobie zapracować, a reklamy są wyraźnie oznaczane.
  6. Pomoc twórcom w odniesieniu sukcesu w internecie – Google daje równe szanse i nie faworyzuje poszczególnych witryn, niezależnie, czy mowa o dużych portalach, czy małych stronach początkujących firm.

W skrócie, twórcy wyszukiwarki podsumowują swój cel w następujący sposób:

Cel Google

Warto też zaznaczyć, że wiedza, jeśli chodzi o czynniki rankingowe wyszukiwarki Google, jest stosunkowo ograniczona. Gigant z Kalifornii celowo trzyma w tajemnicy szczegółowe informacje na temat działania algorytmu, aby utrudnić próby naginania reguł systemu.

Nie oznacza to jednak, że SEO „robi się w ciemno”. Twórcy Google dzielą się licznymi ogólnymi wskazówkami dotyczącymi tego, jak zaskarbić sobie uznanie wyszukiwarki. Ponieważ nie zdradzają wszystkich czynników rankingowych, przez lata wielu specjalistów z zakresu pozycjonowania i marketingu internetowego zdążyło samodzielnie wypracować sprawdzone metody, które pomagają uzyskać lepszą widoczność.

Dużym błędem, a niestety wciąż popełnianym przez agencje SEO, jest skupienie się na kilku wybranych czynnikach. Algorytm Google jest złożony, a czynniki to naczynia połączone, dlatego na pozycjonowanie należy patrzeć szeroko - uwzględnić treść, kwestie techniczne i off-site (w tym linki). Takie podejście pozwoli Ci wyprzedzić konkurencję i skutecznie zająć najlepsze pozycje w wyszukiwarce. Zobacz, co na ten temat mówi John Mueller:

"Nie jest tak, że jakiś konkretny rodzaj czynnika jest tym jednym decydującym. Nie można też powiedzieć, że dany czynnik odgrywa 10% roli, bo być może dla niektórych witryn czy dla zapytań nie będzie miał żadnego znaczenia. I na odwrót - dla innych stron może być czynnikiem decydującym. Nie ma tutaj jednoznacznej odpowiedzi”.

Główne kategorie czynników rankingowych

Przybliżmy zatem główne kategorie czynników rankingowych i tego, czego dotyczą:

  1. Czynniki związane z domeną

    Algorytmy Google analizują czynniki dotyczące domeny danej strony internetowej, choć na przestrzeni lat trochę się w tym aspekcie zmieniło. Na uwadze należy mieć przede wszystkim:

    • historię domeny – jeśli w ciągu ostatnich lat dochodziło np. do ataków hakerskich na daną domenę czy wycieku wrażliwych danych, źle wpłynie to na pozycjonowanie strony;
    • zmiany w nazwie domeny – może nie jest to typowy czynnik SEO, ale warto pamiętać, że zmiana nazwy domeny to poważna sprawa, gdyż w jej wyniku Google musi ponownie dokonać crawlingu i indeksacji całej witryny;
    • wiek domenywiek domeny nie jest sam w sobie czynnikiem rankingowym. Oczywiście witryny „ze stażem” zwykle zajmują lepsze pozycje, ale wynika to po prostu z tego, że przez lata zdążyły wypracować dobrą reputację, stworzyć jakościowe linkowanie zewnętrzne i opublikować dużo wartościowego contentu.
  2. Czynniki związane ogólnie z całą witryną

    Roboty Google biorą pod uwagę wiele czynników związanych ogólnie ze stanem całej witryny. Mowa o:

    • nawigacji – wygodna nawigacja pomaga Google ustalić zawartość witryny i jest niezwykle ważna z punktu widzenia user experience;
    • szybkości ładowania – jeden z najważniejszych czynników technicznych, który powinien być priorytetem w optymalizacji SEO;
    • bezpieczeństwie – bardzo ważna w tym kontekście jest choćby obecność certyfikatu SSL.

    Kategoria ta jest bardzo rozbudowana i niezwykle ważna. W wykryciu tego typu aspektów może bardzo pomóc audyt SEO strony.

  3. Czynniki związane z daną podstroną

    Algorytm Google bliżej przygląda się także poszczególnym podstronom:

    • title tag – title tag decyduje zwykle o tym, jak w wynikach wyszukiwania wygląda tytuł linka kierującego do danej strony. Warto, aby zawierał powiązane frazy kluczowe;
    • nagłówki – struktura nagłówków H1, H2, H3 itd. to ważny czynnik, gdyż odpowiednio zaprojektowana pomaga uporządkować treść i ułatwia botom analizę contentu;
    • struktura adresu URL – adresy, które są łatwe do odczytania i zawierają powiązane słowa kluczowe, pomagają wyszukiwarkom w zrozumieniu zawartości strony.
  4. Czynniki związane z linkami zwrotnymi

    Dobry profil odnośników to jeden z fundamentów SEO. W kontekście linków zwrotnych (backlinków), Google bierze pod uwagę następujące czynniki:

    • jakość – linki pochodzące z wysokiej jakości stron internetowych cieszących się dobrą reputacją mogą zwiększyć widoczność witryny. Odnośniki niskiej jakości przynoszą z kolei odwrotny efekt;
    • liczbę – im więcej dobrych linków, tym oczywiście lepiej;
    • powiązanie tematyczne – dany blog kulinarny może odznaczać się świetną jakością, ale linki z niego raczej nie pomogą zbyt wiele np. w pozycjonowaniu strony firmy IT w sektorze B2B.
  5. Czynniki związane z zachowaniem i interakcjami użytkowników

    Strony tworzone są oczywiście dla ludzi, dlatego jedne z ważniejszych czynników rankingowych dotyczą właśnie tego, jak przebiegają interakcje użytkowników z witrynami. W tym kontekście liczy się:

    • czas spędzony na stronie – jeśli użytkownik spędził wiele czasu na całej stronie, najczęściej oznacza to, że zawarta na niej treść jest interesująca i odpowiada na jego potrzeby;
    • liczba odwiedzonych stron – jeśli odwiedzający przeglądał wiele stron, zapewne zainteresowała go cała witryna;
    • komentowanie – zostawianie komentarzy to ogólnie dobry sygnał, gdyż wskazuje, że np. dany artykuł był bardzo angażujący i pobudził użytkownika do wzięcia udziału w dyskusji.
    Czynniki związane z zachowaniem
  6. Czynniki związane z marką

    Tego typu czynniki rankingowe są trudniejsze do zidentyfikowania i zmierzenia, jednak Google także poświęca im uwagę:

    • odpowiednia „prezentacja” – roboty Google nie powinny mieć wątpliwości, że mają do czynienia z marką. Dlatego warto publikować przejrzyste informacje dotyczące np. lokalizacji placówek firmowych, oficjalnych profili w mediach społecznościowych itp.;
    • obecność w odpowiednich mediach – publikacje na powiązanych tematycznie portalach branżowych to dobry sygnał dla Google;
    • widoczność na odpowiednie frazy – dana strona powinna tworzyć content powiązany z odpowiednimi frazami dotyczącymi usług/produktów z danej branży.
  7. Czynniki związane z webspamem on-site

    Google obniża pozycje stron, które w obrębie swojej witryny stosują takie techniki jak:

    • keyword stuffing – nienaturalne nagromadzenie fraz kluczowych utrudnia czytelność,
    • duplikacja treści – celowe i masowe powielanie nieswoich treści nie jest oczywiście mile widziane,
    • agresywne reklamy – nachalne pop-up’y bardzo źle wpływają na doświadczenie użytkownika.
  8. Czynniki związane z webspamem off-site

    Widoczność strony w Google mogą pogorszyć także inne zakazane praktyki lub różne zdarzenia, które dzieją się bardziej „na zewnątrz”:

    • masowe kupowanie linków – nagły wzrost liczby przekierowań czasami z punktu widzenia Google jest podejrzany, gdyż może stanowić sygnał, że doszło do właśnie masowego zakupu linków;
    • otrzymanie kary – jeśli strona w ostatnim czasie otrzymała ręczną lub automatyczną karę od Google, źle wpłynie to na jej ogólną widoczność.
  9. Czynniki związane z konkretnymi regułami Google

    Jeśli chodzi o czynniki rankingowe, to warto pamiętać także o kilku dodatkowych zasadach, jakimi kieruje się Google. Wiele z nich jest do pewnego stopnia ponad wszystkimi innymi regułami i wyszukiwarka nadaje im priorytet:

    • świeżość – Google chce promować aktualne i użyteczne informacje, dlatego często nowo opublikowany lub zaktualizowany content cieszy się lepszą widocznością;
    • lokalizacja – wyszukiwarka dostosowuje swoje odpowiedzi do lokalizacji osoby wprowadzającej zapytanie;
    • SafeSearch – jeśli dany użytkownik ma włączony tryb SafeSearch, niektóre kategorie contentu (jak np. hazard) staną się znacznie mniej widoczne lub całkowicie niewidoczne.

4 najważniejsze czynniki rankingowe SEO

Na czym warto w szczególności się skupić, jeśli chcesz uzyskać lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania? Omówmy 4 czynniki. Warto poświęcić im szczególną uwagę, jeśli chcesz zainwestować w pozycjonowanie strony:

Szybkość ładowania

Szybkość ładowania zasobów strony jest bardzo ważna w kontekście pozycjonowania, zwłaszcza jeśli chodzi o urządzenia mobilne. Zaleca się, aby czas ten nie przekraczał 3 sekund.

Google zdaje sobie sprawę z tego, że przeciętny użytkownik internetu może łatwo stracić cierpliwość, jeśli musi długo czekać na załadowanie się strony. Z tego powodu od lat twórcy wyszukiwarki podkreślają znaczenie tego czynnika rankingowego.

Aby poprawić szybkość ładowania, można:

  • skompresować pliki graficzne,
  • ograniczyć liczbę pluginów,
  • korzystać z wtyczek pamięci podręcznej,
  • optymalizować kod strony (zwłaszcza skrypty),
  • wdrożyć CDN (content delivery network),
  • wybrać lepszy hosting.

Warto także monitorować różne czynniki związane z szybkością ładowania. Przydatne pod tym względem jest narzędzie PageSpeed Insights, które tworzy rozbudowane raporty i wskazuje, co warto poprawić w kontekście omawianego czynnika rankingowego:

PageSpeed Insights

O szybkość ładowania strony warto zadbać także z racji tego, że w ostatnim czasie Google kładzie szczególny nacisk na metryki Core Web Vitals, czyli:

  • Largest Contentful Paint (LCP),
  • First Input Delay (FID),
  • Cumulative Layout Shift (CLS).

LCP przykładowo mierzy szybkość ładowania głównej zawartości na stronie i określa, kiedy jest w pełni widoczna dla użytkowników. FID z kolei mierzy czas od momentu pierwszej interakcji użytkownika z witryną do momentu, w którym strona jest w stanie zareagować na owo działanie.

Dostosowanie do mobile

Udział urządzeń mobilnych w ogólnym ruchu internetowym już dawno przekroczył 50%. Nie dziwne zatem, że dla Google jest to bardzo ważny czynnik rankingowy.

Strona, która jest dobrze zoptymalizowana pod kątem szybkości ładowania, będzie jednocześnie lepiej dostosowana z myślą o tych metrykach, które to od lutego/marca 2022 są czynnikiem rankingowym.

Ruch mobile

Źródło

Oprócz tego od roku 2018 na większą skalę wprowadzany jest Mobile First Index. W jego myśl to wersja mobilna Twojej strony internetowej jest używana jako podstawa do określenia jej pozycji w wyszukiwarce Google.

Jak zatem dbać o ten czynnik rankingowy? Oto kilka porad:

  • responsywność – responsywność strony jest bardzo ważna, gdyż prawidłowa implementacja tego rodzaju designu sprawi, że strona będzie poprawnie wyświetlać się niezależnie od tego, z jakiego urządzenia korzysta odwiedzający;
  • nawigacja – zaprojektuj nawigację z myślą o urządzeniach przenośnych, stosując prosty schemat menu i duże przyciski;
  • praktyczne funkcje – wprowadź funkcje stworzone konkretnie z myślą o urządzeniach mobilnych, jak nawiązanie połączenia telefonicznego jednym przyciskiem, usługi korzystające z lokalizacji czy opcje szybkiego przescrollowania na samą górę lub dół strony.

Wysokiej jakości content

Wiadomym jest, że content to dla Google podstawa. Jak zatem stworzyć go tak, aby był bardzo skuteczny w generowaniu ruchu? Odpowiedzią jest content 10x.

Termin ten oznacza treści, które są znacznie lepsze i bardziej kompleksowe niż podobny content na ten sam temat w danej niszy. Celem jest, aby były one docelowo „10 razy lepsze” – stąd 10x.

Content 10x pozwala budować autorytet domeny i całej firmy oraz generować ruch. Jak go zatem stworzyć? Możesz skupić się na przykładowych czynnikach:

  • dogłębny research – przeprowadź analizę jakiegoś badania, ankiety, raportu (bonusowe punkty, jeśli są Twojego autorstwa ;)) i wyciągnij z niego przydatne wnioski;
  • praktyczne porady – oprócz omawiania ogólników i teorii, wniknij także w praktyczne zastosowanie danej wiedzy, najlepiej z przykładami wyciągniętymi z życia;
  • świetny format – content 10x nie zawsze musi być epokowym odkryciem. Jeśli w bardzo spójny sposób zorganizujesz już dostępną wiedzę np. w formie infografiki, bardzo długiej listy czy zwięzłego podsumowania, także dostarczysz ogromną wartość.

Bezpieczeństwo

Czynniki rankingowe zwykle kojarzą się ze wszystkim, co pozwala zwiększyć widoczność, zapewnić wartość docelowym użytkownikom itp. Nie wolno jednak w tym kontekście zapominać o solidnych fundamentach, jakim jest właśnie bezpieczeństwo strony.

Podstawą w tym aspekcie jest certyfikat SSL. Od 2018 roku strony, które z niego nie korzystają, są w przeglądarkach oznaczane jako niebezpieczne:

Ochrona SSL

Jak pokazuje praktyka, ostrzeżenie to nie jest ignorowane przez użytkowników i sprawia, że szybciej opuszczają taką witrynę, nie wspominając już o dokonaniu transakcji.

Aby dbać o bezpieczeństwo, stosuj się do poniższych porad:

  • regularnie aktualizuj wtyczki, narzędzia, biblioteki kodu itp. z których korzystasz na stronie;
  • wykonuj regularne kopie bezpieczeństwa;
  • wymagaj weryfikacji dwuetapowej, aby uzyskać dostęp do back-end’u strony;
  • monitoruj ruch, abyś był w stanie rozpoznać podejrzane zachowania.

Czynniki rankingowe – podsumowanie

Jak więc widać, czynniki rankingowe są liczne, zróżnicowane i całkiem skomplikowane. Musisz jednak mieć je na uwadze, gdy dbasz o pozycjonowanie. Jeśli potrzebujesz fachowej pomocy w tym aspekcie, warto umówić się na konsultacje z zakresu SEO.

Udostępnij artykuł:
Chcesz, by Twoja strona pięła się w wyszukiwarce?
Pozycjonuj ją w Smartbuzz!
Oceń artykuł:
4.6
Ocena: 4.6 Liczba głosów: 29