ROI – definicja
ROI (ang. Return On Investment) to innymi słowy wskaźnik rentowności inwestycji, który pomaga ocenić, czy prowadzone działania marketingowe lub sprzedażowe są opłacalne.
Jak obliczyć zwrot z inwestycji (ROI)?
Wskaźnik zwrotu z inwestycji liczy się według następującego wzoru – zysk należy podzielić przez koszty poniesione na daną kampanię lub stworzenie produktu. Otrzymany wynik trzeba jeszcze pomnożyć przez 100%. Wartość procentowa umożliwia szybkie porównanie z innymi wynikami ROI oraz stwierdzić, czy zwrot z inwestycji jest zadowalający.
Obliczanie ROI w praktyce
Do tego celu posłużymy się następującym przykładem. Jeżeli kampania Google Ads pochłonęła 500 zł i dzięki niej udało się sprzedać 10 produktów o wartości 200 zł każdy, gdzie jednostkowy koszt produkcji wyniósł 20 zł, to wskaźnik rentowności ROI inwestycji wynosi 185%.
[(10*200) – (10*20+500)]/(10*20+500)]*100%=185%
Co więcej, wskaźnik ROI może być również ujemny, wskazując tym samym na nieopłacalność danego przedsięwzięcia. Możliwe jest także oszacowanie wskaźnika rentowności dla tak wydawałoby się niemierzalnych zachowań użytkowników jak konwersja z wejść na stronę. W tym celu należy wycenić wartość darmowego e-booka i na tym oprzeć swoje obliczenia.
Dlaczego wskaźnik ROI jest tak ważny?
ROI wskaźnik jest ważny w marketingu, ponieważ pozwala ocenić efektywność działań prowadzonych przez firmę, tak aby uniknąć „przepalania” budżetu. Im wyższy współczynnik ROI, tym większa rentowność inwestycji. I choć jest to dość uogólniona wartość – ponieważ nie uwzględnia wielu czynników, jak choćby sezonowość – to mimo wszystko pomaga stwierdzić, czy podejmowane akcje marketingowe są opłacalne. Jeżeli liczby budzą zastrzeżenia, warto rozpocząć działania optymalizacyjne. Być może zmiana słowa kluczowego w kampanii Google Ads lub bardziej innowacyjny produkt sprawią, że wskaźnik ROI wzrośnie.
Powiązane wpisy na blogu
Jak zwiększyć ruch w sklepie internetowym?
Prowadzenie zyskownego e-commerce to duże wyzwanie. Jednym z podstawowych czynników decydujących o sukcesie jest oczywiście zdobywanie klientów. Jeśli masz z tym problem, ten artykuł z pewnością Ci pomoże.