Jak mierzyć skuteczność SEO i sprawdzić pracę agencji?

blog-banner-bee

Przy wyborze kanałów marketingu internetowego, zastanów się, który z nich może przynieść Ci realne efekty. Zanim więc oddasz swoją stronę w ręce specjalistów, przemyśl, jak chcesz kontrolować ich działania. Po lekturze dzisiejszego wpisu, będziesz wiedział, jak zmierzyć skuteczność SEO i tym samym sprawdzić pracę agencji.

Mierzenie SEO

Czy SEO jest mierzalne?

SEO jest jednym z najbardziej transparentnych działań marketingowych, ponieważ można je zmierzyć. Odpowiednie narzędzia, także te bezpłatne, skutecznie pokażą efekty pozycjonowania, dzięki czemu będziesz mógł ocenić ich opłacalność.

Pamiętaj przy tym, że SEO to proces, a nie jednorazowe działanie. Dlatego nie oczekuj konkretnych efektów po 1-2 miesiącach. Specjaliści, dostający nową stronę do wypozycjonowania, muszą na początku przeprowadzić szczegółowy audyt SEO, określić potencjał strony i na tej podstawie opracować strategię. Dopiero po wielogodzinnych analizach i kilkumiesięcznych sumiennych działaniach, można mówić o wzroście widoczności w wyszukiwarce.

Mierniki skuteczności SEO

O ile we wstępnej fazie pozycjonowania strony lub sklepu ważne jest zaufanie do agencji SEO, o tyle w późniejszym czasie warto skontrolować ich działania. Żeby jednak to zrobić, musisz wiedzieć, na co zwrócić uwagę.

  1. Ruch organiczny

    Mierzenie ruchu pozwala na sprawdzenie, ile osób odwiedza Twoją stronę. Przy analizie SEO weź pod uwagę tylko ruch organiczny (bezpłatny). Dlaczego? Pozycjonowanie polega na poprawie widoczności między innymi na podstawie słów kluczowych, związanych z działalnością, a więc naturalnym działaniem. Dlatego, jeśli masz wykupione reklamy w Google Ads i niechcący wliczysz je do efektów, wynik będzie niemiarodajny.

  2. Widoczność w wyszukiwarce

    Jeśli masz nową domenę, nie licz, że od razu pojawi się na najlepszych miejscach w wyszukiwarce. Najpierw specjaliści SEO muszą skupić się na zwiększeniu widoczności strony, żeby po pewnym czasie generowała ruch. Na to wszystko potrzeba czasu i wielu działań ekspertów, np. pozyskiwania wartościowych linków, przygotowania merytorycznych wpisów blogowych czy usunięcia wszelkich błędów na stronie.

  3. Cele

    Przy pomocy specjalistów z agencji SEO określ cele pozycjonowania. Ustalenie tych informacji pozwoli Ci kontrolować efekty i sprawdzić opłacalność SEO. Skutecznym sposobem ustalania celów jest metoda SMART: Simple (prostota), Measurable (mierzalność), Ambitious (ambicja), Realistic (realność), Time-bound (ograniczenie czasowe). Każdy jeden cel warto określać zgodnie z tymi pięcioma powyższymi rzeczownikami. Jeśli na przykład chcesz rozbudować listę potencjalnych klientów, nie notuj celu w taki sposób: „Zwiększenie liczby wypełnionych formularzy kontaktowych”. Lepiej: „Zwiększenie o 50% liczby wypełnionych formularzy kontaktowych w ciągu 6 miesięcy”. Dzięki temu mierzenie efektów SEO będzie znacznie łatwiejsze i skuteczniejsze.

Narzędzia do mierzenia skuteczności SEO

SEO to na tyle rozwinięta dziedzina marketingu, że doczekała się narzędzi, które badają mnóstwo różnych parametrów strony. Przy pomocy właściwych programów możesz sprawdzić, na jakie słowa kluczowe wyświetla się Twoja witryna, czy w jej obrębie występuje kanibalizacja, jak wypadasz na tle konkurentów, kim są Twoi odbiorcy (z jakich urządzeń korzystają, gdzie się znajdują, ile czasu spędzają na Twojej stronie) i wiele wiele innych.

Google Analytics

GA to darmowe narzędzie od Google. Nie jest jednak automatycznie instalowane do strony – by można było z niego korzystać, trzeba dodać go przy pomocy Google Tag Managera, wtyczki lub wkleić kod w HTML witryny. To podstawowe działanie, którym na pewno bez problemu zajmie się agencja SEO.

GA to narzędzie, które w najlepszym stopniu pozwala zweryfikować skuteczność prowadzonych działań.

Ruch organiczny w Google Analytics

Jeśli chcesz sprawdzić efektywność pracy agencji SEO, zwróć uwagę na ruch organiczny. To on pokaże Ci, ile osób po wpisaniu słów kluczowych w okno wyszukiwarki wchodzi na Twoją stronę.

Jak to zrobić? Po zalogowaniu do konta Google Analytics, wybierz Pozyskiwanie » Cały ruch » Kanały. Dzięki temu sprawdzisz ogólną konwersję, wzrosty lub spadki strony, a także zaangażowanie użytkowników. Dowiesz się również, skąd trafiają na Twoją witrynę, np. z płatnych reklam, mediów społecznościowych itd.

Organic search w Google Analytics

Możesz wybrać również sekcję Pozyskiwanie » Cały ruch » Źródło/medium. Znajdziesz tam informacje o pozyskiwaniu ruchu na stronę przez poszczególne źródła. Kliknij następnie Google/organic, żeby sprawdzić, ile ruchu przekierowała wyszukiwarka Google na Twoją stronę.

Źródła ruchu w Google Analytics

Porównaj dane z kilku miesięcy i sprawdź, czy Twoja strona zalicza spadki, czy wręcz przeciwnie – widać na niej ciągle wzrastający ruch. Jeśli coś Cię zaniepokoi, porozmawiaj ze specjalistą SEO. Być może potrzebna będzie poprawa strategii, ponowna indeksacja czy sprawdzenie szybkości ładowania strony, która może być powodem opuszczania witryny przez użytkowników.

Not provided

Słowa kluczowe w Google Analytics

Google Analytics nie wyświetla danych o większości fraz. W miejscu, gdzie powinny się znajdować, można zauważyć napis: „not provided”. Utrudnia to specjalistom analizowanie słów kluczowych i ich efektywności - mogą jedynie polegać na ogólnych frazach.

Nic jednak straconego! Eksperci znają wiele innych narzędzi, w których znajdują odpowiednie dane.

Dla przykładu, na powyższym screenie możesz zauważyć, że ponad 99% wejść na stronę z wyszukiwarki ma ukryte słowa kluczowe.

Kluczowe przy pozycjonowaniu jest połączenie Google Search Console z Google Analytics. Wówczas wszystkie informacje będą pojawiały się bezpośrednio w GA. Twoja agencja SEO powinna już na samym początku współpracy zsynchronizować oba te narzędzia. Tylko takie połączenie pozwoli na pełną analizę słów kluczowych (i wielu innych parametrów). Jakie informacje tam znajdziesz?

  • Czy Twoja strona pojawia się w wynikach wyszukiwania po wpisaniu danej frazy?
  • Ile razy użytkownik wybrał Twoją stronę po wpisaniu konkretnych słów kluczowych?
  • Jakie słowa kluczowe wpisują użytkownicy, którzy trafiają na Twoją stronę?

Po dogłębniejszej analizie można sprawdzić, z jakich urządzeń korzystają Twoi użytkownicy, a nawet skąd pochodzą. Wszystkie te informacje są niezbędne do mierzenia skuteczności SEO i wprowadzania ewentualnych zmian w strategii.

Cele i konwersje w Google Analytics

Ustalenie celów służy nie tylko informowaniu o wejściach użytkownika, ale także konwersji (konkretnego działania użytkownika na stronie). Na przykład Twoim celem może być zapisanie się do newslettera, zostawienie danych do kontaktu czy zakup produktu (w przypadku SEO sklepu internetowego). Jeśli użytkownik wykona takie działanie, Google Analytics uzna je za konwersję i poinformuje Cię o tym w odpowiednim raporcie.

Cele i konwersje są świetnym odnośnikiem do badania skuteczności SEO. W końcu liczy się tutaj konkretny efekt, a nie jedynie kliknięcie URL.

Konwersje wspomagane w Google Analytics

Raport Konwersje wspomagane pokaże Ci, który kanał (np. serwis społecznościowy) przyczynił się do ostatecznej konwersji. Jeśli użytkownik trafił na Twoją stronę za pośrednictwem Facebooka, ale zakupu dokonał dopiero po kilku dniach, wpisując nazwę strony w wyszukiwarkę, w raporcie będzie wskazany Facebook jako jedna ze ścieżek dotarcia.

Żeby mieć jasny obraz sytuacji, porównaj aktualny miesiąc z poprzednim okresem, w którym miałeś np. ustawione reklamy albo kampanię e-mailingową. Sprawdzisz dzięki temu opłacalność tych działań.

Raport znajdziesz klikając: Konwersje » Ścieżki wielokanałowe » Konwersje wspomagane.

Konwersje wspomagane

Raport Analiza treści w Google Analytics

Z raportu Analiza treści dowiesz się:

  • które artykuły mają dużą liczbę odbiorców;
  • ile czasu użytkownicy spędzili na danym wpisie;
  • które fragmenty treści należy dopracować pod kątem SEO;
  • czy w obrębie witryny masz zduplikowaną treść;
  • których tematów nie warto poruszać, bo są mało atrakcyjne dla odbiorców.

Raport przydaje się szczególnie podczas audytu treści, dlatego dobra agencja SEO z pewnością wykorzysta go do optymalizacji strategii content marketingowej.

Raport znajdziesz klikając: Zachowanie » Zawartość witryny » Analiza treści.

Pomiar zaangażowania w Google Analytics

Duża poczytność bloga to jedno. Drugą ważną kwestią (o ile nie najważniejszą) jest konwersja, czyli konkretna interakcja, np. zakup produktu czy zapis do newslettera. W zależności od założonych celów, agencja SEO będzie badała efektywność różnego rodzaju działań.

W GA wejdź w Odbiorcy » Przegląd. To tutaj sprawdzisz zaangażowanie Twoich użytkowników: średni czas spędzony na stronie, liczba strony na sesję czy współczynnik odrzuceń.

Zaangażowanie w GA

Możesz skorzystać także z raportu Pozyskiwanie lub Zachowanie. Pierwszy pozwoli Ci sprawdzić zaangażowanie Twoich użytkowników według źródeł, natomiast drugi według podstron i treści. Zobaczysz tutaj zachowania obecnych i nowych użytkowników. Jeśli Twoja strona notuje wiele nowych wejść, oznacza to, że przyciąga ruch i użytkownicy są ciekawi treści, która się na niej znajduje. Duża liczba powracających użytkowników na witrynę może z jednej strony oznaczać popularność Twoich treści, ale z drugiej wskazywać na ewentualne błędy w odbiorze. Warto wówczas się temu bliżej przyjrzeć.

Adnotacje w Google Analytics

Tak jak wskazaliśmy powyżej, pozycjonowanie to proces, który może trwać miesiącami. W tym czasie można zapomnieć o istotnych zmianach na stronie, np. o przebudowaniu zakładek, zmianie miejsc przycisków CTA itp. Warto wówczas na bieżąco zapisywać takie szczegóły. Właśnie temu służą adnotacje w GA.

Wskazówka: Adnotacje przydają się zwłaszcza w serwisach e-commerce. Wzrosty sprzedaży mogą pojawić się w okresach świąt, czy gdy w sklepie pojawi się promocja. Dobrze dodać taki komentarz, by mieć punkt odniesienia przy analizowaniu wahań.

Google Search Console

GSC to obok Google Analytics drugie najważniejsze narzędzie. Można w nim bezpłatnie sprawdzić aktualnych użytkowników na stronie, ich dane demograficzne, lokalizacje, z których dostali się na witrynę i wiele więcej.

Skuteczność działań agencji SEO można przeanalizować za pomocą dwóch najważniejszych raportów: Wydajność w wynikach wyszukiwania i Stan.

Raport Wydajność wyszukiwania

Raport Skuteczność pozwala sprawdzić łączną liczbę kliknięć (informacja, ile razy strona pojawiła się w wynikach wyszukiwania) oraz wyświetleń (ile razy użytkownik kliknął stronę pojawiającą się w wyszukiwarce), średni CTR (stosunek kliknięć do wyświetleń) i średnią pozycję (wysokość pojawienia się w wyniku wyszukiwania). Możesz nałożyć filtry z typem wyszukiwania, datą, krajem czy urządzeniem. Sprawdzisz tutaj, na jakie frazy pozycjonowana jest Twoja strona, a także zawęzisz obszar wyszukiwania, na przykład do jednego adresu URL.

W ten sposób specjaliści SEO sprawdzają czy, i które strony warto zoptymalizować.

Skuteczność w Google Search Console

Raport Stan

W raporcie Stan znajdziesz informacje o wszelkich problemach na stronie, które wykryły roboty Google:

  • błędy (związane z indeksacją);
  • ostrzeżenia (zaindeksowanie strony, ale dołączone informacje, które z punktu widzenia właściciela strony mogą być ważne);
  • wykluczenia (brak indeksacji podstron, wynikający np. z dodania tagu noindex).

Oprócz samego wskazania błędu, poniżej wykresu pojawia się sugestia, co należy poprawić.

Raport stan

Senuto

Oprócz bezpłatnych narzędzi, w których dostępne są podstawowe informacje o stronie/sklepie, wiele firm SEO korzysta także z płatnych rozwiązań. Do analiz świetnie sprawdzi się np. Senuto.

Widoczność w TOP50, TOP10, TOP3

Przy pomocy Senuto można sprawdzić, ile fraz z całej witryny dostępnych jest (lub było w wybranym okresie) w TOP50, TOP10 i TOP3 w ostatnich latach. Wystarczy wejść w raport Analiza widoczności, podać nazwę domeny, a system sam pokaże, ile fraz znajduje się w poszczególnych zakresach. Można także ustawić filtr z przedziałem dat.

Ustaw w Senuto większy przedział czasowy (np. 4 lata). Zobacz dla przykładu, jak wzrasta widoczność serwisu Media Expert w latach 2015-2022.

TOP50, TOP10, TOP3 w senuto

Pozycje dla kluczowych fraz

Agencje SEO powinny ciągle kontrolować sytuację słów kluczowych, na które pozycjonuje się strona. Z pomocą Senuto mogą sprawdzić, jak plasują się względem konkurentów, jak zmienia się ich pozycja z tygodnia na tydzień i z miesiąca na miesiąc, a także, które frazy mają potencjał i nad którymi trzeba popracować, by znaleźć się wyżej w wynikach wyszukiwania.

Agencja może stworzyć projekty w Monitoringu Pozycji. Narzędzie zbierze wówczas niezbędne dane, które specjalista wykorzysta do mierzenia skuteczności SEO.

Inną metodą śledzenia słów kluczowych jest stworzenie odpowiedniego raportu w Data Studio, który po połączeniu z Google Search Console wyświetli informacje bezpośrednio od Google o aktualnie zajmowanych pozycjach.

Ahrefs

Ahrefs to płatne narzędzie do szerszej analizy strony. Z jego pomocą specjaliści SEO przygotowują audyty stron, analizują linki przychodzące i sprawdzają autorytet domeny. Jedynym minusem Ahrefsa jest jego koszt – w najtańszej wersji kosztuje 99$. Dlatego warto skorzystać z opcji konsultingu SEO, by specjalista przedstawił Ci analizę wyników z tego narzędzia.

Autorytet domeny

Wciąż nie jest jasno ustalone, jak duże znaczenie w rankingowaniu stron ma autorytet domeny. Jednak nie można zaprzeczyć temu, że wszystkie jego składniki są ważne w kontekście zdobywania wysokiej widoczności w Google.

Ahrefs stworzył skalę, wg której określa siłę i popularność strony. Liczy go na podstawie m.in.:

  • liczby (oraz jakości!) domen i linków odsyłających do witryny;
  • powiązań tematycznych stron, z których pochodzą linki;
  • ruchu (i jego jakości!) na stronie.

Ważne: Ahrefs ma osobne algorytmy do badania autorytetu domeny, a więc jego ocena nie musi pokrywać się z tą od Google. Dobrze jednak, by w wyniku działania agencji SEO wartość autorytetu ciągle rosła.

Ilość linków przychodzących

Skoro oczywistym jest fakt, że linki są ważne w kontekście budowania zaufania Google do strony, specjaliści muszą dbać o tę gałąź SEO. I właśnie Ahrefs im w tym pomaga! Narzędzie zbiera informacje o linkach i domenach, które kierują do Twojej strony. Określa też ich moc, czyli jakość. Pozycjoner może filtrować wyniki poprzez ustawienie języka, platformy, rodzaju linku (dofollow/nofollow), domain rating i wielu innych. Wzrost wartościowych linków oznacza, że działania są efektywne.

Analiza działań agencji SEO – podsumowanie

W myśl zasady – ufaj, ale kontroluj, należy przyglądać się pracy agencji SEO. W końcu powierzasz im swoją stronę, za którą mogą stać lata ciężkiej pracy. Nic więc w tym dziwnego, że chcesz mieć wgląd w ich działania. Dlatego poproś swoją agencję SEO o raporty i uzgodnij okresowe omówienie efektów (czy to e-mailowe, czy telefoniczne). Wszystkie te elementy budują relację partnerską, bo przecież o to tutaj chodzi – o wspólne osiąganie najwyższych wyników.

Chcesz wiedzieć jak my robimy SEO?
Skontaktuj się z nami
Oceń artykuł:
0.0