Przy wyborze kanałów marketingu internetowego, zastanów się, który z nich może przynieść Ci realne efekty. Zanim więc oddasz swoją stronę w ręce specjalistów, przemyśl, jak chcesz kontrolować ich działania. Po lekturze dzisiejszego wpisu, będziesz wiedział, jak zmierzyć skuteczność SEO i tym samym sprawdzić pracę agencji.

Czy SEO jest mierzalne?
SEO jest jednym z najbardziej transparentnych działań marketingowych, ponieważ można je zmierzyć. Odpowiednie narzędzia, także te bezpłatne, skutecznie pokażą efekty pozycjonowania, dzięki czemu będziesz mógł ocenić ich opłacalność.
Pamiętaj przy tym, że SEO to proces, a nie jednorazowe działanie. Dlatego nie oczekuj konkretnych efektów po 1-2 miesiącach. Specjaliści, dostający nową stronę do wypozycjonowania, muszą na początku przeprowadzić szczegółowy audyt SEO, określić potencjał strony i na tej podstawie opracować strategię. Dopiero po wielogodzinnych analizach i kilkumiesięcznych sumiennych działaniach, można mówić o wzroście widoczności w wyszukiwarce.
Mierniki skuteczności SEO
O ile we wstępnej fazie pozycjonowania strony lub sklepu ważne jest zaufanie do agencji SEO, o tyle w późniejszym czasie warto skontrolować ich działania. Żeby jednak to zrobić, musisz wiedzieć, na co zwrócić uwagę.
-
Ruch organiczny
Mierzenie ruchu pozwala na sprawdzenie, ile osób odwiedza Twoją stronę. Przy analizie SEO weź pod uwagę tylko ruch organiczny (bezpłatny). Dlaczego? Pozycjonowanie polega na poprawie widoczności między innymi na podstawie słów kluczowych, związanych z działalnością, a więc naturalnym działaniem. Dlatego, jeśli masz wykupione reklamy w Google Ads i niechcący wliczysz je do efektów, wynik będzie niemiarodajny.
-
Widoczność w wyszukiwarce
Jeśli masz nową domenę, nie licz, że od razu pojawi się na najlepszych miejscach w wyszukiwarce. Najpierw specjaliści SEO muszą skupić się na zwiększeniu widoczności strony, żeby po pewnym czasie generowała ruch. Na to wszystko potrzeba czasu i wielu działań ekspertów, np. pozyskiwania wartościowych linków, przygotowania merytorycznych wpisów blogowych czy usunięcia wszelkich błędów na stronie.
-
Cele
Przy pomocy specjalistów z agencji SEO określ cele pozycjonowania. Ustalenie tych informacji pozwoli Ci kontrolować efekty i sprawdzić opłacalność SEO. Skutecznym sposobem ustalania celów jest metoda SMART: Simple (prostota), Measurable (mierzalność), Ambitious (ambicja), Realistic (realność), Time-bound (ograniczenie czasowe). Każdy cel warto określać zgodnie z tymi pięcioma powyższymi rzeczownikami. Jeśli na przykład chcesz rozbudować listę potencjalnych klientów, nie notuj celu w taki sposób: „Zwiększenie liczby wypełnionych formularzy kontaktowych”. Lepiej: „Zwiększenie o 50% liczby wypełnionych formularzy kontaktowych w ciągu 6 miesięcy”. Dzięki temu mierzenie efektów SEO będzie znacznie łatwiejsze i skuteczniejsze.
Narzędzia do mierzenia skuteczności SEO
SEO to na tyle rozwinięta dziedzina marketingu, że doczekała się narzędzi, które badają mnóstwo różnych parametrów strony. Przy pomocy właściwych programów możesz sprawdzić, na jakie słowa kluczowe wyświetla się Twoja witryna, czy w jej obrębie występuje kanibalizacja, jak wypadasz na tle konkurentów, kim są Twoi odbiorcy (z jakich urządzeń korzystają, gdzie się znajdują, ile czasu spędzają na Twojej stronie) i wiele innych.
Google Analytics
GA to darmowe narzędzie od Google. Nie jest jednak automatycznie instalowane do strony – by można było z niego korzystać, trzeba dodać go przy pomocy Google Tag Managera, wtyczki lub wkleić kod w HTML witryny. To podstawowe działanie, którym na pewno bez problemu zajmie się agencja SEO.
GA to narzędzie, które w najlepszym stopniu pozwala zweryfikować skuteczność prowadzonych działań.
Ruch organiczny w Google Analytics
Jeśli chcesz sprawdzić efektywność pracy agencji SEO, zwróć uwagę na ruch organiczny. To on pokaże Ci, ile osób po wpisaniu słów kluczowych w okno wyszukiwarki wchodzi na Twoją stronę.
Jak to zrobić? Po zalogowaniu do konta Google Analytics, wybierz Przegląd raportów » Cykl życia » Pozyskanie » Pozyskiwanie ruchu. Dzięki temu sprawdzisz ogólną konwersję, wzrosty lub spadki strony, a także zaangażowanie użytkowników. Dowiesz się również, skąd trafiają na Twoją witrynę, np. z płatnych reklam, mediów społecznościowych itd.

W lewym górnym rogu raportu istnieje możliwość zmiany filtrowanie. Wybierz Sesja » źródło/medium. Znajdziesz tam informacje o pozyskiwaniu ruchu na stronę przez poszczególne źródła. Kliknij następnie Google/organic, żeby sprawdzić, ile ruchu przekierowała wyszukiwarka Google na Twoją stronę.

Porównaj dane z kilku miesięcy i sprawdź, czy Twoja strona zalicza spadki, czy wręcz przeciwnie – widać na niej ciągle wzrastający ruch. Jeśli coś Cię zaniepokoi, porozmawiaj ze specjalistą SEO. Być może potrzebna będzie poprawa strategii, ponowna indeksacja czy sprawdzenie szybkości ładowania strony, która może być powodem opuszczania witryny przez użytkowników.
Przeczytaj także:
Jak zwiększyć ruch w sklepie internetowym?Słowa kluczowe w Google Analytics
Google Analytics nie wyświetla danych o wszystkich frazach. Utrudnia to specjalistom analizowanie słów kluczowych i ich efektywności - mogą jedynie polegać na ogólnych frazach. Nic jednak straconego! Eksperci znają wiele innych narzędzi, w których znajdują odpowiednie dane.
Kluczowe przy pozycjonowaniu jest połączenie Google Search Console z Google Analytics. Wówczas wszystkie informacje będą pojawiały się bezpośrednio w GA. Twoja agencja SEO powinna już na samym początku współpracy zsynchronizować oba te narzędzia. Tylko takie połączenie pozwoli na pełną analizę słów kluczowych (i wielu innych parametrów). Jakie informacje tam znajdziesz?
- Czy Twoja strona pojawia się w wynikach wyszukiwania po wpisaniu danej frazy?
- Ile razy użytkownik wybrał Twoją stronę po wpisaniu konkretnych słów kluczowych?
- Jakie słowa kluczowe wpisują użytkownicy, którzy trafiają na Twoją stronę?
Raport na temat danych fraz znajdziesz, wybierając Raporty » Przegląd raportów » Search Console » Zapytania.

Po dogłębniejszej analizie można sprawdzić, z jakich urządzeń korzystają Twoi użytkownicy, a nawet skąd pochodzą. Wszystkie te informacje są niezbędne do mierzenia skuteczności SEO i wprowadzania ewentualnych zmian w strategii.
Cele i konwersje w Google Analytics
Ustalenie celów służy nie tylko informowaniu o wejściach użytkownika, ale także konwersji (konkretnego działania użytkownika na stronie). Na przykład Twoim celem może być zapisanie się do newslettera, zostawienie danych do kontaktu czy zakup produktu (w przypadku SEO sklepu internetowego). Jeśli użytkownik wykona takie działanie, Google Analytics uzna je za konwersję i poinformuje Cię o tym w odpowiednim raporcie.
Raport dotyczący stron i ekranów
O SEO zazwyczaj myśli się w kontekście pozycjonowania całej witryny, ale przy analizie skuteczności warto wejść nieco głębiej i zajrzeć do raportu Strony i ekrany. Tam właśnie znajdziesz dane o podstronach wchodzących w skład witryny lub — w przypadku aplikacji — konkretnych ekranów.
Raport dostarcza informacji m.in. o: liczbie wyświetleń poszczególnych podstron, czasie, jaki spędzają na nich użytkownicy czy liczbie konwersji z danej podstrony oraz ich łącznej wartości.
Pomiar zaangażowania w Google Analytics
Duża poczytność bloga to jedno. Drugą ważną kwestią (o ile nie najważniejszą) jest konwersja, czyli konkretna interakcja, np. zakup produktu czy zapis do newslettera. W zależności od założonych celów, agencja SEO będzie badała efektywność różnego rodzaju działań.
W GA wejdź w Raporty » Przegląd raportów » Cykl życia » Pozyskanie » Pozyskiwanie użytkowników. To tutaj sprawdzisz zaangażowanie Twoich użytkowników: średni czas spędzony na stronie czy średnią sesji z zaangażowaniem na aktywnego użytkownika.

Możesz skorzystać także z raportu Pozyskiwanie lub Zachowanie. Pierwszy pozwoli Ci sprawdzić zaangażowanie Twoich użytkowników według źródeł, natomiast drugi według podstron i treści. Zobaczysz tutaj zachowania obecnych i nowych użytkowników. Jeśli Twoja strona notuje wiele nowych wejść, oznacza to, że przyciąga ruch i użytkownicy są ciekawi treści, która się na niej znajduje. Duża liczba powracających użytkowników na witrynę może z jednej strony oznaczać popularność Twoich treści, ale z drugiej wskazywać na ewentualne błędy w odbiorze. Warto wówczas się temu bliżej przyjrzeć.
Adnotacje w Google Analytics
Tak jak wskazaliśmy powyżej, pozycjonowanie to proces, który może trwać miesiącami. W tym czasie można zapomnieć o istotnych zmianach na stronie, np. o przebudowaniu zakładek, zmianie miejsc przycisków CTA itp. Warto wówczas na bieżąco zapisywać takie szczegóły. Właśnie temu służą adnotacje w GA.
Wskazówka: Adnotacje przydają się zwłaszcza w serwisach e-commerce. Wzrosty sprzedaży mogą pojawić się w okresach świąt, czy gdy w sklepie pojawi się promocja. Dobrze dodać taki komentarz, by mieć punkt odniesienia przy analizowaniu wahań.
Google Search Console
GSC to obok Google Analytics drugie najważniejsze narzędzie. Można w nim bezpłatnie sprawdzić aktualnych użytkowników na stronie, ich dane demograficzne, lokalizacje, z których dostali się na witrynę i wiele więcej.
Skuteczność działań agencji SEO można przeanalizować za pomocą dwóch najważniejszych raportów: Wydajność w wynikach wyszukiwania i Stan.
Raport Wydajność wyszukiwania
Raport Skuteczność pozwala sprawdzić łączną liczbę kliknięć (informacja, ile razy strona pojawiła się w wynikach wyszukiwania) oraz wyświetleń (ile razy użytkownik kliknął stronę pojawiającą się w wyszukiwarce), średni CTR (stosunek kliknięć do wyświetleń) i średnią pozycję (wysokość pojawienia się w wyniku wyszukiwania). Możesz nałożyć filtry z typem wyszukiwania, datą, krajem czy urządzeniem. Sprawdzisz tutaj, na jakie frazy pozycjonowana jest Twoja strona, a także zawęzisz obszar wyszukiwania, na przykład do jednego adresu URL.
W ten sposób specjaliści SEO sprawdzają, czy (i które) strony warto zoptymalizować.

Raport Stan
W raporcie Stan znajdziesz informacje o wszelkich problemach na stronie, które wykryły roboty Google:
- błędy (związane z indeksacją);
- ostrzeżenia (zaindeksowanie strony, ale dołączone informacje, które z punktu widzenia właściciela strony mogą być ważne);
- wykluczenia (brak indeksacji podstron, wynikający np. z dodania tagu noindex).
Oprócz samego wskazania błędu, poniżej wykresu pojawia się sugestia, co należy poprawić.

Senuto
Oprócz bezpłatnych narzędzi, w których dostępne są podstawowe informacje o stronie/sklepie, wiele firm SEO korzysta także z płatnych rozwiązań. Do analiz świetnie sprawdzi się np. Senuto.
Widoczność w TOP50, TOP10, TOP3
Przy pomocy Senuto można sprawdzić, ile fraz z całej witryny dostępnych jest (lub było w wybranym okresie) w TOP50, TOP10 i TOP3 w ostatnich latach. Wystarczy wejść w raport Analiza widoczności, podać nazwę domeny, a system sam pokaże, ile fraz znajduje się w poszczególnych zakresach. Można także ustawić filtr z przedziałem dat.
Ustaw w Senuto większy przedział czasowy (np. 4 lata). Zobacz dla przykładu, jak wzrasta widoczność serwisu Media Expert w latach 2015-2022.

Pozycje dla kluczowych fraz
Agencje SEO powinny ciągle kontrolować sytuację słów kluczowych, na które pozycjonuje się strona. Z pomocą Senuto mogą sprawdzić, jak plasują się względem konkurentów, jak zmienia się ich pozycja z tygodnia na tydzień i z miesiąca na miesiąc, a także, które frazy mają potencjał i nad którymi trzeba popracować, by znaleźć się wyżej w wynikach wyszukiwania.
Agencja może stworzyć projekty w Monitoringu Pozycji. Narzędzie zbierze wówczas niezbędne dane, które specjalista wykorzysta do mierzenia skuteczności SEO.
Inną metodą śledzenia słów kluczowych jest stworzenie odpowiedniego raportu w Data Studio, który po połączeniu z Google Search Console wyświetli informacje bezpośrednio od Google o aktualnie zajmowanych pozycjach.
Ahrefs
Ahrefs to płatne narzędzie do szerszej analizy strony. Z jego pomocą specjaliści SEO przygotowują audyty stron, analizują linki przychodzące i sprawdzają autorytet domeny. Jedynym minusem Ahrefsa jest jego koszt – w najtańszej wersji kosztuje 99$. Dlatego warto skorzystać z opcji doradztwa i konsultingu SEO, by specjalista przedstawił Ci analizę wyników z tego narzędzia.
Autorytet domeny
Wciąż nie jest jasno ustalone, jak duże znaczenie w rankingowaniu stron ma autorytet domeny. Jednak nie można zaprzeczyć temu, że wszystkie jego składniki są ważne w kontekście zdobywania wysokiej widoczności w Google.
Ahrefs stworzył skalę, wg której określa siłę i popularność strony. Liczy go na podstawie m.in.:
- liczby (oraz jakości!) domen i linków odsyłających do witryny;
- powiązań tematycznych stron, z których pochodzą linki;
- ruchu (i jego jakości!) na stronie.
Ważne: Ahrefs ma osobne algorytmy do badania autorytetu domeny, a więc jego ocena nie musi pokrywać się z tą od Google. Dobrze jednak, by w wyniku działania agencji SEO wartość autorytetu ciągle rosła.
Ilość linków przychodzących
Skoro oczywistym jest fakt, że linki są ważne w kontekście budowania zaufania Google do strony, specjaliści muszą dbać o tę gałąź SEO. I właśnie Ahrefs im w tym pomaga! Narzędzie zbiera informacje o linkach i domenach, które kierują do Twojej strony. Określa też ich moc, czyli jakość. Pozycjoner może filtrować wyniki poprzez ustawienie języka, platformy, rodzaju linku (dofollow/nofollow), domain rating i wielu innych. Wzrost wartościowych linków oznacza, że działania są efektywne.
Przeczytaj także:
Czym są nienaturalne linki przychodzące? Definicja i przykładyCo zrobić, gdy efekty działań nie są zadowalające?
Załóżmy, że minął właśnie rok od rozpoczęcia pracy nad pozycjonowaniem strony. Na tym etapie efekty powinny być bardzo dobrze widoczne, a wyniki witryny – stabilne. Co, jeśli jest inaczej?
- Upewnij się, że zalecenia specjalistów SEO faktycznie zostały wdrożone na stronie; że liczba nowych linków przychodzących jest cały czas wyższa niż tych, które witryna traci; że firmowy blog nie został porzucony po 2-3 miesiącach, a treści na stronie są nasycone odpowiednimi słowami kluczowymi. To tylko podstawy, ale łatwo je zweryfikować.
- Spójrz też na czynniki zewnętrzne. Być może spadki widoczności korelują z aktualizacjami algorytmu Google? To często bywa problemem, nawet w przypadku świetnie zoptymalizowanych stron. A może to zasługa… konkurencji, która również inwestuje w pozycjonowanie? Zawsze polecamy sprawdzić, jak w tym samym okresie radzili sobie Twoi konkurenci działający na podobną skalę.
- Problemy z widocznością mogą też leżeć u fundamentów – w kodzie strony lub w obrębie CMS-u, na którym stoi witryna. Dlatego też radzimy pracować ze specjalistami, którzy mają solidne, developerskie zaplecze i rozumieją znaczenie technical SEO. ;)
- Wreszcie, sprawdź, czy Twoje wyjściowe oczekiwania faktycznie były możliwe do spełnienia – dopasowane do możliwości zespołu agencji i Twojego budżetu. Warto tu znów odwołać się do analizy konkurencji. Jej wyniki powinny być dobrym punktem odniesienia, co da się osiągnąć w danym czasie.
Dopiero z taką wiedzą można obiektywnie ocenić, co może stać za rozczarowującymi wynikami Twojej strony.
Analiza działań agencji SEO – podsumowanie
W myśl zasady – ufaj, ale kontroluj, należy przyglądać się pracy agencji SEO. W końcu powierzasz im swoją stronę, za którą mogą stać lata ciężkiej pracy. Nic więc w tym dziwnego, że chcesz mieć wgląd w ich działania. Dlatego poproś swoją agencję SEO o raporty i uzgodnij okresowe omówienie efektów (czy to e-mailowe, czy telefoniczne). Wszystkie te elementy budują relację partnerską, bo przecież o to tutaj chodzi – o wspólne osiąganie najwyższych wyników.