RankBrain - definicja
Rank Brain to podstawowy algorytm stworzony i wykorzystywany przez Google, oparty na sztucznej inteligencji. Jego zadaniem jest „uczenie się” zapytań użytkowników i rozpoznawanie ich intencji, by następnie podpowiadać jeszcze lepsze wyniki wyszukiwania.
Jak działa RankBrain?
Przed wprowadzeniem algorytmu Rank Brain, Google pokazywało wyniki na podstawie wpisywanego zapytania. Stworzenie RB było przełomowym momentem (2015 rok), dzięki któremu algorytm - biorąc pod uwagę wiele różnych czynników, jak lokalizację i intencję - podpowiada najlepsze możliwe wyniki. Ponadto Rank Brain nie sczytuje (tak jak to było przedtem) kilku słów kluczowych na stronie, ale łączy je w logiczny ciąg. Na tej podstawie pokazuje zbliżone treści.

Algorytm został naszpikowany ogromem danych, ale co ważne - sam też ciągle się uczy. Oparty o system uczenia maszynowego, zbiera informacje o użytkownikach, robi obliczenia, reaguje na bodźce płynące z wyszukiwarki i wiele innych. Uważany jest za jeden z trzech najważniejszych elementów, obok treści i linków, mających wpływ na otrzymywane wyniki wyszukiwania.
Czy Google nadal używa RankBrain?
Google niechętnie dzieli się informacjami o technologiach, których używa. Jednak inżynierowie i stratedzy firmy wciąż mówią o roli, jaką Rank Brain odgrywa w wyszukiwarce. Można się więc domyślać, że algorytm dalej działa. Niestety wciąż nie ma wskazania, co zrobić, by jak najlepiej dopasować stronę pod tym kątem. Analitycy Google radzą, żeby skupić się na optymalizacji witryny przede wszystkim pod użytkowników, co dla Rank Brain będzie jednoznacznym sygnałem wysokiej jakości.
Powiązane wpisy na blogu
Semantyczne słowa kluczowe (LSI) – czym są i jak je wykorzystać?
Google wciąż rozwija się pod względem uczenia maszynowego czy sztucznej inteligencji. Roboty Google coraz lepiej rozumieją kontekst treści, dzięki czemu odpowiedzi wyszukiwarki na zapytania użytkowników są bardziej precyzyjne i jakościowe.
Googlebot – co to jest i jak działa?
Googlebot to główny sprawca tego, że Twoja strona internetowa w ogóle pojawia się w wynikach wyszukiwania. Roboty Google przemierzając Internet, dodają poszczególne podstrony do swojego indeksu. Jak dokładnie działają i czym są? Odpowiadamy na najważniejsze pytania.