Link naturalny - definicja
Linki naturalne do danej domeny pojawiają się za sprawą bezinteresownych działań internautów, a nie webmastera strony. Powstają więc “organicznie”, a nie na skutek korzystania na przykład z płatnego systemu wymiany linków.
Naturalne linki a Google
Według Google’a link jest uważany za naturalny wtedy, gdy inne strony internetowe traktują daną witrynę jako wartościową i użyteczną dla odwiedzających. Dlatego każdej domenie powinno zależeć na tym, aby prowadziły do niej linki z innych witryn. Naturalny profil linków jest zatem efektem nieustannej pracy nad zawartością witryny, co docenią zarówno użytkownicy, jak i sam Google.
Strategia pozyskiwania naturalnych linków
Głównym założeniem strategii pozyskiwania naturalnych linków powinno być tworzenie treści z myślą o użytkowniku, a nie robotach Google’a. Oto kilka wskazówek, które w tym pomogą:
- unikalne informacje - należy skupić się na tworzeniu oryginalnej treści. W tym celu warto tworzyć własne badania i ankiety tak, aby inne serwisy i portale mogły się na nie powoływać. To prosta droga, aby pozyskać naturalne linki, a także zostać zapamiętanym wśród odbiorców.
- obecność w social mediach - Facebook, Twitter, Instagram czy LinkedIn to doskonały sposób, aby treści zyskiwały coraz większe zasięgi. I chociaż linkom w mediach społecznościowych przypisany jest atrybut rel=”nofollow” i nie wpływają one bezpośrednio na pozycjonowanie, to mogą sprawić, że ktoś zechce udostępnić link na swoim blogu lub forum.
- dzielenie się wiedzą - jeżeli firma posiada specjalistyczną wiedzę w danym temacie, to warto, aby się nią podzieliła na łamach poradnika lub e-booka. Nawet jeśli nie zapewni to dziesiątków linków, to z pewnością pomoże budować wizerunek eksperta, a klienci dzięki temu mogą obdarzyć markę większym zaufaniem. W ten sposób firma buduje też “zaplecze” wiedzy, którego nie ma na przykład konkurencja.
- odpowiadanie na pytania - dobrze jest być blisko problemów swoich potencjalnych klientów i odpowiadać na ich pytania, które pojawiają się na forach czy innych grupach dyskusyjnych lub w social mediach. Jest duże prawdopodobieństwo, że taki użytkownik doceni okazaną pomoc i przy innej okazji podzieli się linkiem do strony. Takie działanie wydaje się czasochłonne, ale może przynieść spore korzyści w przyszłości w postaci naturalnych linków.
Dlaczego naturalne linki są ważne?
Po tym jak w 1998 roku Google wprowadził aktualizację algorytmu Page Rank - polegającą na tym, że o wartości strony zaczęła decydować liczba linków - dostrzeżono coraz częstsze manipulacje algorytmem w celu uzyskania jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Dlatego w 2012 roku następuje kolejna aktualizacja Pingwin, która uwzględnia nie ilość, a jakość linków. W związku z tym tak duży nacisk w pozycjonowaniu kładzie się na naturalny profil linków. Aby go uzyskać, należy zwracać uwagę na anchor texty, czyli unikać słów kluczowych w formie exact match, a stawiać na anchory brandowe, opisowe czy URL-e.
Powiązane wpisy na blogu
Linki wychodzące – czym są i jak je tworzyć?
Linki wychodzące są niezwykle ważnym elementem strategii SEO. Te będące wysokiej jakości mogą poprawić pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Na co jeszcze należy zwrócić uwagę, aby linkowanie zewnętrzne pomagało, a nie szkodziło Twojej witrynie? Oto kilka wskazówek.
Linki nofollow a follow – co musisz wiedzieć?
Odnośniki nofollow i linki dofollow są kluczowymi elementami link buildingu. Linkowanie zewnętrzne pomaga stronie osiągnąć wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania i wzmacnia autorytet domeny.
Czym są nienaturalne linki przychodzące? Definicja i przykłady
Linki przychodzące od zawsze odgrywały istotną rolę w SEO. Jednak pod wpływem zmiany algorytmów Google’a należy się obecnie wystrzegać nienaturalnych odnośników, które mogą powodować nałożenie kary na stronę.