Odnośniki nofollow i linki dofollow są kluczowymi elementami link buildingu. Linkowanie zewnętrzne pomaga stronie osiągnąć wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania i wzmacnia autorytet domeny. Dlatego należy pamiętać o stosowaniu odpowiednich atrybutów. O tym, jak je stosować, piszemy w artykule.
Czego dowiesz się z artykułu?
- Wpływ linków na SEO
- Czym są linki dofollow?
- Budowa linku dofollow
- Wartość linków dofollow w SEO
- Kiedy stosować linki dofollow?
- Czym są linki nofollow?
- Budowa linku nofollow
- Wartość linków nofollow w SEO
- Kiedy stosować linki nofollow?
- Jak sprawdzić, czy link jest dofollow czy nofollow?
- Stosunek linków nofollow do dofollow
Wpływ linków na SEO
Linki kierujące, zarówno do strony głównej, jak i podstron są dla Google’a sygnałem, jak dużym zaufaniem cieszy się dana witryna. Co więcej, liczba linkujących domen dla danej strony jest czynnikiem rankingowym – im więcej dobrej jakości linków przychodzących, tym lepsza pozycja w wynikach wyszukiwania. Tym bardziej, że odnośniki są w stanie przekazywać tzw. link juice, czyli moc strony linkującej.
Badanie przeprowadzone przez serwis backlinko.com obejmujące prawie 12 milionów wyników wyszukiwań potwierdza, że liczba domen odsyłających wpływa na ranking. Co więcej, wynik znajdujący się na pozycji nr 1 ma na ogół 3,2 razy więcej domen odsyłających niż pozostałe pozycje znajdujące się w TOP 10.
Należy jednak pamiętać, że linkowanie to nie jedyny czynnik rankingowy Google’a. O tym, który wpis znajdzie się wysoko w wynikach wyszukiwania, decyduje wiele czynników, m.in. optymalizacja techniczna czy optymalizacja treści. Poza tym pozyskiwanie wysokiej jakości linków i posiadanie linków zwrotnych z mocnych domen nie jest tak samo ważne dla wszystkich branż i zapytań. Wynika tak m. in. z badań agencji SparkToro, które podają, że dwóch na trzech specjalistów SEO uważa, że znaczenie czynników rankingowych zmienia się wraz z rodzajem zapytania. Jednak to linki wciąż uznawane są za główne źródło wzrostu w tzw. organicu.
Czym są linki dofollow?
Linki dofollow wysyłają robotom Google’a sygnał, aby odwiedziły daną witrynę. W praktyce jest to ważna informacja tylko dla nich, ponieważ sam użytkownik klikając link, nie wie, z jakim rodzajem atrybutu ma do czynienia i z jego punktu widzenia jest to zupełnie bez znaczenia. Tylko boty wyszukiwarek odkrywają w ten sposób nowe strony. Indeksują je właśnie poprzez podążanie za linkami, które znajdują w sieci. Warto pamiętać, że strony z linkami przekazującymi moc nie powinny zawierać tagu „no index”, jeśli mają spełniać swoją rolę.
Przeczytaj także:
Linki wychodzące – czym są i jak je tworzyć?Budowa linku dofollow
Link dofollow oznaczany jest zwykle w kodzie HTML jako rel=”dofollow”. Jednak w praktyce nie umieszcza się go, ponieważ domyślnie każdy odnośnik niezawierający żadnego atrybutu jest w oczach Google’a odnośnikiem dofollow, tak jak w tym przypadku:
<a href=”https://smartbuzz.pl/blog”>Anchor</a>.
Wartość linków dofollow w SEO
Odsyłacze dofollow odgrywają znaczącą rolę w SEO, ponieważ poprawiają autorytet domeny, dzięki czemu może ona osiągnąć lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania. Aby jednak tak się stało, należy zwrócić uwagę na to, z jakiej strony pochodzi odnośnik dofollow. Powinna to być domena o jak najwyższym autorytecie. Linkowanie ze słabej jakości witryn nie tylko nie pomoże, ale czasem wręcz zaszkodzi. Warto również wspomnieć, że anchory tworzone dla linków dofollow mogą poprawić widoczność witryny na dane słowa kluczowe. To nie koniec korzyści. Tego rodzaju odnośniki pozytywnie wpływają na linkowanie wewnętrzne w obrębie całego serwisu.
Kiedy stosować linki dofollow?
Odnośniki dofollow najlepiej stosować wtedy, gdy zależy Ci na zwiększeniu autorytetu domeny, a witryna linkująca ma podobny Domain Rating do Twojej - cieszy się dużym zaufaniem Google’a i użytkowników oraz zawiera wartościowe treści. Warto pamiętać, aby jednak nie przesadzać z ilością linków dofollow, ponieważ Google może takie działania postrzegać jako próbę manipulacji algorytmem, co grozi nałożeniem filtra i spadkiem pozycji w wynikach wyszukiwania. Aby profil linków wyglądał w jak największym stopniu naturalnie, należy również pozyskiwać odnośniki nofollow.
Najlepszym sposobem na pozyskiwanie linków w uczciwy sposób jest na przykład tworzenie oryginalnych i wartościowych treści, które będą w samoistny sposób udostępniane i linkowane przez użytkowników. Warto takie działania wzbogacić o wpisy gościnne, co wesprze pozycjonowanie, jak i pozwoli zdobyć dodatkowy ruch polecający.
Czym są linki nofollow?
Linki nofollow – w przeciwieństwie do dofollow – wysyłają robotom Google’a informację, aby nie odwiedzały danej strony, do której kierują, ponieważ nie przekazują one mocy danej witryny. Chociaż zastosowanie tego atrybutu uniemożliwia Googlebotom podążanie za linkiem, to wcale nie oznacza, że strona nie będzie mogła być wykryta, ponieważ służy do tego meta tag „no index”. Innymi słowy użytkownicy mogą kliknąć link i przejść na witrynę odsyłającą , ale roboty indeksujące w żaden sposób nie wykorzystają tego linku.
Budowa linku nofollow
Odnośniki nofollow zawierają specjalny atrybut „rel=nofollow”, co w kodzie HTML wygląda następująco:
<a href=”https://smartbuzz.pl/blog” rel”nofollow”>Anchor</a>.
Oznaczenie „nofollow” pojawia się zwykle w komentarzach na blogu, w social mediach i na forach. Takie rozwiązanie zostało wdrożone na takich serwisach jak Wikipedia, YouTube czy Quora.
Wartość linków nofollow w SEO
Specjaliści SEO od lat spierają się w ocenie wartości linków nofollow. Można z pewnością wskazać kilka pośrednich korzyści SEO.
Podpowiedź dla Google’a
Przy okazji wprowadzenia w 2019 roku dodatkowych atrybutów („sponsored” dla linków sponsorowanych i „UGC” dla treści tworzonych przez użytkowników) światowy gigant zapowiedział, że oznaczenie „nofollow” nie było początkowo wykorzystywane przez algorytm i dopiero wraz ze zmianą sprzed dwóch lat to się zmieniło.
Obecnie wszystkie atrybuty linków są traktowane przez Google’a jako wskazówka, które linki należy uwzględniać w wyszukiwarce. I chociaż nie ma 100-procentowej pewności, co to może oznaczać w praktyce, to przypuszcza się, że w niektórych sytuacjach atrybuty nofollow mogą być przez Google’a ignorowane podczas tworzenia rankingu czy indeksowania. W oficjalnym oświadczeniu giganta poinformowano tylko, że tego rodzaju oznaczenie pomaga lepiej zrozumieć, przeanalizować i wykorzystać linki.
Więcej na ten temat znajdziesz na oficjalnej stronie https://developers.google.com/search/blog/2019/09/evolving-nofollow-new-ways-to-identify?hl=pl
Dodatkowy ruch
Chociaż link linkowi nie jest równy, to z pewnością, gdy odnośnik nofollow prowadzi z często odwiedzanej witryny, pomaga pozyskać cenny ruch odsyłający do Twojej domeny. A pozycjonowanie strony polega m.in. na zwiększaniu ruchu. Dlatego link nofollow z poczytnego serwisu, np. onet.pl, nie pozostanie bez znaczenia w przeciwieństwie do odnośnika z jakiegoś zaspamowanego forum.
Dywersyfikacja profilu linków
Mimo że warto zabiegać przede wszystkim o linki zwrotne dofollow, to jednak, aby profil linków wyglądał naturalnie, nie może w nim zabraknąć odnośników zawierających atrybut nofollow. Nie ma idealnych proporcji, w jakich należy je pozyskiwać. W każdym razie odnośniki nofollow są normalnym zjawiskiem w link buildingu i nie szkodzą witrynie.
W tym miejscu warto przytoczyć wypowiedź Martina Splitta, którą zawarł na Twitterze
Kiedy stosować linki nofollow?
Stosowanie linków nofollow zaleca się w przypadku dużej liczby linków przychodzących z podejrzanych lub mało znaczących domen. Takie rozwiązanie warto zastosować, gdy na danej stronie spamerzy zostawiają komentarze prowadzące do Twojej witryny. Wtedy lepiej, żeby takie linki były nofollow.
Jak sprawdzić, czy link jest dofollow czy nofollow?
Aby dowiedzieć się, jakie atrybuty linków znajdują się w obrębie witryny, należy sprawdzić kod HTML. W tym celu trzeba zaznaczyć dany URL, kliknąć prawym przyciskiem myszy i wybrać opcję Zbadaj. Wówczas w specjalnej konsoli pojawi się fragment kodu. Jeśli nie będzie żadnego atrybutu, będzie to wskazywać na odnośnik dofollow.
Atrybut nofollow w znaczniku <a href> wskazuje natomiast na odnośnik nofollow.
Innym sposobem jest wyświetlenie całego źródła strony poprzez komendę Ctrl+U. W wyświetlonej konsoli wybieramy Ctrl+F i w polu wyszukiwania wpisujemy „nofollow”. Można w ten sposób sprawdzić, które linki mają taki atrybut.
Nofollow można również sprawdzić za pomocą wtyczki do Chrome’a MozBar i SEOquake (działa również w przeglądarce Firefox) lub wykorzystując aplikację internetową Dofollow Link Checker.
Pomocne są też narzędzia SEO. Poniżej widok z Ahrefsa
Stosunek linków nofollow do dofollow
Jak już wcześniej wspomniano, nie ma recepty, jeżeli chodzi o ilość linków nofollow i dofollow na stronie. Mimo że odnośniki z atrybutem dofollow są bardziej wartościowe, to posiadanie tylko ich w obrębie witryny zostanie w oczach Google’a z pewnością uznane za próbę manipulacji algorytmem, co może skutkować nałożeniem kary na Twoją witrynę, na przykład w postaci filtra algorytmicznego, a to powoduje z kolei spadek widoczności domeny w SERP-ach.
Sam Matt Cutts z Google’a przyznał, że jeśli widzą działania na masową skalę, to uznają je za manipulacyjne i wówczas zastrzegają sobie możliwość podjęcia konkretnych kroków. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest pozyskiwanie linków z różnymi atrybutami.
Pozycjonowanie strony to jednak nie tylko link building. Działania można podzielić na:
- on-site – zachodzące w obrębie witryny, na przykład optymalizacja kodu HTML, nasycenie treści słowami kluczowymi czy poprawienie struktury strony.
- off-site – odbywające się poza stroną i obejmują one właśnie linkowanie.
Tylko kompleksowe i zrównoważone działania mogą przynieść satysfakcjonujący efekt.