Linki wychodzące – czym są i jak je tworzyć?

blog-banner-bee

Linki wychodzące są niezwykle ważnym elementem strategii SEO. Te będące wysokiej jakości mogą poprawić pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Na co jeszcze należy zwrócić uwagę, aby linkowanie zewnętrzne pomagało, a nie szkodziło Twojej witrynie? Oto kilka wskazówek.

Linki wychodzące

Czym są linki wychodzące?

Link wychodzący to hiperłącze w obrębie danej domeny, które kieruje do innej witryny. Innymi słowy, jeśli strona internetowa X zawiera link do strony Y, będzie on linkiem wychodzącym. Jego struktura w kodzie html wygląda następująco:

<a href="http://www.domena.pl/">Anchor Text</a>

Przeciwieństwem tego rodzaju linkowania jest linkowanie wewnętrzne, które polega na dodawaniu na danej podstronie odnośnika do innej podstrony znajdującej się w obrębie tego samego serwisu.

Dlaczego linkowanie wychodzące jest ważne?

Można wskazać co najmniej kilka powodów, dla których linkowanie wychodzące jest istotne. Oto najważniejsze z nich.

Poprawia SEO

Odwoływanie się do zewnętrznych źródeł wspiera procesy optymalizacji SEO. Zasadniczo każda domena zawierająca linki do powiązanych tematycznie serwisów buduje w ten sposób swój autorytet. Linki wychodzące z Twojej strony są wskazówką dla Google’a, w jakim obszarze tematycznym Twoja witryna się porusza. Są też bardziej wartościowe, więc należy dołożyć starań, aby pojawiały się jak najczęściej w profilu odnośników. Jednak linkowanie nofollow też jest wskazane, ponieważ sugeruje robotom indeksującym, że witryna ma „naturalne” odnośniki, których celem nie jest manipulacja algorytmem Google’a. Odpowiednie oznaczenie linków odgrywa istotną rolę w pozycjonowaniu, więc warto zadbać o stosowne atrybuty w kodzie html.

Zwiększa wiarygodność

Umieszczanie w treści na stronie odnośników do badań, raportów i statystyk zwiększa wiarygodność Twojego contentu, tym bardziej, jeśli linkowany serwis ma jeszcze niewielki autorytet. Wówczas wskazane jest wręcz pozyskiwanie linków z wartościowych domen. Powiązanie ze stronami o wysokim autorytecie, nawet jeśli odbywa się tylko za pomocą linków wychodzących, może zwiększyć wiarygodność Twojej domeny w oczach Google’a i użytkowników, co w niektórych przypadkach przekłada się bezpośrednio na pozycję w wynikach wyszukiwania. Tak wynika m.in. z badań brytyjskiej agencji interaktywnej Reboot, która zauważyła związek między linkowaniem do witryn o wysokim domain rating a wzrostem pozycji w rankingu SERP.

Generuje linki zwrotne

Karma wraca – zasada ta obowiązuje także w link buildingu. Jeżeli na swojej stronie umieszczasz linki do wysokiej jakości witryn, także i one zaczną Cię lepiej postrzegać i mogą „odwdzięczyć się” linkiem kierującym do Twojej strony. Pozyskanie linków wychodzących będzie też łatwiejsze, jeśli będziesz miał „coś”, czym warto się podzielić w sieci, na przykład raport branżowy.

Dodawanie linków wychodzących – najlepsze praktyki

Niemal wszystkie strony internetowe posiadają linki wychodzące. Ich dodawanie jest wręcz koniecznością, jeśli zależy Ci na optymalizacji witryny. Oto praktyki warte uwzględnienia.

Linki follow a nofollow

Można wyróżnić dwa rodzaje linków wychodzących – nofollow i dofollow. Pierwszy z nich nie przekazuje żadnego link juice do linkowanej strony, wstrzymując przepływ Page Rank. Linki nofollow mają w kodzie tag rel=”nofollow”, który podpowiada robotom Google’a, aby nie podążał za danym linkiem.

Linki dofollow nie wymagają dodania żadnego atrybutu w kodzie html, ponieważ automatycznie stają się linkami, które przekazują moc linkującej strony. Są bardziej wartościowe, więc należy dołożyć starań, aby pojawiały się jak najczęściej w profilu odnośników. Jednak linkowanie nofollow też jest wskazane, ponieważ sugeruje robotom indeksowania, że witryna ma „naturalne” odnośniki, których celem nie jest manipulacja algorytmem Google’a. Odpowiednie oznaczenie linków odgrywa istotną rolę w pozycjonowaniu, więc warto zadbać o stosowne atrybuty w kodzie html.

Tekst zakotwiczenia

Do opisu hiperłącza potrzebny jest tekst kotwicy, dzięki któremu użytkownicy w ogóle mogą zobaczyć, że mają do czynienia z linkiem. W praktyce są to zwykle podkreślone na niebiesko, klikalne wyrazy. Teksty zakotwiczeń, które opisują dany link, są też często używane jako słowa kluczowe danej strony docelowej. Link z odpowiednim anchor textem może dostarczyć Google’owi więcej informacji na temat fraz wykorzystywanych przez Twoją witrynę.

Atrybut title

Title to dość niedoceniany atrybut, którego potencjał przez wiele osób ze świata SEO nie jest nawet wykorzystywany. Tymczasem w atrybucie tym można dodatkowo zawrzeć słowo kluczowe, a użytkownikom wskazać, czego dotyczy podlinkowana strona. W kodzie html wygląda to następująco:

<a href=”https://smartbuzz.pl/blog/evergreen-content-co-to-jest-i-jak-go-tworzyc/” title=”Evergreen content”>Dowiedz się więcej</a>

O czym jeszcze pamiętać, dodając link wychodzący?

Tworząc linkowanie zewnętrze, niektórzy zastanawiają się, czy link zwrotny powinien otwierać się w osobnej karcie. Zdaniem ekspertów od user experience nie powinno się tak dziać, ponieważ użytkownicy spodziewają się, że odnośnik otworzy się w tym samym oknie – w przeciwnym razie internauci mogą zrazić się do serwisu.

Jest to szczególnie ważne dla użytkowników mobilnych, dla których otwieranie się strony w osobnej karcie może być szczególnie uciążliwe. Poza tym użytkownik zawsze ma możliwość otwarcia linku w nowej karcie, więc nie warto nikogo do takiego rozwiązania zmuszać. Tym bardziej, że żadne statystyki nie wskazują, że taki krok zwiększa prawdopodobieństwo powrotu użytkownika na stronę i że spędzi tam przez to więcej czasu. Specjaliści zaznaczają również, że otwieranie strony w nowej karcie może okazać się zagrożeniem dla bezpieczeństwa.

Dodając link wychodzący, lepiej unikać mało wiarygodnych źródeł, stron z płatnym dostępem do treści czy przeciążonych reklamami. Najlepiej zadbać o zdywersyfikowany profil linków.

Aby wybrać najbardziej wiarygodne medium, warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań, m.in. czy dana strona:

  • ma atrakcyjny content wolny od błędów,
  • sama linkuje do rzetelnych źródeł,
  • jest tworzona przez wiarygodne grono ekspertów,
  • jest wydawana przez cieszącą się renomą firmę,
  • jest aktualizowana.

Powyższe wytyczne spełniają zwykle serwisy informacyjne, badania publikowane przez uniwersytety, fundacje i stowarzyszenia oraz wiadomości podawane przez agencje rządowe. Najlepiej sięgać po źródła, które nie liczą więcej niż 12 miesięcy, a unikać tych mających więcej niż 3 lata, chyba że mamy do czynienia z tzw. evergreen contentem lub danymi, które szybko się nie dezaktualizują, np. z ostatniego spisu powszechnego.

Negatywny wpływ linków wychodzących

Linki wychodzące mogą mieć również negatywny wpływ na SEO, jeśli proces link buildingu nie jest wykonywany z głową. Oto praktyki, które można uznać za Black Hat SEO:

  • linkowanie do spamerskich stron – za każdym razem przed dodaniem odnośnika warto się upewnić, czy nie będzie on prowadził do spamerskiej witryny. Dodawanie niskiej jakości linków może spowodować, że Twoja strona zostanie źle sklasyfikowana, a jej pozycja w rankingu obniżona.
  • korzystanie z systemu wymiany linków – niektórzy na dużą skalę sięgają po wymianę linków, co w praktyce odbywa się na zasadzie „Jak ty umieścisz link do mnie, ja umieszczę link do Ciebie”. W innych sytuacjach chodzi o bezpośrednie kupowanie i sprzedawanie linków przekazujących PageRank. Pod taką praktykę zalicza się również publikowanie dużej ilości wpisów sponsorowanych lub gościnnych z odnośnikami zawierającymi wiele słów kluczowych w tekstach zakotwiczenia. Wyszukiwarki potrafią jednak rozpoznać takie działania. W tym celu powstała m.in. aktualizacja algorytmu Pingwin, która każe filtrem ręcznym lub algorytmicznym strony korzystające z działań zaliczanych do Black Hat SEO.
  • nadmierne linkowanie zewnętrzne – zbyt dużą ilość linków wychodzących w serwisie również uznaje się za negatywną praktykę, ponieważ witryna może zostać potraktowana jako spamerska. Poza tym zbyt duża liczba linków w akapicie jest niekorzystna pod względem user experience, ponieważ rozprasza uwagę użytkowników. Nie wspominając o tym, że na urządzeniach mobilnych nie trudno o przypadkowe kliknięcie hiperłącza podczas przewijania.

Podsumowanie

Jak widać, linki do stron mogą zarówno pomóc witrynie, jak i jej zaszkodzić. Od dawna nie liczy się już ilość, ale jakość. Duża liczba odnośników wychodzących może okazać się dla Google'a sygnałem, że ma do czynienia z serwisem handlującym linkami. Dlatego lepiej zachować ostrożność, aby uniknąć w dłuższej perspektywie spadków w SERP-ach.

Udostępnij artykuł:
Zależy Ci na profesjonalnym link buildingu?
Zaufaj naszym specjalistom
Oceń artykuł:
4.6
Ocena: 4.7 Liczba głosów: 22