Katalog stron - co to jest?

Katalog stron – definicja

Katalog stron (po angielsku „web directory”) to witryna, która gromadzi i grupuje odnośniki do innych stron internetowych. Można go przyrównać do książki telefonicznej – jest to niejako repozytorium adresów pogrupowanych w odpowiedni sposób.

Choć katalog stron jest w stanie gromadzić różnorodne typy witryn, to obecnie zwykle zastosowanie takich zbiorów ma charakter biznesowy.

Rodzaje katalogów stron

Katalogi stron www można podzielić na kilka głównych kategorii.

  1. Katalog ogólnotematyczny - tego typu katalog grupuje strony internetowe z szerokiego zakresu branż i dziedzin.
  2. Katalog branżowy - branżowy katalog stron skupia się na wybranej branży jak technologia, zdrowie, biznes, budowlanka itp. Tego typu zbiory często przekształcają się w bardziej rozbudowane portale tematyczne (lub stanowią ich część), które gromadzą nie tylko adresy firm, ale i przydatne artykuły, newsy czy też mają swoje fora tematyczne.
  3. Katalog firm - katalog firm w odróżnieniu od katalogu branżowego jest mniejszy i skupia się jedynie na konkretnych rodzajach biznesów, dzieląc je zwykle według branży, lokalizacji itp.
  4. Katalog SEO - jest to katalog stworzony głównie z myślą o pozycjonowaniu. Może on być specjalnie zoptymalizowany tak, aby np. jego zawartość była szybciej indeksowana, a wszystkie odnośniki do firm miały charakter follow zamiast nofollow.
  5. Katalog moderowany - moderowany katalog stron internetowych to taki, w którym każdy wpis musi być zaakceptowany przez administratora. Ręczne dodawanie stron do katalogów wymaga oczywiście czasu, ale dzięki temu zbiory te odznaczają się wyższą jakością. Pierwsze z trzech omówionych poprzednio typów katalogów można zaliczyć do tej kategorii.
  6. Katalog niemoderowany - wariant niemoderowany to zwykle darmowy katalog stron, na którym można praktycznie bez przeszkód zamieścić dowolny wpis. Niektóre katalogi SEO funkcjonują w takiej formie, ale z racji niskiej jakości tego typu zbiorów, powinno się ich unikać.

Popularne katalogi stron w Polsce

Jak wygląda przykładowy katalog stron? Odwiedź poniższe adresy:

  • Oferteo – katalog ogólnotematyczny, który skupia się głównie na firmach z branży budowlanej.
  • Katalog Kancelarii – katalog firm, który skupia się wyłącznie na kancelariach prawniczych.
  • Gwiazdor – duży katalog ogólnotematyczny, który gromadzi profile nie tylko biznesowe.
  • Autazusa – katalog branżowy, który jest częścią większej strony poświęconej określonej tematyce.
Web directory

Źródło: oferteo

Czy katalogowanie pomaga w SEO?

Katalog stron swego czasu był bardzo dobrym sposobem na wypromowanie swojej firmy w Internecie. Przez lata wyszukiwarka Google znacznie się jednak rozwinęła, przez co ich efektywność spadła. Przykładowo, aktualizacja Pingwin z 2012 roku znacznie obniżyła siłę linków, które znajdują się w takich zbiorach.

Jak zatem katalog stron może być obecnie wykorzystany w pozycjonowaniu? Pamiętaj o następujących kwestiach:

  • katalog nie powinien być głównym/jedynym sposobem na zdobycie widoczności. Korzystaj także z innych kanałów jak Profil Firmy w Google.
  • upewnij się, że katalog odznacza się wysoką jakością.
  • najlepszy i zwykle najbezpieczniejszy katalog stron to taki, który jest niszowy i skupia się na konkretnej tematyce.
Chcesz zadbać o wysokiej jakości linki?
Skontaktuj się z nami
Oceń stronę:
0

Powiązane wpisy na blogu

Linki wychodzące

Linki wychodzące – czym są i jak je tworzyć?

Linki wychodzące są niezwykle ważnym elementem strategii SEO. Te będące wysokiej jakości mogą poprawić pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Na co jeszcze należy zwrócić uwagę, aby linkowanie zewnętrzne pomagało, a nie szkodziło Twojej witrynie? Oto kilka wskazówek.

czytaj dalej