HTTPS - co to jest?

Zapewnienie bezpieczeństwa użytkownikom na swojej stronie internetowej powinno być priorytetem każdej marki. Jednym ze sposobów (najważniejszym!) jest wdrożenie protokołu HTTPS.

Co oznacza skrót HTTPS? Definicja

HTTPS to skrótowiec od hypertext transfer protocol secure, który zabezpiecza transfer danych między Twoją witryną a wyszukiwarką użytkownika. Najprościej mówiąc - zanim wyświetli Ci się strona X, zawierającą ten protokół, najpierw serwery wymienią klucze zabezpieczeń. Trwa to oczywiście w mgnieniu oka, jednak ma znaczny wpływ na ochronę danych użytkownika.

Protokół HTTPS

HTTPS używa się w witrynach, na których bezpieczeństwo danych i transakcji jest kluczowe. Oczywiście taką ochronę stosują banki, kantory i instytucje publiczne, ale jego użycie wskazane jest także w sklepach online, serwisach aukcyjnych, na blogach, forach internetowych… Wszędzie tam, gdzie użytkownicy muszą się logować lub dokonywać płatności. Patrząc z perspektywy SEO, HTTPS warto dodać na każdym typie stron.

Jak działa protokół HTTPS?

HTTPS szyfruje połączenie z witryną za pomocą certyfikatu SSL lub nowszej wersji - TLS. Protokół zabezpiecza stronę za pomocą tzw. asymetrycznego klucza publicznego. Żebyś dokładnie zrozumiał, co dzieje się podczas wymiany komunikacji między HTTPS a TLS, musisz poznać dwa dodatkowe pojęcia: klucz publiczny i klucz prywatny. Klucz publiczny jest dostępny dla wszystkich, chcących zalogować się na danym serwerze. Ma za zadanie szyfrować dane wprowadzane przez użytkownika, a następnie przesyłać je przez port HTTPS. Drugi klucz, prywatny, jest własnością serwera i służy odszyfrowaniu przygotowanego formatu przesłanego przez klucz publiczny.

Dzięki tak skomplikowanemu i zaawansowanemu szyfrowaniu protokół HTTPS chroni przed wyłudzeniem poufnych informacji i zapewnia użytkownikom większe bezpieczeństwo.

Jaka jest różnica między HTTP a HTTPS?

HTTPHTTPS
Rozpoczyna się protokołem http://Rozpoczyna się protokołem https://
Domyślny port - 80Domyślny port - 443
Nie jest zabezpieczonyZabezpiecza go certyfikat SSL
Rozpoznasz go po otwartej kłódce po lewej stronie adresu URLRozpoznasz go po zamkniętej kłódce po lewej stronie adresu URL

Dlaczego warto stosować HTTPS?

Jest wiele powodów, dla których warto wdrożyć protokół HTTPS na swoją stronę. Oto kilka z nich:

  1. Pokazujesz, że Twoim priorytetem jest bezpieczeństwo danych użytkowników i ochrona ich transakcji.
  2. Minimalizujesz ryzyko przechwycenia poufnych informacji.
  3. Wyprzedzasz konkurencję, która być może jeszcze nie ma wdrożonego protokołu HTTPS.
  4. Poprawiasz wizerunek swojej firmy i kreujesz się w oczach odbiorców jako świadomy przedsiębiorca.
  5. Zyskujesz zaufanie użytkowników.
  6. Wspierasz działania SEO.

Protokół SSL a SEO

Google od lat inwestuje w najwyższej jakości zabezpieczenia strony. Dotyczy to każdego produktu: Gmaila, Google Drive czy Google Pay. Ochrona danych użytkowników wyszukiwarki jest dla Google priorytetem, dlatego, chcąc zachęcić właścicieli stron do szyfrowania połączeń, docenia witryny mające protokół HTTPS. Strony mogące pochwalić się certyfikatem SSL mają większą szansę na lepszy wynik w Google. Wyszukiwarka już w 2014 roku potwierdziła, że protokół HTTPS jest czynnikiem rankingowym. Wówczas nie miał dużego znaczenia (ok. 1%). Jednak obecnie, bo tych kilku latach, z pewnością odgrywa większą rolę. Jeśli więc jeszcze nie masz HTTPS na swojej stronie, zaplanuj jego wdrożenie. Nie jest to skomplikowane. Pamiętaj przy tym o:

  • certyfikacie z 2048-bitowym kluczem;
  • decyzji, który rodzaj certyfikatu wybierasz: pojedynczy, wielodomenowy czy wildcard;
  • udostępnieniu indeksowania swojej witryny z protokołem HTTPS w pliku robots.txt;
  • przekierowaniu 301 z wersji HTTP na HTTPS;
  • śledzeniu migracji np. przy pomocy tej strony.
Potrzebujesz pomocy we wdrożeniu HTTPS?
Pomożemy Ci!
Oceń stronę:
0

Powiązane wpisy na blogu

Kody odpowiedzi http a pozycjonowanie

Kody odpowiedzi HTTP a pozycjonowanie

Kody odpowiedzi HTTP to sposób komunikacji serwera z przeglądarką, dlatego warto znać najpopularniejsze statusy, aby wiedzieć na przykład, o jakim problemie informują. Wiele z nich ma również bezpośredni wpływ na SEO.

czytaj dalej