Keyword stuffing – definicja
Keyword stuffing (upychanie słów kluczowych) to technika Black Hat SEO, która polega na nadmiernym zamieszczaniu targetowanych fraz kluczowych w treści tekstu. Głównym celem omawianej praktyki jest zwiększenie widoczności strony w wynikach wyszukiwania Google na powiązane zapytania.
Keyword stuffing może być praktykowany na dwa główne sposoby:
- Widoczny – frazy kluczowe są w nadmierny sposób umieszczane w widocznych dla użytkownika i Google obszarach witryny takich jak nagłówki, główna treść, meta opisy itp.
- Ukryty – w przypadku tego podejścia frazy umieszczane są w obszarach niewidocznych dla użytkownika, choć oczywiście Google dalej jest w stanie je indeksować. Taki efekt można osiągnąć, dodając biały tekst na białym tle, ustawiając rozmiar czcionki na 0, czy też przesuwając content poza ekran za pomocą CSS-u.
Keyword stuffing a Google
Keyword stuffing to technika niezgodna z wytycznymi Google. Zasady dotyczące spamu w wyszukiwarce Google wspominają o tej praktyce bezpośrednio:
Upychanie słów kluczowych to praktyka polegająca na wypełnianiu strony internetowej słowami kluczowymi lub liczbami w celu manipulowania rankingiem w wynikach wyszukiwania Google.
Na początku podlinkowanego artykułu możesz także przeczytać, że Google bardzo poważnie podchodzi do kwestii zwalczania spamu i dbania o jakość contentu w wynikach wyszukiwania. Tego typu nienaturalne nasycanie treści frazami kluczowymi to zdecydowane naruszenie zasad. Strony, które stosują keyword stuffing, „mogą mieć niższą pozycję lub mogą w ogóle nie pojawiać się w wynikach wyszukiwania”.
Warto przy okazji także dodać, że wyjście z filtra algorytmicznego lub z kary ręcznej jest skomplikowane i czasochłonne. Nie masz nawet gwarancji, że się uda. Lepiej zatem nie ryzykować.
Źródło: Ringostat
Dlaczego nie warto stosować keyword stuffingu?
Jak już wskazaliśmy, omawiana nieetyczna technika SEO jest zabroniona przez Google. Istnieją jednak dwa główne powody, dla których powinieneś jej unikać.
- Negatywny wpływ na user experience - przez keyword stuffing każdy tekst staje się nieczytelny i nienaturalny. Odwiedzający Twoją stronę szybko to zauważą – w ten sposób na pewno nie zrobisz dobrego wrażenia. Taki stan rzeczy oczywiście przełoży się następnie negatywnie na konwersje, sprzedaż oraz na odsetek powracających użytkowników.
- Keyword stuffing zwykle nie działa - keyword stuffing mógł mieć jeszcze jakąś rację bytu lata temu, kiedy to wyszukiwarka Google nie była zbyt rozwinięta. Obecnie algorytmy stały się bardzo dobre w rozumieniu naturalnego języka i w rozpoznawaniu kontekstu – nie muszą posiłkować się głównie „sztywnymi” frazami kluczowymi.
Oprócz tego ogólnie nie ma większego sensu przesadnie skupiać się na frazach kluczowych, używając keyword stuffingu. W końcu Google w procesie pozycjonowania bierze pod uwagę znacznie więcej innych czynników.
Powiązane wpisy na blogu
Black Hat SEO, czyli ryzykowne techniki pozycjonowania
Widoczność w Internecie to fundament docierania do klientów dla wielu firm. Nie dziwne zatem, że w toku takiej rywalizacji niektórzy sięgają po nieuczciwe praktyki, które są ryzykowne – określa się je powszechnie jako techniki Black Hat SEO.
Filtr algorytmiczny i ręczny w Google. Kompletny poradnik
Google podchodzi na poważnie do kwestii jakości swojego algorytmu oraz rezultatów wyników wyszukiwania. Jednak niektórzy uczestnicy wyścigu po najwyższe pozycje świadomie lub nieświadomie nie przestrzegają odpowiednich reguł.
Teksty SEO – jak pisać? Przydatne praktyki
Czasy, gdy teksty SEO były przeładowane słowami kluczowymi, już dawno minęły. Co więcej, nie muszą być one wcale nudne. Dowiedz się, jak pisać treści przyjazne nie tylko dla botów, ale i ludzi. Garść porad w artykule.