Hreflang - definicja
Atrybut hreflang powstał z myślą o stronach, które mają kilka wersji językowych i za pomocą tego parametru wysyłają robotom indeksującym informację o tym, że witryna ma różne wersje dla konkretnych regionów lub języków. Atrybutu hreflang nie należy mylić z atrybutem lang, który określa język zawartości strony.
Dlaczego warto stosować hreflang?
Stosowanie atrybutu hreflang sprawia, że po przeanalizowaniu przez wyszukiwarkę języka i regionu użytkownika, wyświetla mu się w wynikach wyszukiwania najbardziej dopasowany wariant wersji językowej danej witryny. Przyczynia się to do spadku współczynnika odrzuceń, a także wpływa pozytywnie na SEO. Hreflangi są wspierane tylko przez trzy wyszukiwarki - Google, Yandex i Seznam.
Składnia tagu hreflang
Atrybut hreflang umieszcza się w sekcji head w tagu <link>. Jego struktura wygląda następująco:
<link rel="alternate" hreflang="pl" href=”https://przykladowastrona.com/pl/” />
<link rel="alternate" hreflang="en" href=”https://przykladowastrona.com” />
W powyższej strukturze linku poszczególne elementy oznaczają:
- link rel = ”alternate” - odnosi się do strony będącej alternatywą wersji kanonicznej (głównej),
- ”https://przykladowastrona.com” /- adres URL alternatywnej strony,
- hreflang=”x” - oznacza określony język.
Do poprawnego wdrożenia hreflang niezbędne jest zamieszczenie tagów powrotnych, czyli podstrona w języku angielskim powinna mieć link powrotny do swojej alternatywnej wersji w języku niemieckim, a podstrona w języku niemieckim do swojego odpowiednika w języku angielskim.
Hreflang a SEO
Hreflang jest ważnym elementem w SEO, m.in. dlatego, że strony w różnych wersjach językowych zawierające ten atrybut nie są traktowane jako duplicate content. Roboty wyszukiwarki wiedzą wówczas, że mają do czynienia z tą samą treścią skierowaną do różnych użytkowników.
Jak wdrożyć tag hreflang na stronę?
Wdrożenie hreflangów jest możliwe na trzy sposoby:
- sekcja <head> - należy pamiętać, aby element <link> w sekcji <head> umieścić na każdej podstronie serwisu.
- nagłówek http - taki sposób implementacji stosuje się w przypadku treści innych niż HTML, na przykład w przypadku plików pdf, które mają być przetłumaczone na inne języki.
- sitemapa XML - używanie znaczników mapy witryny XML działa podobnie jak hreflang w tagu <head>. Zaletą używania atrybutu xhtml:link jest to, że mapa witryny automatycznie się aktualizuje po wprowadzeniu zmian w obrębie witryny.
Poprawność działania atrybutu można sprawdzić w Google Search Console.