Hiperłącze - definicja
Hiperłącze (odnośnik, link) to element dokumentu HTML, który przekierowuje użytkownika w inne miejsce witryny lub poza nią. Oprócz tego przydaje się w nawigacji użytkownika bezpośrednio na danej stronie, np. gdy ten trafia na dłuższy wpis blogowy i chce szybko przenieść się do wybranego fragmentu. Wówczas wystarczy, że w spisie treści (o ile autor tekstu zadbał o linkowanie za pomocą hiperłączy) wybierze śródtytuł, który go interesuje i natychmiast będzie mógł przejść do czytania.
Odsyłacz rozpoznasz najczęściej po niebieskim lub fioletowym kolorze (ustawiany za pomocą języka CSS) i podkreśleniu, choć nie zawsze. Czasami wygląda jak zwykły tekst, ale łatwo go wychwycisz, gdy po najechaniu kursorem strzałka zamieni się w małą dłoń.
Przykład hiperłącza w linkowaniu wewnętrznym
Celem hiperłączy jest przede wszystkim ułatwienie użytkownikom przeglądania stron. Natomiast pod kątem SEO mają ogromne znaczenie w link buildingu i budowania pozycji strony.
Rodzaje hiperłączy
Istnieje kilka rodzajów hiperłączy:
- wewnętrzne (internal hyperlink) - dotyczy podstron w obrębie jednej domeny. Przenosi użytkownika np. z wpisu blogowego do tekstu uzupełniającego dane zagadnienie. Dzięki temu użytkownik wciąż pozostaje w witrynie, ale przechodzi do innej zakładki;
- zewnętrzne (external hyperlink) - to przejście z domeny do domeny. W tym rodzaju wyróżniamy odsyłacze przychodzące (linki z innych stron, które prowadzą do Twojej) i wychodzące (linki, które odchodzą od Twojej strony - Ty linkujesz do innych domen);
- tekstowe - klikalne fragmenty tekstu, które przenoszą użytkownika do innej strony w obrębie Twojej witryny lub na zewnątrz;
- w formie kotwicy - klikalne fragmenty tekstu, które przenoszą użytkownika do konkretnego zasobu na jednej stronie (bez przeładowania tej strony), np. ze spisu treści do fragmentu tekstu;
- w formie zdjęcia - tego rodzaju hiperłącze znajduje się najczęściej na banerach i przenosi użytkownika w określone miejsce.
Jak utworzyć hiperłącze w HTML?
Tworzenie hiperłącza pokażemy na tym przykładzie:
<a href="https://smartbuzz.pl/pozycjonowanie-lokalne/">pozycjonowanie lokalne</a>
Tworzenie hiperłącza rozpocznij od elementu <a>, co oznacza anchor, i zakończ </a>. Pomiędzy pierwszym nawiasem trójkątnym dodaj href, który jest skrótem od hypertext reference i oznacza adres dokumentu, do którego ma prowadzić link. Następnie znak równości i otwarcie cudzysłowu, które są obowiązkowymi elementami. Teraz dodaj adres URL, do którego chcesz przekierować swoich użytkowników. Zamknij cudzysłów i nawias trójkątny. Pomiędzy tym a </a> dodaj tekst linku, czyli słowa, w których ukryty będzie link - to właśnie one będą widoczne dla użytkownika. To tyle!
Powiązane wpisy na blogu
Link Building, czyli budowanie jakościowych linków dla SEO
Link building to jedno z najważniejszych działań w kontekście SEO. Na czym polega ten proces? Jak zdobywać jakościowe odnośniki? Na co uważać? Tego i znacznie więcej dowiesz się z tego artykułu.
Linki wychodzące – czym są i jak je tworzyć?
Linki wychodzące są niezwykle ważnym elementem strategii SEO. Te będące wysokiej jakości mogą poprawić pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Na co jeszcze należy zwrócić uwagę, aby linkowanie zewnętrzne pomagało, a nie szkodziło Twojej witrynie? Oto kilka wskazówek.