Czym jest Google Grafika?
Wyszukiwarka Google Images (po polsku „Google Grafika” lub potocznie „zdjęcia Google”) to wprowadzona w 2001 roku wyszukiwarka obrazów online. Pierwotnie nosiła nazwę „Google Image Search”. Narzędzie wyszukuje pliki w formatach JPG, GIF, PNG i TIFF.
Google Grafika można uruchomić na 3 sposoby:
- Przechodząc na bezpośredni adres images.google.com.
- Wybierając opcję „Grafika” w prawym górnym rogu na głównej stronie wyszukiwarki Google.
- Po wprowadzeniu zapytania w Google, klikając opcję „Grafika”, która znajduje się tuż pod paskiem wyszukiwania.
Historia Google Grafika
Wyszukiwarka plików graficznych Google na przestrzeni lat przeszła przez wiele zmian. Oto najważniejsze daty w jej historii:
- 2000 – rozpoczęcie prac nad funkcją wyszukiwania obrazów,
- lipiec 2001 – uruchomienie Google Grafika,
- końcówka 2001 – narzędzie indeksuje ponad 250 milionów obrazów,
- 2005 – liczba zaindeksowanych obrazów wzrasta do 1 miliarda,
- styczeń 2007 – aktualizacja interfejsu,
- październik 2009 – dodanie funkcji wyszukiwania podobnych obrazów,
- lipiec 2010 – kolejna aktualizacja interfejsu, ukrywanie szczegółów obrazu do czasu, gdy użytkownik najedzie na niego kursorem myszy,
- końcówka 2010 – ponad 10 miliardów obrazów w indeksie,
- maj 2011 – wprowadzenie funkcji sortowania według tematu,
- czerwiec 2011 – dodanie funkcji „Wyszukiwanie w Google za pomocą obrazu” zwanej też „odwrotnym wyszukiwaniem”,
- grudzień 2012 – zmiana algorytmu wyszukiwarki w celu ograniczenia wyświetlania obrazów pornograficznych,
- luty 2018 – modyfikacja interfejsu spowodowana ugodą z Getty Images. Jej celem było powstrzymywanie użytkowników od oglądania pełnowymiarowego obrazu na podglądzie i zachęcanie do wyświetlania go w pełnym kontekście na docelowej stronie internetowej,
- sierpień 2019 – usunięcie opcji filtrowania obrazów według rozdzielczości,
- październik 2022 – badanie, w którym wyszukiwarka Google Grafika miała znaleźć obrazy dotyczące konkretnych struktur anatomicznych, wykazało poziom trafności na poziomie 93,1%.
Jak działa Google Grafika?
Google Grafika korzysta zarówno z metadanych, jak i zaawansowanego rozpoznawania obrazów. Nie analizuje oczywiście materiałów w taki sposób, jak robi to człowiek. W najbliższych latach może się to jednak zmienić z racji wdrażania generatywnego doświadczenia w wyszukiwarce Google (SGE – Search Generative Experience).
Pracę narzędzia da się przedstawić w 5 krokach:
- Crawling i zbieranie danych – crawlery przeszukują strony internetowe i znajdują obrazy. Wyodrębniają z nich takie dane jak teksty zakotwiczenia oraz teksty alternatywne.
- Indeksowanie i analiza – zebrane obrazy są przechowywane w indeksie obrazów. Google identyfikuje ich cechy, analizuje podobieństwo oraz eliminuje duplikaty.
- Przetwarzanie zapytania – gdy użytkownik wprowadza zapytanie w Google Grafika, wyszukiwarka analizuje i przetwarza je, aby ustalić, jaki wynik zwrócić.
- Dopasowywanie wyników – Google wykorzystuje zaawansowane techniki wyszukiwania informacji (opatentowane jako Image retrieval), aby wygenerować wstępne wyniki.
- Prezentacja – Google ponownie klasyfikuje obrazy na podstawie stopnia ich podobieństwa do innych obrazów w zestawie wyników oraz w odniesieniu do zapytania. Następnie prezentuje je użytkownikowi.
Funkcje Google Grafika
Narzędzie Google Grafika wyposażone jest w przydatne udogodnienia:
- filtry – różne kryteria wyszukiwania jak rozmiar, kolor, typ, data publikacji oraz prawa użytkowania;
- udostępnianie – za pomocą odpowiedniego przycisku można szybko udostępnić link do zdjęcia;
- zapisywanie – ulubione obrazy da się zapisać na swoje konto Google;
- filtrowanie – filtr SafeSearch oferuje kilka opcji, m.in. odfiltrowywanie obrazów dla pełnoletnich;
- podobne obrazy – po kliknięciu wybranego obrazu, Google Grafika pokaże podobne.
Powiązane wpisy na blogu
Pozycjonowanie grafiki w wyszukiwarce Google. Poradnik
Google inwestuje w wyszukiwanie obrazem. Boty coraz lepiej radzą sobie z grafiką – wiedzą, co znajduje się na zdjęciu, odczytują kontekst danego obrazu. Pozycjonowanie grafiki to przyszłość SEO.
Jak mierzyć skuteczność content marketingu? 3 kluczowe KPI
Skuteczne mierzenie i analiza content marketingu jest bardzo ważna, jeśli chcesz zmaksymalizować efektywność swojej strategii. Jakie metryki zatem analizować? Jak do nich podejść w kontekście właśnie marketingu treści?
LOLcontent - czym jest i jak wykorzystać go w marketingu?
LOLcontent może sprawić, że Twoje działania marketingowe wejdą na wyższy poziom. Z drugiej strony, nieodpowiednio stosowany, potrafi przysporzyć markom kłopotów. Czym zatem dokładnie jest LOLcontent i jakie ma zastosowanie w reklamie? Jak samodzielnie go wdrożyć i jakimi przykładami warto się inspirować?