Breadcrumbs - definicja
Breadcrumbs to nawigacja okruszkowa, która pomaga poruszać się po rozbudowanych serwisach, np. e-commerce. Ma jednak korzystny wpływ nie tylko na tzw. user experience (UX), ale również SEO czy niższą wartość współczynnika odrzuceń.
Dlaczego warto stosować Breadcrumbs?
Breadcrumbs na stronie znajduje się zwykle na samej górze witryny i jest klikalne. Dzięki nawigacji okruszkowej użytkownik widzi, gdzie się znajduje i może wrócić do podstrony kategorii. W ten sposób łatwiej dotrzeć do interesującego produktu czy usługi. Warto jednak pamiętać, że “okruszki chleba” powinny być tylko wsparciem dla takich kluczowych elementów nawigacyjnych strony jak menu czy nawigacja fasetowa. Aby wdrożyć takie rozwiązanie w swoim serwisie, pomocne okażą się dane strukturalne. Schema BreadcrumbList zapewnia poprawne wyświetlanie się breadcrumbs w wynikach wyszukiwania.
Breadcrumbs na stronie - przykłady
Aby zobaczyć, jak powinien wyglądać dobrze skonstruowany breadcrumbs navigation, warto zajrzeć na największe serwisy e-commerce, np. Allegro czy Zalando. Jak widać poniżej, użytkownik ma tutaj możliwość powrotu do danej podkategorii, co usprawnia wyszukiwanie produktów.
źródło: allegro.pl
źródło: zalando.pl
Breadcrumbs a SEO
Breadcrumbs znajduje zastosowanie także w SEO, ponieważ:
- wspiera linkowanie wewnętrzne serwisu,
- wskazuje robotom indeksującym strukturę witryny,
- Google wyświetla nawigację okruszkową w wynikach wyszukiwania (jak na poniższym screenie) pod warunkiem, że została prawidłowo zaimplementowana za pomocą danych strukturalnych.
Przykład niezoptymalizowanego breadcrumbsa
Przykład prawidłowo zoptymalizowanego breadcumbsa
Aby mieć pewność, że breadcrumbs zostały poprawnie opisane danymi strukturalnymi, warto sprawdzić raport w Google Search Console, gdzie w zakładce Menu nawigacyjne znajduje się informacja o ewentualnych błędach w oznaczeniu menu nawigacyjnego.
Powiązane wpisy na blogu
Dane strukturalne - czym są i jak wpływają na SEO?
Bez wątpienia warto się znaleźć na pierwszej stronie Google. Jeszcze lepiej, gdy uda Ci się zdominować wyniki wyszukiwania i się na nich wyróżniać. Pomogą Ci w tym dane strukturalne. Z tego artykułu dowiesz się, czym są, dlaczego są ważne oraz jak z nich korzystać.
Direct Answer – jak dostać się na pozycję 0?
Swoją obecność na pierwszej stronie w Google możesz zaznaczyć na różne sposoby. Jednym z nich jest Direct Answer. Czym są owe odpowiedzi bezpośrednie i czy warto mieć je na uwadze?