Dobra widoczność w wyszukiwarce Google to już nie tylko reklamy i wyniki organiczne. Swoją obecność na pierwszej stronie możesz zaznaczyć na różne sposoby. Jednym z nich jest Direct Answer. Czym są owe odpowiedzi bezpośrednie i czy warto się tam dostać? O tym wszystkim w naszym artykule.
Czym jest Direct Answer?
Direct Answer (inaczej „pozycja zero”, „featured snippet” czy „odpowiedź bezpośrednia”) to specjalna, wyróżniona przez Google bezpośrednia i treściwa odpowiedź na wprowadzone pytanie. Jej charakter świetnie oddaje przytoczona nazwa „pozycja zero”, jako że znajduje się ona nad reklamami, wynikami organicznymi, materiałami wideo i innymi sekcjami, jak „Podobne pytania”:
Direct Answer na desktop
Direct Answer na mobile
Jak działają odpowiedzi bezpośrednie w Google?
Omawiana sekcja powstaje dzięki danym zaciągniętym z odpowiedniej strony. W sam skład pola Direct Answer wchodzi cytat zawierający odpowiedź na zapytanie, adres URL strony, jej tytuł oraz link do niej prowadzący. Pamiętaj jednak, że czasami wyróżniona sekcja może pojawić się bez dokładniejszych informacji na temat źródła. Jest tak zwykle w przypadku bardzo prostych zapytań, na które odpowiedź może być bardzo krótka:
Odpowiedź na to proste pytanie jest krótka, dlatego Google nie przytacza żadnego konkretnego fragmentu zaciągniętego z innej strony wraz z linkiem
W tym artykule rozważamy jednak scenariusze, w których Google przytacza konkretne fragmenty z wyróżnionych stron i to ich znaczenie pod kątem SEO analizujemy.
Sekcja Direct Answer pokazuje się zwykle w przypadku zapytań, w których skład wchodzą następujące człony:
- Kto?
- Kiedy?
- Gdzie?
- Jak?
- Ile?
- Co oznacza?
- Czym jest?
Sama odpowiedź to zwykle kilka zdań lub krótka lista wypunktowana.
Naturalną koleją rzeczy pozycja „zero" często pokazuje się w przypadku typowych encyklopedycznych terminów. W rezultacie strony gromadzące definicje różnych pojęć (jak Wikipedia) zwykle mają sporo stron, których fragmenty są prezentowane w odpowiedziach bezpośrednich.
W wynikach wyszukiwania Google pozycji zero na przestrzeni czasu można było przypisać większe i mniejsze znaczenie. Według jednej z analiz przeprowadzonych przez seoClarity, na początku 2018 roku nawet w przypadku 23% zapytań wyświetlała się odpowiedź bezpośrednia. Nieco później odsetek ten drastycznie spadł, żeby następnie wrócić do podobnych wartości, choć dalej z pewnymi wahaniami:
Źródło: seoclarity.net
Warto też zaznaczyć, że popularność bezpośrednich odpowiedzi jest uzależniona od branży:
Źródło: seoclarity.net
Na odsetek ten zapewne wpływa to, jak z perspektywy konsumenta trudna i złożona jest dana branża. Najwyższe pozycje zajmuje choćby medycyna/zdrowie, finanse oraz prawo. Osoby, które planują skorzystać z tego typu usług, zwykle chcą poznać wiele trudnych terminów, dlatego wprowadzają wspomniane wcześniej typy zapytań. Sami sprzedawcy/usługodawcy także zdają sobie z tego sprawę, dlatego publikują odpowiedni content, który jest następnie zaciągany przez Google w bezpośrednich odpowiedziach.
Czy w przypadku urządzeń mobilnych pola Direct Answer działają inaczej? Wyświetlane fragmenty z odpowiedzią zwykle są identyczne, choć istnieją wyjątki od tej reguły. Trudno dokładnie określić, co na to wpływa, ale zapewne głównym czynnikiem jest różnica w urządzeniach i systemach (Android i iOS). Ponadto potencjalna zawartość treści w polach z bezpośrednią odpowiedzią jest odświeżana z różną częstotliwością.
Jak dostać się na pozycję numer 0?
Istnieje kilka metod, dzięki którym zwiększysz szanse na to, że fragmenty z Twojej strony będą przedstawione w Direct Answer:
-
Wykorzystuj pytania jako słowa kluczowe
Jak wcześniej wspomnieliśmy, odpowiedzi bezpośrednie zwykle ukazują się na konkretne typy zapytań. Dlatego jeśli optymalizujesz swój content na konkretne frazy kluczowe, najlepiej wybierz te, które przybierają formę pytań. Użyj ich także w pierwszym nagłówku H1 lub H2, aby jeszcze lepiej je uwypuklić.
Przeczytaj także:
Jak dobrać frazy na stronę internetową? Analiza słów kluczowych -
Weź pod uwagę już istniejące pozycje zero
Odpowiedzi bezpośrednie nie pokazują się na wszystkie zapytania, dlatego najlepiej zrób research i sprawdź, w przypadku których się wyświetlają. Ustal następnie, jak możesz przygotować lepszy content, dzięki czemu Google następnym razem wybierze fragment właśnie z Twojej strony.
-
Bądź treściwy
Bezpośrednie odpowiedzi powinny składać się z około 100 słów, czyli 3, 4 krótkich zdań. Oczywiście w dalszej części artykułu możesz szczegółowo opisać zagadnienie, jednak pamiętaj, aby najlepiej stosunkowo wcześnie zawrzeć ten treściwy fragment stworzony z myślą o pozycji zero.
Zalety i wady Direct Answer
Czy powinieneś poświęcić wysiłki na to, aby być widocznym w Direct Answers? Zebraliśmy kilka plusów i minusów takich praktyk.
Zalety
Oto powody, dla których warto skupiać się na zdobywaniu widoczności w Direct Answer:
1. Dobra klikalność
Według jednej z analiz przeprowadzonych przez Ahrefs, odpowiedzi bezpośrednie zbierają 8,6% kliknięć, podczas gdy pierwszy „normalny” link organiczny notuje 19,6% odwiedzin. Dla porównania, gdy sekcja Direct Answer w ogóle nie jest obecna, pierwsza organiczna pozycja zbiera 26% kliknięć:
Źródło: ahrefs.com
Można zatem powiedzieć, że pozycja zero całkiem skutecznie „podkrada” kliknięcia pierwszym wynikom organicznym.
2. Budowanie reputacji
Czy zależy Ci na tworzeniu pozycji eksperta? Jeśli tak, to budowanie widoczności w Direct Answer jest świetnym sposobem na osiągnięcie tego celu. Gdy odpowiedzi z Twojej strony są widoczne w przypadku tych podstawowych, jak i trudniejszych zapytań, całkiem szybko zaczniesz być kojarzony z wiarygodnym źródłem informacji.
Jak już ustaliliśmy, Direct Answers generują względnie dużo kliknięć. Gdy będziesz w ten sposób starał się odpowiadać na pytania użytkowników, zapewne odwiedzą Twoją stronę i zapoznają się z dokładniejszym wytłumaczeniem.
3. Stosunkowa łatwość wygenerowania pozycji
Warto być świadomym tego, że nie musisz dominować swoim contentem wyników wyszukiwania i dostarczać najlepszych treści, aby pojawić się na pozycji zero. Google stara się po prostu przytoczyć najtrafniejsze odpowiedzi, które niekoniecznie muszą pochodzić z topowych artykułów. Pamiętaj, że nawet jeśli zajmujesz 9. pozycję w wynikach wyszukiwania, dalej możesz skutecznie walczyć o obecność w Direct Answer.
Wady
Oprócz niekwestionowanych zalet dostania się do Direct Answer, można wyróżnić kilka wad.
1. Możliwość utraty ruchu
Choć pozycje zero mają dobrą klikalność, niekiedy mogą zredukować liczbę odwiedzin. Jest tak zwłaszcza w przypadku szczególnie prostych zapytań, na które w pełni satysfakcjonującą odpowiedź można uzyskać z samego przytoczonego fragmentu. W takich przypadkach potencjalni odwiedzający nie będą czuć potrzeby, aby wejść na Twoją stronę i lepiej zapoznać się z wyjaśnieniami.
Miej na uwadze ten fakt, jeśli w samych wynikach organicznych zajmujesz wysokie pozycje na dane zapytanie, gdyż w takiej sytuacji obecność w Direct Answer może sabotować liczbę odwiedzin. Pamiętaj, że możesz zrezygnować z bycia widocznym w tych fragmentach.
2. Niestała popularność
Zgodnie z tym, co omówiliśmy wcześniej, na przestrzeni lat liczba zapytań, w przypadku których ukazują się odpowiedzi bezpośrednie, nie była stała. Z tego względu content marketing, który skupia się przede wszystkim na zdobyciu omawianej pozycji, może być niepewny, jeśli chodzi o efekty.
Direct Answer – podsumowanie
Miej świadomość, że w niektórych przypadkach dostanie się do Direct Answer może powodować mniejszą liczbę odwiedzin. Dlatego pamiętaj, aby stale monitorować efekty, jakie przynosi widoczność w odpowiedziach bezpośrednich.
Wybrane fragmenty z odpowiedzią to jeden z ciekawszych przejawów tego, jak w ostatnim czasie działają roboty Google. Dla użytkowników jest to ogromny plus, ponieważ Google rozpoznaje właściwy kontekst pytania i szybko podpowiada najlepszą odpowiedź. Dlatego warto mieć na uwadze tę funkcję i choćby spróbować znaleźć się na pozycji 0.