Dane strukturalne - czym są i jak wpływają na SEO?

blog-banner-bee

Bez wątpienia warto się znaleźć na pierwszej stronie Google. Jeszcze lepiej, gdy uda Ci się zdominować wyniki wyszukiwania i się na nich wyróżniać. Pomogą Ci w tym dane strukturalne. Z tego artykułu dowiesz się, czym są, dlaczego są ważne oraz jak z nich korzystać.

Dane strukturalne - czym są i jak wpływają na SEO?

Dane strukturalne – czym są?

Algorytmy Google są na tyle zaawansowane, że są w stanie w wielu przypadkach zrozumieć kontekst analizowanych treści i ustalić, czy są one powiązane na przykład z wydarzeniami sportowymi, produktami itp. Możesz jednak wyszukiwarce w tym pomóc, oznaczając tego typu informacje w odpowiedni sposób za pomocą danych strukturalnych. Dane strukturalne (lub dane uporządkowane) to fragmenty kodu, które pozwalają Google’owi lepiej rozpoznać zawartość strony, jak i korzystać ze specjalnych funkcji i ulepszeń wyników wyszukiwania.

Na przykłady zastosowania danych strukturalnych zapewne trafiasz całkiem często:

Dane strukturalne w wynikach wyszukiwania

W przypadku powyższego wyniku wyszukiwania mamy do czynienia z produktem. Pojawiają się tutaj oczywiście standardowe informacje jak tytuł i meta opis, jednak to właśnie dane strukturalne sprawiają, że da się zawrzeć także dodatkowe szczegóły – ocena gwiazdkowa, liczba opinii, ceny itp. Tak się składa, że produkt (Product) to jeden z popularnych typów danych strukturalnych (więcej z nich poznasz w dalszej części artykułu), który pozwala zawrzeć takie dodatkowe szczegóły. Jak jednak dochodzi do zakodowania tych informacji? Przyjrzyjmy się bliżej temu procesowi.

Jak wdraża się dane strukturalne?

W kontekście implementacji danych strukturalnych można wymienić dwa główne elementy, które są potrzebne do ich stworzenia – słownictwo oraz składnię/format. Jak wspomniano na początku, dane strukturalne to fragmenty kodu, które przekazują wyszukiwarkom konkretne informacje. Dążąc do tego, aby były one uniwersalne i jednolite w 2011 roku najpopularniejsze przeglądarki świata, czyli Google, Bing i Yahoo, rozpoczęły inicjatywę Schema.org. Jej celem jest tworzenie i nadzorowanie ujednoliconego systemu oznaczania uporządkowanych danych.

Schema

Istnieją też inne słownictwa jak Dublin Core Metadata Initiative (DCMI) oraz Friend of a Friend (FOAF), jednak Schema.org to zdecydowanie najbardziej rozbudowany i najchętniej wykorzystywany zbiór. Z tego powodu, gdy mowa o danych strukturalnych, niektórzy zamiennie używają określenia znaczniki schema. Uporządkowane słownictwo to oczywiście fundament, jednak zorganizowane wedle niego informacje trzeba także przekazać wyszukiwarce. W tym celu dane strukturalne zapisuje się za pomocą formatów Microdata, RDFa lub JSON-LD.

Zapis danych strukturalnych - kod JSON LD

Przykład zapisu danych strukturalnych z wykorzystaniem kodu JSON-LD

Dane strukturalne warto dodawać do stron mobilnych funkcjonujących jako AMP (Accelerated Mobile Pages).Przykładowo efekty zastosowania oznaczeń związanych z artykułami i wpisami (dotyczące np. autora, daty publikacji, wydawcy) będą częściej widoczne w wynikach wyszukiwania jedynie wtedy, gdy mamy do czynienia z AMP. Warto oczywiście zastosować dane strukturalne także w przypadku stron innych niż AMP, gdyż pomoże to Google’owi lepiej zrozumieć zawartość Twojej witryny.

W mediach społecznościowych dane strukturalne dodawane są nieco inaczej. Konieczne jest stosowanie protokołu Open Graph i podobnych języków, dzięki którym zawartość danej strony internetowej może być w czytelny sposób wyświetlana w sieciach społecznościowych. Z Open Graph Protocol korzystają m.in. takie platformy jak Twitter i Pinterest.

Dodatkowe uwagi:

Test wyników z elementami rozszerzonymi
  • choć na Schema.org można znaleźć mnóstwo informacji przydatnych we wdrażaniu danych strukturalnych, to jednak pamiętaj, że niejako ostatnie słowo należy do Google, dlatego dla pewności stale korzystaj także z Centrum wyszukiwarki Google. Dzięki temu będziesz w stanie lepiej ustalić, co i jak wpływa na SEO,
  • gdy korzystasz z różnych formatów danych strukturalnych, stawiaj na jakość, a nie ilość. Lepiej będzie, jeśli określisz mniej właściwości, ale zrobisz to w dokładny i pełny sposób, zamiast podawać jak najwięcej z nich, wykorzystując przy tym niejasne i niepełne dane.

W tym artykule skupiamy się przede wszystkim na implementowaniu danych strukturalnych w przypadku zwykłych stron. Przyjrzyjmy się zatem bliżej temu, jakie formaty się w ich kontekście wykorzystuje.

3 główne formaty danych strukturalnych

Oto 3 formy zapisów danych strukturalnych:

  1. JSON-LD

    Jest to format zalecany przez Google. W jego przypadku dochodzi do umieszczenia kodu JavaScript w tagu <script> w treści strony lub w jej nagłówku. Zawartość ta nie jest widoczna dla użytkowników. Taki zapis jest prosty, nie obciąża strony i nie wdaje się w konflikty z innymi funkcjami witryny. Tak o JSON-LD mówi John Mueller:

    „Obecnie preferujemy znaczniki JSON-LD. Co więcej, nowe znaczniki przedstawiające dane strukturalne i tak bazują na bazują JSON-LD”.

    Tak wygląda przykładowy kod zapisany w formacie JSON-LD:

    <script type="application/ld+json">
    {
      "@context": "https://schema.org/",
      "@type": "Person",
      "name": "Robert Lewandowski",
      "sponsor":
      {
        "@type": "Organization",
        "name": "4F",
        "url": "https://4f.com.pl/"
      }
    }
    </script>
  2. Microdata

    Przed JSON-LD był to zalecany format. W tym przypadku dane strukturalne umieszcza się w głównym kodzie strony (choć mogą też być w nagłówku), co stwarza jednak ryzyko wystąpienia problemów z funkcjonowaniem strony. Do wskazania właściwości funkcjonujących jako dane uporządkowane wykorzystywane są atrybuty tagów HTML.

    Oto przykład zapisu danych strukturalnych w formacie Microdata:

    <p itemscope itemprop="Person" itemtype="https://schema.org/Person">
      <span itemprop="name">Robert Lewandowski</span> nawiązał współpracę z firmą 
      <span itemprop="sponsor" itemtype="https://schema.org/Organization">
        <a itemprop="url" href="https://4f.com.pl/">4F</a></span> i został jednym z ambasadorów marki odzieżowej.
    </p>
  3. RDFa

    Jest to rozszerzenie HTML5, które, podobnie jak Microdata, także korzysta z atrybutów tagów HTML do opisywania zawartości traktowanej następnie jako dane strukturalne.

    Tak wygląda przykładowy kod danych strukturalnych w RDFa:

    <p vocab="https://schema.org/" typeof="Person">
      <span property="name">Robert Lewandowski</span> nawiązał współpracę z firmą
      <span property="sponsor" typeof="https://schema.org/Organization">
        <a property="url" href="https://4f.com.pl/">4F</a></span> i został jednym z ambasadorów marki odzieżowej.
    </p>

Dlaczego dane strukturalne są ważne dla SEO?

Jeśli chodzi o pozycjonowanie, dane strukturalne mogą zapewnić następujące korzyści:

  • Google będzie lepiej ogólnie rozumieć Twoją firmę i markę,
  • staniesz się widoczny na większą ilość słów kluczowych, gdyż Google zacznie kojarzyć Twoje treści z większą liczbą ogólnych i niszowych zagadnień,
  • Google lepiej zrozumie publikowany przez Ciebie content i dokładniej dopasuje go do odpowiednich wyników zapytań,
  • Google wyciągnie na stronę wyników wyszukiwania więcej informacji z Twoich stron takich jak czas gotowania w przypadku przepisu, lokalizacja wydarzenia lub opinie klientów na temat produktu w ofercie,
  • zdobędziesz większy ruch organiczny, gdyż specjalne znaczniki umieszczane na stronie wyróżnią Cię w wynikach wyszukiwania, jak i szybciej dostarczą odpowiedzi na pytania użytkowników.

To tylko ogólne korzyści, jakie dają dane strukturalne w przypadku SEO. Poznasz je jeszcze lepiej, gdy bliżej przyjrzymy się poszczególnym typom.

Rodzaje danych strukturalnych

Oto 4 typy danych strukturalnych, które warto zaimplementować na swojej stronie.

  1. Produkt (Thing > Product)

    Jedno z najważniejszych oznaczeń w przypadku sklepów internetowych. Pozwala ulepszyć widoczność produktów w wynikach wyszukiwania, jak to przedstawiono w przykładzie na początku artykułu. Oprócz tego dzięki implementacji owego oznaczenia do zdjęć Twoich produktów w Google Grafika będzie mogła zostać dodana etykietka „Produkt”:

    Produkt - dane strukturalne

    Pamiętaj oczywiście, że jeśli wprowadzisz jakieś zmiany w informacjach na temat danej oferty, zaktualizowane powinny zostać także dane strukturalne, aby odzwierciedlały stan faktyczny.

  2. Organizacja/firma lokalna (Thing > Organization > LocalBusiness / Thing > Place > LocalBusiness)

    Bardzo ważne oznaczenie w przypadku praktycznie wszystkich firm, a zwłaszcza tych lokalnych. Choć Google jest w stanie samodzielnie zebrać i zorganizować informacje na temat różnych organizacji, to jednak ów typ danych strukturalnych służy jako dodatkowe potwierdzenie. Dzięki prawidłowemu skonfigurowaniu tego oznaczenia Google jest w stanie stworzyć Grafy wiedzy dla większych organizacji oraz chętniej doda daną firmę w lokalnych wynikach wyszukiwania. Jednym z ważnych elementów podczas kodowania danych na temat organizacji i lokalnych firm jest właściwość sameAs. Za jej pomocą można wskazać inne ważne linki odnoszące się do opisywanego podmiotu (np. Wikipedia, LinkedIn, czy ważniejsze katalogi jak choćby Clutch w przypadku IT). Będą one służyć jako dodatkowe, zewnętrzne źródła danych, dzięki którym jeszcze bardziej zwiększysz wiarygodność w oczach Google.

  3. Materiał wideo (Thing > CreativeWork > MediaObject > VideoObject)

    Jeśli chcesz w pełni wykorzystać potencjał materiałów wideo, koniecznie skorzystaj z tego oznaczenia. Za jego pomocą można zarezerwować sobie naprawdę sporo miejsca na stronie wyników wyszukiwania (praktycznie więcej, niż w przypadku jakichkolwiek innych danych strukturalnych):

    Dane strukturalne - materiał wideo

    W ten sposób jesteś w stanie przedstawić praktycznie spis treści filmu z odnośnikami do kluczowych momentów, co pozytywnie wpłynie na SEO, zwiększając szanse, że ktoś obejrzy materiał. Tak oznaczone za pomocą danych strukturalnych filmy mogą pojawiać się także w Google Grafika i w Google Discover.

Dane strukturalne – raporty w Google Search Console

Jeśli chcesz sprawdzić, czy prawidłowo udało Ci się zaimplementować dane strukturalne, skorzystaj ze specjalnych raportów w Google Search Console. Znajdziesz je w sekcji Ulepszenia:

Dane strukturalne - raport Google Search Console

Pamiętaj jednak, że raport na temat poszczególnych typów uporządkowanych danych (np. breadcrumbs) będzie widoczny tylko wtedy, gdy Google poprawnie je wykryje. GSC obsługuje jedynie część elementów rozszerzonych:

  • przepis,
  • wydarzenie,
  • fragment opinii,
  • pole wyszukiwania linków do podstron,
  • licencja obrazu,
  • usługa,
  • strona z pytaniami i odpowiedziami,
  • oferta pracy,
  • specjalne ogłoszenie,
  • wideo,
  • zbiór danych,
  • przepis kulinarny krok po kroku,
  • how-to,
  • menu nawigacyjne,
  • FAQ
  • informacje zweryfikowane,
  • logo.

Najlepiej oczywiście, aby liczba błędów wynosiła 0. Ich obecność nie oznacza jednak od razu, że dane elementy są całkowicie niewidoczne – ich funkcjonalność może być jednak ograniczona, a użytkownicy zaczną napotykać problemy. Gdy naprawisz zaistniałe błędy, możesz poprosić Google o zweryfikowanie zmian, aby szybciej zaktualizować dane strukturalne w raportach. Pamiętaj, że proces ten może trwać nawet kilka dni. Jeśli jednak błąd, który miał być naprawiony, zostanie wykryty ponownie, weryfikacja zakończy się wcześniej.

Dane strukturalne – podsumowanie

Dane strukturalne to nieco bardziej zaawansowany aspekt, jeśli chodzi o pozycjonowanie. Dzięki nim możesz jednak wyróżnić swoją stronę w wynikach wyszukiwania i dostarczyć lepsze user experience. Postaraj się zatem je zaimplementować, a na pewno dzięki nim odniesiesz duże korzyści w kontekście SEO.

Udostępnij artykuł:
Chcesz poprawić widoczność swojej strony w Google'u?
Sprawdź ofertę
Oceń artykuł:
4.8
Ocena: 4.8 Liczba głosów: 4