Bez wątpienia warto się znaleźć na pierwszej stronie Google. Jeszcze lepiej, gdy uda Ci się zdominować wyniki wyszukiwania i się na nich wyróżniać. Pomogą Ci w tym dane strukturalne. Z tego artykułu dowiesz się, czym są, dlaczego są ważne oraz jak z nich korzystać.
Dane strukturalne – czym są?
Algorytmy Google są na tyle zaawansowane, że są w stanie w wielu przypadkach zrozumieć kontekst analizowanych treści i ustalić, czy są one powiązane na przykład z wydarzeniami sportowymi, produktami itp. Możesz jednak wyszukiwarce w tym pomóc, oznaczając tego typu informacje w odpowiedni sposób za pomocą danych strukturalnych. Dane strukturalne (lub dane uporządkowane) to fragmenty kodu, które pozwalają Google’owi lepiej rozpoznać zawartość strony, jak i korzystać ze specjalnych funkcji i ulepszeń wyników wyszukiwania.
Na przykłady zastosowania danych strukturalnych zapewne trafiasz całkiem często:
W przypadku powyższego wyniku wyszukiwania mamy do czynienia z produktem. Pojawiają się tutaj oczywiście standardowe informacje jak tytuł i meta opis, jednak to właśnie dane strukturalne sprawiają, że da się zawrzeć także dodatkowe szczegóły – ocena gwiazdkowa, liczba opinii, ceny itp. Tak się składa, że produkt (Product) to jeden z popularnych typów danych strukturalnych (więcej z nich poznasz w dalszej części artykułu), który pozwala zawrzeć takie dodatkowe szczegóły. Jak jednak dochodzi do zakodowania tych informacji? Przyjrzyjmy się bliżej temu procesowi.
Jak wdraża się dane strukturalne?
W kontekście implementacji danych strukturalnych można wymienić dwa główne elementy, które są potrzebne do ich stworzenia – słownictwo oraz składnię/format. Jak wspomniano na początku, dane strukturalne to fragmenty kodu, które przekazują wyszukiwarkom konkretne informacje. Dążąc do tego, aby były one uniwersalne i jednolite w 2011 roku najpopularniejsze przeglądarki świata, czyli Google, Bing i Yahoo, rozpoczęły inicjatywę Schema.org. Jej celem jest tworzenie i nadzorowanie ujednoliconego systemu oznaczania uporządkowanych danych.
Istnieją też inne słownictwa jak Dublin Core Metadata Initiative (DCMI) oraz Friend of a Friend (FOAF), jednak Schema.org to zdecydowanie najbardziej rozbudowany i najchętniej wykorzystywany zbiór. Z tego powodu, gdy mowa o danych strukturalnych, niektórzy zamiennie używają określenia znaczniki schema. Uporządkowane słownictwo to oczywiście fundament, jednak zorganizowane wedle niego informacje trzeba także przekazać wyszukiwarce. W tym celu dane strukturalne zapisuje się za pomocą formatów Microdata, RDFa lub JSON-LD.
Przykład zapisu danych strukturalnych z wykorzystaniem kodu JSON-LD
Dane strukturalne warto dodawać do stron mobilnych funkcjonujących jako AMP (Accelerated Mobile Pages).Przykładowo efekty zastosowania oznaczeń związanych z artykułami i wpisami (dotyczące np. autora, daty publikacji, wydawcy) będą częściej widoczne w wynikach wyszukiwania jedynie wtedy, gdy mamy do czynienia z AMP. Warto oczywiście zastosować dane strukturalne także w przypadku stron innych niż AMP, gdyż pomoże to Google’owi lepiej zrozumieć zawartość Twojej witryny.
W mediach społecznościowych dane strukturalne dodawane są nieco inaczej. Konieczne jest stosowanie protokołu Open Graph i podobnych języków, dzięki którym zawartość danej strony internetowej może być w czytelny sposób wyświetlana w sieciach społecznościowych. Z Open Graph Protocol korzystają m.in. takie platformy jak Twitter i Pinterest.
Dodatkowe uwagi:
- aby sprawdzić, czy dane uporządkowane zostały prawidłowo wdrożone, skorzystaj z testu wyników z elementami rozszerzonymi
- choć na Schema.org można znaleźć mnóstwo informacji przydatnych we wdrażaniu danych strukturalnych, to jednak pamiętaj, że niejako ostatnie słowo należy do Google, dlatego dla pewności stale korzystaj także z Centrum wyszukiwarki Google. Dzięki temu będziesz w stanie lepiej ustalić, co i jak wpływa na SEO,
- gdy korzystasz z różnych formatów danych strukturalnych, stawiaj na jakość, a nie ilość. Lepiej będzie, jeśli określisz mniej właściwości, ale zrobisz to w dokładny i pełny sposób, zamiast podawać jak najwięcej z nich, wykorzystując przy tym niejasne i niepełne dane.
W tym artykule skupiamy się przede wszystkim na implementowaniu danych strukturalnych w przypadku zwykłych stron. Przyjrzyjmy się zatem bliżej temu, jakie formaty się w ich kontekście wykorzystuje.
3 główne formaty danych strukturalnych
Oto 3 formy zapisów danych strukturalnych:
-
JSON-LD
Jest to format zalecany przez Google. W jego przypadku dochodzi do umieszczenia kodu JavaScript w tagu <script> w treści strony lub w jej nagłówku. Zawartość ta nie jest widoczna dla użytkowników. Taki zapis jest prosty, nie obciąża strony i nie wdaje się w konflikty z innymi funkcjami witryny. Tak o JSON-LD mówi John Mueller:
„Obecnie preferujemy znaczniki JSON-LD. Co więcej, nowe znaczniki przedstawiające dane strukturalne i tak bazują na bazują JSON-LD”.
Tak wygląda przykładowy kod zapisany w formacie JSON-LD:
<script type="application/ld+json"> { "@context": "https://schema.org/", "@type": "Person", "name": "Robert Lewandowski", "sponsor": { "@type": "Organization", "name": "4F", "url": "https://4f.com.pl/" } } </script>
-
Microdata
Przed JSON-LD był to zalecany format. W tym przypadku dane strukturalne umieszcza się w głównym kodzie strony (choć mogą też być w nagłówku), co stwarza jednak ryzyko wystąpienia problemów z funkcjonowaniem strony. Do wskazania właściwości funkcjonujących jako dane uporządkowane wykorzystywane są atrybuty tagów HTML.
Oto przykład zapisu danych strukturalnych w formacie Microdata:
<p itemscope itemprop="Person" itemtype="https://schema.org/Person"> <span itemprop="name">Robert Lewandowski</span> nawiązał współpracę z firmą <span itemprop="sponsor" itemtype="https://schema.org/Organization"> <a itemprop="url" href="https://4f.com.pl/">4F</a></span> i został jednym z ambasadorów marki odzieżowej. </p>
-
RDFa
Jest to rozszerzenie HTML5, które, podobnie jak Microdata, także korzysta z atrybutów tagów HTML do opisywania zawartości traktowanej następnie jako dane strukturalne.
Tak wygląda przykładowy kod danych strukturalnych w RDFa:
<p vocab="https://schema.org/" typeof="Person"> <span property="name">Robert Lewandowski</span> nawiązał współpracę z firmą <span property="sponsor" typeof="https://schema.org/Organization"> <a property="url" href="https://4f.com.pl/">4F</a></span> i został jednym z ambasadorów marki odzieżowej. </p>
Dlaczego dane strukturalne są ważne dla SEO?
Jeśli chodzi o pozycjonowanie, dane strukturalne mogą zapewnić następujące korzyści:
- Google będzie lepiej ogólnie rozumieć Twoją firmę i markę,
- staniesz się widoczny na większą ilość słów kluczowych, gdyż Google zacznie kojarzyć Twoje treści z większą liczbą ogólnych i niszowych zagadnień,
- Google lepiej zrozumie publikowany przez Ciebie content i dokładniej dopasuje go do odpowiednich wyników zapytań,
- Google wyciągnie na stronę wyników wyszukiwania więcej informacji z Twoich stron takich jak czas gotowania w przypadku przepisu, lokalizacja wydarzenia lub opinie klientów na temat produktu w ofercie,
- zdobędziesz większy ruch organiczny, gdyż specjalne znaczniki umieszczane na stronie wyróżnią Cię w wynikach wyszukiwania, jak i szybciej dostarczą odpowiedzi na pytania użytkowników.
To tylko ogólne korzyści, jakie dają dane strukturalne w przypadku SEO. Poznasz je jeszcze lepiej, gdy bliżej przyjrzymy się poszczególnym typom.
Rodzaje danych strukturalnych
Oto 4 typy danych strukturalnych, które warto zaimplementować na swojej stronie.
-
Produkt (Thing > Product)
Jedno z najważniejszych oznaczeń w przypadku sklepów internetowych. Pozwala ulepszyć widoczność produktów w wynikach wyszukiwania, jak to przedstawiono w przykładzie na początku artykułu. Oprócz tego dzięki implementacji owego oznaczenia do zdjęć Twoich produktów w Google Grafika będzie mogła zostać dodana etykietka „Produkt”:
Pamiętaj oczywiście, że jeśli wprowadzisz jakieś zmiany w informacjach na temat danej oferty, zaktualizowane powinny zostać także dane strukturalne, aby odzwierciedlały stan faktyczny.
-
Organizacja/firma lokalna (Thing > Organization > LocalBusiness / Thing > Place > LocalBusiness)
Bardzo ważne oznaczenie w przypadku praktycznie wszystkich firm, a zwłaszcza tych lokalnych. Choć Google jest w stanie samodzielnie zebrać i zorganizować informacje na temat różnych organizacji, to jednak ów typ danych strukturalnych służy jako dodatkowe potwierdzenie. Dzięki prawidłowemu skonfigurowaniu tego oznaczenia Google jest w stanie stworzyć Grafy wiedzy dla większych organizacji oraz chętniej doda daną firmę w lokalnych wynikach wyszukiwania. Jednym z ważnych elementów podczas kodowania danych na temat organizacji i lokalnych firm jest właściwość sameAs. Za jej pomocą można wskazać inne ważne linki odnoszące się do opisywanego podmiotu (np. Wikipedia, LinkedIn, czy ważniejsze katalogi jak choćby Clutch w przypadku IT). Będą one służyć jako dodatkowe, zewnętrzne źródła danych, dzięki którym jeszcze bardziej zwiększysz wiarygodność w oczach Google.
-
Breadcrumbs/okruszki (Thing > Intangible > ItemList > BreadcrumbList)
Pamiętaj, że znaczniki danych strukturalnych omawianego typu powinny pokrywać się z samą treścią witryny. Jeśli przykładowo ustaliłeś breadcrumbs Sprzęt PC > Części PC > Procesory, postaraj się, aby podobna ścieżka była także widoczna dla użytkowników już po odwiedzeniu witryny. Dobrym miejscem jest choćby górna sekcja pod paskiem nawigacyjnym.
Dzięki okruszkom już w wynikach wyszukiwania można pokazać ścieżkę nawigacyjną. Adres URL jest bardziej zrozumiały dla Google, jak i użytkowników. W przypadku sklepów potencjalni odwiedzający mogą także szybciej dowiedzieć się, jaka dokładnie oferta na nich czeka, gdyż od razu widzą choćby główne kategorie i podkategorie:
-
Materiał wideo (Thing > CreativeWork > MediaObject > VideoObject)
Jeśli chcesz w pełni wykorzystać potencjał materiałów wideo, koniecznie skorzystaj z tego oznaczenia. Za jego pomocą można zarezerwować sobie naprawdę sporo miejsca na stronie wyników wyszukiwania (praktycznie więcej, niż w przypadku jakichkolwiek innych danych strukturalnych):
W ten sposób jesteś w stanie przedstawić praktycznie spis treści filmu z odnośnikami do kluczowych momentów, co pozytywnie wpłynie na SEO, zwiększając szanse, że ktoś obejrzy materiał. Tak oznaczone za pomocą danych strukturalnych filmy mogą pojawiać się także w Google Grafika i w Google Discover.
Dane strukturalne – raporty w Google Search Console
Jeśli chcesz sprawdzić, czy prawidłowo udało Ci się zaimplementować dane strukturalne, skorzystaj ze specjalnych raportów w Google Search Console. Znajdziesz je w sekcji Ulepszenia:
Pamiętaj jednak, że raport na temat poszczególnych typów uporządkowanych danych (np. breadcrumbs) będzie widoczny tylko wtedy, gdy Google poprawnie je wykryje. GSC obsługuje jedynie część elementów rozszerzonych:
- przepis,
- wydarzenie,
- fragment opinii,
- pole wyszukiwania linków do podstron,
- licencja obrazu,
- usługa,
- strona z pytaniami i odpowiedziami,
- oferta pracy,
- specjalne ogłoszenie,
- wideo,
- zbiór danych,
- przepis kulinarny krok po kroku,
- how-to,
- menu nawigacyjne,
- FAQ
- informacje zweryfikowane,
- logo.
Najlepiej oczywiście, aby liczba błędów wynosiła 0. Ich obecność nie oznacza jednak od razu, że dane elementy są całkowicie niewidoczne – ich funkcjonalność może być jednak ograniczona, a użytkownicy zaczną napotykać problemy. Gdy naprawisz zaistniałe błędy, możesz poprosić Google o zweryfikowanie zmian, aby szybciej zaktualizować dane strukturalne w raportach. Pamiętaj, że proces ten może trwać nawet kilka dni. Jeśli jednak błąd, który miał być naprawiony, zostanie wykryty ponownie, weryfikacja zakończy się wcześniej.
Przeczytaj także:
Jak zweryfikować stronę w Google Search Console? PoradnikDane strukturalne – podsumowanie
Dane strukturalne to nieco bardziej zaawansowany aspekt, jeśli chodzi o pozycjonowanie. Dzięki nim możesz jednak wyróżnić swoją stronę w wynikach wyszukiwania i dostarczyć lepsze user experience. Postaraj się zatem je zaimplementować, a na pewno dzięki nim odniesiesz duże korzyści w kontekście SEO.