Backlink – definicja
Backlinki, czyli linki przychodzące, to odnośniki znajdujące się na innej stronie internetowej i kierujące do naszej witryny. Można je pozyskać m.in. z tematycznych blogów czy portali branżowych.
Jaka jest rola backlinków w SEO?
Backlinki mają duży wpływ na pozycjonowanie, dlatego warto zadbać o ich ilość i jakość. Wartościowy backlink powinien pochodzić z domeny o możliwie jak najwyższym autorytecie. Backlinki mogą mieć dowolne anchor texty, choć najlepiej, aby były one naturalne, na przykład w postaci bezpośredniego URL-a lub linku ukrytego pod nazwą firmy. W przeciwnym razie można się narazić Google’owi, który nałoży na stronę karę.
Backlinki dzielimy na:
- dofollow – przekazują moc strony linkującej witrynie linkowanej,
- nofollow – nie przekazują żadnej mocy.
Jak podejrzeć budowę backlinków w źródle strony?
W języku HTML backlink możemy rozpoznać po strukturze
< a href="adres strony" > anchor < /a >
Atrybut a href wskazuje, że mamy do czynienia z linkiem, a w cudzysłowie umieszczamy URL. Między znacznikami >< wpisuje się anchor text, który jest docelowo widoczny w treści na stronie i można w niego kliknąć.
Jak pozyskiwać backlinki?
Jest wiele sposobów, by pozyskiwać backlinki. Do najpopularniejszych należą artykuły sponsorowane, wpisy gościnne, katalogi firm, ogłoszenia, strony satelity czy własne zaplecza. Na pewno należy unikać systemów wymiany linków czy automatów. Zdobycie zbyt wielu nienaturalnych backlinków w krótkim czasie może skutkować nałożeniem przez Google’a kary, tzw. filtru algorytmicznego. Najlepiej więc inwestować w wysokiej jakości content, do którego sami internauci będą chcieli linkować.
Jak sprawdzić backlinki kierujące do witryny?
Aby sprawdzić backlinki kierujące do witryny, wystarczy skorzystać z darmowych narzędzi, takich jak Google Analytics czy Google Search Console. Wskażą one miejsca kierujące do danej strony. Źródła linków i ich jakość można również sprawdzić za pomocą takich programów jak Ahrefs czy Majestic.
Powiązane wpisy na blogu
Czym są nienaturalne linki przychodzące? Definicja i przykłady
Linki przychodzące od zawsze odgrywały istotną rolę w SEO. Jednak pod wpływem zmiany algorytmów Google’a należy się obecnie wystrzegać nienaturalnych odnośników, które mogą powodować nałożenie kary na stronę.
Linki nofollow a follow – co musisz wiedzieć?
Odnośniki nofollow i linki dofollow są kluczowymi elementami link buildingu. Linkowanie zewnętrzne pomaga stronie osiągnąć wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania i wzmacnia autorytet domeny.
Link baiting – co to jest i jakie oferuje korzyści?
Niektóre Twoje podstrony są częściej linkowane niż inne. Skąd wynika ta różnica? Z ich atrakcyjności dla użytkownika. Dowiedz się, w jaki sposób zachęcić internautów do linkowania do Twojej strony. Poznaj proces Link Baitingu.