Atrybut nofollow - co to jest?

Atrybut nofollow – definicja

Atrybut nofollow wysyła sygnał robotom indeksującym, aby nie odwiedzały strony, do której kieruje dany adres URL, ponieważ linki nofollow nie przekazują mocy danej witryny.

Jak jest zbudowany link nofollow?

Link nofollow zawiera dodatkowy atrybut „rel=nofollow” sugerujący, aby nie śledzić danego linku. Przykładowy URL będzie więc wyglądał następująco:

< a href=”https://smartbuzz.pl” rel=”nofollow” >Anchor< /a >

Takim tagiem opatrzone są zwykle odnośniki w komentarzach na blogach, w social mediach czy na forach. Tak popularne serwisy jak Wikipedia, YouTube czy Quora nakładają atrybut nofollow na wszystkie linki wychodzące ze swoich witryn.

Atrybut nofollow - definicja

Jak sprawdzić, czy link jest nofollow?

Aby sprawdzić, czy link jest nofollow, można zajrzeć do źródła strony. W tym celu należy zaznaczyć dany link, kliknąć prawym przyciskiem myszy i wybrać „Zbadaj”. Wówczas wyświetli się specjalna konsola, gdzie zostanie wskazane, czy link zawiera atrybut nofollow w kodzie. Innym sposobem jest wykorzystanie wtyczki do Google Chrome, np. NoFollow lub MozBar, które będą odpowiednio zaznaczać w obrębie danej strony www, gdzie znajdują się linki z atrybutem nofollow.

Dlaczego powstał tag nofollow?

Tag nofollow powstał jako odpowiedź na liczny spam, który jeszcze kilkanaście lat temu pojawiał się w komentarzach na blogach. Powodowało to, że słabe, zaspamowane witryny zaczęły zajmować wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania niż wartościowe strony www. Dlatego w 2005 roku Google opracował atrybut nofollow, który włączył do swojego algorytmu. Śladem giganta z Doliny Krzemowej poszły inne wyszukiwarki – Bing i Yahoo.

Link nofollow a SEO

W SEO wyróżnia się atrybut nofollow i dofollow. Jednak to te ostatnie uznaje się za najbardziej wartościowe dla pozycjonowania. Tymczasem jak pokazują różne badania, linki nofollow również mogą przyczynić się do zajmowania wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania. Poza tym ściągają na stronę dodatkowy ruch.

Czy Twoja strona korzysta z prawidłowych atrybutów?
Wykonaj audyt SEO
Oceń stronę:
4.8
Ocena: 4.8 Liczba głosów: 5

Powiązane wpisy na blogu

Linki wychodzące

Linki wychodzące – czym są i jak je tworzyć?

Linki wychodzące są niezwykle ważnym elementem strategii SEO. Te będące wysokiej jakości mogą poprawić pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Na co jeszcze należy zwrócić uwagę, aby linkowanie zewnętrzne pomagało, a nie szkodziło Twojej witrynie? Oto kilka wskazówek.

czytaj dalej