Atrybut nofollow – definicja
Atrybut nofollow wysyła sygnał robotom indeksującym, aby nie odwiedzały strony, do której kieruje dany adres URL, ponieważ tego rodzaju linki nie przekazują mocy danej witryny.
Jak jest zbudowany link nofollow?
Tego rodzaju link zawiera dodatkowy atrybut „rel=nofollow” sugerujący, aby go nie śledzić. Przykładowy URL będzie więc wyglądał następująco:
< a href=”https://smartbuzz.pl” rel=”nofollow” >Anchor< /a >
Takim tagiem opatrzone są zwykle odnośniki w komentarzach na blogach, w social mediach czy na forach. Tak popularne serwisy jak Wikipedia, YouTube czy Quora nakładają ten atrybut na wszystkie linki wychodzące ze swoich witryn.
Jak sprawdzić, czy link jest nofollow?
Aby sprawdzić link, można zajrzeć do źródła strony. W tym celu należy zaznaczyć dany link, kliknąć prawym przyciskiem myszy i wybrać „Zbadaj”. Wówczas wyświetli się specjalna konsola, gdzie zostanie wskazane, czy link zawiera ten atrybut w kodzie. Innym sposobem jest wykorzystanie wtyczki do Google Chrome, np. NoFollow lub MozBar, które będą odpowiednio zaznaczać w obrębie danej strony www, gdzie znajdują się linki z tym atrybutem.
Dlaczego powstał tag nofollow?
Tag ten powstał jako odpowiedź na liczny spam, który jeszcze kilkanaście lat temu pojawiał się w komentarzach na blogach. Powodowało to, że słabe, zaspamowane witryny zaczęły zajmować wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania niż wartościowe strony www. Dlatego w 2005 roku Google opracował ten atrybut i włączył do swojego algorytmu. Śladem giganta z Doliny Krzemowej poszły inne wyszukiwarki – Bing i Yahoo.
Link nofollow a SEO
W SEO wyróżnia się atrybut nofollow i dofollow. Jednak to te ostatnie uznaje się za najbardziej wartościowe dla pozycjonowania. Tymczasem, jak pokazują różne badania, linki nofollow również mogą przyczynić się do zajmowania wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania. Poza tym ściągają na stronę dodatkowy ruch.
Powiązane wpisy na blogu
Linki wychodzące – czym są i jak je tworzyć?
Linki wychodzące są niezwykle ważnym elementem strategii SEO. Te będące wysokiej jakości mogą poprawić pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Na co jeszcze należy zwrócić uwagę, aby linkowanie zewnętrzne pomagało, a nie szkodziło Twojej witrynie? Oto kilka wskazówek.
Linki nofollow a follow – co musisz wiedzieć?
Odnośniki nofollow i linki dofollow są kluczowymi elementami link buildingu. Linkowanie zewnętrzne pomaga stronie osiągnąć wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania i wzmacnia autorytet domeny.
Czym są nienaturalne linki przychodzące? Definicja i przykłady
Linki przychodzące od zawsze odgrywały istotną rolę w SEO. Jednak pod wpływem zmiany algorytmów Google’a należy się obecnie wystrzegać nienaturalnych odnośników, które mogą powodować nałożenie kary na stronę.