X-Robots-Tag - definicja
X-Robots tag to element nagłówka HTTP, który informuje Googlebota o tym, jak crawlować i indeksować witrynę internetową. W przeciwieństwie do Meta Robots tag, który działa jedynie w kodzie HTML, X-Robots tag może zostać użyty do dokumentów PDF, zdjęć, plików tekstowych itd.
Dyrektywy X-Robots-Tag
Najpopularniejsze reguły X-Robots tag:
- noindex – informuje boty Google, by nie wyświetlały witryny lub treści multimedialnych w SERP-ach,
- nofollow – atrybut nofollow informuje roboty wyszukiwarki, by nie podążały za linkami, które są w witrynie,
- none – odpowiednik atrybutów noindex oraz nofollow,
- noarchive – informuje boty, by nie pokazywały scache’owanych stron w wynikach wyszukiwania,
- nosnippet – uniemożliwia wyświetlenie krótkiego fragmentu strony w SERP-ach.

Kiedy używać nagłówka X-Robots-Tag?
Pomimo tego, że większość reguł możesz ustalić za pomocą Meta Robots tag, X-Robots tag może być przydatny, kiedy:
- chcesz poinformować wyszukiwarkę, by nie indeksowała plików multimedialnych lub zdjęć,
- potrzebujesz ustalić dyrektywę na całą witrynę, a nie tylko na podstronę.
Jak widzisz, do zablokowania elementów strony możesz użyć dwóch narzędzi – Meta Robots tag lub X-Robots tag. To, jakiego użyjesz, zależy od celu. Jeśli potrzebujesz zablokować podstronę w formacie HTML, wystarczy użycie tego pierwszego. Jeżeli natomiast blokujesz np. zdjęcie lub dokument PDF, wtedy bardziej przyda się X-Robots tag.
Powiązane wpisy na blogu
Atrybuty linków w SEO - dofollow, nofollow, sponsored i UGC
Poszczególnym linkom mogą towarzyszyć różne atrybuty. Czym one dokładnie są? Jak działają i kiedy z nich korzystać?
Meta tagi w SEO. Kompletny przewodnik
Meta tagi to jeden z głównych elementów optymalizacji on-site. To dzięki nim wyszukiwarce Google można przekazać pewne kluczowe informacje. W tym artykule dowiesz się, czym dokładnie one są, jak wpływają na SEO oraz na które z nich należy zwrócić szczególną uwagę.