Atrybuty linków w SEO - dofollow, nofollow, sponsored i UGC

blog-banner-bee

Poszczególnym linkom mogą towarzyszyć różne atrybuty. Czym one dokładnie są? Jak działają i kiedy z nich korzystać? Tego i więcej dowiesz się w tym artykule.

Atrybut linku

Czym są linki i jakie znaczenie mają w SEO?

Link (hiperłącze, odnośnik) to element HTML, który umożliwia poruszanie się po różnych stronach internetowych lub sekcjach na tej samej witrynie. Linki można dodawać do tekstu, obrazów i innych elementów HTML. Prawidłowo działające odnośniki przenoszą użytkownika do docelowego adresu. W przypadku problemów pojawia się komunikat o błędzie lub odwiedzający zostaje przekierowany gdzie indziej. W wykryciu takich błędów może pomóc analiza strony w postaci audytu SEO.

Istnieją 3 główne rodzaje linków:

  1. Wewnętrzne – przekierowują na inne podstrony w obrębie tej samej domeny.
  2. Zewnętrzne – kierują z danej domeny na inną, zewnętrzną witrynę.
  3. Przychodzące/backlinki – zawarte są na zewnętrznej domenie i kierują do docelowej, czyli Twojej witryny.

Dobry profil linków ma duże znaczenie w SEO. Odnośniki wpływają m.in. na:

  • Widoczność – linki przychodzące to jeden z głównych aspektów, którymi kieruje się Google przy ustalaniu widoczności danej strony.
  • Ruch – linki zewnętrzne są w stanie generować bezpośrednie odwiedziny na stronę, do której przekierowują.
  • Wiarygodność – wysokiej jakości backlinki z renomowanych stron internetowych zwiększają wiarygodność docelowej witryny, pozycjonując ją jako zaufane źródło informacji w danej branży lub niszy.
  • Indeksowanie – dobrze skonstruowany profil linków wewnętrznych, jak i przychodzących pomaga Google lepiej rozpoznać i zaindeksować zawartość danej witryny.

Czym są atrybuty linków?

Atrybuty linków to dodatkowe informacje dodawane do znacznika <a> w języku HTML, które zapewniają więcej kontekstu, modyfikują zachowanie lub określają relację między stroną źródłową i docelową.

Atrybut linku jest wprowadzany za pomocą rel=, gdzie „rel” to skrót od „relationship” (relacja).

Przykład:

rel="nofollow"

Gdzie dokładnie zawarty jest ów atrybut? Przybliżmy pokrótce ogólną budowę linków:

Tag otwierający

Otwierający tag <a> oznacza początek hiperłącza. Inicjuje początek przekierowania i obejmuje wszystkie inne atrybuty linków oraz tekst zakotwiczenia.

Atrybut href

Atrybut href zapisywany jest w przykładowej formie:

href=https://xyz.pl

Definiuje on docelowy adres URL łącza, na który zostanie przekierowany użytkownik.

Dodatkowy atrybut linku

To właśnie tutaj znajdują się dodatkowe oznaczenia linków jak atrybut odnośnika nofollow.

Tekst zakotwiczenia (anchor text)

Tekst zakotwiczenia to widoczny, klikalny fragment, który przekształca się w hiperłącze. Dostarcza kontekstu użytkownikowi oraz botom Google na temat zawartości witryny, do której przekierowuje. Jeśli przykładowo przenosi do wpisu powiązanego z głównym tematem, anchorem może być główna fraza.

Przykład zakotwiczenia

Przykład anchor textu

Tag zamykający

Tag zamykający <a> oznacza koniec struktury hiperłącza. Informuje on, że wszystkie składniki linku zostały zdefiniowane i przekierowanie jest kompletne.

Oto przykładowy link:

<a href="https://xyz.pl" rel="nofollow">Zapoznaj się z raportem na ten temat</a>

Ów odnośnik jest zawarty w tekście zakotwiczenia „zapoznaj się z raportem na ten temat”. Przekieruje on na stronę „xyz.pl”, jednak z racji tego, że wcześniej znajduje się atrybut linku nofollow, Google potraktuje go w inny sposób. W jaki? Omówmy zatem dokładnie poszczególne atrybuty linków.

7 najpopularniejszych atrybutów linków

Listę zacznijmy od głównego i domyślnego atrybutu:

  1. Follow

    a) Jak działa atrybut follow?

    Atrybut "follow" nie jest jednoznacznie zdefiniowany i właściwie nawet nie jest atrybutem, ponieważ jest to domyślne zachowanie dla linków. Kiedy odnośnikowi nie towarzyszy żadne inne oznaczenie (np. nofollow), Google zinterpretuje go jako "follow".

    Oznacza to, że wyszukiwarka będzie podążać za linkiem i przekaże link juice. Z punktu widzenia pozyskiwania backlinków, jest to najlepszy typ odnośnika.

    b) Jakie są zalecenia Google dotyczące atrybutu linku follow?

    Jak wspomnieliśmy wcześniej, „follow” nie jest atrybutem, gdyż został wycofany z użytku. Jak wskazał John Mueller, Google go ignoruje:

    „Nie używamy «follow» – jest ignorowany jak każdy inny nieużywany atrybut”.

    c) Jak wygląda przykładowy link z atrybutem odnośnika follow?

    Jako że zachowanie „follow” jest domyślne, tego typu link będzie wyglądać „normalnie”:

    <a href="https://www.xyz.pl">przejdź tutaj</a>

    d) Kiedy stosować follow?

    Follow stosuj do powiązanych treści na swojej stronie, np. w tekstach blogowych, kiedy chcesz rozwinąć dany temat. Przekierowania follow mogą być stosowane także do oznaczania linków wychodzących najwyższej jakości.

  2. Nofollow

    a) Jak działa wartość rel="nofollow"?

    Nofollow to atrybut linku, który wskazuje wyszukiwarce, aby nie podążała za określonym odnośnikiem i nie przekazywała mocy linkowania ani PageRank’u. Służy on do wskazania, że strona linkująca nie aprobuje w pełni linkowanej witryny lub nie chce wpływać na jej ranking w wynikach wyszukiwania.

    b) Jakie są zalecenia Google dotyczące atrybutu URL "nofollow"?

    Zasady dotyczące spamu w wyszukiwarce Google zawierają następujące zalecenie, jeśli chodzi o ten atrybut linku:

    „Zdajemy sobie sprawę, że kupowanie i sprzedawanie linków do celów reklamowych i sponsoringu jest normalną częścią gospodarki internetowej. Takie linki nie naruszają naszych zasad, o ile zostały zakwalifikowane za pomocą wartości rel="nofollow" lub rel="sponsored" w tagu <a>”.

    c) Jak wygląda przykładowy link z atrybutem nofollow?

    Oto przykładowy link:

    <a href="https://www.xyz.pl" rel="nofollow">przejdź tutaj</a>

    d) Kiedy stosować atrybut rel nofollow?

    Używaj atrybutu URL "nofollow", gdy chcesz zamieścić przekierowanie do konkretnej strony, ale nie zamierzasz sugerować polecenia lub przekazywać pozycji owej witrynie.

  3. UGC

    a) Jak działa atrybut UGC?

    Atrybut "UGC" (User Generated Content – Content Wygenerowany przez Użytkowników) jest używany do identyfikacji linków, które pojawiają się w treściach stworzonych przez odwiedzających, takich jak komentarze i posty na forum.

    b) Jakie są zalecenia Google dotyczące atrybutu URL "UGC"?

    Ponownie na stronie Centrum wyszukiwarki Google możemy przeczytać, że:

    „Linki do treści użytkowników, takich jak komentarze i posty na forum, zalecamy oznaczać wartością UGC. Jeśli chcesz wyróżnić i nagrodzić godnych zaufania współtwórców, możesz usunąć ten atrybut z linków publikowanych przez subskrybentów lub użytkowników, którzy regularnie tworzą materiały wysokiej jakości”.

    c) Jak wygląda przykładowy link z wartością "UGC"?

    Oto przykład linka, który wykorzystuje atrybut linku UGC:

    <a href="https://www.xyz.pl" rel="ugc">polecam tę stronę</a>

    d) Kiedy stosować atrybut UGC?

    Omawiany atrybut linku powinieneś koniecznie wprowadzić, jeśli pozwalasz np. na zamieszczanie komentarzy na blogu. W przeciwnym razie spamerskie boty mogą szybko wykorzystać ową sekcję, aby zdobywać przekierowania z korzystną mocą SEO.

  4. Noopener

    a) Jak działa atrybut noopener?

    Atrybut "noopener" używany jest w przypadku linków oraz formularzy. Informuje przeglądarkę, aby otworzyła link docelowy w nowym oknie lub karcie, nie dając nowo otwartej stronie żadnego dostępu do oryginalnej strony, która ją otworzyła.

    b) Jakie są zalecenia Google dotyczące atrybutu odnośnika noopener?

    Google nie ma konkretnych zaleceń w przypadku owego oznaczenia. John Mueller potwierdził jedynie, że nie ma on negatywnego wpływu na SEO:

    c) Jak wygląda przykładowy link z atrybutem rel noopener?

    Oto przykład linku, który zawiera omawiany atrybut:

    <a href="https://www.xyz.pl" rel="noopener" target="_blank">Przejdź na tę stronę</a>

    d) Kiedy stosować noopener?

    Atrybut rel="noopener" warto wykorzystywać, jeśli chcesz usprawnić wydajność i bezpieczeństwo swojej strony.

  5. Noreferrer

    a) Jak działa atrybut noreferrer?

    Atrybut "noreferrer", w połączeniu z linkami i formularzami, informuje przeglądarkę, aby otworzyła link docelowy bez wysyłania jakichkolwiek informacji o oryginalnej stronie do nowej witryny. Oznacza to, że nowa strona nie będzie wiedziała, skąd przyszedł użytkownik.

    b) Jakie są zalecenia Google dotyczące atrybutu odnośnika noreferrer?

    Nawiązując do wcześniejszej wypowiedzi Johna Muellera, oznaczenie to nie ma negatywnego wpływu na SEO.

    c) Jak wygląda przykładowy link z atrybutem rel noreferrer?

    Oto przykładowy odnośnik:

    <a href="https://www.xyz.pl" rel="noreferrer" target="_blank">Przejdź na tę stronę</a>

    d) Kiedy stosować atrybut URL "noreferrer"?

    Omawiany atrybut linku siłą rzeczy zawiera w sobie funkcję także rel="noopener", a oprócz tego dodaje kolejną warstwę bezpieczeństwa, więc stosuj go w podobnych sytuacjach.

  6. Alternate

    a) Jak działa atrybut alternate?

    Atrybut linku "alternate" służy do wskazania alternatywnych wersji dokumentu, takich jak tłumaczenia, różne formaty lub treści dostosowane do konkretnych urządzeń.

    b) Jakie są zalecenia Google dotyczące atrybutu odnośnika alternate?

    Na stronie Centrum wyszukiwarki Google w przekazywaniu Google informacji o zlokalizowanych wersjach strony znajdziemy następującą wskazówkę:

    „Dodaj elementy <link rel="alternate" hreflang="lang_code"...> w nagłówku strony, aby wskazać Google wszystkie jej wersje językowe i regionalne. Takie rozwiązanie jest przydatne, jeśli nie masz mapy witryny ani możliwości określenia w swojej witrynie nagłówków odpowiedzi HTTP”.

    c) Jak wygląda przykładowy link z "alternate"?

    Oto przykładowy odnośnik, który wskazuje na alternatywny adres:

    <a href="https://www.xyz.pl/en" rel="alternate" hreflang="en">Angielska wersja strony</a>

    d) Kiedy stosować atrybut rel="alternate"?

    Warto wskazać inne formaty, wersje językowe itp., gdy chcesz pomóc Google zrozumieć zależności między danymi linkami, uniknąć duplikacji i ogólnie przedstawiać użytkownikom lepiej dopasowane treści.

Jak atrybuty linków wpływają na SEO?

Ogólnie rzecz biorąc, omówione wcześniej atrybuty linków przez Google są traktowane jako wskazówki. Oznacza to, że wyszukiwarka nie zawsze będzie ściśle się do nich stosować, ale na pewno zwróci na nie uwagę.

Na szczęście Google całkiem dobrze radzi sobie z oceną różnych odnośników i wie, kiedy uwzględniać je w rankingu, dzięki czemu jest w stanie skutecznie zwalczać spam.

Atrybuty linków – dobre praktyki

Oto kilka przydatnych porad, jeśli chodzi o atrybuty linków:

Oznaczenia można łączyć

W jednym linku mogą być zawarte liczne atrybuty linków. Wystarczy oddzielić je spacjami:

<a href="https://www.xyz.pl" rel="nofollow noopener noreferrer" target="_blank">Przejdź na tę stronę</a>

Nie używaj wyłącznie "nofollow"

Atrybuty linków "sponsored" oraz "UGC" zostały celowo wprowadzone, aby pomóc Google w lepszej analizie treści związanej z przekierowaniami. Nie ignoruj ich zatem, wstawiając zamiast tego wszędzie "nofollow", gdyż może to przynieść nieco gorsze efekty.

Nie przejmuj się aż tak bardzo oznaczeniami dotyczącymi spamu

Choć warto stosować trafne atrybuty linków, nie oznacza to, że jeśli je nieco zaniedbasz, staniesz się bezbronny wobec spamu. Jak wskazuje Google:

„Nadal będziemy uważnie oceniać sposób korzystania z linków w wyszukiwarce, tak jak to było do tej pory, zwłaszcza w sytuacjach, w których brakowało atrybucji”.

Podsumowanie

Odpowiednio dobrane atrybuty linków mogą mieć zauważalny wpływ na pozycjonowanie strony. Jeżeli potrzebujesz pomocy w tym zakresie, umów się z nami na konsultacje z zakresu SEO.

Udostępnij artykuł:
Chcesz stworzyć efektywny link-building?
Zajmiemy się tym!
Oceń artykuł:
4.6
Ocena: 4.6 Liczba głosów: 5