SERP – definicja
SERP (ang. Search Engine Results Page) to strona pokazująca wyniki wyszukiwania Google otrzymane w odpowiedzi na zapytania użytkowników. Dzielą się one na dwa główne rodzaje – organiczne oraz płatne, czyli pochodzące z kampanii Google Ads (znajdują się na górze i dole wyników).

Dlaczego SERP jest ważne dla SEO?
SERP jest ważne dla SEO, ponieważ określa pozycję danej strony internetowej w wynikach wyszukiwania na daną frazę. Działania związane z pozycjonowaniem zmierzają do tego, by zajmować jak najwyższe miejsce w Google’u, najlepiej w TOP 3 - taki wynik zapewnia satysfakcjonujący poziom ruchu na stronie.
SERP - organiczne wyniki wyszukiwania
Ranking SERP jest ustalany przez wewnętrzny algorytm wyszukiwarki i składa się na niego wiele czynników. Nie bez znaczenia jest również historia przeglądania użytkownika czy lokalizacja. Algorytm Google’a jest ściśle tajny, ale wiadomo, że uwzględnia parametry off-page (np. linkowanie zewnętrzne), on-site (np. użycie słów kluczowych w obrębie witryny) czy prędkość ładowania się strony.
Na standardowy wynik wyszukiwania w SERP-ach składa się:
- tytuł strony,
- adres URL,
- metadescription.
Dane strukturalne w SERP-ach
Aby wyróżnić się w wynikach wyszukiwania, warto zadbać o zaimplementowanie na stronie internetowej danych strukturalnych. Umożliwią one wyświetlenie daty publikacji artykułu czy ilości gwiazdek przy produkcie w sklepie internetowym. Takie elementy są wprowadzane za pomocą specjalnych fragmentów kodu wymagających implementacji na stronie www. W związku z tym, że intencje użytkowników są coraz lepiej rozumiane, zapytania w SERP-ach mogą być również wzbogacone np. o wyniki wideo. Algorytm Google’a przewiduje również wyświetlania tzw. sitelinków, czyli stron powiązanych z danym rezultatem.
Featured Snippets a wyniki w SERP-ach
Fragmenty odpowiedzi, które często pojawiają się na pierwszym miejscu po wpisaniu danego zapytania w pole wyszukiwarki, stanowią właśnie featured snippets. Nie ma wówczas konieczności klikania odnośnik do strony, ponieważ odpowiedź (mieszcząca się zwykle w 300 znakach) została zamieszczona niejako z automatu już na pierwszej stronie. Dzieje się tak, ponieważ Google ocenił daną witrynę jako wiarygodne źródło informacji. Warto dodać, że Featured Snippets nazywany jest pozycją 0 w rankingu SERP i powoduje, że w wynikach wyszukiwania widzimy 9 rezultatów, a nie 10, ponieważ treść wyświetlana w ramach Featured Snippets zajmuje więcej miejsca.
Powiązane wpisy na blogu
Współczynnik CTR: kompleksowy poradnik, jak analizować i maksymalizować klikalność
Wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania nie zawsze przekłada się na częste wizyty użytkowników. Co zrobić, aby zachęcić odbiorców do wejścia akurat na Twoją stronę? Jakie błędy być może popełniasz? Przedstawiamy sprawdzone sposoby na poprawę współczynnika klikalności.