SERP – definicja
SERP (ang. Search Engine Results Page) to strona pokazująca wyniki wyszukiwania Google otrzymane w odpowiedzi na zapytania użytkowników. Dzielą się one na dwa główne rodzaje – organiczne oraz płatne, czyli pochodzące z kampanii Google Ads (znajdują się na górze i dole wyników).
Dlaczego SERP jest ważne dla SEO?
SERP jest ważne dla SEO, ponieważ określa pozycję danej strony internetowej w wynikach wyszukiwania na daną frazę. Działania związane z pozycjonowaniem zmierzają do tego, by zajmować jak najwyższe miejsce w Google’u, najlepiej w TOP 3 - taki wynik zapewnia satysfakcjonujący poziom ruchu na stronie.
SERP - organiczne wyniki wyszukiwania
Ranking SERP jest ustalany przez wewnętrzny algorytm wyszukiwarki i składa się na niego wiele czynników. Nie bez znaczenia jest również historia przeglądania użytkownika czy lokalizacja. Algorytm Google’a jest ściśle tajny, ale wiadomo, że uwzględnia parametry off-page (np. linkowanie zewnętrzne), on-site (np. użycie słów kluczowych w obrębie witryny) czy prędkość ładowania się strony.
Na standardowy wynik wyszukiwania w SERP-ach składa się:
- tytuł strony,
- adres URL,
- metadescription.
Dane strukturalne w SERP-ach
Aby wyróżnić się w wynikach wyszukiwania, warto zadbać o zaimplementowanie na stronie internetowej danych strukturalnych. Umożliwią one wyświetlenie daty publikacji artykułu czy ilości gwiazdek przy produkcie w sklepie internetowym. Takie elementy są wprowadzane za pomocą specjalnych fragmentów kodu wymagających implementacji na stronie www. W związku z tym, że intencje użytkowników są coraz lepiej rozumiane, zapytania w SERP-ach mogą być również wzbogacone np. o wyniki wideo. Algorytm Google’a przewiduje również wyświetlania tzw. sitelinków, czyli stron powiązanych z danym rezultatem.
Featured Snippets a wyniki w SERP-ach
Fragmenty odpowiedzi, które często pojawiają się na pierwszym miejscu po wpisaniu danego zapytania w pole wyszukiwarki, stanowią właśnie featured snippets. Nie ma wówczas konieczności klikania odnośnik do strony, ponieważ odpowiedź (mieszcząca się zwykle w 300 znakach) została zamieszczona niejako z automatu już na pierwszej stronie. Dzieje się tak, ponieważ Google ocenił daną witrynę jako wiarygodne źródło informacji. Warto dodać, że Featured Snippets nazywany jest pozycją 0 w rankingu SERP i powoduje, że w wynikach wyszukiwania widzimy 9 rezultatów, a nie 10, ponieważ treść wyświetlana w ramach Featured Snippets zajmuje więcej miejsca.
Powiązane wpisy na blogu
Jak zwiększyć współczynnik CTR w wynikach organicznych?
Nie zawsze wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania przekłada się na częste odwiedziny witryny przez użytkowników. Co zrobić, aby zachęcić odbiorców do wejścia akurat na Twoją stronę?