SERP - co to jest?

SERP – definicja

SERP (ang. Search Engine Results Page) to strona pokazująca wyniki wyszukiwania Google otrzymane w odpowiedzi na zapytania użytkowników. Dzielą się one na dwa główne rodzaje – organiczne oraz płatne, czyli pochodzące z kampanii Google Ads (znajdują się na górze i dole wyników).

Co to jest SERP?

Dlaczego SERP jest ważne dla SEO?

SERP jest ważne dla SEO, ponieważ określa pozycję danej strony internetowej w wynikach wyszukiwania na daną frazę. Działania związane z pozycjonowaniem zmierzają do tego, by zajmować jak najwyższe miejsce w Google’u, najlepiej w TOP 3 - taki wynik zapewnia satysfakcjonujący poziom ruchu na stronie.

SERP - organiczne wyniki wyszukiwania

Ranking SERP jest ustalany przez wewnętrzny algorytm wyszukiwarki i składa się na niego wiele czynników. Nie bez znaczenia jest również historia przeglądania użytkownika czy lokalizacja. Algorytm Google’a jest ściśle tajny, ale wiadomo, że uwzględnia parametry off-page (np. linkowanie zewnętrzne), on-site (np. użycie słów kluczowych w obrębie witryny) czy prędkość ładowania się strony.

Na standardowy wynik wyszukiwania w SERP-ach składa się:

  • tytuł strony,
  • adres URL,
  • metadescription.

Dane strukturalne w SERP-ach

Aby wyróżnić się w wynikach wyszukiwania, warto zadbać o zaimplementowanie na stronie internetowej danych strukturalnych. Umożliwią one wyświetlenie daty publikacji artykułu czy ilości gwiazdek przy produkcie w sklepie internetowym. Takie elementy są wprowadzane za pomocą specjalnych fragmentów kodu wymagających implementacji na stronie www. W związku z tym, że intencje użytkowników są coraz lepiej rozumiane, zapytania w SERP-ach mogą być również wzbogacone np. o wyniki wideo. Algorytm Google’a przewiduje również wyświetlania tzw. sitelinków, czyli stron powiązanych z danym rezultatem.

Featured Snippets a wyniki w SERP-ach

Fragmenty odpowiedzi, które często pojawiają się na pierwszym miejscu po wpisaniu danego zapytania w pole wyszukiwarki, stanowią właśnie featured snippets. Nie ma wówczas konieczności klikania odnośnik do strony, ponieważ odpowiedź (mieszcząca się zwykle w 300 znakach) została zamieszczona niejako z automatu już na pierwszej stronie. Dzieje się tak, ponieważ Google ocenił daną witrynę jako wiarygodne źródło informacji. Warto dodać, że Featured Snippets nazywany jest pozycją 0 w rankingu SERP i powoduje, że w wynikach wyszukiwania widzimy 9 rezultatów, a nie 10, ponieważ treść wyświetlana w ramach Featured Snippets zajmuje więcej miejsca.

Chcesz być widoczny w SERP-ach?
Pomożemy Ci w tym
Oceń stronę:
5
Ocena: 5 Liczba głosów: 2

Powiązane wpisy na blogu