Semantyczne słowa kluczowe (LSI) – czym są i jak je wykorzystać?

Google wciąż rozwija się pod względem uczenia maszynowego czy sztucznej inteligencji. Roboty Google coraz lepiej rozumieją kontekst treści, dzięki czemu odpowiedzi wyszukiwarki na zapytania użytkowników są bardziej precyzyjne i jakościowe. Bez wątpienia algorytmy opierają się na semantycznych słowach kluczowych. Te ułatwiają robotom czytanie ze zrozumieniem. Dowiedz się, jak wykorzystać LSI na swojej stronie. Poznaj przykłady LSI keywords oraz narzędzia służące do ich wyszukiwania.

Semantyczne słowa kluczowe LSI

Czym są semantyczne słowa kluczowe?

Semantyczne słowa kluczowe to zestaw słów kluczowych wybrany np. pod daną publikację, treści na stronie, który zawiera frazę główną oraz wyrazy bliskoznaczne – czasami to synonimy lub słowa związane znaczeniowo z daną frazą główną. Są to słowa pokrewne, które mogą kojarzyć się z głównym słowem kluczowym, dotyczyć tej samej tematyki, a przede wszystkim wskazywać na nią, precyzować ją.

Google zakłada, że pisząc jakościowy artykuł, naturalnie używa się wyrazów bliskoznacznych, semantycznie związanych z głównym tematem. Aby wyszukiwarka trafniej pozycjonowała dane treści i podpowiadała użytkownikowi jakościowe pozycje, roboty Google starają zrozumieć się kontekst fraz i synonimów, przez co skupiają się nie tyle na pojedynczych wyrazach, a całych wyrażeniach. Zakłada się, że do 2% tekstu mogą stanowić klasyczne słowa kluczowe. Pisząc treści, które mają być odbierane przez wyszukiwarki jako interesujące dla odbiorcy, warto skupić się na tym, by artykuł był przejrzysty, a zagadnienia doprecyzowane. Dobrze jest stosować nie tylko dokładne słowa kluczowe, ale i tak zwane frazy z długiego ogona i właśnie kluczowe semantyczne słowa.

Przykłady słów kluczowych LSI

Aby dokładnie zrozumieć, czym są semantyczne słowa kluczowe, warto przyjrzeć się poniższym przykładom:

  • słowa “zamek” i “zamek” mogą oznaczać zupełnie coś innego dlatego, jeśli robot Google zobaczy słowo “zamek” w towarzystwie takich słów jak: królowa, Windsor, stadnina koni, Wielka Brytania, zwiedzanie itd. będzie rozumiał lepiej kontekst artykułu i wiedział, że to nie ten sam zamek, który występuje w towarzystwie takich wyrażeń jak: zepsuty zamek, bluza na zamek, zapięcie kurtki, krawcowa lub: piasek, morze, babki z piasku, zamek na plaży.
  • “para” w towarzystwie takich słów jak: zakochani, randka, małżeństwo oznacza dwoje ludzi. Natomiast w towarzystwie: stan skupienia, woda, ciepło, fizyka, opady deszczu oznacza parę wodną.
  • słowo “róża” może występować jako damskie imię, jako kwiat albo choroba skóry. By zrozumieć, o jakiej róży mowa należy zestawić ją z innymi słowami występującymi w treści, określającymi temat.

Semantyczne słowa kluczowe pomagają robotom Google zrozumieć kontekst artykułu i pozycjonują lepiej treści. Są to słowa, które często występują razem.

Jak wykorzystać semantyczne słowa kluczowe w SEO?

Dzięki semantycznym słowom kluczowym Google lepiej rozumie treści zawarte na stronie. Kategoryzuje słowa kluczowe, zwraca uwagę na ich kontekst, analizuje artykuły ze zrozumieniem, a nie wyszukuje tylko konkretnych słów kluczowych i je zlicza. Roboty Google starają się zrozumieć znaczenie i wydźwięk artykułu lub zapytania użytkownika. Skanując strony, roboty zwracają uwagę na kontekst i kategoryzują trafniej treści na www. Dzięki tej metodzie algorytm jest w stanie jeszcze precyzyjniej połączyć zapytanie użytkownika z proponowaną treścią, tj. wpisem na blogu, czy propozycją artykułu w sklepie online.

Semantyczne słowa należy potraktować jako podpowiedzi dla Google, jeszcze lepsze i mocniejsze doprecyzowanie danego tematu. Właściwie użyte wspierają dane słowa kluczowe i pomagają w zdobyciu wyższej pozycji w wyszukiwarce. LSI pomagają zmniejszyć współczynnik odrzuceń, zapobiegają pozycjonowaniu witryny pod niewłaściwym kątem, sprawiają, że przepływ treści staje się naturalny, co dobrze wpływa zarówno na wyszukiwarki, jak i użytkowników. Warto używać je w taki sposób, by brzmiały naturalnie.

Jak znaleźć semantyczne słowa kluczowe LSI?

Technika latent semantic indexing okazuje się bardzo przydatna w pozycjonowaniu. Ale jak znaleźć właściwe LSI dla danej branży, tematu czy konkretnego zagadnienia?

Autouzupełnianie w wyszukiwarce Google

Do znalezienia semantycznych wyrażeń można użyć po prostu wyszukiwarki Google. Autouzupełnianie podpowiada konkretne słowa, które wspierają frazy kluczowe. Aby je znaleźć, wystarczy w pasku wyszukiwarki wpisać dane słowo i zobaczyć, co automatycznie podpowie Google. Ten sposób można oczywiście wesprzeć dedykowanymi narzędziami takimi jak keywordtool.io i ubersuggest. Które zawierają całą masę LSI keywords.

Semantyczne frazy w autouzupełnieniu

Powiązane obrazy

Skarbnicą pomysłów na słowa kluczowe LSI jest Google Grafika. Wyszukaj słowo kluczowe w obrazach Google i zobacz, jakie frazy Ci się wyświetlą.

Podobne wyszukiwania w Google Grafika

Podobne wyszukiwania

Szukając LSI poprzez wyszukiwarkę Google, warto spojrzeć na dół strony wyszukiwania konkretnej frazy. Tam również znajdują się podpowiedzi dotyczącego tego, czego szukali inni użytkownicy.

Podobne słowa kluczowe LSI

Opisy w wynikach wyszukiwania

Warto przyjrzeć się wynikom wyszukiwania i meta opisami, które wyświetlają się w SERP-ach. Google pogrubia istotne wyrazy, np. dla frazy “pożyczka hipoteczna” wyboldowane jest również słowo “kredyt hipoteczny”, który jest dobrym wsparciem dla danego słowa kluczowego.

Opisy w wynikach wyszukiwania

Dedykowane narzędzia do analizy słów LSI

Darmowe narzędzia dedykowane do analizy słów LSI to na przykład lsigraph.com i lsikeywords.com. Oba działają w podobny sposób – wystarczy wpisać słowo kluczowe, dla którego szuka się semantycznego wsparcia, a program poda listę wyrazów, które można użyć w artykule, czy w treści na stronie www.

Google Keyword Planner

Planer Słów Kluczowych Google jest również dobrym narzędziem do wyszukiwania LSI. Szukanie LSI poprzez Planner można wykonać nie tylko wpisując w wyszukiwarkę daną frazę, ale również podając link do www konkurencji. Najlepiej takiej strony internetowej, która jest lepiej wypozycjonowana niż twoja www. Tym sposobem można odnaleźć naprawdę trafne frazy, które bez wątpienia pozytywnie wpłyną na pozycje strony.

Optymalizacja treści pod wyszukiwanie semantyczne

Gdy masz już listę słów, warto wiedzieć, które z nich wybrać i w jaki sposób użyć ich na swojej stronie. Warto zdecydować się na słowa, które rzeczywiście pasują do tematyki strony czy danego artykułu. Można sprawdzić ich potencjał, tj. miesięczną ilość wyszukiwań – jeśli jest duża, lepiej stworzyć oddzielny artykuł z daną frazą niż stosować ją jako wsparcie. Taki artykuł również dobrze wpłynie na pozycjonowanie całej strony. Wybierając semantyczne słowa, trzeba skupić się na tym, by faktycznie były wsparciem dla frazy głównej, precyzowały ją.

Gdzie umieszczać semantyczne słowa kluczowe? W tytułach stron, artykułów, nagłówkach h1-h6, adresach url, meta tagach, w pierwszym i ostatnim akapicie tekstu, linkach i opisach obrazów. Starając się zachować spójność i naturalność, dbając o wrażenia użytkownika. LSI mogą być stosowane jako zamienniki głównych słów kluczowych, którymi nie może być nasycony cały artykuł czy strona. Należy zadbać o naturalność – zarówno frazy kluczowe, jak i semantyczne nie mogą brzmieć sztucznie. Tekst powinien dostarczać konkretnych informacji użytkownikowi, być użyteczny, ale i zrozumiały.

Jak często używać semantycznych słów kluczowych w treści? Dobrze założyć sobie stały współczynnik, np. 4-5 LSI na 1000 znaków. Treść na stronie nie może być nimi przesycona.

Podsumowanie – słowa kluczowe LSI a Google

Google coraz częściej wykorzystuje semantyczne słowa kluczowe do analizy treści. Firma cały czas dąży do prezentowania wyników wyszukiwania, które najbardziej odpowiadają intencją użytkowników. Wciąż chce promować jakościowe artykuły i strony, odpowiadać na potrzeby klientów. Priorytetem jest szybkie i trafne wyszukiwanie. Stąd warto pomóc robotom Google odkryć swój artykuł, sklep, stronę, stosując w kampaniach content marketingowych czy strategii SEO właśnie LSI keywords. Zwiększają one nawet o 15% szansę wyszukiwania fraz, które wcześniej nie były widoczne dla robotów. To naprawdę wysoka wartość.

Udostępnij artykuł:
Chcesz wykorzystywać LSI na swojej stronie?
Pomożemy Ci w tym