Broken link - definicja
Broken link (niedziałający link, zepsuty link, dead link) to link, który z różnych przyczyn nie działa.
Zepsuty link sprawia, że użytkownik nie może sprawdzić jego zawartości, a serwery oznaczają go najczęściej jako 404 (not found).
Jak znaleźć broken links na stronie?
Niedziałające linki można wyszukać ręcznie, choć będzie to mało opłacalne i bardzo czasochłonne. W tym celu należy przejść witrynę strona po stronie i kliknąć każdy napotkany URL. Dotyczy to także menu, stopki, pasków bocznych, CTA.
Zamiast samodzielnego sprawdzenia zepsutych linków, zdecydowanie lepszym sposobem będzie skorzystanie z odpowiednich narzędzi. Oto kilka najważniejszych, dzięki którym skutecznie wykryjesz broken links w swojej witrynie.
Google Search Console
W wyszukaniu niedziałających linków pomoże Google Search Console. By sprawdzić, czy w obrębie witryny znajdują się jakiekolwiek URL-e tego typu, należy zalogować się na swoje konto GSC i wybrać zakładkę Strony. Wówczas pokaże się listing „Dlaczego strony nie są indeksowane”. Jako jedną z przyczyn wskazane będzie: „Nie znaleziono (404)”. Tutaj można zobaczyć czy i ile jest podstron zawierających błąd 404.
Narzędzia do crawlowania strony
Bardzo dobrym sposobem na sprawdzenie dead linków jest Screaming Frog. Wystarczy, że wpiszesz we wskazane okno (górna część strony) link do swojej witryny. Klikniesz Start i poczekasz na załadowanie się linków. Następnie wybierzesz Response Codes i Client Error (4xx). Dzięki temu zobaczysz wszystkie zepsute URL-e. Więcej szczegółów poznasz, klikając Inlinks na dole strony.
Wtyczki do przeglądarki, darmowe programy i strony
Dead links można znaleźć też przy pomocy wtyczek, np. Broken Link Checker od Atomseo albo darmowych programów, takich jak Broken Links Checker od Ryte. Istnieją także strony, które w szybki sposób zweryfikują obecność zepsutych linków na stronie, np. brokenlinkcheck.com lub deadlinkchecker.com.
Jak zepsute linki wpływają na SEO?
Google podkreśla, że błędy 404 nie zagrażają bezpośrednio SEO. Mają jednak wpływ na negatywne doświadczenia użytkowników i wyższy współczynnik odrzuceń. Zepsute linki marnują także potencjał link juice, ponieważ witryny linkujące do stron z błędem 404 nie przekażą jej mocy, która, jak wiadomo, jest jednym z kluczowych czynników w SEO. To wszystko składa się na obniżenie autorytetu strony, a w konsekwencji także na ranking w wyszukiwarce.
Broken Link Buidling
Martwe linki mogą znajdować się w obrębie witryny (wewnętrznie) i poza nią (zewnętrznie). Pierwsze kierują do innych podstron w serwisie, a drugie z innych domen do naszego serwisu. Broken Link Building dotyczy linków przychodzących do strony i polega na znajdowaniu uszkodzonych URL-i, kontaktowaniu się z właścicielem strony i wskazywaniu miejsca, w którym znajduje się dead link. Częstą praktyką jest proponowanie zamiany niedziałającego linku na ten pochodzący z naszej strony. Dzięki temu my zdobędziemy link, a witryna pozbędzie się martwego odnośnika i zastąpi go jakościowym.
Powiązane wpisy na blogu
Czym są nienaturalne linki przychodzące? Definicja i przykłady
Linki przychodzące od zawsze odgrywały istotną rolę w SEO. Jednak pod wpływem zmiany algorytmów Google’a należy się obecnie wystrzegać nienaturalnych odnośników, które mogą powodować nałożenie kary na stronę.
Linkowanie wewnętrzne – podstawy i najlepsze praktyki
Pozycjonowanie stron to trudna sztuka, w której w grę wchodzi wiele zmiennych. Na szczęście na niektóre elementy tego procesu masz bardzo duży i bezpośredni wpływ. Do tej kategorii można zaliczyć linkowanie wewnętrzne.
Linki nofollow a follow – co musisz wiedzieć?
Odnośniki nofollow i linki dofollow są kluczowymi elementami link buildingu. Linkowanie zewnętrzne pomaga stronie osiągnąć wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania i wzmacnia autorytet domeny.