Mapa strony HTML - definicja
HTML Sitemap to zbiór wszystkich podstron w witrynie, pokazujący jej strukturę. Jest zazwyczaj tworzona w przypadku większych serwisów. Dostęp do mapy strony mają zarówno użytkownicy, jak i roboty wyszukiwarki, a link do mapy strony html znajduje się zazwyczaj w stopce witryny.
Przykład mapy strony. Żródło: eZebra
XML Sitemap vs HTML Sitemap
Najważniejsza różnica między XML Sitemap a HTML Sitemap polega na tym, że pierwsza jest stworzona do odczytywania przez roboty (crawlery), natomiast mapa strony HTML powstała z myślą o użytkownikach i ma na celu ułatwienie im poruszanie się po stronie. Tak więc użytkownicy mogą zobaczyć jedynie wersję HTML, nie XML.
Różnica polega także w zaprojektowaniu mapy. HTML powinno się tworzyć z myślą o użytkownikach - ich potrzebach i komforcie wyszukiwania informacji na stronie. Natomiast konfiguracja XML nie musi uwzględniać problemu UX, ponieważ tworzy się ją dla robotów.
Dlaczego mapa witryny w formacie HTML jest ważna?
- Pozwala zorganizować adresy URL w witrynie - utworzenie mapy strony HTML jest ważne nie tylko z punktu widzenia SEO, ale także UX. Dzięki niej użytkownicy będą widzieli uporządkowaną strukturę podstron, a to pozwoli na sprawniejsze znalezienie tego, czego szukają.
- Ułatwia kategoryzację najważniejszych stron - właściwie stworzona mapa witryny umożliwia crawlerom zrozumienie struktury podstrony i zależności między poszczególnymi treściami, co ułatwia robotom pracę i wspiera indeksację strony.
- Zwiększa prawdopodobieństwo pojawienia się na wysokich pozycjach w wyszukiwarce.
- Daje możliwość znalezienia linków wewnętrznych, do których wyszukiwarka może mieć problem z dotarciem ze względu na błędy optymalizacyjne.
Co powinno znaleźć się w mapie witryny HTML?
Żeby HTML sitemapa mogła w stu procentach spełniać swoją funkcję, warto wiedzieć, co powinna zawierać.
-
Organizacja linków
Uporządkowany zbiór linków da jasną wskazówkę botowi Google, które elementy na stronie traktować priorytetowo podczas indeksacji. Dzięki temu poprawiasz proces crawlingu na stronie.
Co ważne - adresy wykluczone w robots.txt również nie powinny być umieszczane w sitemapie HTML.
-
Optymalizacja anchor text
Tworząc mapę strony HTML należy używać odpowiednio dobranych anchor textów zawierających słowa kluczowe. Linkowanie z wykorzystaniem konkretnych fraz pozwoli wskazać wyszukiwarce tematykę każdej podstrony i wspomoże w procesie zdobywania wysokich pozycji na te frazy.
-
Ograniczona liczba linków
Żeby Twoja sitemapa HTML była jak najbardziej zrozumiała, powinna mieć do 50 000 linków. Jeśli masz ich więcej, najlepiej podziel URL-e na osobne tematy i stwórz według nich nowe mapy strony.
Powiązane wpisy na blogu
Czym są nienaturalne linki przychodzące? Definicja i przykłady
Linki przychodzące od zawsze odgrywały istotną rolę w SEO. Jednak pod wpływem zmiany algorytmów Google’a należy się obecnie wystrzegać nienaturalnych odnośników, które mogą powodować nałożenie kary na stronę.
Anchor text w SEO – czym jest tekst kotwicy i dlaczego jest ważny?
Anchor text to niepozorny, lecz niezwykle ważny element optymalizacyjny na stronach internetowych. Jego nieprawidłowe stosowanie może spowodować poważne konsekwencje dla Twojej witryny.
Linkowanie wewnętrzne – podstawy i najlepsze praktyki
Pozycjonowanie stron to trudna sztuka, w której w grę wchodzi wiele zmiennych. Na szczęście na niektóre elementy tego procesu masz bardzo duży i bezpośredni wpływ. Do tej kategorii można zaliczyć linkowanie wewnętrzne.