Prowadzenie zyskownego e-commerce to duże wyzwanie. Jednym z podstawowych czynników decydujących o sukcesie jest oczywiście zdobywanie klientów. Jeśli masz z tym problem, ten artykuł z pewnością Ci pomoże. Poznasz cztery sprawdzone i praktyczne metody dotyczące tego, jak zwiększyć ruch w sklepie internetowym. Dzięki nim Twoja witryna stanie się popularniejsza i zacznie generować większe przychody.
1. Generowanie ruchu dzięki płatnym reklamom
Płatne reklamy to świetny sposób na szybkie (choć często stosunkowo kosztowne) pozyskanie nowych klientów. Przyjrzyjmy się głównym kanałom, z których warto korzystać.
Google Ads
Google Ads to sieć reklamowa funkcjonująca w charakterze pay-per-click. Sprzedawcy ustawiają stawki w przypadku reklamy na dane słowo kluczowe. Wysokość tej kwoty oraz inne czynniki decydują o tym, czyja reklama ukaże się najwyżej. Co najważniejsze, płacisz nie za samo rozpoczęcie kampanii reklamowej w sieci Google Ads, lecz za poszczególne kliknięcia.
Same reklamy mogą znajdować się w różnych miejscach:
Product Listing Ads
Reklama tekstowa
Reklama w sieci reklamowej Google
Reklamy na Facebooku
Facebook to największa platforma społecznościowa na świecie. Jeśli chcesz zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym, na pewno znajdziesz tutaj potencjalnych klientów. Najlepszym sposobem na to jest uruchomienie kampanii reklamowej.
Narzędzia dostarczane przez Facebooka pozwalają na bardzo precyzyjne zawężenie grupy docelowej. Dzięki temu Twoje reklamy trafią do tych osób, które z chęcią odwiedzą Twój sklep internetowy.
Reklamy na Instagramie
Spośród licznych platform społecznościowych Instagram jest szczególnie przydatny w przypadku e-commerce. Dlaczego? Otóż wiele sklepów sprzedaje produkty, których wizualna strona ma duże znaczenie podczas podejmowania decyzji zakupowej (np. ubrania).
Tak się akurat składa, że aktywność na Instagramie polega głównie na publikacji i udostępnianiu zdjęć. Z tego powodu platforma stanowi świetne środowisko do promowania Twojego sklepu internetowego. Możesz tworzyć reklamy w formie zdjęć, filmów, karuzel zdjęć, kolekcji i generować dzięki nim zainteresowanie.
2. Zwiększenie ruchu poprzez e-mail marketing
Choć w porównaniu z wieloma innymi kanałami sprzedaży e-mail marketing może wydawać się nieco przestarzały, to jednak dalej stanowi świetny sposób na pozyskiwanie nowych klientów. Okazuje się nawet, że w porównaniu z innymi metodami często odznacza się najlepszym ROI (zwrot z inwestycji), generując ok. 40$ na każdy wydany dolar. W przypadku tego narzędzia marketingowego musisz zatem zwrócić uwagę na dwie zasadnicze kwestie.
Zbieranie adresów e-mail
Postaraj się wycisnąć jak najwięcej z ruchu w sklepie internetowym, jaki masz obecnie. Zachęcaj dlatego odwiedzających do zapisania się na Twoją listę mailingową. Gdy zostawią Ci swój adres, będziesz mógł stale pozostawać z nimi w kontakcie. Najlepiej oczywiście umiejętnie ich do tego zachęcić. Wiele sklepów oferuje coś w zamian za zapisanie się na listę. Może to być np. przydatny e-book albo kupon rabatowy. Propozycja subskrybowania Twojego newslettera powinna także być umieszczona w kilku miejscach na witrynie sklepu. Warto też zastosować pop-up’y, które będą do tego zachęcać, gdy odwiedzający wchodzi na stronę lub zamierza ją opuścić.
Wysyłanie newslettera
Do zarządzania newsletterem najlepiej wykorzystywać specjalnie stworzone w tym celu narzędzia jak MailChimp, GetResponse czy SendPulse. Wiele z nich oferuje także darmowe plany, których funkcjonalność jest oczywiście ograniczona, ale sprawdzi się w przypadku mniejszych kampanii. Za pomocą takich narzędzi będziesz także w stanie zaprojektować sam szablon wiadomości, jak i śledzić wyniki kampanii. Rozwiązania te są zwykle integrowalne z większością platform e-commerce.
3. Marketing treści jako metoda pozyskiwania ruchu
Content marketing to jeden z najlepszych sposobów na stałe zwiększenie ruchu. Tworzenie i publikacja przydatnych treści wymaga oczywiście odpowiedniego wysiłku i przynosi efekty po długim czasie. Jednak na pewno będą one tego warte. Przyjrzyjmy się zatem najlepszym kanałom marketingu treści, za pomocą których będziesz w stanie zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym.
Blog
Nie traktuj sklepu internetowego jedynie jako „wystawy” produktów. Wielu klientów ma różne obawy przed zakupem lub nie jest do końca pewna, na co się zdecydować. Publikowanie przydatnych poradników, newsów branżowych i innych ciekawych treści na pewno wzbudzi u nich zainteresowanie Twoją ofertą. Wielu właścicieli sklepów skupia się na opisach produktów, aby wypromować się na odpowiednie słowa kluczowe. Oczywiście jest to świetna metoda, jednak artykuły blogowe dają znacznie więcej swobody, aby wypozycjonować się na odpowiednie frazy.
Przeczytaj także:
Blog w sklepie internetowym, czyli duet idealnyWpisy gościnne
Najlepiej generować ruch w sklepie internetowym z różnych miejsc w sieci. Z tego powodu powinieneś zająć się publikacją wartościowych wpisów nie tylko na swoim blogu, ale i na portalach zewnętrznych. Część z nich pobiera opłatę za zamieszczenie artykułu, ale wiele chętnie przyjmie je za darmo. Taka metoda to świetny sposób nie tylko na zwiększenie ruchu, ale i ogólne poprawienie rozpoznawalności Twojej marki. Co bardzo ważne, w ten sposób naturalnie zdobywasz wartościowe linki kierujące do Twojego sklepu.
Treści generowane przez użytkowników
Po co samemu przygotowywać treści, jeśli ktoś do pewnego stopnia może zająć się tym za Ciebie? Zastanów się więc, jak kreatywnie wykorzystać content generowany przez użytkowników (UGC – user generated content). Stwórz np. sekcję z opiniami klientów, którzy w obszerny sposób opisują swoje pozytywne doświadczenia z Twoim sklepem i zakupionymi w nim produktami. Inny pomysł – zorganizuj konkurs, w którym klienci wysyłają swoje przepisy. Najlepsze z nich umieść w bazie przepisów lub stwórz z nich darmowy e-book. Możliwości jest naprawdę sporo.
Tematyczne fora internetowe
Aktywność na forach to niszowy, ale także skuteczny sposób na pozyskanie ruchu w sklepie internetowym. Znajdź poszczególne działy lub nawet całe serwisy poświęcone kategoriom produktów, które sprzedajesz. Załóż oficjalne konto sklepu, ale pamiętaj, by nie wspominać o swojej ofercie cały czas. Przede wszystkim bądź pomocny dla innych użytkowników, a w ten sposób z biegiem czasu zdobędziesz świetną reputację.
4. Jak zwiększyć ruch w sklepie internetowym dzięki SEO?
Jeśli mowa o świetnym ruchu w sklepie internetowym, to nie można zapomnieć o pozycjonowaniu stron. Zwróć uwagę przede wszystkim na następujące techniki.
Strategia long tail
Long tail to tzw. frazy na długi ogon. Składają się one z 3 i więcej słów (np. czerwona sukienka wieczorowa). Ich główną zaletą jest to, że są mniej konkurencyjne od krótkich, popularnych fraz (np. sama sukienka). Oprócz tego jasno komunikują, jakim rodzajem produktu jest zainteresowany potencjalny klient. Pozycjonowanie się na takie frazy to świetny sposób na pozyskanie ruchu w sklepie internetowym, nawet jeśli rywalizujesz z dużą konkurencją.
Meta opisy
W przypadku meta opisów rozróżniamy meta title i meta description. Decydują one o tym, jak prezentuje się odnośnik do Twojej strony w wynikach wyszukiwania:
Odpowiednia optymalizacja tych elementów pozwoli Ci zwiększyć ruch. Pamiętaj, aby zawierać w nich powiązane słowa kluczowe. Meta description to szczególnie ważny element, gdyż w tej krótkiej wiadomości jesteś w stanie przekazać wartość produktu i zachęcić do odwiedzenia strony.
Optymalizacja zdjęć
Jak pokazuje wiele analiz, Google coraz częściej przedstawia zdjęcia w wynikach wyszukiwania. Warto je dlatego odpowiednio optymalizować. Z tego powodu nie zapominaj o dodaniu do nich alternatywnych opisów, gdy zamieszczasz je na stronie. Zawrzyj w nich powiązane słowa kluczowe, aby zwiększyć szansę na to, że wyświetlą się w odpowiedzi na konkretne zapytania.
Dane strukturalne
Dzięki danym strukturalnym jesteś w stanie przedstawić w wynikach wyszukiwania znacznie więcej informacji:
Aby je dodać, skorzystaj z darmowych narzędzi od Google.
Jak generować ruch w sklepie internetowym – podsumowanie
Zastosuj się do tych rad, a ruch w Twoim sklepie oraz generowane zyski na pewno wzrosną. Pamiętaj też, że w przypadku niektórych z tych technik potrzeba oczywiście czasu i cierpliwości, zanim zobaczysz rezultaty.