Data driven SEO, czyli pozycjonowanie w oparciu o dane

blog-banner-bee

Podejście data driven w pozycjonowaniu może przynieść Ci wiele korzyści. Na czym ono dokładnie polega? Jak je realizować? Tego dowiesz się w tym artykule.

Data driven w SEO

Czym jest data driven SEO?

Termin „data driven” odnosi się do praktyki gromadzenia i analizowania danych jakościowych oraz ilościowych w celu wykorzystania ich w rozwoju różnych procesów.

Data driven SEO to strategia wykorzystująca takie dane jako główny fundament, na którym to oparte będą wszelkie działania z zakresu optymalizacji – od doboru słów kluczowych, kwestie techniczne aż po link building.

Warto jeszcze raz podkreślić, że kluczem jest tutaj wykorzystanie owych danych jako centralnej części rozwoju strategii pozycjonowania. Bazowanie na starannie zgromadzonych informacjach zawsze było w jakiś sposób częścią SEO, jednak w wielu przypadkach podejście data driven traktowano jako bonus, dodatkową procedurę, a nie centrum uwagi.

SEO w oparciu o dane

Dlaczego warto rozważyć podejście data-driven w SEO? Rozważmy główne powody:

  • Analiza słów kluczowych
  • Optymalizacja wartości dwell time
  • Optymalizacja współczynnika klikalności (CTR)
  • Link building
  • Content marketing
  • Ogólna widoczność w Google
  • Pozycjonowanie lokalne

Omówimy, na jakie konkretne metryki w ich przypadku należy zwracać uwagę.

  1. Analiza słów kluczowych

    W kontekście data driven SEO ten etap jest jednym z najłatwiejszych do zrealizowania, jako że istnieje mnóstwo narzędzi, które pozwalają na precyzyjną analizę danych dotyczących słów kluczowych.

    Nie wystarczy jednak zebrać jedynie informacji na temat najpopularniejszych fraz. Aby podejście data driven miało sens, zwracaj uwagę na liczne dane dotyczące słów kluczowych i analizuj je w kontekście:

    • Liczba zapytań – dane o wolumenie wyszukiwań mogą pomóc w określeniu popularności słowa kluczowego i tego, czy warto je targetować.
    • Konkurencyjność – informacja na temat tego, jak wiele stron (i jak intensywnie) stara się pozycjonować na daną frazę, pozwoli określić, czy targetowanie danego zapytania jest realne.
    • Wartość kosztu za kliknięcie (w reklamie PPC) – średni koszt stawki CPC w Google Ads to dodatkowy sygnał, pomagający w określeniu konkurencyjności danej frazy oraz jej ogólnego komercyjnego potencjału.
    • Sezonowość – dana fraza może być bardzo popularna, jednak po bliższej analizie okazuje się, że podlega dużym wahaniom w zależności od pory roku. W długoterminowej perspektywie tego typu czynnik koniecznie należy mieć na uwadze.

    Dzięki gromadzeniu informacji na temat fraz kluczowych będzie Ci łatwiej zoptymalizować działania z zakresu ogólnej strategii SEO i content marketingu.

  2. Optymalizacja wartości dwell time

    Dwell time to czas, jaki użytkownik spędza na danej stronie, zanim wróci do wyników wyszukiwania. Nie należy go mylić ze współczynnikiem odbicia (bounce rate). Więcej na temat współczynnika odbicia i tego, dlaczego należy go analizować w kontekście innych metryk (jak właśnie dwell time), możesz dowiedzieć się z artykułu „Jak obniżyć współczynnik odrzuceń na stronie? 7 wskazówek”.

    Na jakie zatem wartości zwracać uwagę w przypadku owej metryki, aby uzyskać szerszy obraz? Oto kilka z nich:

    • Średnia liczba stron na sesję – duża wartość wskazuje na to, że użytkownicy interesują się ogólnym contentem danej strony i postanawiają zapoznać się z dodatkową treścią.
    • Odsetek powracających użytkowników – z dwell time w szerszej skali powiązana jest także liczba użytkowników, którzy w wybranym okresie wrócili na stronę, aby ponownie zapoznać się z tym samym lub innym contentem.
    • Strony wejścia i wyjścia – analizując średni czas, jaki użytkownicy spędzili na Twojej stronie, warto wziąć pod uwagę także to, poprzez jakie podstrony odwiedzający trafiają zwykle na witrynę. Przydatnych informacji na temat tego, który content szczególnie poddać optymalizacji, dostarczy także wiedza o tych stronach, poprzez które użytkownicy opuszczają witrynę.

    Dzięki optymalizacji wartości dwell time z zastosowaniem podejścia data driven będziesz w stanie zrozumieć, jak użytkownicy wchodzą w interakcje z Twoim contentem i co przykuwa ich uwagę. Pomoże Ci to także w poprawie kolejnego czynnika, który teraz omówimy.

  3. Optymalizacja współczynnika klikalności (CTR)

    CTR określa, jaki odsetek użytkowników, którzy zobaczyli np. link do Twojej strony w wynikach wyszukiwania, kliknęło go, a tym samym odwiedziło stronę. Jeśli przykładowo dana podstrona w SERP-ach w danym okresie była widoczna 100 razy i wygenerowała 5 odwiedzin, CTR wynosi 5%.

    Warto wiedzieć nie tylko to, jak zwiększyć CTR, ale także jak analizować ową wartość w szerszym kontekście:

    • Organiczne CTR – click through rate mierzony w przypadku odwiedzin z organicznych wyników wyszukiwania.
    • Płatne CTR – click through rate mierzony w przypadku płatnych reklam w Google Ads (może on być nawet 20x niższy w porównaniu do organicznych, jak wskazują na to pewne analizy).
    • CTR w przypadku poszczególnych urządzeń – CTR może drastycznie różnić się w zależności od tego, czy ruch jest analizowany w kontekście mobile, czy desktop.

    Taka dokładna analiza danych dotyczących współczynnika klikalności potrafi dostarczyć przydatnych informacji, jeśli chodzi o optymalizację np. poszczególnych artykułów blogowych, kanałów sprzedaży czy formatu reklam w Google Ads.

    Jak obliczyć współczynnik klikalności CTR?
  4. Content marketing

    Zagadnieniu marketingu treści w kontekście data driven można poświęcić cały rozbudowany artykuł. Skupmy się jednak na kilku najważniejszych metrykach w tym aspekcie:

    • Widoczność treści konkurencji – gromadź dokładne dane na temat tego, jakie tematy porusza konkurencja i jaką widoczność dzięki temu generuje. W ten sposób łatwiej będzie Ci ustalić, jakie tematy zyskują zainteresowanie oraz jak przygotować podobny, ale lepszy content.
    • Persony grupy docelowej – przygotuj dokładne profile osób, do których chcesz trafić, określając takie detale jak wiek, zatrudnienie, zarobki, zainteresowania, plany itp. Tego typu dokładne dane demograficzne pomogą Ci zaplanować strategię contentową.
    • Analiza trendów – w planowaniu ogólnego contentu pomoże także ogólna analiza trendów, jakie dominują w Twojej branży. W tym celu warto skorzystać z takich narzędzi jak Google Trends.

    Gdy przyjmiesz podejście data driven w marketingu treści, będziesz w stanie lepiej zaplanować całą swoją strategię i być zawsze na czasie z najnowszymi trendami.

  5. Ogólna widoczność w Google

    Jeśli chcesz mierzyć to, jak algorytmy Google postrzegają Twoją witrynę, możesz skupić się na wielu przydatnych metrykach. W tym celu najlepiej jednak korzystać z rozbudowanych narzędzi jak Senuto, SEMSTORM, Ahrefs, Google Search Console czy Google Analytics.

    Oto kilka metryk, na których warto się skupić:

    • Średni ruch – dokładnie mierz to, ile ruchu w skali dnia/tygodnia/miesiąca ogólnie generuje Twoja strona. Warto także skupić się na takiej analizie w przypadku konkretnych, najważniejszych podstron (np. głównych usług i produktów).
    • Widoczność na wybrane frazy – monitoruj to, jakie średnie pozycje w wynikach wyszukiwania zajmujesz na najważniejsze dla Ciebie frazy kluczowe.
    • Udział ruchu na urządzeniach mobilnych – w przypadku wielu stron wizyty z urządzeń przenośnych odpowiadają nawet za 50% ruchu. Monitoruj tę wartość, gdyż spadki w tym zakresie mogą wskazywać na to, że Twoja witryna nie jest odpowiednio zoptymalizowana z myślą o tych urządzeniach.

    Analizując tego typu dane w kontekście pozycjonowania, łatwiej będzie Ci zyskać szersze spojrzenie na swoją sytuację w Google oraz wyciągnąć więcej przydatnych informacji z innych omówionych w tym artykule kategorii.

  6. Pozycjonowanie lokalne

    Pozycjonowanie lokalne to podkategoria SEO, w przypadku której także warto zastosować podejście data driven. W tym kontekście warto analizować następujące metryki:

    • Liczba wyświetleń Profilu Firmy w Google (wcześniej Google Moja Firma) – widoczność owego profilu to jeden z najbardziej wymiernych wskaźników popularności, jeśli chodzi o zapytania lokalne.
    • Liczba opinii w Profilu Firmy w Google – mała liczba napływających pozytywnych recenzji może wskazywać na to, że nie zachęcasz w odpowiednim zakresie swoich klientów do pozostawiania opinii.
    • Liczba wpisów NAP wizytówki NAP to dobry, dodatkowy sposób na poprawę swojej widoczności w przypadku zapytań lokalnych.

    Pozycjonowanie lokalne wiąże się z wieloma dodatkowymi wyzwaniami, jednak dzięki podejściu data driven łatwiej będzie Ci prześcignąć konkurencję.

Podsumowanie

Pozycjonowanie strony realizowane na podstawie założeń data driven pomoże Ci osiągnąć świetne efekty i wyprzedzić konkurencję. Dlatego postaraj się śledzić dokładne dane w kontekście kategorii, które omówiliśmy, a na pewno uzyskasz dzięki temu szerszą perspektywę.

Udostępnij artykuł:
Chcesz rozwijać swoją stronę w oparciu o twarde dane?
Umów się na darmowy audyt SEO
Oceń artykuł:
0