Wizytówki NAP - czym są i jak wspierają SEO lokalne?

blog-banner-bee

Pozycjonowanie lokalne to dla wielu firm podstawowy sposób na zdobywanie klientów przez internet. Jednym z kluczowych elementów tego typu strategii są wizytówki NAP. Na czym dokładnie polegają? Jak je skutecznie wykorzystać? Tego dowiesz się w tym artykule.

Wizytówka NAP

Wizytówki NAP – czym są i jaki związek mają z pozycjonowaniem lokalnym?

Pozycjonowanie to proces, który skupia się na takim dostosowywaniu strony, aby była widoczna w wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie lokalne koncentruje się z kolei na zdobywaniu pozycji w przypadku zapytań o charakterze właśnie lokalnym – można je poznać po tym, że towarzyszy im określona lokalizacja geograficzna (np. „pielęgnacja ogrodów Katowice”, „pozycjonowanie Wrocław”).

Według jednej z analiz przeprowadzonych przez Moz istnieje kilka czynników, które w mniejszym lub większym zakresie przyczyniają się do ogólnej widoczności w lokalnych wynikach wyszukiwania:

  • Profil Firmy w Google (np. dobór słów kluczowych, odległość od osoby wprowadzającej zapytanie) – 25,12%;
  • linki (np. ilość linków i ich źródło) – 16,54%;
  • recenzje (np. ilość recenzji użytkowników i ich źródła) – 15,44%;
  • czynniki on-page (np. autorytet domeny, targetowane słowa kluczowe) – 13,82%;
  • cytowania (w szczególności właśnie wpisy NAP) – 10,82%;
  • sygnały behawioralne (np. dwell time, połączenia telefoniczne nawiązane za pośrednictwem strony) – 9,56%;
  • personalizacja (ogólne dostosowanie przedstawianych treści do użytkownika) – 5,88%;
  • media społecznościowe (np. widoczność na Twitterze, Facebooku i Instagramie) – 2,82%.

Jak widać, wymienione tutaj wpisy NAP także mają całkiem duży udział.

Czym zatem są dokładnie wizytówki NAP? NAP to skrót od Name, Address, Phone Number (imię i nazwisko/nazwa firmy, adres, numer telefonu). Tego typu podstawowe dane pozwalają zidentyfikować przedsiębiorstwo i znaleźć je lokalnie.

W zależności od miejsca publikacji wizytówki NAP mogą być wypełnione dodatkową treścią w mniejszym lub w większym zakresie. Oto przykładowy wpis tego typu:

Wizytówka NAP przykład

Źródło: Baza firm

Profil Firmy w Google (wcześniej Google Moja Firma) jest do pewnego stopnia właśnie taką wizytówką. W tym artykule będziemy jednak skupiać się na mniejszych wpisach tego typu, które zamieszcza się w takich miejscach jak:

  • branżowe katalogi firm,
  • lokalne katalogi firm,
  • strony z ofertami pracy,
  • tematyczne portale branżowe,
  • oficjalne strony miast i województw,
  • media społecznościowe.

Jak wizytówki NAP wpływają na pozycjonowanie lokalne?

Lokalne cytowania (ang. local citations) to wpisy na zewnętrznej stronie internetowej, które zawierają istotne informacje na temat danej firmy. Choć nie ma w nich zawartego linku kierującego do strony danej firmy, to tego typu informacje Google będą wpływać pozytywnie na wartość Twojej domeny i zaufanie ze strony wyszukiwarki. Jednocześnie będą kluczowe z punktu widzenia widoczności Twojej wizytówki w mapach znajdujących się w wynikach wyszukiwania na zapytania lokalne (Google Map Pack / Local Pack).

Linki zwrotne to z kolei odnośniki na zewnętrznych stronach internetowych, które przekierowują na witrynę danej firmy. Jeśli mamy do czynienia z linkiem dofollow, Google będzie traktować go jako wskazówkę, iż docelowa strona internetowa jest godna zaufania, co bardzo pomoże z punktu widzenia SEO. Linki nofollow oczywiście także mają pewną wartość, gdyż pomagają przesłać ruch z tego typu wizytówki do docelowej strony firmy, jednak nie przekazują typowej „mocy SEO”.

Jak w tym wszystkim odnajdują się wizytówki NAP? Wszystko zależy od miejsca publikacji, jak i charakteru samej firmy. Jeśli dana firma nie ma w ogóle strony oraz polega głównie na widoczności np. w Mapach Google, wpisy o charakterze lokalnych cytowań w pełni wystarczą.

Jeśli jednak przedsiębiorstwu zależy także na widoczności strony w wyszukiwarce Google, najlepiej, aby wizytówki NAP zawierały także adres strony internetowej w postaci linku dofollow. Jego brak oczywiście nie przekreśla całkowicie wartości wizytówki, jednak jeśli dzięki tworzeniu NAP-ów możesz jednocześnie poprawić profil linków zwrotnych, odniesiesz wiele korzyści pod względem SEO.

Dlaczego wizytówki NAP powinny być spójne?

Celem spójności NAP jest to, aby we wszystkich wizytówkach znajdowały się dokładnie takie same informacje sformatowane w identyczny sposób. Na uwadze należy mieć m.in. kolejność zapisu danych i używane skróty.

Przyjrzyjmy się kilku przykładom.

Oryginalna, prawidłowa wizytówka NAP:

  • Jan Kowalski Przedsiębiorstwo Usługowo-Budowlane
  • ulica Dębowa 10
  • Warszawa, 00-001
  • 111-222-333

Druga, nieco zbliżona wizytówka NAP:

  • Jan Kowalski P.U.B
  • ul. Dębowa 10
  • Warszawa, 00-001
  • 111 222 333

Trzecia, znacząco zmieniona wizytówka NAP:

  • JK P.U.B
  • W pobliżu ulicy Dębowej 10
  • W-wa, 00-001
  • Telefon: +48 111222333

Choć zawarte tutaj różnice (zwłaszcza w drugim przykładzie) nie są szczególnie znaczne, to jednak nie wolno ich ignorować. Nie zakładaj, że potencjalni klienci po prostu domyślą się, że chodzi o tę samą firmę, która podaje w końcu identyczne dane kontaktowe, choć w nieco innej formie.

Taka niespójność danych wzbudzi raczej wątpliwości u potencjalnych klientów:

  • Czy widzę dane tej samej firmy, czy kilku innych?
  • Czy dana firma zmieniła swoje dane kontaktowe, ale zapomniała je zaktualizować?
  • Czy ktoś nie podszywa się pod daną firmę, podając podobne informacje?

Z punktu widzenia Google taka niespójność także jest niekorzystna, zwłaszcza jeśli pozycjonowanie lokalne dopiero niedawno zostało rozpoczęte. Mieszane sygnały i informacje na temat firmy sprawią, że wyszukiwarka będzie mieć mniejszą pewność co do tego, czy dane przedsiębiorstwo jest wiarygodne i czy podane dane dotyczą w ogóle tej samej organizacji.

Jak zatem dbać o to, aby wizytówki NAP były spójne i odznaczały się wysoką jakością? Omówimy to w kolejnych poradach.

Wizytówki NAP – 6 porad, jak w pełni wykorzystać ich potencjał

W kontekście porad zacznijmy od najważniejszej rzeczy, czyli:

  1. Zadbaj o jakość wizytówki na własnej stronie

    Jeśli chcesz, aby podstawowe dane kontaktowe na wizytówkach były spójne, najpierw ustal właściwy schemat na własnej stronie. Zwróć szczególną uwagę na informacje umieszczone w stopce oraz na stronie kontaktowej – to one powinny stanowić wzorzec dla wpisów NAP. Aby jeszcze bardziej uwypuklić te informacje, oznacz je za pomocą danych strukturalnych typu „LocalBusiness” – dzięki temu algorytmy Google będą w stanie skuteczniej rozpoznać owe dane firmowe, jak i te powiązane we wpisach NAP.

  2. Zoptymalizuj Profil Firmy w Google

    Jeśli chodzi o pozycjonowanie lokalne, Profil Firmy w Google od lat niezmiennie ma bardzo duże znaczenie. Z tego powodu, dbając o spójność wizytówek NAP, powinieneś poświęcić mu tak samo priorytetową uwagę, jak w przypadku własnej strony internetowej.

  3. Uważaj na najczęstsze błędy dotyczące spójności

    Jeśli chcesz, aby dane adresowe w przypadku każdej wizytówki NAP pozostały spójne, pamiętaj o następujących kwestiach:

    1. Jeśli zmieniasz numery telefonów, nazwę lub adres swojej firmy, koniecznie pamiętaj, aby wyszukać i zaktualizować wszystkie wizytówki. Zrób to najlepiej jeszcze tego samego dnia.
    2. Upewnij się, że nie masz niedokończonych wpisów NAP.
    3. Jeśli to tylko możliwe, w przypadku każdego wpisu NAP postaraj się zweryfikować to, że jesteś właścicielem firmy, aby mieć większą kontrolę nad jej zawartością i nadać większej autentyczności.
    4. Bądź szczególnie ostrożny w przypadku skrótów oraz formatów zapisu numeru telefonu. Czasami z przyzwyczajenia możesz użyć skrótowej formy, ale staraj się tego pilnować. Takie pomyłki negatywnie wpłyną na ogólną spójność wpisów.
  4. Stwórz listę wszystkich wpisów NAP

    Jeśli zbierzesz wszystkie wizytówki NAP w formie listy, oszczędzisz sobie w przyszłości kłopotów, bo z biegiem czasu tego typu wpisów nagromadzisz pewnie sporo. Oczywiście mógłbyś je do pewnego stopnia śledzić i kontrolować za pomocą narzędzi SEO, które automatycznie tworzą listę linków zwrotnych, jednak jak już omówiliśmy, nie we wszystkich wpisach NAP można umieścić odnośniki. Dlatego najlepiej stwórz listę wszystkich wizytówek (w Excelu), które założyłeś i regularnie ją aktualizuj. Dzięki temu znacznie łatwiej będzie Ci zachować ich spójność oraz dokonywać aktualizacji.

  5. Jeśli to możliwe, dbaj o unikatowe opisy

    Niektóre strony pozwalają zamieścić wizytówki NAP, które zawierają więcej, niż tylko podstawowe dane firmy. Jeśli to możliwe, opisz w nich także dokładnie świadczone usługi, oferowane produkty i to, co Cię wyróżnia.

    Jeśli opublikowałeś kilka wpisów tego typu, pamiętaj, aby każdy z nich był unikatowy i opisywał te same kwestie w nieco odmienny sposób. Pozwoli to zminimalizować problemy dotyczące duplikacji.

  6. Zachowaj szczególną ostrożność, jeśli zarządzasz kilkoma lokalizacjami

    Jeśli chcesz promować różne lokalizacje, np. punktów usługowych w tym samym mieście, dalej trzymaj się omówionych wcześniej porad. Po prostu pamiętaj, aby wszystkie z tych miejsc promować osobno i nie pomieszać ich danych adresowych, bo mogłoby to doprowadzić do sporego chaosu.

Wizytówki NAP – podsumowanie

Pozycjonowanie stron może wiele zyskać dzięki przemyślanej kampanii publikowania wpisów NAP, zwłaszcza jeśli zależy Ci na widoczności lokalnej. Dlatego postaraj się zadbać o ten element.

Udostępnij artykuł:
Chcesz włączyć wizytówki NAP do swojej strategii pozycjonowania?
Zgłoś się do nas
Oceń artykuł:
4.6
Ocena: 4.6 Liczba głosów: 5