Uzyskanie wysokiej pozycji w Google to cel, jaki stawia sobie wiele firm. Dlaczego warto nadać mu priorytet? W jaki sposób zdobyć ową widoczność? W tym artykule poznasz odpowiedzi na te pytania.
Wysokie pozycje w wyszukiwarce Google – dlaczego warto o nie walczyć?
Oto główne korzyści, jakie dają wysokie pozycje w Google:
Zwiększony ruch organiczny
Wysokie pozycje w wyszukiwarce Google przekładają się na większy ruch organiczny, ponieważ użytkownicy są skłonniejsi kliknąć te wyniki wyszukiwania, które znajdują się w czołówce.
O jak dużym odsetku mowa? Całkiem sporym. Jedna z analiz wykonanych przez Chitika wskazuje, że:
- pierwsza pozycja w wynikach wyszukiwania zgarnia aż 34% całego ruchu organicznego;
- samo przeskoczenie z drugiej do najwyższej pozycji na pierwszej stronie w SERP-ach może poskutkować dwukrotnym zwiększeniem ruchu;
- pierwsze 10 pozycji zgarnia niemal 95% całego ruchu!
Reputacja
Stałe zajmowanie czołowych pozycji w wyszukiwarce Google sprawia, że stajesz się autorytetem w swojej branży – dzięki temu zdobywasz większą wiarygodność i zaufanie wśród docelowych użytkowników.
Bardzo ważną korzyścią jest także tzw. świadomość marki – nawet jeśli jakieś osoby nie są do końca zainteresowane Twoją ofertą, sam fakt tego, że zajmujesz np. pierwszą pozycję w wyszukiwarce, sprawi, że pozostaniesz w ich pamięci na dłużej i zaczną mieć w związku z Tobą pozytywne skojarzenia.
Długoterminowe rezultaty
Wysiłek, który został wstępnie włożony w budowanie widoczności w wynikach wyszukiwania, przyniesie długotrwałe rezultaty i będzie procentować w przyszłości. W przypadku dobrze prowadzonej kampanii SEO, wypracowany autorytet domeny i osiągnięte wysokie pozycje pozwolą na utrzymanie podobnego poziomu ruchu na przestrzeni kilku lat. Jeden artykuł na blogu pozyskujący 500 użytkowników miesięcznie, pozyska do witryny 24 tysiące wejść na przestrzeni 4 lat. Zupełnie inną zasadę działania mają reklamy PPC w Google Ads, gdzie wymagane jest płacenie przez cały ten czas za każde przejście użytkownika na stronę.
Jak znaleźć się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania – 6 porad
Przeanalizujmy zatem bliżej sprawdzone metody na budowanie widoczności w sieci:
-
Techniczne SEO
Aby wszelkie działania związane ze zdobywaniem widoczności mogły przynieść zamierzone efekty, na początku trzeba zadbać o fundament. W tym celu należy skupić się na technicznym SEO.
Techniczne SEO to działania związane z optymalizacją strony internetowej pod kątem elementów, które w bezpośredni sposób wpływają na jej funkcjonowanie. Są to zatem takie czynniki jak:
- szybkość ładowania strony,
- responsywność,
- poprawność zapisu HTML,
- poprawność kodu JavaScript,
- konfiguracja XML sitemapy,
- konfiguracja pliku robots.txt,
- optymalizacja obrazków i innych multimediów.
Prawidłowo zoptymalizowana pod względem technicznym strona jest ważnym elementem skutecznego pozycjonowania – sprawia, że jej zawartość jest skutecznie indeksowana przez Google, a użytkownicy cieszą się dobrym doświadczeniem.
-
Odpowiednio dobrane frazy kluczowe
Pierwszym krokiem w tworzeniu jakościowego contentu, który pozwoli zdobyć topowe miejsca w rankingu Google, jest dobranie fraz kluczowych. Jak to zrobić?
- Wstępna analiza – zbierz najważniejsze informacje na temat tego, jakie frazy kluczowe są najczęściej wyszukiwane przez użytkowników w Twojej niszy. Można to zrobić za pomocą narzędzi do badania słów kluczowych, takich jak Senuto, SEMSTORM czy Ahrefs.
- Selekcja – postaw sobie realistyczne cele. Weź pod uwagę popularność i konkurencyjność poszczególnych fraz. Zapewne trudno będzie Ci się wypozycjonować na te najbardziej atrakcyjne, dlatego lepiej skup się np. na zapytaniach na długi ogon (składają się one z 3 lub więcej słów).
- Znajdź przy okazji pomysły na tematy – aby zająć wysokie pozycje w Google, musisz odpowiadać na pytania, jakie zadają sobie użytkownicy. Dlatego podczas analizy fraz kluczowych postaraj się je ustalić. Posłużą one za inspirację do tworzenia contentu. W tym celu także warto skorzystać ze specjalnych narzędzi (np. „Generator tematów” w SEMSTORM).
-
Jakościowy content
W kontekście tego artykułu jest to najważniejszy podpunkt! Opisane tu wskazówki sprowadzają się właśnie do tego, jak tworzyć oraz optymalizować content, który jest kluczowy w uzyskaniu pierwszego wyniku w rankingu Google.
Jakościowy content to taka treść, która jest przydatna, interesująca i unikatowa. Oznacza to, że należy go nie tylko odpowiednio zoptymalizować pod kątem słów kluczowych, ale także sprawić, by był ciekawy oraz wartościowy dla docelowych odbiorców.
Jak zdefiniować jakościowy content? W sprawie tej głos zabrali sami twórcy Google, opisując, jak wygląda „Tworzenie treści przydatnych, rzetelnych i ukierunkowanych na użytkowników”.
Oto kilka ciekawych myśli, jakie można wyciągnąć z owego artykułu:
- Ważne jest, aby jakościowy content zawierał oryginalne informacje, raporty, badania lub analizy oraz pełny i wszechstronny opis tematu.
- Treść nie może być skopiowaną lub lekko przeredagowaną wersją innych źródeł. Powinna raczej dostarczać oryginalną wartość, która wnosi coś do tematu czy to w postaci nowych informacji, czy zwięzłego zorganizowania i podsumowania tych już istniejących.
- Strona powinna zawierać pomocne podsumowanie treści.
- Jakościowy content to taki, który bez wahania dodałbyś do zakładek, polecił znajomym i nie zdziwiłbyś się, gdyby znalazł się np. w szanowanym branżowym czasopiśmie.
- Aby jakościowy content był zawsze łatwo dostępny, zawierająca go strona powinna być regularnie aktualizowana.
- Wszystkie rodzaje treści należy optymalizować pod kątem urządzeń mobilnych.
- Warto od czasu do czasu przeprowadzać audyt treści, aby przeanalizować content, który przynosi gorsze rezultaty.
-
Odpowiednie formatowanie
Czy może dojść do sytuacji, w której użytkownicy nie będą chcieli zapoznać się z contentem, który jest jakościowy i zawiera przydatne informacje? Tak – tego typu scenariusz zajdzie, jeśli nie zadbasz o odpowiednie formatowanie.
Internet w ostatnich latach stał się bardziej zatłoczonym i konkurencyjnym miejscem. Użytkownicy zwykle nie mają problemu ze znalezieniem contentu na wybrany temat – wyzwaniem jest raczej ustalenie na szybko tego, czy warto poświęcić mu uwagę.
Formatowanie pozwala na lepsze odseparowanie poszczególnych elementów treści, co ułatwia czytanie i zrozumienie tekstu. Poprzez odpowiednie użycie nagłówków H1, H2, H3 itd., akapitów, list wypunktowanych, pogrubień, kursywy czy podkreśleń, można zwracać uwagę odwiedzających na najważniejsze informacje oraz ułatwić im nawigację po tekście.
Dzięki temu artykuł staje się bardziej przejrzysty i czytelny, co przyciąga uwagę i zachęca do dalszego czytania.
-
Linkowanie wewnętrzne
Czy wiesz, że content na swojej witrynie możesz wykorzystać do pozycjonowania stron, na których szczególnie Ci zależy? Taki efekt da się osiągnąć dzięki przemyślanemu linkowaniu wewnętrznemu.
Linkowanie wewnętrzne pomaga Google w określeniu tematyki strony oraz tego, w jaki sposób poszczególne elementy contentu są ze sobą powiązane. Dobra struktura odnośników poprawia także nawigację i ogólne doświadczenie użytkownika, dzięki czemu spędza na stronie więcej czasu.
Wewnętrzne przekierowania można skutecznie wykorzystać do promowania poszczególnych tekstów. Przykładowo na głównej stronie bloga czy po prostu całej strony firmowej możesz zamieścić sekcję „Ostatnie wpisy/Przydatne artykuły”, która to linkuje do wybranych treści:
Warto również zadbać o odpowiednie linkowanie wewnętrzne w samych artykułach, umieszczając w nich odnośniki do innych wpisów związanych z tematyką danego tekstu. Pozwoli to na lepsze promowanie starszych wpisów oraz zwiększenie ich widoczności w wyszukiwarkach.
Jak może ciekawie wyglądać takie linkowanie? Tylko spójrz:
Przeczytaj także:
Linkowanie wewnętrzne – podstawy i najlepsze praktyki -
Wpisy NAP
W niektórych branżach kwestia pozyskania nowych klientów wygląda nieco inaczej i poleganie na dobrych treściach nie zawsze się sprawdza. Jest tak choćby w przypadku biznesów lokalnych. Co warto w ich przypadku robić, jeśli interesuje Cię pierwsza podstrona wyników wyszukiwania?
Dobrym rozwiązaniem są wpisy NAP (Name, Addres, Phone Number – imię i nazwisko właściciela firmy/nazwa firmy, adres, numer telefonu). Są to małe wizytówki, które publikuje się na odpowiednich stronach internetowych i portalach branżowych. Mogą to być:
- strony z ofertami pracy;
- oficjalne strony miast, regionów, województw itp.;
- branżowe katalogi firm;
- ogólne katalogi firm;
- platformy społecznościowe.
Warto mieć na uwadze to, że skuteczność tego typu wpisów nieco spadła z racji aktualizacji Pingwin wprowadzonej w 2012 roku. Strony, na których publikujesz wizytówki, nie powinny być „biednymi” zapleczami na linki – lepiej, aby przypominały małe portale tematyczne, na których znajduje się nieco więcej innej, przydatnej treści.
Pierwsza pozycja w Google – podsumowanie
Omówione tutaj porady stanowią dobry wstęp do tego, co można zrobić, aby uzyskać wysokie pozycje w Google. Tak – jest to dopiero wstęp, gdyż cały ten proces obejmuje także wiele innych czynności, jak optymalizacja artykułów pod semantycznie powiązane frazy kluczowe, uwzględnianie intencji zapytań czy monitoring.
Jeśli potrzebujesz pomocy w tym zakresie, umów się z nami na konsultacje SEO – pomożemy Ci zaplanować strategię, dzięki której zajmiesz upragnione topowe miejsca rankingu Google.