Firmy działające w konkretnych rejonach mają przed sobą inne wyzwania, jeśli chodzi o docieranie do klientów. Z tego też powodu w kontekście SEO powinny one polegać na pozycjonowaniu regionalnym. Czym zatem jest ten proces, na czym polega i jak go realizować? Jakie biznesy przede wszystkim odniosą z niego korzyść? Na te i inne pytania poznasz odpowiedzi w tym artykule.
Pozycjonowanie regionalne – co to jest?
Samo pozycjonowanie to dostosowywanie strony z myślą o tym, aby zajmowała ona jak najlepsze pozycje w wynikach wyszukiwania na określone zapytania. W przypadku odmiany regionalnej głównym celem jest z kolei to, aby ową widoczność uzyskać w kontekście fraz kluczowych określających konkretny rejon geograficzny jak miasto czy województwo (np. „adwokat Białystok”). Lokalne pozycjonowanie strony ma na celu m.in. uzyskanie większej widoczności w tzw. local snack packu.
Jest to obszar, który pojawia się na pierwszej stronie w przypadku zapytań lokalnych i znajduje się nad wynikami organicznymi. Wyświetlane są w nim 3 najlepsze odpowiedzi na daną frazę kluczową. Jako że w grę wchodzi konkretna lokalizacja geograficzna, zamieszczane są tutaj dodatkowe ważne dane jak adres, fragment mapy Google, recenzje użytkowników, czy sposoby dostawy w przypadku restauracji.
Według analizy Moz region ten zgarnia 33% wszystkich kliknięć. Odsetek ten w przypadku organicznych wyników wyszukiwania wynosi z kolei 40%. Warto zaznaczyć, że ta sama strona może w tym samym czasie znajdować się zarówno w snack packu, jak i na szczycie organicznych wyników. Taki stan rzeczy pomaga wygenerować naprawdę sporo ruchu, a właśnie takie efekty pozwala uzyskać SEO regionalne.
Dlaczego SEO regionalne jest ważne?
Jedna z analiz przeprowadzonych przez Google (Understanding Consumers' Local Search Behavior) dostarcza wielu ciekawych statystyk:
- 50% osób, które dokonuje regionalnego wyszukiwania za pomocą telefonu, odwiedza fizyczną lokalizację sklepu jeszcze tego samego dnia. W przypadku użytkowników korzystających z komputera lub tabletu odsetek ten wynosi 34%.
- 1/3 zapytań dokonywanych za pomocą telefonów realizowanych jest tuż przed dotarciem do docelowego miejsca.
- 18% lokalnych wyszukiwań mobilnych prowadzi do sprzedaży w ciągu jednego dnia.
- 78% zapytań lokalnych na urządzeniach mobilnych kończy się zakupami dokonanymi offline.
- 71% osób w pierwszej kolejności szuka lokalizacji firmy przed pierwszą wizytą, aby upewnić się, że istnieje.
- 60% dorosłych użytkowników poszukuje lokalnych usług lub informacji o produktach na tabletach i smartfonach.
- 50% osób wprowadzających lokalne zapytania za pomocą telefonów szuka m.in. lokalizacji interesujących ich firm.
- 12% osób codziennie wprowadza zapytania związane z lokalnymi biznesami.
Jak więc widać, wyszukiwanie regionalne stanowi kluczowy element życia wielu użytkowników Internetu. Co bardzo ważne z punktu widzenia biznesów, wiele z nich w stosunkowo krótkim czasie prowadzi do wygenerowania sprzedaży. Dobra widoczność na takie zapytania to zatem świetny wyznacznik tego, jak skutecznie pozyskujesz potencjalnych klientów.
Lokalne wyniki wyszukiwania – dla jakich biznesów?
Lokalna widoczność strony jest szczególnie ważna w przypadku biznesów usługowych, których punkty są odwiedzane, jak i specjalistów dojeżdżających do swoich klientów. Choć mniejsze sklepy (np. z elektroniką) mogą realizować wysyłki przez Internet, to jednak wiele z nich generuje znaczną część dochodu z wizyt w fizycznej placówce. Przyjrzyjmy się zatem bliżej różnym typom biznesów, które powinny inwestować w pozycjonowanie lokalne.
-
Usługi medyczne
Większość osób nie chce podróżować daleko, aby skorzystać z opieki medycznej. Zwykle chcemy szybko znaleźć numer telefonu, aby umówić się na wizytę. Jest to akurat ułatwione w przypadku zapytań na urządzeniach mobilnych, gdyż obok linka umieszczany jest przycisk pozwalający szybko wykonać połączenie.
-
Restauracje
Restauracje i inne lokalizacje tego typu odnoszą szczególne korzyści z inwestowania w lokalne SEO, jako że są w stanie w pełni wykorzystać typy informacji przedstawianych w takich zapytaniach – recenzje klientów, zdjęcia placówki, adres, godziny otwarcia, szybki odnośnik do menu, telefon kontaktowy i wiele więcej. Wszystkie te dane są bardzo ważne z punktu widzenia osoby, która chciałaby odwiedzić placówkę lub złożyć zamówienie.
-
Prawnicy
Podobnie jak w przypadku przychodni lekarskich, specjalistów od prawa zwykle szukamy w pobliżu. W wielu sytuacjach (np. wypadek samochodowy) na szybkiej poradzie prawnej zależy szczególnie szybko, dlatego dobra widoczność w lokalnych wynikach wyszukiwania pozwala takim firmom zdobyć wielu klientów.
-
Usługi budowlane
W przypadku budowy mieszkań, remontów itp. większość osób chce skorzystać z usług pobliskich specjalistów, którzy są w stanie w rozsądnym czasie dojechać na miejsce, dokonać wyceny i ogólnie być w ciągłym kontakcie.
Pozycjonowanie regionalne krok po kroku
Pozycjonowanie strony internetowej z myślą o lokalnych wynikach wyszukiwania to zadanie, które realizuje się na wiele sposobów. Przyjrzyjmy się zatem temu, jakie działania należy podejmować i w jaki sposób do nich podejść.
-
Uwzględnienie mobile-friendly
Przytoczone wcześniej dane jednoznacznie wskazują, że dbanie o pozycjonowanie lokalne jest bardzo ważne. Owe statystyki łączył też jeden czynnik – wiele z nich odnosiło się do urządzeń mobilnych, a zwłaszcza te, które były powiązane z generowaniem sprzedaży (np. 18% lokalnych wyszukiwań mobilnych prowadzi do zakupu w ciągu jednego dnia). Przed zrealizowaniem kolejnych czynności zadbaj zatem o to, aby przeprowadzić optymalizację strony pod urządzenia przenośne. Proces ten obejmuje oczywiście sporo czynności jak dbanie o szybkość ładowania, odpowiedni dobór czcionek oraz ikon, rezygnacja z niektórych elementów jak pop-up’y i wiele więcej. Najlepiej zapoznaj się z naszym poradnikiem jak dostosować stronę www do urządzeń mobilnych.
-
Optymalizacja strony on-page
Podobnie jak wspomniana wcześniej optymalizacja pod mobile, działania z zakresu on-page SEO to także fundament pozycjonowania lokalnego. W grę wchodzi tu wiele standardowych praktyk jak odpowiednie rozmieszczenie fraz kluczowych, ciekawe meta opisy itp. W przypadku lokalnego SEO przydatne są także inne strategie jak szczególne promowanie konkretnych lokalizacji, w jakich działasz, np.:
- xyz.pl/miasto-1/
- xyz.pl/miasto-2/
- xyz.pl/miasto-3/
Oczywiście nie ma sensu tworzyć takich podstron dla każdej małej miejscowości, z której pochodzą Twoi potencjalni klienci. Skup się na tych najważniejszych. Kolejną równie istotną kwestią jest przeprowadzenie audytu SEO, który zagwarantuje pełne dostosowanie witryny do oczekiwań wyszukiwarki, a także prawidłowa optymalizacja treści na samych stronach docelowych. Wykorzystaj także dane strukturalne. Za ich pomocą można oznaczyć, że dana strona jest powiązana z biznesem lokalnym.
-
Dobór słów kluczowych
W przypadku lokalnego SEO dobór fraz kluczowych jest nieco uproszczony – najważniejsze jest to, aby dobierać zapytania powiązane z Twoją lokalizacją oraz tym, co oferujesz. Załóżmy, że prowadzisz pizzerię w Krakowie. Potencjalni klienci mogą wpisywać takie zapytania jak „pizzeria Kraków wegańska”, „pizzeria Kraków 24”, „pizzeria Kraków rynek”. Można tutaj dostrzec formułę „usługa/firma + lokalizacja”. Aby szybko wygenerować listę tego typu zapytań, możesz skorzystać z licznych opcji:
- sugestie w Google (autouzupełnianie),
- generatory fraz kluczowych (np. answerthepublic.com),
- profesjonalne narzędzia SEO (Senuto, Ahrefs itp.),
- analiza konkurencji.
Przeczytaj także:
Jak dobrać frazy na stronę internetową? Analiza słów kluczowych -
Pozycjonowanie lokalne - Google Maps
W przypadku wielu zapytań lokalnych naturalną koleją rzeczy jest to, że klienci chcą wiedzieć, jak trafić do danej placówki. W tym celu skorzystają z Google Maps. W wielu sytuacjach (np. restauracje) swoje poszukiwania zaczną właśnie od tego narzędzia. Co zatem zrobić, aby Twoja firma była dobrze widoczna bezpośrednio w Mapach Google czy też local snack-packu? Za widoczność i dostarczanie przydatnych informacji w tego typu miejscach odpowiada przede wszystkim profil Google Moja Firma. Podczas jego tworzenia możesz podać szereg danych dotyczących lokalizacji, godzin otwarcia, świadczonych usług itp. To, jak wiele informacji tutaj podasz, wpłynie następnie na to, jak Twój biznes będzie się prezentował na mapie Google:
Optymalizacja profilu Google Moja Firma to jeden z ważniejszych elementów pozycjonowania lokalnego zaraz obok następnego czynnika.
-
NAP w lokalnym pozycjonowaniu strony
NAP to inaczej Name, Address, Phone Number, czyli imię i nazwisko właściciela firmy/nazwa biznesu, adres, numer telefonu. Są to inaczej podstawowe dane opisujące przedsiębiorstwo i można je traktować jako swoistą wizytówkę. Google Moja Firma to do pewnego stopnia wpis NAP, jednak, jak już wspomniano, jest to zdecydowanie bardziej złożony profil o zaawansowanej funkcjonalności. Standardowe pozycjonowanie NAP odnosi się do dodawania tego typu profilów w różnych miejscach w sieci:
- ogólne katalogi firm,
- branżowe katalogi firm,
- lokalne, oficjalne strony miast (wiele z nich prowadzi także swoje katalogi biznesów),
- media społecznościowe,
- portale z ofertami pracy,
- serwisy branżowe.
Zanim rozpoczniesz takie działania, upewnij się, że wszystkie dane są aktualne. Nie zapomnij także o spójności. Jeśli domyślnie przedstawiasz się jako „Firma Handlowo-Usługowa Jan Nowak”, to lepiej, aby na innych stronach nie zacząć nagle stosować „F.H.U Jan Nowak”. Choć są to detale, to jednak mogą wpłynąć na to, jak sprawnie Google będzie rozpoznawał Twój biznes.
-
Link building dla lokalnych wyników wyszukiwania
Jednym z podstawowych sposobów na zdobywanie lokalnych linków są opisane wcześniej wpisy NAP. Inne dobre metody to:
- publikacja poradników stworzonych z myślą o konkretnym regionie (np. zbiór porad prawnych dotyczących zakładania biznesu rolniczego na Podlasiu),
- wpisy gościnne (różne tematyczne artykuły na lokalnych portalach branżowych),
- kalendarze lokalnych wydarzeń godnych uwagi.
Po opublikowaniu takich treści staraj się także wraz z upływem czasu je optymalizować, aby wyciągnąć z nich jeszcze więcej.
-
Opinie użytkowników
Recenzje trzeba zdobywać i o nie dbać. Jeśli to możliwe, proś klientów o ich wystawianie. Kontroluj je także w agregatorach firm (np. znanylekarz.pl w przypadku usług medycznych). Jeśli istnieje taka możliwość, odpowiadaj na nie i staraj się taktownie rozwiązywać konflikty, jeśli takowe wystąpią. Profil Google Moja Firma to oczywiście główny zbiór recenzji na temat Twojej firmy. To właśnie na nim powinieneś być najbardziej aktywny, jako że opinie tam zawarte są często tymi, z którymi potencjalni klienci zapoznają się w pierwszej kolejności.
Pozycjonowanie regionalne – podsumowanie
Lokalne SEO nie jest tak skomplikowane, jak mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Wiele działań z tego zakresu sprowadza się do standardowych technik pozycjonowania jak optymalizacja techniczna. O wiele innych aspektów łatwiej jest także dbać, gdyż wiesz, że w ich kontekście powinieneś skupiać się właśnie na swoim regionie. Zastosowanie się do wyżej wymienionych porad z pewnością pomoże Ci skutecznie pozyskiwać lokalnych klientów.