Dwell Time - czym jest i jak wpływa na SEO?

blog-banner-bee

W SEO można wymienić mnóstwo metryk, które są mniej lub bardziej godne uwagi. Jedną z nich jest dwell time. Czym dokładnie jest ta wartość? Czy warto ją optymalizować i jeśli tak, to jak to robić? Na te i inne pytania poznasz odpowiedzi w tym artykule.

Dwell time co to

Czym jest dwell time?

Dwell time to czas, jaki mija między wejściem użytkownika na stronę z wyników wyszukiwania, a powrotem do SERP-ów. W skrócie metryka ta wskazuje, czy dana treść przykuła uwagę odwiedzającego. Warto podkreślić, że dwell time skupia się jedynie na wizytach z wyników wyszukiwania Google. Niektórzy wciąż go mylą, dlatego zobacz, czym różni się od innych powiązanych metryk.

Dwell time vs współczynnik odrzuceń, czas na stronie i inne powiązane metryki

1. Współczynnik odrzuceń (bounce rate)

Pojedyncze odrzucenie to sesja w witrynie, która jest ograniczona do jednej strony. Innymi słowy, użytkownik odwiedził daną stronę, spędził na niej jedynie 5 sekund lub aż 50 minut i nie przeszedł do żadnej innej podstrony. Współczynnik odrzuceń to procent sesji, które kończą się w ten sposób.

2. Czas na podstronie (time on page)

Metryka ta wskazuje, ile czasu użytkownik spędził na jednej podstronie. Różnica między dwell time jest taka, że tutaj uwzględniane są wszystkie źródła wejść (oraz późniejszych wyjść) jak media społecznościowe, wiadomości e-mail, inne podstrony na tej samej witrynie itp.

3. Czas trwania sesji (session duration)

Najprościej rzecz ujmując, metryka ta wskazuje, ile czasu użytkownik spędził ogólnie w całej witrynie. Sama idea sesji jest nieco bardziej złożona i może być mierzona w różny sposób. W Universal Analytics przykładowo wygasa o północy i po 30 minutach braku aktywności (aktywność obejmuje otwieranie nowych stron, dokonywanie transakcji, czy interakcje społeczne).

4. Współczynnik klikalności (click through rate)

Współczynnik klikalności określa, jaki odsetek spośród wszystkich osób, które w wynikach wyszukiwania widziały dany link, faktycznie go kliknęło. Dla porównania dwell time dotyczy jedynie tego, co już dzieje się po otworzeniu owego odnośnika, a nie tego, ile osób to zrobiło.

Czy dwell time jest czynnikiem rankingowym?

Co ciekawe to Bing, a nie Google po raz pierwszy wspomniało o tym, że metryka dwell time jest brana pod uwagę w kontekście pozycjonowania. Jak zatem sytuacja wygląda w przypadku największej wyszukiwarki internetowej świata? Google wielokrotnie zaprzeczało temu, jakoby dwell time był czynnikiem rankingowym.

Przykładowo jeden z ważniejszych pracowników Google, Garry Illyes, w następujący sposób wyraził się o dwell time:

Dwell time, CTR, czy jakakolwiek nowa teoria Fishkina, są to w zasadzie wymyślone bzdury. Wyszukiwanie jest dużo prostsze, niż się ludziom wydaje.

Inny pracownik Google, Martin Splitt, otrzymał na Twitterze bardzo bezpośrednie pytanie:

Czy Google (algorytm wyszukiwania) używa wskaźników UX (takich jak dwell time/czas na podstronie itp.) jako czynnika rankingowego? Jeśli tak, to jak Google zdobywa te dane? Czy używa danych z Google Analytics, czy z czegoś innego?

Martin udzielił krótkiej odpowiedzi:

Nie używamy takich wskaźników.

Skoro zatem odpowiedzi Google w kontekście znaczenia dwell time są tak bezpośrednie, to dlaczego wiele osób z branży SEO podkreślało i wciąż podkreśla znaczenie tego wskaźnika? Otóż dokonano wielu analiz, które wskazywały na to, że dobra wartość omawianej metryki koreluje ze świetną widocznością.

Czy jest tu jakaś sprzeczność? Nie – to nie pierwszy raz, kiedy jakaś metryka jest w zdecydowany sposób powiązana z dobrą widocznością, a Google nie traktuje jej jako czynnika rankingowego. Innym przykładem jest choćby wiek domeny. Nie znaczy to jednak, że cała metryka nie jest godna uwagi. Możesz wykorzystać dwell time, aby ocenić jakość swoich stron i to, czy skutecznie przykuwają uwagę odwiedzających:

  1. Dwell time wynoszący kilka sekund wskazuje, że content jest niskiej jakości lub w ogóle nie dotyczy tego, czego wstępnie szukał odwiedzający.
  2. Dwell time wynoszący 2-3 minuty wskazuje, że content jest do pewnego stopnia tym, czego szukał odwiedzający, a sam użytkownik na pewno częściowo się z nim zapoznał.
  3. Dwell time wynoszący powyżej 5 minut wskazuje, że content jest bardzo przydatny dla odwiedzającego, a sam użytkownik dokładnie się z nim zapoznał, być może nawet w całości.

Oczywiście te poglądowe wartości mogą być nieco większe lub mniejsze w zależności od branży lub przeznaczenia strony. Ogólnie jednak dwell time to dobry punkt odniesienia w kontekście tego, czy dana podstrona i jej zawartość potrzebują poprawy.

Jak zmierzyć dwell time?

Na początek należy zaznaczyć, że nie da się tak po prostu mierzyć dwell time. Nie jest to „publiczna” metryka i jedynie Google jest w stanie ustalić jej dokładną wartość. Przybliżony dwell time da się jednak uzyskać dzięki raportom w Google Analytics. Dostępne dane będą się jednak różnić w zależności od tego, z jakiej usługi korzystasz:

Usługa Universal Analytics

W menu nawigacyjnym przejdź do Zachowanie » Zawartość witryny » Strony docelowe.

W górnej sekcji kliknij Dodaj segment. Następnie w dostępnej liście zaznacz Ruch z wyników wyszukiwania oraz Wszyscy użytkownicy. Dzięki temu poniżej pojawi się nowa sekcja danych dotyczących właśnie ruchu organicznego. Zwróć uwagę na metryki Współczynnik odrzuceń, a zwłaszcza Strony/sesja oraz Śr. czas trwania sesji. Dzięki nim będziesz w stanie wywnioskować, ile czasu użytkownicy spędzają na danych stronach.

Dwell time w Uniwersal Analytics

Jeśli w przypadku którychś ze stron zauważasz szczególnie wyższe lub niższe wartości, przyjrzyj się im bliżej i spróbuj ustalić, co może się do tego przyczyniać.

2. Usługa Google Analytics 4

W znajdującym się na górze pasku wyszukiwania wpisz Strony i reklamy, a następnie wybierz z dostępnych opcji Raporty » Cykl życia » Zaangażowanie » Strony i ekrany:

Dwell time Google Analytics

Ukaże Ci się następująca tabela:

Zaangażowanie w Google Analytics 4

Zwróć uwagę na wartość Średni czas zaangażowania.

Jak więc widać, najlepszym wskaźnikiem dotyczącym dwell time są inne metryki związane z zaangażowaniem oraz czasem spędzonym na stronie.

Jak poprawić dwell time?

Poprawa dwell time obejmuje zaadresowanie licznych kwestii, które w pośredni i bezpośredni sposób wpływają na user experience. W niektórych sytuacjach do ich dokładnego wykrycia oraz zoptymalizowania będzie potrzebny audyt strony internetowej.

Oto najważniejsze rzeczy, na które musisz zwrócić uwagę:

  1. Weź pod uwagę intencję odwiedzających

    Podczas wpisywania w wyszukiwarkę konkretnej frazy użytkownikom zawsze przyświeca pewny cel. Ów cel to inaczej intencja kryjąca się za zapytaniem. Oto ich główne typy:

    • informacyjna – użytkownik chce znaleźć prostą informację lub bardziej zagłębić się w dany temat (przykładowo „jak działa podnośnik samochodowy”);
    • nawigacyjna – użytkownik chce znaleźć konkretne miejsce na stronie internetowej (przykładowo „Facebook logowanie”);
    • transakcyjna – użytkownik dokładnie wie, co chce kupić (przykładowo „Nord VPN rabat”);
    • komercyjna – połączenie intencji transakcyjnej i informacyjnej. Użytkownik szuka informacji, które pomogą mu podjąć decyzję zakupową (przykładowo „najlepsze białko wolnowchłanialne”).

    Gdy pozycjonujesz jakąś stronę na konkretne frazy, musisz uwzględnić ich intencję oraz odpowiednio dostosować content. Jeśli użytkownik szuka prostych informacji na jakiś temat, a zamiast tego na podstronie przedstawiana jest mu oferta i porównanie różnych produktów, zapewne szybko ją opuści.

    Intencji słów kluczowych ma szczególne znaczenie, gdy w grę wchodzi pozycjonowanie e-commerce. Na tego rodzaju stronach znajduje się zwykle mnóstwo contentu o różnym przeznaczeniu, dlatego należy go umiejętnie dostosowywać z myślą o odbiorcach mających różne potrzeby.

  2. Unikaj clickbaitów

    Clickbaitowe tytuły potrafią wygenerować mnóstwo dodatkowych wizyt, jednak będą to odwiedziny niskiej jakości. Tacy użytkownicy, gdy tylko zauważą, że dana strona nie dostarcza tego, co obiecywała, szybko ją opuszczą. Nie znaczy to jednak, że nie powinieneś optymalizować tytułów oraz meta opisów stron. Zwięźle zawrzyj w nich obietnicę korzyści, jaką odniesie odwiedzający po zapoznaniu się z tekstem i oczywiście ją spełnij. W ten sposób zwiększysz dwell time, gdyż użytkownik będzie wiedział, czego się spodziewać.

  3. Umiejętnie sformatuj treści

    Wiele osób, gdy po raz pierwszy odwiedzi daną stronę, jedynie wstępnie przegląda tekst. Ocenia przy tym, czy warto zapoznać się z nim szerzej. Dopiero wtedy ewentualnie poświęca czas, aby przeczytać całą treść. Jeśli chcesz ułatwić im to zadanie, odpowiednio sformatuj treści:

    • stosuj listy wypunktowane;
    • wykorzystuj różne nagłówki (H1, H2, H3 itd.);
    • twórz akapity składające się z maksymalnie kilku zdań;
    • stosuj pogrubienia, podkreślenia, kursywę, „cudzysłowy” i cytaty, aby lepiej zaznaczyć najważniejsze informacje w tekście;
    • dodawaj na końcu krótkie podsumowanie;
    • zamieszczaj zdjęcia, które obrazują omawiane kwestie.

    Dzięki temu zwiększysz szanse na to, że odwiedzający zostanie na stronie dłużej i zapozna się z całym contentem.

  4. Zadbaj o szybkość ładowania

    Polepszenie dwell time to zadanie, które wymaga zastosowania zasad SEO mających fundamentalne znaczenie w pozycjonowaniu. Jednym z takich czynników jest oczywiście szybkość ładowania stron, która nie powinna być większa niż 3 sekundy.

    Wolne ładowanie się zasobów znacznie pogarsza proces interakcji z witryną. Jeśli odwiedzający zauważy, że tekst czy kolejne zdjęcia nie wyświetlają się lub są źle sformatowane, zapewne szybko opuści podstronę.

    W skrajnych sytuacjach, gdy załadowanie nawet wstępnych zasobów strony zajmuje zbyt długo, dwell time wyniesie zaledwie kilka sekund, gdyż odwiedzający już na początku straci cierpliwość.

  5. Zastosuj nieskończone przewijanie (infinite scrolling)

    W przypadku nieskończonego przewijania (jak sama nazwa wskazuje) nowy content jest ciągle załadowywany, gdy użytkownik dojdzie do końca strony. W tym celu wykorzystywany jest lazy loading – treści, które nie są jeszcze widoczne dla odwiedzającego, nie są doczytywane.

    Aby zastosować nieskończone przewijanie, upewnij się, że masz oczywiście odpowiednią ilość contentu, który będzie stale załadowywany. Infinite scrolling najlepiej sprawdza się w przypadku podstron, na których odwiedzający nie szukają czegoś konkretnego, a jedynie chcą przeglądać strumień interesujących ich informacji. Mogą to być zatem odnośniki do artykułów, produkty w sklepie internetowym, zdjęcia, filmy itp.

  6. Wykorzystaj linkowanie wewnętrzne

    Jeśli chcesz uzyskać wysoki dwell time, musisz zrobić wszystko, aby odwiedzający jak najpóźniej powrócił z Twojej strony do wyników wyszukiwania. Dlatego dobrym sposobem na przykucie uwagi jest stosowanie linkowania wewnętrznego.

    Jeśli przykładowo w tekście znajduje się wzmianka o zagadnieniu, zamieść w pobliżu link kierujący do artykułu, który go szerzej omawia. Dzięki temu odwiedzający będzie chciał pozostać na Twojej witrynie dłużej i nie będzie czuł potrzeby, aby wrócić do wyników wyszukiwania w celu znalezienia odpowiedzi na pytanie, które mu się nasunęło.

Dwell time – podsumowanie

Jak już omówiliśmy, dwell time nie jest czynnikiem rankingowym. Nie musisz przejmować się optymalizacją wyłącznie pod jego kątem. Staraj się po prostu dostarczać jakościowe treści i dbaj o user experience. Dzięki temu użytkownicy naturalnie, siłą rzeczy będą spędzać więcej czasu na Twojej witrynie.

Jeśli chciałbyś dowiedzieć się, jak lepiej zadbać o tego typu kwestie, umów się na konsultacje SEO dla firm, a pomożemy Ci lepiej zoptymalizować Twoją stronę.

Chcesz mieć poprawnie zoptymalizowaną stronę?
Umów się na audyt SEO!
Oceń artykuł:
0.0