SXO: Jak SEO i UX poprawiają doświadczenia użytkownika?

Twoja strona generuje duży ruch, ale nie przynosi zysków? Klienci klikają reklamy, jednak nie przekłada się to na sprzedaż w sklepie? W takim razie przeprowadź audyt SXO. Dowiedz się, czym jest Search Experience Optimization oraz w jaki sposób może pozytywnie wpłynąć na osiągnięcie Twoich celów biznesowych.

Co to jest SXO (Search Experience Optimization)?

SXO jest skrótem, który powstał z połączenia SEO i UX. Czyli Search Engine Optimization i User Experience razem tworzą Search Experience Optimization. Założenie jest takie, by za pomocą SEO przyciągnąć użytkownika na stronę, a za pośrednictwem UX go na niej zatrzymać i zachęcić do wykonania określonej czynności, np. sfinalizowania transakcji czy zapisania się do newslettera. Kombinacja różnych technik związanych z SEO i UX ma za zadanie zoptymalizować doświadczenia użytkowników na poziomie wyszukiwarki i przybliżyć firmę do osiągnięcia założonych celów biznesowych.

Jak działa optymalizacja SXO?

SEO skupia swoje działania na osiągnięciu wysokich pozycji. UX na użyteczności witryny i wygodzie użytkownika. Celem SXO jest pozyskanie wartościowego klienta, tzn. tego, który kupi buty w twoim sklepie internetowym, zamówi sushi na stronie restauracji czy zapisze się na wizytę u kosmetyczki. Kluczem do sukcesu jest zrozumienie potrzeb klienta i następnie zapewnienie mu dostępu do poszukiwanych informacji. Ważny jest nie tylko sam ruch na stronie, ale taki ruch, który konwertuje. Strona, która jest zoptymalizowana pod kątem SXO, zatrzymuje użytkowników, jest dla nich atrakcyjna, odpowiada ich potrzebom. Założeniem SXO jest to, by treści na stronie były użyteczne, trafne względem potrzeb konsumentów oraz by sama strona była wiarygodna z punktu widzenia wyszukiwarki.

W jaki sposób wdrożyć SXO?

Celem optymalizacji SXO jest generowanie konwertującego ruchu na stronie. Poznaj kilka przydatnych wskazówek, które powzową Ci wdrożyć SXO na własnej stronie.

Zadbaj o optymalizację meta tagów title oraz description

Roboty indeksujące biorą pod uwagę głównie meta title. Dobry tag tytułowy powinien zawierać słowa kluczowe, ale i być czytelny, przekazywać najważniejsze wartości użytkownikom. Tag title powinien mieć max. 60 znaków – dłuższe tytuły nie zostaną w pełni wyświetlone przez wyszukiwarki.

Meta description jest dodatkowym opisem strony w wynikach wyszukiwania. Znajduje się zaraz pod tytułem. Nie jest on brany pod uwagę przez roboty wyszukiwarek, ale ma bardzo duże znaczenie dla użytkowników, ponieważ może wpłyną na ich decyzję o wejściu na dany landing. Opis ten powinien zawierać niezbędne informacje o zawartości strony docelowej, musi przekonać konsumenta do wejścia na nią. Stąd warto, by umieścić w nim call to action oraz słowa kluczowe, które mogą zostać automatycznie wyboldowane przez wyszukiwarkę. Dobry meta description powinien zawierać max. 160 znaków.

meta tagi sxo

Dodaj dane strukturalne

Dane strukturalne to znaczniki, które służą do opisywania zawartości witryny. Ułatwiają tworzenie szczegółowych, rozbudowanych opisów w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Dane uporządkowane pozwalają wyróżnić się spośród konkurencji w wyszukiwarce Google. Mogą przybierać różne formy, najczęściej są to odpowiedzi na pytania, ceny produktów, zdjęcia, czy aktualne informacje.

dane strukturalne a doświadczenia użytkownika

Popraw czas ładowania strony

Masz naprawdę mało czasu, by nie stracić użytkownika już na wejściu. Długo ładująca się witryna to coś, czego współczesny konsument nie potrafi wybaczyć. Strona musi działać sprawnie i szybko. Jeśli tak nie jest, użytkownik zrobi zakupy, ale u konkurencji.

szybkość strony - google page speed

Dostosuj stronę do mobile

Strona powinna być dostosowana nie tylko do mobile, ale do wszystkich urządzeń. Należy upewnić się, że konsument może za pomocą telefonu czy komputera korzystać bezproblemowo z www. Najlepiej, by była responsywna. Funkcjonalność strony, dostosowanie jej do sprzętu użytkownika to zadanie właściciela strony. To Tobie powinno zależeć na prawidłowym wyświetlaniu się domeny. W dużej mierze od tego, czy witryna działa właściwie, odpowiednio się wyświetla, szybko się ładuje, zależy sprzedaż online.

dostosowanie strony do urządzeń mobilnych

Zadbaj o angażujące treści na www

Content marketing skupia się na wartościowych tekstach zamieszczonych na stronie internetowej. Nie bez przyczyny wiele firm inwestuje w to rozwiązanie. Z badań wynika, że content marketing przyciąga 3 razy więcej leadów niż pozostałe działania marketingowe. Angażujące i odpowiednio zoptymalizowane treści na stronie są interesujące dla użytkowników oraz pozytywnie odbierane przez algorytmy Google. Tworząc teksty na www, trzeba pamiętać o tym, by użytkownik przede wszystkim odnalazł w nich to, czego szukał w wyszukiwarce. Muszą odpowiadać na jego potrzeby, czyli być odpowiednio sklasyfikowane. Przejrzystość informacji, wysoka jakość tekstu oraz właściwie dobrane słowa kluczowe – na tym skupiają się specjaliści od content marketingu.

Zastosuj odpowiedni layout i nawigację

Użytkownik powinien dobrze czuć się na stronie i mimo tego, że jest na niej pierwszy raz, intuicyjnie się po niej poruszać. Dotarcie do informacji czy produktów musi być jak najprostsze. Strona powinna być przejrzysta, łatwa w nawigacji, nieskomplikowana funkcjonalnie, a przy tym przyjemna w odbiorze. Warto wykorzystywać w tym przypadku mechanizmy działające na innych portalach, do których konsumenci są przyzwyczajeni.

nawigacja strony - zalando

Odpowiadaj na intencje użytkownika

Użytkownik musi być pewny, że trafił na dobrą stronę, tzn. na taką, która odpowiada jego aktualnym potrzebom. Wpisując zapytanie w wyszukiwarkę, szuka on odpowiedzi na nie. Jeśli uzyskuje je na danej stronie, chętniej z niej korzysta lub dokonuje na niej zakupu.

Zadbaj o odpowiednią ścieżkę interakcji

Właściwie zaprojektowana nawigacja pozwala na pokierowanie użytkownikiem tak, by dokonał zakupu na www, zarejestrował się na newsletter czy wykonał inne czynności, na których zależy właścicielowi strony.

We wszystkich działaniach SXO najważniejszy jest użytkownik. Należy skupić się na tym, żeby otrzymywał jak najprecyzyjniejsze odpowiedzi na swoje zapytania, a następnie zadbać o taką interakcję ze stroną, by chciał na niej zostać.

Dlaczego warto przeprowadzić audyt SXO?

Analiza SXO może być kluczem do sukcesu Twojej strony. Pozwoli na kompleksowe przyjrzenie się optymalizacji witryny oraz przeanalizowanie poziomu funkcjonalności www z punktu widzenia użytkowników. Celem audytu SXO jest zwiększenie konwersji. Analiza SXO to szczególne podejście, ponieważ najczęściej analizuje się osobno teksty na stronie, user experience, czy pozycje witryny w wyszukiwarce. W tym przypadku specjaliści biorą pod uwagę wszystkie te czynniki jednocześnie. Zastanawiasz się, co jest analizowane w trakcie takiego audytu? Elementów jest naprawdę sporo.

Co sprawdza audyt SXO?

  • komunikację witryny z botami,
  • strukturę serwisu i nawigację,
  • linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne,
  • czas ładowania witryny i jej wagę,
  • dostosowanie witryny do mobile,
  • poprawność nagłówków H1 – H6,
  • tagi title i description,
  • optymalizację plików graficznych i tekstowych,
  • widoczność strony w organicznych wynikach wyszukiwania,
  • social media i reputację witryny,
  • kary od Google,
  • działania konkurencji,
  • szybkość odnalezienia informacji przez użytkownika,
  • adekwatność treści do wyszukiwanych słów kluczowych,
  • content zawarty na stronie,
  • funkcjonalność witryny,
  • potencjał strony,
  • czynniki behawioralne.

To tylko część z przeprowadzanych działań. Audyt dotyczy zarówno aspektów strony związanych z SEO, jak i UX. Powinien być rozbudowany, ale konkretny. Właściwie przeprowadzona analiza SXO pozwala na wdrożenie kluczowych zmian na www i maksymalizowanie zysków.

Audyt SXO – najważniejsze korzyści

Przeprowadzenie audytu pod kątem SXO niesie wiele korzyści, w tym m.in.:

  • wzrost liczby zaangażowanych użytkowników,
  • większą sprzedaż,
  • większy ruch na stronie,
  • lojalizację klientów,
  • dłuższy czas sesji,
  • zbudowanie strony przyjaznej użytkownikowi,
  • polecenia klientów,
  • pozytywne doświadczenia konsumentów z marką.

Audyt SXO jest zwykle tańszym i bardziej kompleksowym rozwiązaniem niż przeprowadzanie poszczególnych audytów. Odpowiada za niego jedna firma, która jest wyspecjalizowana we wszystkich obszarach. Działania SEO i UX to płaszczyzny, które nakładają się na siebie. Warto spojrzeć na witrynę z takiej strony. Sumienne i dokładne przeprowadzenie audytu, wyciągnięcie trafnych wniosków i wdrożenie proponowanych zmian poprawia doświadczenia użytkownika oraz generuje zyski dla firmy.

Poleć tekst:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powrót na górę