Meta title tag, czyli najważniejszy znacznik SEO

blog-banner-bee

Tytuł strony to pierwszy tekst, który widzi użytkownik w przeglądarce Google. Jest wizytówką Twojej strony w sieci. Potrafi przekonać użytkownika do kliknięcia linku, ale i ma wpływ na boty wyszukiwarki. Te, dzięki meta title, rozumieją, o czym jest dana strona.

Meta title tag, czyli najważniejszy znacznik SEO

Meta title – co to jest?

Meta title tag to element kodu HTML określający tytuł strony internetowej. W wynikach wyszukiwania możemy go dostrzec jako klikalny nagłówek. Ma znaczenie dla SEO. Wyświetla się po udostępnienie linku w social mediach. Jest ważny z punktu widzenia użytkownika, informuje go co to za strona.

Meta title w wyszukiwarce

Jest on wyświetlany jako część kodu na stronie wyników wyszukiwania. Jak go możesz znaleźć w kodzie HTML? Meta title szukaj w sekcji <head> znacznika HTML strony.

Meta title w kodzie html

Znacznik meta title - dlaczego jest ważny?

Meta title wpływa na odbiór zarówno użytkowników, jak i botów wyszukiwarek. Sprawdź, dlaczego ten tag jest tak ważny.

  1. Tag tytułu w wyszukiwarce

    Wyświetla się jako tag tytułu w SERP, czyli bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Jest pierwszym doświadczeniem użytkownika ze stroną www. Pełni rolę informacyjną, ale i zachęcającą do kliknięcia. Użytkownik spoglądając na meta title w wyszukiwarce, już wie, czy znalazł to, czego szukał. Tytuł strony jest w stanie zachęcić, ale i zniechęcić do wejścia na stronę internetową. Jest również ważny ze względu na boty, np. Google, które biorą pod uwagę tekst, którym nazywasz swoją witrynę.

  2. Tag title w przeglądarce

    Gdy użytkownik ma otwartych dużo kart, tag tytułu pomaga znaleźć konkretne okno spośród innych na pasku,. Dzięki niemu klient odnajduje szybko stronę i orientuje się, z jakim brandem ma do czynienia. Ten tag ułatwia funkcjonowanie w sieci internautom.

    Tytuł strony w przeglądarce
  3. Meta tag title na zewnętrznych witrynach

    Głównie w mediach społecznościowych wyświetlanie się gotowego tagu jest bardzo przydatne. Użytkownik podaje link strony, a my możemy zdecydować, co dokładnie się wyświetli. Niektóre portale, takie jak Facebook mają specjalnie dedykowane metatagi, które możemy osobno zdefiniować w kodzie strony. Warto to zrobić i wykorzystać okazję do optymalizacji, być może umieszczenia dłuższych opisów w sieci.

  4. Title a SEO

    Optymalizacja meta danych to jeden z najważniejszych elementów w SEO strony. Stosunkowo niewielkim nakładem pracy, dbając o właściwe nazewnictwo można znacząco poprawić wyniki, ponieważ meta title ma bardzo duży wpływ na pozycję witryny w wyszukiwarce. Google analizuje słowa kluczowe użyte w tytule. Na tej podstawie między innymi ocenia trafność strony dla konkretnego zapytania użytkownika. Dodatkowym atutem meta title w SEO jest to, że odpowiedni tekst potrafi zachęcić użytkownika do kliknięcia w konkretny wynik wyszukiwania. Tytuł bezpośrednio wpływa na CTR witryny, a współczynnik klikalności pośrednio wpływa na pozycjonowanie – internauta właśnie po tytule rozpoznaje, czy dany wynik wyszukiwania odpowiada jego preferencjom.

Zmiana meta title przez Google’a

Zdarzają się sytuacje, gdy Google w wynikach wyszukiwania nie używa zdefiniowanego przez Ciebie meta title, a w wyszukiwarce wyświetla się zupełnie inny tekst. Powodem może być co najmniej kilka przyczyn.

  1. Zbyt długi tytuł

    Dawniej Google ucinał długi tytuł i wyświetlał tylko jego część. Jednak aby zoptymalizować wizualnie wyniki wyszukiwania i wyjść naprzeciw oczekiwaniom odbiorców, Google zmienił podejście i przepisuje tytuły. Automatycznie pobiera część tytułu lub kieruje się tekstami umieszczonymi na stronie docelowej, np. traktując zawartość nagłówka h1 jako ostateczny tytuł.

  2. Przesyt słów kluczowych

    Nadmiernie zoptymalizowany tytuł może być odrzucony przez Google’a, ponieważ brzmi sztucznie, gdy tymczasem powinien być użyteczny. Dla Google funkcjonalność wyszukiwarki, czytelność i nastawienie na wygodę użytkownika są bardzo ważne. Dlatego pamiętaj, by nie tworzyć tytułów, które występują w nienaturalnej formie.

  3. Problem z trafnością

    Jeśli opis nie odzwierciedla faktycznych treści na stronie, Google go nie użyje, a stworzy własną propozycję. Boty nie tylko wykrywają typowy SPAM lub nienaturalnie brzmiące tytuły, ale również starają się wychwycić sens i znaczenie tekstów i je dopasować. Jeśli title nie pokrywa się z treściami, zostaje zmieniony według uznania Google.

  4. Wykorzystanie alternatywnego tytułu

    Tworzenie alternatywnych opisów na przykład do mediów społecznościowych może spowodować, że Google zdecyduje się właśnie ten tekst wyświetlić w wyszukiwarce. Ostatecznie on też jest przygotowany przez Ciebie, więc powinien być trafny, ale jeśli nie, musisz z niego zrezygnować w kodzie HTML.

We wrześniu 2021 Google ogłosiło zmiany w wyświetlaniu tytułów. Tłumaczy, że nie kieruje się już tylko meta title zapisanym w kodzie strony, ale bierze pod uwagę tekst na stronie głównej witryny, główny tytuł i nagłówek widoczny na stronie oraz nagłówki oznaczone znacznikiem H1 w witrynie. Służy to temu, by wyszukiwanie było jak najbardziej spójne z tym, co użytkownik może faktycznie zobaczyć na stronie. Google jednak zaznacza, że meta title jest nadal kluczowe i warto je dobrze optymalizować, ponieważ w 80% właśnie te teksty wykorzystuje, wyświetlając wyniki wyszukiwania.

Optymalizacja meta title tag

Nienaturalnie brzmiące teksty, powtarzające się i schematyczne tytuły, za długie i naszpikowane słowami kluczowymi treści są powodem zmian wprowadzanych w Google. Jednak jeśli meta tag title zostanie właściwie zoptymalizowany, Google z pewnością chętnie go użyje. Dowiedz się, jak tworzyć dobre meta title.

  1. Zadbaj o właściwą długość

    Wyszukiwarka może nie wyświetlić całego tytułu – sztucznie uciąć go, zakończyć wielokropkiem lub wyświetlić automatycznie wygenerowany opis. Warto tego pilnować, by tytuł miał maksymalnie 60 znaków. Tak naprawdę taki opis powinien zajmować około 600 pikseli. Wiele zależy od tego, jakich liter użyjesz – „p”, „b”, „w” zajmuje więcej miejsca niż „i”. Tytuły składające się z wersalików mogą zajmować maksymalnie około 40 znaków. Nie warto jednak takich tworzyć. Postaraj się rozsądnie zaplanować tekst i jego wygląd. Niektóre tytuły po prostu muszą być dłuższe. Cały czas pamiętaj o tym, do kogo komunikujesz i jak zareaguje na to użytkownik.

  2. Nadawaj oryginalne tytuły

    Pamiętaj o tym, że unikalne tytuły pozwalają lepiej zrozumieć botom wyszukiwarek sens treści na Twojej stronie. Unikaj domyślnych tytułów, które obniżają współczynnik klikalności, i mogą powodować zjawisko duplikacji meta tytułów. Spośród stron posiadających ten sam tytuł tylko jedna zostanie uwzględniona w rankingu i będzie brała udział w zwiększaniu widoczności witryny. Pozostałe zostaną uznane za duplikaty, mimo że mogą posiadać wartościową treść. Drugim negatywnym skutkiem duplikacji meta tytułów może być kanibalizacja, czyli sytuacja, w której na jedną frazę kluczową witryna posiada kilka dopasowanych podstron. Nazwa “strona główna” też nie jest dobrym wyborem, bo jest zbyt oczywista i popularna, na pewno nie wyróżni Twojej witryny z setek innych wyświetlających się w SERP-ach. Pamiętaj, by jak najlepiej wykorzystać miejsce i ilość znaków, to dla Twojej domeny szansa na lepszą pozycję. A nie obowiązkowe pole do uzupełnienia.

  3. Zrezygnuj ze zbyt dużej ilości słów kluczowych

    Sztuczne tytuły mogą zaszkodzić Twojej witrynie. Odmieniaj słowa kluczowe, wyszukiwarki to rozróżniają i rozumieją. Stosuj frazy, które są czytelne dla użytkowników i faktycznie opisują to, co internauta znajdzie na stronie.

  4. Ustal priorytety

    Według badań użytkownicy zwracają uwagę głównie na początek zdania. Często dwa pierwsze słowa odgrywają kluczową rolę, dlatego warto najważniejszy przekaz umieścić w pierwszych słowach. Główna fraza powinna pojawić się na początku również ze względu na wyszukiwarki, które czasami obcinają zakończenie tekstu.

  5. Wykorzystaj siłę brandu

    Jeśli masz silną markę, wykorzystaj ją w tytule. To może pozytywnie wpłynąć na klikalność. Pamiętaj jednak, by nazwę marki umieszczać nie na początku, jak robi to większość osób, a na końcu meta title. Są sytuacje, gdy to właśnie na koncentracji na marce może Ci zależeć, wtedy nazwa marki może i powinna pojawić się na początku.

  6. Pamiętaj, do kogo mówisz

    Oczywiście meta tagi są kluczowe dla SEO, ale przede wszystkim w swoich działaniach musisz myśleć o grupie docelowej. To do nich się zwracasz i to ostatecznie od ich decyzji zależy, czy klikną link i przejdą na Twoją stronę. Stąd warto budować meta title zgodny z intencją wyszukiwania użytkownika, np. mając mało znaną markę sklepu z zabawkami, lepiej uwypuklić w tytule “sklep z zabawkami Warszawa” niż konkretną nazwę brandu, którego nikt nie zna i raczej mniejsze prawdopodobieństwo, że będzie go wyszukiwał.

Optymalizacja meta title nie jest trudna. Wystarczy zadbać o kilka szczegółów, które z pewnością wpłyną pozytywnie na pozycję Twojej witryny oraz współczynnik CTR.

Tytuł strony internetowej – czego unikać?

Tytuł jest krótki, ale jego nieprawidłowe przygotowanie może powodować problemy z widocznością strony oraz czytelnością. Tworząc meta title tag unikaj:

  • zbyt długich tytułów,
  • powielania nazwy marki,
  • nazywania wszystkich stron podobnie lub tak samo,
  • sztucznego powtarzania słów kluczowych,
  • braku spójności z tekstami na www i innymi metadanymi.

Częstym błędem na stronach internetowych związanych z ich tytułem jest w ogóle brak określenia tagu meta title. To niewykorzystana szansa na dobrą optymalizację.

Znacznik title – dobre i złe przykłady

Najłatwiej jest zobrazować dobre i złe praktyki na przykładach, stąd zapoznaj się z poniższymi błędami i dobrymi praktykami.

Przykłady błędnych tytułów:

  • auta
  • optyk
  • ciasto drożdżowe
  • sukienki wieczorowe

Dobre tytuły:

  • Komis aut używanych we Wrocławiu
  • Twoje Soczewki: okulary i oprawki
  • Prosty przepis na ciasto drożdżowe z borówkami
  • sukienki wieczorowe dla kobiet | Zalando
  • Ból gardła – przyczyny, sposoby, leczenie – Aspirin

I jeszcze kilka przykładów.

Meta title - przykład

Olx najpierw stawia na frazę kluczową „domy na sprzedaż” dopiero na końcu title komunikuje się swoim brandem. Tytuł jest krótki i czytelny. Warto brać z nich przykład.

Meta title - Reserved

Reserved reklamuje swój sklep online. Zależy im na tym, by zaznaczyć, że oprócz sklepów stacjonarnych można zrobić zakupy w sieci. Być może niepotrzebnie powtórzono słowo “online” na tak małej przestrzeni.

Przykład title na blogu

W przypadku tytułów dla wpisów blogowych warto pamiętać o ich nasyceniu słowami kluczowymi, dzięki czemu mają wiekszą szansę, by wyświetlać się na więcej fraz .

Meta tag title Ikea

Ikea w ten sposób prezentuje swojego bloga. Meta title jest nieco za krótki. Nie zawiera CTA ani słów kluczowych odpowiadających na zapytania użytkowników, domyślnie raczej wyszukujemy hasło “blog Ikea”, a nie “inspiracje Ikea”.

Title na stronie uniwersytetu

Uniwersytet Wrocławski i klasyczny przykład błędu: “strona główna”. To niewykorzystana przestrzeń i słowa, które nie zachęcają do interakcji użytkownika ani nic konkretnego mu nie komunikują.

Apple - przykład title

Z kolei w przypadku tak rozpoznawalnej marki jak Apple taki minimalistyczny tytuł jest wystarczający.

Meta tag title – podsumowanie

Znacznik title, czyli tak zwany tytuł strony internetowej, mimo zmian wprowadzanych sukcesywnie przez Google nadal pozostaje jednym z najważniejszych znaczników SEO. Stosunkowo niewielkim nakładem pracy jesteś w stanie znacząco poprawić pozycję swojej witryny. Warto mieć świadomość, jakich błędów unikać oraz stosować się do wszystkich wskazówek SEO-wców. To pozwoli Ci cieszyć się większym ruchem na stronie i z pewnością wpłynie pozytywnie na pozycję witryny w wyszukiwarce.

Udostępnij artykuł:
Chcesz mieć na stronie dobrze zoptymalizowane tagi title?
Zajmiemy się tym
Oceń artykuł:
0.0