Czy wykorzystujesz pełny potencjał Google Analytics? Jeśli chcesz wyciągnąć jak najwięcej z tego rozbudowanego narzędzia, powinieneś wiedzieć, jakie dane najlepiej za jego pomocą analizować. W tym artykule lepiej poznasz najważniejsze raporty Google Analytics, którym warto poświęcić szczególną uwagę.
Raporty w Google Analytics – główne kategorie
W panelu nawigacyjnym Google Analytics kategorie raportów można znaleźć w lewym górnym rogu:
Zakładka Czas rzeczywisty, jak sama nazwa wskazuje, zawiera informacje generowane w czasie rzeczywistym na temat analizowanej strony. Każde działanie użytkowników jest raportowane w ciągu kilku sekund od jego zaistnienia. Są to oczywiście bardzo przydatne dane, jednak z racji takiego charakteru funkcjonowania, uniemożliwia to dokładniejsze analizowanie pewnych zjawisk.
W tym artykule główną uwagę poświęcimy raportom z pozostałych kategorii:
- Odbiorcy – wszelkie dane na temat odwiedzających od ich zainteresowań, lokalizacji, języka, zachowania, po rodzaje wykorzystywanych urządzeń i przeglądarek internetowych.
- Pozyskiwanie – dzięki tym raportom dowiesz się wszystkiego, co potrzebne na temat ruchu, jak jego całościowy przegląd, statystyki kampanii reklamowych czy też wpływ mediów społecznościowych oraz Google Ads.
- Zachowanie – wniknij głębiej w to, jakie decyzje użytkownicy podejmują na stronie np. czy przeglądają różne produkty przed dokonaniem rozliczenia lub na jaką stronę zazwyczaj trafiają, gdy pierwszy raz odwiedzają witrynę.
- Konwersje – dobry współczynnik konwersji to ważny cel dla wielu stron; kolejna kategoria raportów pomoże Ci wniknąć w zachowania zakupowe odwiedzających oraz dokładnie analizować swoje cele.
8 najważniejszych raportów w Google Analytics
We wszystkich omówionych wcześniej sekcjach Google Analytics można znaleźć mnóstwo różnych raportów. Przyjrzyjmy się zatem tym, które warto mieć szczególnie na uwadze:
-
Ruch na mobile
Odbiorcy > Ruch mobilny > Przegląd
Urządzenia przenośne mają coraz większe znaczenie w tym, jak korzystamy z Internetu. Google od lat kładzie także nacisk na to, aby wszystkie strony były dostosowane pod mobile. Z tego powodu w Google Analytics powinieneś regularnie sprawdzać ten typ raportu. W sekcji tej znajdziesz dokładne dane na temat tego, z jakich urządzeń użytkownicy trafiają na Twoją stronę internetową. Miej jednak na uwadze, że omawiany raport nie gromadzi danych dotyczących ruchu w przypadku wersji witryny, która funkcjonuje jako osobna aplikacja mobilna.
Zwróć szczególną uwagę na współczynnik odrzuceń, średni czas trwania sesji na stronie i liczbę odsłon. Porównaj je między urządzeniami. Znaczne różnice między nimi mogą sugerować problemy z dostępnością strony na jednym z urządzeń. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, w Odbiorcy > Ruch mobilny > Urządzenia znajdziesz informacje na temat tego, z jakich dokładnie modeli urządzeń korzysta większość odwiedzających.
-
Szybkość strony
Zachowanie > Szybkość witryny > Przegląd
Szybkość działania strony internetowej to kolejny czynnik, na który Google kładzie duży nacisk. Wolne ładowanie się treści może sprawić, że odwiedzający szybko opuszczą Twoją witrynę. Warto dlatego śledzić tę wartość. W omawianym raporcie Google Analytics znajdziesz szczegółowe dane, jak średni czas wczytywania strony, pobierania jej zasobów, czy też szybkość działania serwera. Możesz tu także dowiedzieć się, na jakich przeglądarkach Twoja witryna działa najlepiej. Jeśli chcesz zdobyć dokładniejsze informacje na temat szybkości wczytywania się poszczególnych stron, zajrzyj do innych dostępnych raportów w tej kategorii jak Zachowanie > Szybkość witryny > Czas wczytywania oraz Zachowanie > Szybkość witryny > Własne pomiary czasu.
-
Źródło ruchu
Pozyskiwanie > Cały ruch > Źródło/medium
Z jakich źródeł generujesz głównie ruch na stronie? Czy płatne reklamy oraz partnerzy afiliacyjni przyczyniają się do znacznie większej ilości odwiedzin? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedzi w jednym z podstawowych raportów, jakim jest Źródło/Medium.
Przeczytaj także:
Jak zwiększyć ruch w sklepie internetowym? -
Cele dotyczące konwersji
Konwersje > Cele > Przegląd
Omawiany raport daje wgląd w to, jak Twoja strona radzi sobie w związku z konwersjami. Możesz ustawić śledzenie konkretnych zdarzeń, takich jak wypełnienie formularza kontaktowego lub pobranie danych, a następnie śledzić je jako cele. W sekcji tej dowiesz się także, gdzie dokładnie dochodzi do realizacji konwersji i jakie strony radzą sobie najlepiej pod tym względem. Świetną pomocą jest także możliwość porównywania gromadzonych informacji z danymi historycznymi. Dzięki temu będziesz w stanie jeszcze skuteczniej ocenić, czy sprawnie realizujesz swoje cele w długoterminowej perspektywie.
Przeczytaj także:
Co to jest konwersja i jak ją mierzyć? -
Nowi a powracający użytkownicy
Odbiorcy > Zachowanie > Nowi a powracający
Rzadko kiedy dochodzi do sytuacji, w której ktoś staje się klientem momentalnie po pierwszym odwiedzeniu strony. Zwykle kupujący są jednocześnie powracającymi użytkownikami. Warto dlatego mieć ich szczególnie na uwadze. Dzięki omawianej sekcji Google Analytics porównasz ze sobą aktywność użytkowników standardowych oraz tych, którzy powrócili na Twoją stronę. Powinny mieć tu miejsce wyraźne różnice, jeśli chodzi o współczynnik odrzuceń, liczbę przeglądanych sesji, czy ilość transakcji (na korzyść osób ponownie odwiedzających witrynę).
-
Szczegóły dotyczące nawigacji
Zachowanie > Zawartość witryny > Wszystkie strony > Podsumowanie nawigacji
Jakie jeszcze zagadnienia analityki internetowej warto mieć na uwadze? Jakość nawigacji na stronie ma bardzo duże znaczenie. Omawiany raport pomoże Ci określić główne ścieżki, jakie użytkownicy pokonują, gdy starają się dotrzeć do wybranych adresów URL. Możesz tutaj określić, jaką dokładnie podstronę chcesz przeanalizować, a także wybrać zakres dat. Raport pokazuje, jaki był wcześniejszy oraz następny „przystanek”, gdy użytkownik trafił na daną stronę.
Choć analiza tego typu danych może być czasochłonna, to jednak warto poświęcić na nią nieco czasu. Dzięki niej zauważysz wzorce w zachowaniach użytkowników. Dowiesz się także, które strony powinieneś zoptymalizować, aby polepszyć ogólny przepływ ruchu. Jeśli z kolei odwiedzający przemieszczają się z jednej strony na drugą w sposób, który nie ma większego sensu, zapewne wskazuje to na to, że nie mogą znaleźć pewnych ważnych dla nich informacji. Warto jak najszybciej zoptymalizować takie podstrony.
-
Skuteczność produktu
Konwersje > E-commerce > Skuteczność produktu
W przypadku sklepów internetowych jest to jeden z najważniejszych raportów. Daje on dokładny wgląd w to, jak prezentuje się sprzedaż poszczególnych produktów. Dowiesz się więcej na temat wygenerowanych przychodów, liczby sprzedanych sztuk, czy też jaka ilość jest średnio zamawiana. Dzięki takiej analizie będziesz w stanie lepiej poznać nawyki zakupowe swoich klientów.
-
Analiza kampanii
Pozyskiwanie > Kampanie > Wszystkie kampanie
Starannie prowadzone działania marketingowe to jeden z kluczowych elementów skutecznego pozyskiwania klientów i promowania strony. W raporcie Wszystkie kampanie znajdziesz dokładne informacje na temat kampanii Google Ads lub tych niestandardowych. W jednym miejscu masz wgląd w takie dane jak liczba pozyskanych użytkowników, współczynnik odrzuceń, średni czas trwania sesji, przychody i wiele więcej. Pamiętaj jednak, że aby móc korzystać z tego typu raportów, musisz poprawnie skonfigurować tagi UTM.
Raporty w Google Analytics – podsumowanie
Postaraj się zrobić jak najlepszy użytek z własnego konta Google Analytics i śledź kluczowe dane za pomocą omówionych tutaj raportów. Dzięki temu będziesz mieć pod kontrolą wszelkie najważniejsze informacje dotyczące ruchu, konwersji, nawigacji, generowanych zysków i wiele więcej. Tak zdobyta wiedza pozwoli Ci wprowadzić odpowiednie poprawki i zrealizować swoje cele (które to także można śledzić w Google Analytics) odnośnie do swojej strony. Gdy już lepiej opanujesz to narzędzie, będziesz także w stanie tworzyć własne, niestandardowe raporty, aby jeszcze lepiej gromadzić interesujące Cię dane.