Jak zwiększyć średni czas trwania sesji na stronie?

Przyjęło się, że współczynnik odrzuceń jest bardzo ważną wartością, którą warto kontrolować. Ale średni czas trwania sesji to również istotny wskaźnik, który wymaga nie tylko analizy, ale i nieustannej pracy nad tym, by był jak najwyższy. Jak to zrobić? O tym przeczytasz w artykule.

Jak zwiększyć średni czas trwania sesji na stronie?

Średni czas trwania sesji – co to jest i dlaczego jest ważny?

Czas trwania sesji określa, ile realnie czasu przebywa użytkownik na stronie. Średni czas sesji to czas trwania wszystkich sesji podzielony przez ich łączną ilość.

Średni czas trwania sesji = czas trwania wszystkich sesji / łączna ilość sesji

Szczególnie marketerom zależy na tym, by czas spędzony na danej stronie był jak najdłuższy. Dlaczego? Bo trudniej jest dotrzeć do użytkownika i wpłynąć na jego decyzje zakupowe lub przekonać go do wykonania pewnych czynności, jeśli jest niskie zainteresowanie treścią – konsument szybko opuszcza stronę lub w ogóle jej nie przegląda. Im dłużej potencjalny klient będzie przebywał na stronie, tym więcej zauważy, być może coś go zainteresuje, dowie się czegoś o danej marce, lepiej ją zapamięta. Jeśli użytkownik wchodzi i zaraz opuszcza witrynę, oznacza to, że nie spełniliśmy jego oczekiwań, nie dopasowaliśmy się do jego intencji - czy to w postaci dostarczenia informacji czy też oferowania produktów, których w danym momencie szuka.

Jak Google Analytics oblicza czas trwania sesji?

Sesja to ogół interakcji użytkownika, które zachodzą w obrębie Twojej strony w danym przedziale czasowym. Na jedną sesję może składać się kilka odsłon (np. odwiedzenie kilku podstron), zdarzeń (np. kliknięć CTA) czy transakcji e-commerce. Co więcej, jeden użytkownik może mieć nawet kilka czy kilkanaście sesji w ciągu dnia, tygodnia, a nawet wielu miesięcy. Wówczas będzie on generował kolejne sesje, ale będzie wciąż rejestrowany jako ten sam użytkownik, nie wyczyścił plików cookies przechowywanych przez przeglądarkę.

Sesja liczona przez Google Analytics trwa 30 minut. Jeśli w tym czasie nie doszło ze strony użytkownika do żadnej aktywności, wygasa. Dzieje się tak również automatycznie po północy. Warto wiedzieć, że każda interakcja ze stroną (np. otwarcie nowej podstrony) spowoduje reset czasu odwiedzin przez Google Analytics i liczenie od nowa 30-minutowej sesji.

W jaki sposób sprawdzić, ile trwa średni czas na stronie?

W Google Analytics możesz łatwo sprawdzić średni czas trwania sesji. Metryka ta dostępna jest w kilku raportach Google Analytics, my zalecamy na początku skorzystanie z opcji porównania dla poszczególnych kanałów. Wystarczy wejść w zakładkę Pozyskiwanie, następnie Cały ruch, na końcu wybrać Kanały.

Średni czas trwania sesji w Google Analytics

Informacje na temat średniego czasu trwania sesji na Twojej stronie znajdziesz również w zakładce Odbiorcy, a następnie Przegląd. Warto monitorować te dane i reagować odpowiednio wcześnie na niepokojące wyniki, które mogą negatywnie wpływać na kondycję witryny oraz sprzedaż.

Średni czas trwania sesji - przegląd

O czym warto pamiętać przy analizie czasu trwania sesji?

Warto być świadomym tego, że jeżeli użytkownik wejdzie na stronę, a później nie wykona żadnej czynności, czas sesji na stronie jest równy dla Google 0 sekund. Zadzieje się tak m. in. na stronach typu onepage lub we wpisach blogowych. Jeśli użytkownik wejdzie na blog, przeczyta artykuł, który odpowie na jego pytanie i z niego wyjdzie - dla Google czas trwania sesji to mimo wszystko 0s. Jeżeli użytkownik będzie na danej stronie 3 minuty, następnie kliknie link i pobierze np. pdf, a później zostanie na stronie jeszcze 5 minut, dla Google czas na stronie tego użytkownika to 3 minuty. Z kolei analiza średniego czasu trwania sesji jest bardziej wiarygodna szczególnie w przypadku, gdy notujemy dużą liczbę odsłon i niski współczynnik odrzuceń. Warto mieć świadomość, że nie zawsze wyniki w Google Analytics są miarodajne.

7 sposobów na poprawę średniego czasu na stronie

Trzeba zaznaczyć, że Twoim celem nie jest wydłużenie średniego czasu użytkownika na stronie, a zoptymalizowanie go w ten sposób, aby osoby wchodzące na Twoją www, realizowały założone cele. Jak to zrobić? Jak utrzymać zaangażowanie na stronie? Oto nasze wskazówki.

Poznaj preferencje użytkownika

Postaraj się poznać jak najlepiej swoją grupę docelową. Zwróć uwagę, z jakimi intencjami trafiają do Ciebie użytkownicy. Nie każdy kupujący musi spędzać czas na czytaniu Twoich artykułów, być może jest to kolejna wizyta i dana osoba pojawiła się, aby zrealizować koszyk zakupowy. Postaraj się, aby wizyta na stronie była przyjemna dla użytkownika.

Przeanalizuj wskaźniki porzucania koszyka

Sprawdź ścieżkę klienta. Dowiedz się, w jakich momentach wychodzi ze strony, nie realizując koszyka. Jeśli średni wskaźnik porzuceń wynosi więcej niż 80%, postaraj się zoptymalizować proces realizacji transakcji. Ułatw go.

Linkuj do powiązanych podstron

Strona produktu na Twoim sklepie powinna zawierać szereg propozycji dla Twojego klienta – podobne artykuły, inne gadżety i propozycje, które przydadzą się przy zakupie konkretnego produktu, linki do artykułów na bloga np. z instrukcjami. Postaraj się jak najdłużej zatrzymać konsumenta u siebie, daj mu powód do tego, by został na stronie.

Inwestuj w ruch organiczny

Zwiększenie reputacji Twojej marki i poświęcenie czasu na linkowanie może pozytywnie wpłynąć na czas spędzony na stronie. Wymaga to pracy i zaangażowania, ale ruch organiczny jest na tyle wartościowy, że dobrze jest inwestować w tego typu rozwiązanie.

Popraw czytelność strony

Upewnij się, że Twoja strona jest przejrzysta i czytelna zarówno dla użytkowników korzystających z niej za pomocą komputera, jak i urządzeń mobilnych. Czytelna strona jest dla użytkownika przyjemniejsza, bardziej funkcjonalna, ma się ochotę na niej zostać. Pomaga w tym odpowiedni font, wielkość czcionki, podział na akapity, nagłówki, wypunktowania oraz odpowiednia ilość przestrzeni.

Zadbaj o content

Pisz angażujące treści. Postaraj się, by grafiki, filmy i inne multimedia były wysokiej jakości, a przede wszystkim odpowiadały na preferencje użytkowników i trafiały w ich gust. Content na stronie powinien być atrakcyjny i wciągający. Zawartość Twojej witryny musi być unikalna i interesująca. Zainteresowanie użytkownika treścią może przełożyć się na inne jego dodatkowe działania w obrębie witryny, np. zapis na newsletter lub pobranie e-booka.

Regularnie aktualizuj witrynę

Pamiętaj o aktualizacji contentu. Informacje na niej muszą być sprawdzone. Poza tym warto regularnie je uatrakcyjniać, by czytelnicy zwyczajnie nie nudzili się na Twojej stronie. Zwiększenie zaangażowania ze strony użytkownika można osiągnąć poprzez przygotowanie infografik czy filmów poradnikowych.

Średni czas sesji - podsumowanie

Średni czas trwania sesji na stronie i czas przebywania indywidualnego użytkownika w witrynie to bardzo ważne wskaźniki, które informują Cię o atrakcyjności treści, które publikujesz. Warto brać je pod uwagę w analizach marketingowych, ale należy cały czas pamiętać, że sam czas przebywania na stronie nie jest Twoim celem, a środkiem do realizacji planu, który sobie zakładasz. I zawsze w połączeniu z takimi danymi należy go analizować. Jeśli użytkownicy wchodzą na krótko na www, ale zapisują się na newsletter, realizują koszyk czy pobierają e-booka, to bardzo dobrze! Oczywiście można ich jeszcze zatrzymać, przekonać do innych czynności, jednak warto ostrożnie testować tego typu rozwiązania, bo czasami przynoszą odwrotny efekt od zamierzonego - rozpraszają uwagę klienta i w konsekwencji nie przyczyniają się do realizacji założonych celów.

Udostępnij artykuł:
Zależy Ci na dobrych wskaźnikach w Google Analytics?
Postaw na naszą kompleksową ofertę
Oceń artykuł:
4.7
Ocena: 4.7 Liczba głosów: 23